Maar de discussie gaat nu niet daarover maar over artikelen in het Ref. Dagblad
Pleiten op je doop
Re: Pleiten op je doop
Volgens mij is dat ten diepste geen ander onderwerp maar heeft het alles met elkaar te maken.
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
Helemaal niet. Er staat nergens in de Bijbel een opdracht tot het dopen (van kinderen). Ergo, de kinderdoop is een construct van interpretatie en redenatie.Evangelist schreef: ↑Gisteren, 00:45 Wat is het verwerpen van de kinderdoop toch een ernstige dwaling! Laat ieder het Bijbelse onderwijs van Calvijn (Institutie) en Guido de Brès (Oorsprong en weerlegging van de wederdopers) lezen.
Goed gezien. Daarom zouden vrouwen ook niet aanwezig moeten zijn bij het Avondmaal en ook daarom is de laatste dag van de week de rustdag.Ambtenaar schreef: ↑Gisteren, 13:04Helemaal niet. Er staat nergens in de Bijbel een opdracht tot het dopen (van kinderen). Ergo, de kinderdoop is een construct van interpretatie en redenatie.Evangelist schreef: ↑Gisteren, 00:45 Wat is het verwerpen van de kinderdoop toch een ernstige dwaling! Laat ieder het Bijbelse onderwijs van Calvijn (Institutie) en Guido de Brès (Oorsprong en weerlegging van de wederdopers) lezen.
-
-
Toch ben ik er nog niet over uit of het zonde is hoewel ik het zeer afkeuringswaardig vindhuisman schreef: ↑Gisteren, 10:36https://rd.nl/artikel/1107676 ik heb het al gevonden. Inderdaad dankbaar voor dit commentaar.huisman schreef: ↑Gisteren, 10:33Welk commentaar bedoel je?Evangelist schreef: ↑Gisteren, 10:25Wat een sterk en moedig RD-commentaar vandaag!Evangelist schreef: ↑Gisteren, 00:45 Wat is het verwerpen van de kinderdoop toch een ernstige dwaling! Laat ieder het Bijbelse onderwijs van Calvijn (Institutie) en Guido de Brès (Oorsprong en weerlegging van de wederdopers) lezen.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Als je overtuigd bent dat dit een instelling is van Christus kun je niet anders dan over zonde spreken bij het verachten van Zijn instellingen. Ik ben daar dus ook in het diepst van mijn ziel van overtuigt.Bertiel schreef: ↑Gisteren, 13:19Toch ben ik er nog niet over uit of het zonde is hoewel ik het zeer afkeuringswaardig vindhuisman schreef: ↑Gisteren, 10:36https://rd.nl/artikel/1107676 ik heb het al gevonden. Inderdaad dankbaar voor dit commentaar.
Pastoraal ga ik met jongeren die naar overdoop neigen of zelfs die stap hebben gedaan anders om. Het zijn vaak geen onverschillige maar betrokken jongeren.
In deze emo-cultuur plus mooie foto’s op je insta is overdoop aantrekkelijk. Natuurlijk gaat het bij de meesten dieper dan alleen dit. Het enige wat helpt is met deze jongeren het Woord onderzoeken. Niet alleen betreffende de doop maar veel breder.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Dat heeft alles met elkaar te maken. Want het heeft te maken met de verschillende visies op het verbond.J de Groot schreef: ↑Gisteren, 13:18Nee hoor
Het wel of niet pleiten op je doop is met name een discussie binnen de ( Oud ) Geref Gemeenten ( in NL )
Dat heeft niets met baptisten te maken
Ik herhaal wat ik hier eerder eens deelde:
Bij Calvijn was de doop een teken en zegel van Gods verbond.
En niet het antwoord van de wedergeboren mens op de roeping van God.
Dat is het verschil met de baptist.
Bij de calvinist is zijn geloven een antwoord op Gods beloven.
Maar bij de baptist is Gods beloven een antwoord op zijn geloven.
Vanuit de baptistische visie word het verbond der genade met de uitverkorenen eerst van kracht in de wedergeboorte.
Bij het hypercalvinisme worden het genadeverbond en de kinderdoop ook eerst van kracht in de wedergeboorte.
Het hypercalvinisme is dus een soort “cryptobaptisme”. Een verborgen of bedekt baptisme.
En omdat het hypercalvinisme welig tiert in de “gereformeerde gezindte”, is wel of niet mogen pleiten op de doop, inderdaad een punt van discussie in de rechterflank. Omdat men niet meer in het spoor van de gereformeerde leer gaat.
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
Ik heb ook ooit eens wat aantekeningen gemaakt van een geacht prediker uit de Noorderkerk te Rijssen:Evangelist schreef: ↑Gisteren, 00:45 Wat is het verwerpen van de kinderdoop toch een ernstige dwaling! Laat ieder het Bijbelse onderwijs van Calvijn (Institutie) en Guido de Brès (Oorsprong en weerlegging van de wederdopers) lezen.
Tegen overschatting stelt H.C. vr. 72 wat het niet is. Het teken is niet hetzelfde als de zaak. Een bordje met de vluchtroute, is niet de veiligheid zelf. "Jawel," zegt Rome, "het water wast de erfzonde af." "Nee," zegt de leerling, "alleen het bloed van Christus reinigt."
Laat het woord ‘waterbad’ staan. Er is een geopende Fontein tegen de zonde, tegen de onreinheid. N.B. er staat ook “de Heilige Geest”; Bloed tot vergeving, en de Heilige Geest als de Toepasser ervan. Bij woordverkondiging: goed luisteren. Bij sacramentsbediening: goed kijken.
Tegen onderschatting stelt H.C. vr. 73 wat het wel is (ietwat herhaling van vr. 69). Het is zo zeker. Tot bevestiging van zwakgelovigen: het water komt van buiten. Niet in ons, maar “onze reinigmaking en zaligheid buíten onszelven te zoeken.” Luther: hongerig naar een vreemde gerechtigheid, ééntje die niet ons eigen is.
Voorafgaand aan doop, wordt de Heere gebeden: “wij bidden U, bij Uw grondeloze barmhartigheid, dat Gij dit kind genadiglijk wilt aanzien”. Na de bediening, in eerste stuk van dankgebed gaat het over het geestelijk zaad van de kerk, Gods kinderen. Daarna vervolgt het dankgebed met toepassing: “Wij bidden U ook, door Hem, Uw lieven Zoon, dat Gij dít kind met Uw Heiligen Geest altijd wilt regeren.”
Vergelijk slot van antwoord 71 met de vraag van 73. Spreken van de Schrift = spreken van de Geest. Waarom spreekt God zo? “Niet alleen om ons te leren, (-) maar om ons te verzekeren.” Vermanen en vertroosten. Onzekerheid verlamt. Vrucht van verzekering is heiliging.
Het evangelie komt niet met een bevel om te pleiten op je doop, maar met bevel van geloof en bekering (Dordtse Leerregels).
- Johann Gottfried Walther
Het wordt ook nergens verboden om kinderen te dopen.Ambtenaar schreef: ↑Gisteren, 13:04Helemaal niet. Er staat nergens in de Bijbel een opdracht tot het dopen (van kinderen). Ergo, de kinderdoop is een construct van interpretatie en redenatie.Evangelist schreef: ↑Gisteren, 00:45 Wat is het verwerpen van de kinderdoop toch een ernstige dwaling! Laat ieder het Bijbelse onderwijs van Calvijn (Institutie) en Guido de Brès (Oorsprong en weerlegging van de wederdopers) lezen.
Handelingen 16:34 "En hij bracht hen in zijn huis en zette hen de tafel voor, en verheugde zich dat hij met al zijn huis aan God gelovig geworden was"
In het Grieks staat er: dat zijn huis(genoten) zich verheugde, omdat "hij" geloofde/gelovig geworden was..
Zijn hele huisgezin/al zijn huisgenoten (meervoud) worden gedoopt, en van hem staat er dat hij geloofde (enkelvoud).
Er werden dus mensen gedoopt waarvan niet staat dat ze geloofde.
De kinderdoop hangt erg samen met dat God niet verandert is, en verbondsmatig handelt, en dat oude en nieuwe Testament, en oude en nieuwe verbond den diepte 1 zijn, en dat het een doorlopend handelen van God is...
In de besnijdenis werden de kinderen ook besneden, de jongens tenminste, niet omdat zij geloofde...
dus vele bezwaren die er tegen de kinderdoop zijn, zouden er ook tegen de besnijdenis moeten zijn, maar het vage is dat je die nooit hoort....
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
- Lilian1975
@ Huismanhuisman schreef: ↑Gisteren, 13:45Als je overtuigd bent dat dit een instelling is van Christus kun je niet anders dan over zonde spreken bij het verachten van Zijn instellingen. Ik ben daar dus ook in het diepst van mijn ziel van overtuigt.Bertiel schreef: ↑Gisteren, 13:19Toch ben ik er nog niet over uit of het zonde is hoewel ik het zeer afkeuringswaardig vindhuisman schreef: ↑Gisteren, 10:36https://rd.nl/artikel/1107676 ik heb het al gevonden. Inderdaad dankbaar voor dit commentaar.
Pastoraal ga ik met jongeren die naar overdoop neigen of zelfs die stap hebben gedaan anders om. Het zijn vaak geen onverschillige maar betrokken jongeren.
In deze emo-cultuur plus mooie foto’s op je insta is overdoop aantrekkelijk. Natuurlijk gaat het bij de meesten dieper dan alleen dit. Het enige wat helpt is met deze jongeren het Woord onderzoeken. Niet alleen betreffende de doop maar veel breder.
Kan of wil je wat meer delen om tot een constructief, eerlijk en liefdevol gesprek te komen met deze jongeren...?
De ervaring tot nu toe is dat het heel moeizaam lijkt te gaan. Of stokt. Juist omdat ze met allerlei losse teksten komen. En helemaal joechee zijn wbt hun manier van geloven, gemeente zijn en niet meer de goede dingen van de kerkelijke gemeente zien waar ze uit komen. Dus het is best een wat moeizaam gesprek vaak. Waarbij ze hun standpunt al af en klaar hebben. Vaak heel jong. Vanuit de puberfase waarin ze zichbafzette tegen alles. In aanraking komen met... en binnen mum van tijd deze stap zetten. Het vaak echte doeners zijn en geen denkers. ( zij die in onze persoonlijke omgeving bijv naar Living Water vertrekken. Lezen doen ze (vaak) niet. En in directer familie verband lijken ze de gesprekken ook echt uit de weg te gaan. ( omdat je niet in al hun standpunten meegaat?) Daar komt bij dat er een nieuwe familie is, de gemeente.... waar veel tijd heen gaat. Er meer en meer afstand komt ... .
Ik bedoel de praktijk is best lastig.
-
In mijn Bijbel staat Mattheüs 28: 19 gewoon afgedrukt. Er moeten volken gedoopt worden. Bij mijn weten is een volk pas een volk als daar ook kinderen bij horen. Sterker: anders is het geen volk, maar een groep volwassenen die met uitsterven wordt bedreigd. De opdracht om volken te dopen, en niet bijvoorbeeld de expliciete opdracht om gelovigen te dopen, sluit de kinderdoop in. En ja, dat is daarmee ook een bevel.Ambtenaar schreef: ↑Gisteren, 13:04Helemaal niet. Er staat nergens in de Bijbel een opdracht tot het dopen (van kinderen). Ergo, de kinderdoop is een construct van interpretatie en redenatie.Evangelist schreef: ↑Gisteren, 00:45 Wat is het verwerpen van de kinderdoop toch een ernstige dwaling! Laat ieder het Bijbelse onderwijs van Calvijn (Institutie) en Guido de Brès (Oorsprong en weerlegging van de wederdopers) lezen.
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist
En niet zelden is het een vrij impulsieve beslissing zodat een gesprek vooraf niet of nauwelijks meer mogelijk is.Lilian1975 schreef:@ Huismanhuisman schreef: ↑Gisteren, 13:45Als je overtuigd bent dat dit een instelling is van Christus kun je niet anders dan over zonde spreken bij het verachten van Zijn instellingen. Ik ben daar dus ook in het diepst van mijn ziel van overtuigt.Bertiel schreef: ↑Gisteren, 13:19Toch ben ik er nog niet over uit of het zonde is hoewel ik het zeer afkeuringswaardig vindhuisman schreef: ↑Gisteren, 10:36 https://rd.nl/artikel/1107676 ik heb het al gevonden. Inderdaad dankbaar voor dit commentaar.
Kan of wil je wat meer delen om tot een constructief, eerlijk en liefdevol gesprek te komen met deze jongeren...?
De ervaring tot nu toe is dat het heel moeizaam lijkt te gaan. Of stokt. Juist omdat ze met allerlei losse teksten komen. En helemaal joechee zijn wbt hun manier van geloven, gemeente zijn en niet meer de goede dingen van de kerkelijke gemeente zien waar ze uit komen. Dus het is best een wat moeizaam gesprek vaak. Waarbij ze hun standpunt al af en klaar hebben. Vaak heel jong. Vanuit de puberfase waarin ze zichbafzette tegen alles. In aanraking komen met... en binnen mum van tijd deze stap zetten. Het vaak echte doeners zijn en geen denkers. ( zij die in onze persoonlijke omgeving bijv naar Living Water vertrekken. Lezen doen ze (vaak) niet. En in directer familie verband lijken ze de gesprekken ook echt uit de weg te gaan. ( omdat je niet in al hun standpunten meegaat?) Daar komt bij dat er een nieuwe familie is, de gemeente.... waar veel tijd heen gaat. Er meer en meer afstand komt ... .
- Lilian1975
Klopt dat herken ik erg.helma schreef: ↑Gisteren, 14:39En niet zelden is het een vrij impulsieve beslissing zodat een gesprek vooraf niet of nauwelijks meer mogelijk is.Lilian1975 schreef:@ Huismanhuisman schreef: ↑Gisteren, 13:45Als je overtuigd bent dat dit een instelling is van Christus kun je niet anders dan over zonde spreken bij het verachten van Zijn instellingen. Ik ben daar dus ook in het diepst van mijn ziel van overtuigt.
Wat het ook lastig maakt zijn opmerkingen uit de omgeving in de trant van. Wees blij! Zie je wel dat God trouw is. En het is allemaal Gods werk. Want kijk eens hoe ijverig ze zijn... . Iets dan zonde noemen of iets dergelijks valt dan verkeerd. Je wilt tactisch maar eerlijk spreken. Maar de deur gaat op.slot.... zoiets?
Nu denk ik wel dat er misschien wat verschil.zit tussen hoe het gaat bij Refobaptisten miss hien? En gemeentes als Living Water....
Ik merk gewoon zelf dat het ook voor mij bevreemdend werkt en gewoon niet weet hoe te beginnen. Ik wil er op een openbaar forum niet teveel.zeggen. Maar ben erg huiverig over hoe het gaat in die groep...