Pleiten op je doop
Re: Pleiten op je doop
Ik denk dat jij de zaken (het is om het even welke zaak) veel te zwart-wit ziet. Dat maakt een gesprek tamelijk ingewikkeld, mijns inziens.
Huwelijk, weinig andere christenen in de buurtTerri schreef: ↑12 mei 2025, 23:21 Ooit hoorde ik een ds zeggen dat als je bij een bepaalde voetbalclub wilt horen, je je conformeert aan hun regels, gedrag en de kleuren.
Wil je dat niet, dan is het niet jouw club blijkbaar.
Het is een zwak vergelijk maar toch wel een kern van waarheid denk ik.
Waarom wil je je aansluiten bij een baptisten gemeente en je niet laten dopen? Het is één van hun kernpunten tenslotte.
https://www.rd.nl/artikel/1107369-wat-z ... e-argument
De doop zegt vier dingen: God kán zalig maken; Hij wíl zalig maken, in Zijn geopenbaarde wil; Hij zál zalig maken, namelijk de uitverkorenen; en: Hij hééft zalig gemaakt, namelijk de bekeerden. Ik kan niet zeggen dat God alle gedoopte kinderen zál zalig maken, maar wel dat Hij het kán en wíl.
- J.C. Philpot
Mooi citaat van deze gewaardeerde gezant van Christus.DDD schreef: ↑15 mei 2025, 10:28 https://www.rd.nl/artikel/1107369-wat-z ... e-argument
De doop zegt vier dingen: God kán zalig maken; Hij wíl zalig maken, in Zijn geopenbaarde wil; Hij zál zalig maken, namelijk de uitverkorenen; en: Hij hééft zalig gemaakt, namelijk de bekeerden. Ik kan niet zeggen dat God alle gedoopte kinderen zál zalig maken, maar wel dat Hij het kán en wíl.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Ik vind de slot zin ook heel helder:
"We moeten onze kinderen als verbondskinderen opvoeden,
zonder hun de indruk te geven dat ze al wedergeboren zijn.
De doop herinnert aan Gods welwillendheid om zalig te maken.”
"We moeten onze kinderen als verbondskinderen opvoeden,
zonder hun de indruk te geven dat ze al wedergeboren zijn.
De doop herinnert aan Gods welwillendheid om zalig te maken.”
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
Eens met alles wat hij hier zegt. Vooral de ononderbroken verbondslijn vanuit het O.T. naar het N.T. is belangrijk. Daarover talloze discussies gehad met o.a. @Posthoorn. Nu krijg ik steun uit haar eigen kerkverbandJ.C. Philpot schreef: ↑15 mei 2025, 10:30Mooi citaat van deze gewaardeerde gezant van Christus.DDD schreef: ↑15 mei 2025, 10:28 https://www.rd.nl/artikel/1107369-wat-z ... e-argument

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
- Lilian1975
Ben dan wel benieuwd waarom DDD dit artikel plaatst als hij vindt dat ik te zwart wit denkt...huisman schreef: ↑15 mei 2025, 11:12Eens met alles wat hij hier zegt. Vooral de ononderbroken verbondslijn vanuit het O.T. naar het N.T. is belangrijk. Daarover talloze discussies gehad met o.a. @Posthoorn. Nu krijg ik steun uit haar eigen kerkverbandJ.C. Philpot schreef: ↑15 mei 2025, 10:30Mooi citaat van deze gewaardeerde gezant van Christus.DDD schreef: ↑15 mei 2025, 10:28 https://www.rd.nl/artikel/1107369-wat-z ... e-argument
De doop zegt vier dingen: God kán zalig maken; Hij wíl zalig maken, in Zijn geopenbaarde wil; Hij zál zalig maken, namelijk de uitverkorenen; en: Hij hééft zalig gemaakt, namelijk de bekeerden. Ik kan niet zeggen dat God alle gedoopte kinderen zál zalig maken, maar wel dat Hij het kán en wíl.![]()

Overigens geeft dat ook gelijk de troost aan van het verbond die een baptist niet heeft.
Ik vind vooral dat je erg zwart-wit argumenteert.
Maar ik vond het een goed artikel. Kernachtig geeft het de gereformeerde leer van de kinderdoop weer, zoals die in bijvoorbeeld de Gereformeerde Gemeenten geleerd wordt.
Maar ik vond het een goed artikel. Kernachtig geeft het de gereformeerde leer van de kinderdoop weer, zoals die in bijvoorbeeld de Gereformeerde Gemeenten geleerd wordt.
- Lilian1975
Veel wat je schrijft, is zwart-wit. Maar dat kun je niet in ieder draadje toepassen. Als je bijvoorbeeld iets schrijft over de hond, geldt dat niet. Of het valt mij niet op, dat kan ook.
In ieder geval is zwart-wit niet hetzelfde als duidelijk of kernachtig.
Ik vind het artikel van ds. Van Ruitenburg wel duidelijk, maar niet zwart-wit.
In ieder geval is zwart-wit niet hetzelfde als duidelijk of kernachtig.
Ik vind het artikel van ds. Van Ruitenburg wel duidelijk, maar niet zwart-wit.
Volgens mij argumenteer jij helder. Dat is voor mensen die niet zo helder denken vaak te duidelijk. Het verwijt van zwart wit denken krijg zelfs ik weleens te horen terwijl in mijn berichten de nuance ervan afdruipt.Lilian1975 schreef: ↑15 mei 2025, 11:19Ben dan wel benieuwd waarom DDD dit artikel plaatst als hij vindt dat ik te zwart wit denkt...huisman schreef: ↑15 mei 2025, 11:12Eens met alles wat hij hier zegt. Vooral de ononderbroken verbondslijn vanuit het O.T. naar het N.T. is belangrijk. Daarover talloze discussies gehad met o.a. @Posthoorn. Nu krijg ik steun uit haar eigen kerkverband![]()
![]()
Overigens geeft dat ook gelijk de troost aan van het verbond die een baptist niet heeft.

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ik denk dat je dingen inleest die niet in mijn post staan. Natuurlijk is het maken vak keuzes ro dom kleding niet neutraal. Dat zeg ik ook nergens. Bovendien heb ik het nergens over hoofdbedekking, vermoedelijk lees jij die zelf in het woordeken enz.huisman schreef: ↑13 mei 2025, 09:22Dus het maken van keuzes rondom kleding is neutraal? Denk dat een sobere eenvoudige en verhullende kleding best wat meer nadruk mag krijgen. Met de kleur zwart heb ik niet veel. Ik hou van kleuren die onze Schepper in de schepping heeft gelegd.
Bij rouw vind ik donkere kleding gepast. In de Bijbel zie je dat uiterlijk ook wat kan vertellen over je innerlijk. Denk aan het scheuren van de kleding en het letterlijk in zak en as zitten.
Verder is de hoofdbedekking voor de vrouw zo duidelijk beschreven in de Schrift dat wereldwijd in allerlei nominaties ( van Calvinist tot Baptist, Van Siberië tot Ederveen) zich daar aan gehouden hebben.
Met jou geniet ik ook van de kleuren die onze Schepper gemaakt heeft. Die draag ik dan ook graag in mijn kleding. En voor rouw gelegenheden hangt hier een set donker zwarte kleding in de kast om geen aanstoot te geven.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Het zijn de bekende argumenten.huisman schreef: ↑15 mei 2025, 11:12Eens met alles wat hij hier zegt. Vooral de ononderbroken verbondslijn vanuit het O.T. naar het N.T. is belangrijk. Daarover talloze discussies gehad met o.a. @Posthoorn. Nu krijg ik steun uit haar eigen kerkverbandJ.C. Philpot schreef: ↑15 mei 2025, 10:30Mooi citaat van deze gewaardeerde gezant van Christus.DDD schreef: ↑15 mei 2025, 10:28 https://www.rd.nl/artikel/1107369-wat-z ... e-argument
De doop zegt vier dingen: God kán zalig maken; Hij wíl zalig maken, in Zijn geopenbaarde wil; Hij zál zalig maken, namelijk de uitverkorenen; en: Hij hééft zalig gemaakt, namelijk de bekeerden. Ik kan niet zeggen dat God alle gedoopte kinderen zál zalig maken, maar wel dat Hij het kán en wíl.![]()

Eens, het zijn ook valide argumenten maar de welwillende meelezers kunnen onze gesprekken hierover vast wel terugvinden. Laten we nu maar zwijgen.Posthoorn schreef: ↑16 mei 2025, 08:54Het zijn de bekende argumenten.huisman schreef: ↑15 mei 2025, 11:12Eens met alles wat hij hier zegt. Vooral de ononderbroken verbondslijn vanuit het O.T. naar het N.T. is belangrijk. Daarover talloze discussies gehad met o.a. @Posthoorn. Nu krijg ik steun uit haar eigen kerkverband![]()
![]()

https://www.rd.nl/artikel/1107571-voor- ... fobaptisme
Helemaal eens met ds. Lohuis. Maar dat zal geen verrassing zijn.
Helemaal eens met ds. Lohuis. Maar dat zal geen verrassing zijn.