Ook eens met @huisman. Die chatgpt antwoorden zijn me een grote ergernis. Je laat geen computer de grote levensvragen beantwoorden. Laat staan geloofs vragen.KDD schreef: ↑Gisteren, 18:49Ik ben het met Huisman hierin eens. Al vindt ik het wel netjes dat De Rijssenaar gemelden heeft dat de bericht door Chat GPT geschreven is. Dat doet niet iedereen.
Pleiten op je doop
Re: Pleiten op je doop
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Dan heb je vast de Dordtse leerregels nog nooit gelezen. En trouwens de Heidelbergse Catechismus ook niet.J de Groot schreef: ↑Gisteren, 17:20Dus eigenlijk zeg je dat de belofte van de HD afhankelijk is van het geloven van de mens zelfVrouwke schreef: ↑Gisteren, 16:53Dat begrijp je goed. Al zal er geen echt geloof zijn wat niet gewerkt en geschonken is door de HEERE zelf.J de Groot schreef: ↑Gisteren, 16:09Dus het beloven van God wat Hij doet in de Doop is volgens jou dan afhankelijk van het geloof van de mens zelf ?Vrouwke schreef: ↑Gisteren, 13:49
Dat heeft alles met elkaar te maken. Want het heeft te maken met de verschillende visies op het verbond.
Ik herhaal wat ik hier eerder eens deelde:
Bij Calvijn was de doop een teken en zegel van Gods verbond.
En niet het antwoord van de wedergeboren mens op de roeping van God.
Dat is het verschil met de baptist.
Bij de calvinist is zijn geloven een antwoord op Gods beloven.
Maar bij de baptist is Gods beloven een antwoord op zijn geloven.
Vanuit de baptistische visie word het verbond der genade met de uitverkorenen eerst van kracht in de wedergeboorte.
Bij het hypercalvinisme worden het genadeverbond en de kinderdoop ook eerst van kracht in de wedergeboorte.
Het hypercalvinisme is dus een soort “cryptobaptisme”. Een verborgen of bedekt baptisme.
En omdat het hypercalvinisme welig tiert in de “gereformeerde gezindte”, is wel of niet mogen pleiten op de doop, inderdaad een punt van discussie in de rechterflank. Omdat men niet meer in het spoor van de gereformeerde leer gaat.
Of begrijp ik het nu verkeerd ?
Maar bij ongeloof beloofd de HEERE ook iets: Zijn Verbondswraak.
Maar dat zeiden de remonstranten ook
De beloften komen in Christus Zijn kinderen toe , dat zijn de uitverkorenen , met wie Hij het genadeverbond in Zijn Zoon heeft opgericht
De beloften zijn dus niet afhankelijk van het geloof van de mens , want dan zou Christus dit niet menen richting degenen die in Zijn welbehagen niet tot het getal der uitverkorenen gerekend worden
Ik schrik dus behoorlijk van deze uitspraken
In allebei staat iets anders.
-
Ik denk dat J de Groot dit filmpje moet kijken: https://youtu.be/NWYHdHNlmNA?si=BjXPffw1aCqTXKQI
Dit lijkt me wel bijbels. Alleen vraag ik mij wel af of hij gelijk heeft dat de Gereformeerde Kerken ten onder zijn gegaan vanwege hun visie op de doop. Als je logisch nadenkt is dat denk ik wensdenken. Want dan zouden deze kerken al veel eerder ten onder zijn gegaan. En buiten Nederland heb je ook wel allemaal kerken die makkelijker denken over het geloof en die gaan ook niet ten onder.
Dit lijkt me wel bijbels. Alleen vraag ik mij wel af of hij gelijk heeft dat de Gereformeerde Kerken ten onder zijn gegaan vanwege hun visie op de doop. Als je logisch nadenkt is dat denk ik wensdenken. Want dan zouden deze kerken al veel eerder ten onder zijn gegaan. En buiten Nederland heb je ook wel allemaal kerken die makkelijker denken over het geloof en die gaan ook niet ten onder.
-
Ik kan me daar grotendeels wel in vindenDe Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 19:55 Ik denk dat J de Groot dit filmpje moet kijken: https://youtu.be/NWYHdHNlmNA?si=BjXPffw1aCqTXKQI
Ik vraag me wel af of dat ook geldt voor forummer Vrouwke ...
Vrouwke kan zich daar (filmpje) inderdaad niet grotendeels maar helemaal in vinden.
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!