Curatorium vergadering GerGem 2025

Bertiel

Re: Curatorium vergadering GerGem 2025

Bericht door Bertiel »

Tuurlijk wel. Welke dominee in lijn van dominees als Kattenberg,Vreugdenhil en Harinck zijn er de laatste 10 jaar aangenomen?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
MGG

Bericht door MGG »

Bertiel schreef: 16 mei 2025, 14:54 Tuurlijk wel. Welke dominee in lijn van dominees als Kattenberg,Vreugdenhil en Harinck zijn er de laatste 10 jaar aangenomen?
Tuurlijk wel is een bijzondere reactie op een mening. 2000 is geen 10 jaar maar 25 jaar... Als het om een select groepje gaat is 10 jaar een korte periode. Nog los van dat sommige dominees zich ontwikkelen waardoor zij soms pas na een aantal jaar populair worden bij een flank.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Hoeveel zijn het er dan in die 25 jaar? Heeft die flank die jaren een plaats gehad in het curatorium?
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Bertiel schreef: 16 mei 2025, 14:54 Tuurlijk wel. Welke dominee in lijn van dominees als Kattenberg,Vreugdenhil en Harinck zijn er de laatste 10 jaar aangenomen?
Ik heb zelf geen antwoord op mijn vraag. Maar hebben deze predikanten altijd deze ligging gehad? Of is het zo dat bijv. Ds. Vreugdenhil door de zending is gevormd na zijn bevestiging?

Van ds. Baan weet ik dat hij ook toen hij al predikant was, breder is gaan kijken.

Sowieso is dat nooit de hoofdlijn van de GG geweest.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 16 mei 2025, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD

Bericht door DDD »

Er zijn wel degelijk GG die zich na 2000 hebben georiënteerd op aansluiting bij een ander kerkverband. Los daarvan is dat zeker niet de oplossing voor de kerkelijke verdeeldheid.

Het eenvoudige feit is, dat alle docenten van de TS tot de rechterflank van de GG behoren. Van middenrechts tot uiterst rechts.

Dat in aanmerking genomen, is dit verder een prima keuze. Maar het punt van Tom is natuurlijk geheel terecht naar voren gebracht.
MGG

Bericht door MGG »

Bertiel schreef: 16 mei 2025, 15:01 Hoeveel zijn het er dan in die 25 jaar? Heeft die flank die jaren een plaats gehad in het curatorium?
Meerdere. Om mij niet aan namen te branden verwijs ik naar het beroepingswerk van linkse gemeente. De door jouw genoemde dominees zatten niet in het curatorium. De meerderheid beslist, dus verrassend genoeg is het curatorium ook gemiddeld. Nu zijn bij mij de flanken niet heel groot, dus iemand is al snel midden. Als je bijvoorbeeld 10% tot de linkerflank rekent en 40% tot de rechterflank, dan kom je tot andere conclusies. Dat zien we ook in het draadje over de CGK.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

J.C. Philpot schreef: 16 mei 2025, 15:06
Ik heb zelf geen antwoord op mijn vraag. Maar hebben deze predikanten altijd deze ligging gehad? Of is het zo dat bijv. Ds. Vreugdenhil door de zending is gevormd na zijn bevestiging?

Van ds. Baan weet ik dat hij ook toen hij al predikant was, breder is gaan kijken.

Geen idee of zij gewijzigd zijn. Maar dat ds Vergunst en de Gier een ander ligging hadden dan hun opvolgers dat is natuurlijk vrij duidelijk. En dat daardoor een andere lichting predikanten toegelaten wordt is uiteraard het gevolg van de samenstelling van het curatorium waarin ik niks links van het midden kan vinden hoe graag MGG ons dit ook zou doen geloven
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef: 16 mei 2025, 15:06 Er zijn wel degelijk GG die zich na 2000 hebben georiënteerd op aansluiting bij een ander kerkverband. Los daarvan is dat zeker niet de oplossing voor de kerkelijke verdeeldheid.

Het eenvoudige feit is, dat alle docenten van de TS tot de rechterflank van de GG behoren. Van middenrechts tot uiterst rechts.

Dat in aanmerking genomen, is dit verder een prima keuze. Maar het punt van Tom is natuurlijk geheel terecht naar voren gebracht.
Wel degelijk lijkt erop de duiden dat het ontkent is, maar dit is niet het geval. Wat versta jij onder oriënteren? Het er met elkaar over hebben of serieuze gesprekken voeren? Zegmaar het verschil tussen brainstormen en een serieuze verkenning.

Zoals al eerder besproken teken jij de rechterflank nogal groot in.
MGG

Bericht door MGG »

Bertiel schreef: 16 mei 2025, 15:12
J.C. Philpot schreef: 16 mei 2025, 15:06

Geen idee of zij gewijzigd zijn. Maar dat ds Vergunst en de Gier een ander ligging hadden dan hun opvolgers dat is natuurlijk vrij duidelijk. En dat daardoor een andere lichting predikanten toegelaten wordt is uiteraard het gevolg van de samenstelling van het curatorium waarin ik niks links van het midden kan vinden hoe graag MGG ons dit ook zou doen geloven
Zoals wel vaker lees je mijn berichten slecht. Ik wil je niks doen geloven. Ik heb ook niet de illusie dat ik jouw mening over de GG kan bijstellen.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Als het curatorium gemiddeld is dan is er inderdaad geen ruimte voor de voorgenoemde broeders.
J de Groot

Bericht door J de Groot »

Net als in de Christ Geref Kerken wordt het grote zwijgende midden ook hier weer vergeten ...
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

MGG schreef: 16 mei 2025, 11:11
De Rijssenaar schreef: 16 mei 2025, 10:50 Ik zat even te kijken naar curatoren van het Curatorium. Je kunt het hier vinden: https://www.gergeminfo.nl/alle-deputaat ... che-school

Zijn de curatoren ieder jaar hetzelfde? Of worden er door loting ieder jaar weer nieuwe aangesteld? Wat ik me ook vraag: waarom is 2/3 predikant en 1/3 ouderling?
De zitting wordt bepaald door de synode en niet door loting. Bij mijn weten heeft de synode nooit een curator weggestemd. Dominees stoppen als zij met emeritaat gaan en ouderlingen kiezen dacht ik zelf wanneer zij stoppen. Als iemand stopt of overlijdt dan wordt de plek door de plaatsvervanger ingenomen. Het curatorium doet zelf een voordracht voor nieuwe plaatsvervangers en de synode stemt hierover. Gezien de taak van het curatorium lijkt het mij logisch dat het hoofdzakelijk dominees zijn.
Ze zeggen altijd dat ouderlingen het regeerambt bekleden, dus ik vind het vreemd dat dominees de meerderheid hebben en dat ouderlingen maar 1/3 zijn. Daarnaast vind ik het vreemd dat het Curatorium zelf nieuwe plaatsvervangers aandraagt, dit zou toch eerder in handen van de Synode moeten liggen? Nu bepaalt een kleine groepje dominees en ouderlingen de koers het kerkverband wat betreft de aannames. Dat is voor de eenheid van het kerkverband niet goed.
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

Deze vraag viel mij ook nog wel op: https://refoweb.nl/vragenrubriek/31006/ ... uratorium/
MGG

Bericht door MGG »

De Rijssenaar schreef: 16 mei 2025, 16:17
De Rijssenaar schreef: 16 mei 2025, 10:50 Ik zat even te kijken naar curatoren van het Curatorium. Je kunt het hier vinden: https://www.gergeminfo.nl/alle-deputaat ... che-school

Zijn de curatoren ieder jaar hetzelfde? Of worden er door loting ieder jaar weer nieuwe aangesteld? Wat ik me ook vraag: waarom is 2/3 predikant en 1/3 ouderling?
De zitting wordt bepaald door de synode en niet door loting. Bij mijn weten heeft de synode nooit een curator weggestemd. Dominees stoppen als zij met emeritaat gaan en ouderlingen kiezen dacht ik zelf wanneer zij stoppen. Als iemand stopt of overlijdt dan wordt de plek door de plaatsvervanger ingenomen. Het curatorium doet zelf een voordracht voor nieuwe plaatsvervangers en de synode stemt hierover. Gezien de taak van het curatorium lijkt het mij logisch dat het hoofdzakelijk dominees zijn.
Ze zeggen altijd dat ouderlingen het regeerambt bekleden, dus ik vind het vreemd dat dominees de meerderheid hebben en dat ouderlingen maar 1/3 zijn. Daarnaast vind ik het vreemd dat het Curatorium zelf nieuwe plaatsvervangers aandraagt, dit zou toch eerder in handen van de Synode moeten liggen? Nu bepaalt een kleine groepje dominees en ouderlingen de koers het kerkverband wat betreft de aannames. Dat is voor de eenheid van het kerkverband niet goed.
In het onderstaande antwoord legt ds. Vergunst het uit.
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/26 ... uratorium/

Het ligt in handen van de synode. Zij bepalen de koers van de GG en kunnen curatoren benoemen. De synode kan er zelfs voor kiezen om alle curatoren naar huis te sturen. Elk deputaatschap bestaat bij de gratie van de synode die ervoor kiest om taken en verantwoordelijkheden te delegeren.
DDD

Bericht door DDD »

De Rijssenaar schreef: 16 mei 2025, 16:17

De Synode kiest ook wel eens andere leden dan die zijn voorgesteld, dus dat is op zich geen probleem.
Plaats reactie