Het gaat in deze knipsels over de evangelische beweging, over worship, over Opwekking. Dat hoort sowieso niet in dit topic thuis, het gaat hier over Sela. Je kunt niet zomaar alles op één hoop gooien.
Liederen Sela voor een deel remonstrants?
Re: Liederen Sela voor een deel remonstrants?
~~Soli Deo Gloria~~
Slurink heeft nog een vervolg vraag beantwoord:
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/31 ... lied-sela/
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
Of iets klassiek-remonstrants is, of niet, is tamelijk eenvoudig vast te stellen. Als een lied in lijn is met de Dordtse leerregels, is het niet remonstrants.
Ik vind het ongepast dat Evangelist zoiets hier zomaar roept, zonder enige onderbouwing. Evenzo heer Slurink trouwens, totaal niet onderbouwd. Zijn tweede artikel raakt veel relevante punten, maar zegt niets over Sela specifiek, en al helemaal niet over het lied dat aan de orde is.
Ik vind het ongepast dat Evangelist zoiets hier zomaar roept, zonder enige onderbouwing. Evenzo heer Slurink trouwens, totaal niet onderbouwd. Zijn tweede artikel raakt veel relevante punten, maar zegt niets over Sela specifiek, en al helemaal niet over het lied dat aan de orde is.
-
Ik heb uitgebreid onderbouwd waarom de betreffende liederen een remonstrants karakter hebben. Dat jij het met die onderbouwing niet eens bent, is een andere zaak.
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist
Dat heb jij zeker. Daarom verbaas ik mij over de opmerking van @DDD. Over de inhoud van je onderbouwing kan ik niet oordelen. Liedjes van sela heb ik nog nooit gehoord.Evangelist schreef: ↑15 mei 2025, 23:35Ik heb uitgebreid onderbouwd waarom de betreffende liederen een remonstrants karakter hebben. Dat jij het met die onderbouwing niet eens bent, is een andere zaak.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Iemand die in de popmuziek gezeten heeft kijkt en ervaart vaak dit soort liederen op een zijn eigen wijze.
Johan Vreugdehil heeft dat ook zo ervaren vertelde hij ooit op een lezing en zo ken ik er nog wel meer.
Het heeft een negatieve lading voor ze. De beat, de entourage, het podium gebeuren. Je vindt dan ook wel punten om het af te keuren.
Ik begrijp dat ze er zo in staan, maar vraag me af of het helemaal objectief is. Zelf zie en ervaar ik het anders. Sowieso voelde ik me al jong zeer aangetrokken tot b.v. de negro spirituals. Waarschijnlijk zit het in mijn dna
Het is vaker gezegd hier, er zijn veel liederen die bij het analyseren, niet voldoen aan de regelen der kunst/dogma van de reformatorische gezindte. Het zij zo.
Johan Vreugdehil heeft dat ook zo ervaren vertelde hij ooit op een lezing en zo ken ik er nog wel meer.
Het heeft een negatieve lading voor ze. De beat, de entourage, het podium gebeuren. Je vindt dan ook wel punten om het af te keuren.
Ik begrijp dat ze er zo in staan, maar vraag me af of het helemaal objectief is. Zelf zie en ervaar ik het anders. Sowieso voelde ik me al jong zeer aangetrokken tot b.v. de negro spirituals. Waarschijnlijk zit het in mijn dna

Het is vaker gezegd hier, er zijn veel liederen die bij het analyseren, niet voldoen aan de regelen der kunst/dogma van de reformatorische gezindte. Het zij zo.
Ik betwijfel of de klassiek-remonstranten een therapeutisch godsbeeld hadden.
Maar goed. Ik zie inderdaad geen onderbouwing van het standpunt van Evangelist.
Maar goed. Ik zie inderdaad geen onderbouwing van het standpunt van Evangelist.
Ik moet wel grinniken dat sommigen Opwekking er bij halen als het over Sela gaat. Dan heb je echt geen idee waar je het over hebt...
Overigens luister ik graag naar beide. Vroeger hoorde je wel eens zeggen over een preek: daarin wordt je hart verklaard. Nou, dat geld ook voor deze liederen. Als je het wonder van Gods genade hebt mogen leren kennen, dan resoneren deze liederen in je hart.
De argumentatie tegen deze liederen komt vrijwel altijd voort uit onwetendheid in combinatie met cultuur en traditie. Wie zich werkelijk verdiept in de teksten, moet concluderen dat het geschreven is tot Gods eer en dat het je dichter bij God brengt.
Zingen is 2x bidden, en zo ervaar ik dat ook.
Nogmaals, als je mag geloven dat Jezus Christus voor jou betaald heeft en het voor eeuwig goed is tussen God en je ziel, dan resoneert dit in je hart. Dat heb ik persoonlijk mogen ervaren en zie dit ook veel om me heen.
En natuurlijk kan het zijn dat je echt niet van een drumstel enz houd. Maar dat is een kwestie van smaak en niet van eerbied. In Psalm 150 komt een compleet orkest inclusief de toenmalige onderdelen van het drumstel voorbij, om God te loven. Ik ben er van overtuigd dat de Schepper van de muziek ervan geniet als Hij met muziek geëerd en aanbeden wordt.
Overigens luister ik graag naar beide. Vroeger hoorde je wel eens zeggen over een preek: daarin wordt je hart verklaard. Nou, dat geld ook voor deze liederen. Als je het wonder van Gods genade hebt mogen leren kennen, dan resoneren deze liederen in je hart.
De argumentatie tegen deze liederen komt vrijwel altijd voort uit onwetendheid in combinatie met cultuur en traditie. Wie zich werkelijk verdiept in de teksten, moet concluderen dat het geschreven is tot Gods eer en dat het je dichter bij God brengt.
Nogmaals, als je mag geloven dat Jezus Christus voor jou betaald heeft en het voor eeuwig goed is tussen God en je ziel, dan resoneert dit in je hart. Dat heb ik persoonlijk mogen ervaren en zie dit ook veel om me heen.
En natuurlijk kan het zijn dat je echt niet van een drumstel enz houd. Maar dat is een kwestie van smaak en niet van eerbied. In Psalm 150 komt een compleet orkest inclusief de toenmalige onderdelen van het drumstel voorbij, om God te loven. Ik ben er van overtuigd dat de Schepper van de muziek ervan geniet als Hij met muziek geëerd en aanbeden wordt.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Ik vind dit een indrukwekkend lied van Sela
https://www.sela.nl/liederen/196/hard-g ... ageld.html
Hard geslagen, vastgenageld;
zie Hem, stervend aan een kruis.
Hij, die onze straf wil dragen,
door zijn eigen volk verguisd.
’t Is de lang verwachte koning,
Davids Zoon en Davids Heer.
Hij, het Woord van God gekomen,
geeft de geest en spreekt niet meer.
Droeg een mens ooit zoveel lijden,
zag een ziel ooit zo’n verdriet?
Smalend spotte elke vijand,
angstig vluchtte elke vriend.
Hard geslagen door belagers
– niemand nam het op voor Hem.
Maar het hardst van alle slagen,
kwam Gods oordeel neer op Hem.
Wie te licht denkt over zonde
en haar diepe ernst niet ziet,
kijk naar Hem en zie verwonderd
wat een vonnis zij verdient.
Christus, het volmaakte paaslam,
droeg ons weerzinwekkend lot.
Hij, die onze zonden wegnam,
Hij verzoent ons weer met God.
Hier vindt ons geloof een bedding,
onze hoop een vaste grond:
Christus, rots van onze redding,
die verloren zondaars vond.
Alle lof, eer en aanbidding
voor zijn nooit volprezen naam!
Wie zijn hoop op Jezus vestigt,
leeft in hoop die nooit beschaamt.
(@huisman dit lied heb je onlangs gehoord denk ik....)
https://www.sela.nl/liederen/196/hard-g ... ageld.html
Hard geslagen, vastgenageld;
zie Hem, stervend aan een kruis.
Hij, die onze straf wil dragen,
door zijn eigen volk verguisd.
’t Is de lang verwachte koning,
Davids Zoon en Davids Heer.
Hij, het Woord van God gekomen,
geeft de geest en spreekt niet meer.
Droeg een mens ooit zoveel lijden,
zag een ziel ooit zo’n verdriet?
Smalend spotte elke vijand,
angstig vluchtte elke vriend.
Hard geslagen door belagers
– niemand nam het op voor Hem.
Maar het hardst van alle slagen,
kwam Gods oordeel neer op Hem.
Wie te licht denkt over zonde
en haar diepe ernst niet ziet,
kijk naar Hem en zie verwonderd
wat een vonnis zij verdient.
Christus, het volmaakte paaslam,
droeg ons weerzinwekkend lot.
Hij, die onze zonden wegnam,
Hij verzoent ons weer met God.
Hier vindt ons geloof een bedding,
onze hoop een vaste grond:
Christus, rots van onze redding,
die verloren zondaars vond.
Alle lof, eer en aanbidding
voor zijn nooit volprezen naam!
Wie zijn hoop op Jezus vestigt,
leeft in hoop die nooit beschaamt.
(@huisman dit lied heb je onlangs gehoord denk ik....)
Laatst gewijzigd door helma op 16 mei 2025, 08:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat is een variatie op het thema 'Gods volk zingt geen gezangen'.
Bij mij resoneert er niks als ik het wel eens Sela voorbij hoor komen. 'Als alles duister is ontsteek dan een licht'. Wat voor een licht? Voor mij is dat categorie onzintekst.
Los van de vraag remonstrant of niet remonstrants is het zingen van gezangen in kerkelijke samenkomsten niet klassiek gereformeerd.
De Nederlandse synoden in de 16e eeuw hebben expliciet bepaald dat in de "christelijke samenkomsten der Nederduitse Kerk" geen gezangen gezongen zouden worden "die niet in de Heilige Schrift gevonden worden" (Synode van Dordrecht 1578, Acta, hoofdstuk IV, artikel 24). De z.g. "Enige gezangen" werden ook slechts ten dele in de samenkomsten gezongen (zoals de Lofzangen van Zacharias, Maria en Simeon); ten dele ware zij bedoeld voor de huiselijke samenkomsten (zoals Morgenzang, Avondzang).
Dit principe is gehandhaafd in de 16e, 17e en 18e eeuw. Daarna werden in strijd hiermee in de Nederlandse Hervormde Kerk gezangen buiten de Schrift ingevoerd. O.a. de afgescheiden predikanten en ds. Ledeboer keerden weer terug naar het zingen van uitsluitend psalmen. Ook voor de Gereformeerde Bond (opgericht in 1905) was het alleen zingen van Psalmen een speerpunt. Nu zie je dus het zingen van gezangen weer volop terugkeren, in de PKN en ook in kerkverbanden die voortgekomen zijn uit de afscheiding. Wanneer de gezangbundels die hier besproken worden, ook in de kerkelijke samenkomsten gebruikt worden, is er al op voorhand een goede reden om dit af te wijzen. Dan hoeven we nog niet eens naar de inhoud van deze bundels te kijken.
Waarom alleen de Psalmen tijdens de kerkelijke samenkomsten? De reden is simpel. In de erediensten wordt gepreekt uit Gods Woord, niet uit menselijke geschriften. Zo wordt er ook alleen gezongen uit Gods Woord, en geen menselijke gezangen die niet in de Schrift te vinden zijn. Ook Christus en de apostelen zongen op de laatste avond vóór de gevangenneming van Christus uit de Psalmen en geen gezangen van buiten het Woord. Dat de psalmberijming ten dele ook niet letterlijk is, is waar, en berijmingen zouden ook meer letterlijk behoren te zijn. Maar dat kan nimmer een excuus zijn om het klassiek-gereformeerde uitgangspunt om in de kerkelijke samenkomsten alleen uit Gods Woord te zingen, los te laten.
De Nederlandse synoden in de 16e eeuw hebben expliciet bepaald dat in de "christelijke samenkomsten der Nederduitse Kerk" geen gezangen gezongen zouden worden "die niet in de Heilige Schrift gevonden worden" (Synode van Dordrecht 1578, Acta, hoofdstuk IV, artikel 24). De z.g. "Enige gezangen" werden ook slechts ten dele in de samenkomsten gezongen (zoals de Lofzangen van Zacharias, Maria en Simeon); ten dele ware zij bedoeld voor de huiselijke samenkomsten (zoals Morgenzang, Avondzang).
Dit principe is gehandhaafd in de 16e, 17e en 18e eeuw. Daarna werden in strijd hiermee in de Nederlandse Hervormde Kerk gezangen buiten de Schrift ingevoerd. O.a. de afgescheiden predikanten en ds. Ledeboer keerden weer terug naar het zingen van uitsluitend psalmen. Ook voor de Gereformeerde Bond (opgericht in 1905) was het alleen zingen van Psalmen een speerpunt. Nu zie je dus het zingen van gezangen weer volop terugkeren, in de PKN en ook in kerkverbanden die voortgekomen zijn uit de afscheiding. Wanneer de gezangbundels die hier besproken worden, ook in de kerkelijke samenkomsten gebruikt worden, is er al op voorhand een goede reden om dit af te wijzen. Dan hoeven we nog niet eens naar de inhoud van deze bundels te kijken.
Waarom alleen de Psalmen tijdens de kerkelijke samenkomsten? De reden is simpel. In de erediensten wordt gepreekt uit Gods Woord, niet uit menselijke geschriften. Zo wordt er ook alleen gezongen uit Gods Woord, en geen menselijke gezangen die niet in de Schrift te vinden zijn. Ook Christus en de apostelen zongen op de laatste avond vóór de gevangenneming van Christus uit de Psalmen en geen gezangen van buiten het Woord. Dat de psalmberijming ten dele ook niet letterlijk is, is waar, en berijmingen zouden ook meer letterlijk behoren te zijn. Maar dat kan nimmer een excuus zijn om het klassiek-gereformeerde uitgangspunt om in de kerkelijke samenkomsten alleen uit Gods Woord te zingen, los te laten.
Laatst gewijzigd door Valcke op 16 mei 2025, 08:27, 1 keer totaal gewijzigd.
- J.C. Philpot
ChatGPR zegt: De liederen van Sela zijn niet expliciet Arminiaans van aard, maar ze zijn ook niet strikt Calvinistisch.
En dat is denk ik precies het probleem. Ze zijn te algemeen en hebben te weinig bijbels-inhoudelijke diepte, en dus kan iedereen zich er wel in vinden. Een soort christelijke meezingers. Voor degenen die echter een honger hebben gekregen (naar het zingen van liederen met) de bijbelse diepten van zonde en genade, vloek en zegen, schuld en vrijspraak, is er echter weinig voedsel voor de ziel in deze liedjes te vinden. Op een aantal liederen die wat meer diepgang hebben na, zijn ze te algemeen.
Sommige liedjes stellen eerder de onwedergeboren christelijke mens op valse gronden gerust, met een algemene boodschap van Gods liefde voor ons allemaal.
Andere liederen hebben wel wat meer diepgang. Ik weet van iemand, die op het sterfbed veel troost gehad heeft van zo'n lied. Maar dat laat onverlet dat als ik sommige andere liederen uit het repertoire vergelijk met de Engelse hymns, ik ze mager en bleek vindt afsteken. Het geheel beziend, zou ik ze liever niet aan anderen aanbevelen.
En dat is denk ik precies het probleem. Ze zijn te algemeen en hebben te weinig bijbels-inhoudelijke diepte, en dus kan iedereen zich er wel in vinden. Een soort christelijke meezingers. Voor degenen die echter een honger hebben gekregen (naar het zingen van liederen met) de bijbelse diepten van zonde en genade, vloek en zegen, schuld en vrijspraak, is er echter weinig voedsel voor de ziel in deze liedjes te vinden. Op een aantal liederen die wat meer diepgang hebben na, zijn ze te algemeen.
Sommige liedjes stellen eerder de onwedergeboren christelijke mens op valse gronden gerust, met een algemene boodschap van Gods liefde voor ons allemaal.
Andere liederen hebben wel wat meer diepgang. Ik weet van iemand, die op het sterfbed veel troost gehad heeft van zo'n lied. Maar dat laat onverlet dat als ik sommige andere liederen uit het repertoire vergelijk met de Engelse hymns, ik ze mager en bleek vindt afsteken. Het geheel beziend, zou ik ze liever niet aan anderen aanbevelen.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 16 mei 2025, 08:31, 5 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
De reacties van Gerard Slurink kenmerken zich door grondigheid. Hij verdiept zich er echt in. Dat waardeer ik. Toch associeer ik zijn antwoorden telkens weer met een ex-alcohol verslaafde die zijn alcohol gebruik heeft afgezworen.Vrouwke schreef: ↑15 mei 2025, 20:54 Slurink heeft nog een vervolg vraag beantwoord:
Vanuit zijn perceptie kan ik het begrijpen. Maar veel gaat over zijn gevoel ergens bij, ook in dit antwoord weer. Dat mag zeker, maar is daarmee nog geen maatstaf voor anderen.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
-
Forummer schreef: ↑16 mei 2025, 08:17 De argumentatie tegen deze liederen komt vrijwel altijd voort uit onwetendheid in combinatie met cultuur en traditie. Wie zich werkelijk verdiept in de teksten, moet concluderen dat het geschreven is tot Gods eer en dat het je dichter bij God brengt.
Waarom moet ik concluderen dat dit tot Godes eer is ?
Ik zie dat het veel gaat over ons en wij en weinig over de zonden en ongerechtigheden waarin de mensheid zich heeft gestort in haar diepe val in Adam .
En dan vind ik dus niet dat het is tot de eer van een volmaakt heilig Drieënig Goddelijk wezen in de hemel
Dan is meer Ps 130 de beleving van het hart
Dat is een Taizé-lied. Waar heb je het over?
Overigens ook een mooi lied, daar niet van.