Dat is dan niet zo wijs.
Liederen Sela voor een deel remonstrants?
Re: Gereformeerde Gemeenten
Vraag ik me ook af.
Hoe wonderlijk mooi is Uw eeuwige Naam, is een prachtig lied. Niets mis mee.
-
Dominee in deze denkt anders hierover
https://cvandaag.nl/73453-ds-j-m-d-de-h ... ingsmuziek
Er is dus wel nodig om hierover te waarschuwen en dit aan de kaak te stellen .
Misschien is dit de reden dat er problemen komen over de preken in de Geref Gemeente ?
https://cvandaag.nl/73453-ds-j-m-d-de-h ... ingsmuziek
Er is dus wel nodig om hierover te waarschuwen en dit aan de kaak te stellen .
Misschien is dit de reden dat er problemen komen over de preken in de Geref Gemeente ?
Het lijkt me zeker niet dat het nodig is omdat deze dominee er anders over denkt. Ik heb daar destijds ook naar geluisterd, maar ik ben van de argumentatie niet overtuigd. Overigens was de dominee vrij voorzichtig, terecht.
Sela biedt reformatorische muziek, en ik zie totaal niet in waarom je die niet zou mogen citeren.
Sela biedt reformatorische muziek, en ik zie totaal niet in waarom je die niet zou mogen citeren.
-
Omdat een deel van hun nummers remonstrants van karakter zijn.DDD schreef: ↑14 mei 2025, 18:25 Het lijkt me zeker niet dat het nodig is omdat deze dominee er anders over denkt. Ik heb daar destijds ook naar geluisterd, maar ik ben van de argumentatie niet overtuigd. Overigens was de dominee vrij voorzichtig, terecht.
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist
Welk deel?
Ik ken Sela niet heel goed, kan je een aantal voorbeelden geven?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
Bij Sela zie je in de loop van de tijd een ontwikkeling; de liederen uit de begintijd worden echt nog wel gestempeld door zonde en genade (bijv. Zie hoe Jezus lijdt voor mij; Via Dolorosa), maar je ziet dat hedendaagse liederen een therapeutisch Godsbeeld hebben. Sela heeft een heel warme tekstsamenstelling. Daarom kan ik me voorstellen dat mensen erdoor vertroost worden; zeker als het lichamelijk of psychisch niet zo goed met je gaat. Denk bijvoorbeeld aan het bekende lied ‘Als ik naar de bergen kijk’. Dat is een verwijzing naar Psalm 121. In Psalm 121 gaat het over de HEERE als Bewaarder en over de hulp die van de HEERE komt. Dat is een belijdenis. In het verband van de Psalmen (altijd kijken naar de Psalm ervoor en erna) is duidelijk dat het om pelgrimsliederen gaat. Hij wordt onderdrukt door de vijanden van God. Het gaat uiteindelijk om zijn leven voor Gods aangezicht, en zijn ziel. (zie vers 7) Het is een Psalm met zicht op de eeuwigheid (vers 8).
Bij Sela zijn de moeiten echter losgekoppeld van de ziel. Dan gaat het over het ‘pad dat ik moet gaan’. De dichter voelt zich een ‘kwetsbaar mens’. Daarom klinkt de vraag: ‘Wie vangt mij als ik val?’ In het derde couplet wordt het allemaal heel inclusief (ons), terwijl niet duidelijk is voor wie dat geldt. Het eindigt met een roep om ‘kracht’. Kortom: langzamerhand zie je in zo’n lied het Godsbeeld therapeutisch worden.
Ook een veel gezongen lied ‘Een toekomst vol van hoop’ ontkomt daar niet helemaal aan. Waar de toekomst vol van hoop op is gebaseerd, is niet helemaal duidelijk. Heel inclusief wordt
ingestoken bij allerlei levensmoeiten die er kunnen zijn (‘duizend vragen’), toch wordt direct als antwoord gegeven: ‘U blijft ons met liefde dragen.’ en: ‘U geeft een toekomst vol van hoop.’
De eerlijke, Bijbelse boodschap is echter dat wij geboren worden zonder toekomst, zonder God
en zonder hoop in deze wereld. In dit lied wordt de toekomst vol van hoop en de dragende liefde
van de God niet verbonden aan wedergeboorte, bekering, geloof; heel algemeen wordt gesteld:
‘U hebt ons geluk voor ogen, Jezus heeft het ons gebracht.’ De diepte van Zijn lijden wordt
vertolkt in ‘Mens, als wij, voor ons verbroken in de allerzwartste nacht.’ Vanwege het begin van dit
lied wordt het op één lijn gezet met onze ‘nacht van strijd en zorgen’. Daarmee verschuift het
beeld van de verzoening naar het meer therapeutische.
Een ander voorbeeld vond ik op de CD van Sela met de naam ‘Thuis’. Dat zijn liederen aan de hand de gelijkenis van de verloren zoon. Het aspect van ‘tot zichzelf komen’ en ‘Ik heb gezondigd tegen de hemel en tegenover U’ komt er niet in voor. Zonden en pijn, verdriet, moeite worden met elkaar vermengd. Het woord ‘vergeving’ klinkt nog wel, maar door de hele context krijgt dat een andere inhoud. Over de weg van zonde, bij de vader vandaan, wordt alleen gezegd: ‘Voor wie zoek was of op reis, te lang is weggeweest.’ Ook hier zie je de verschuiving van werkelijk verzoening naar een therapeutisch, en daarmee eenzijdig Godsbeeld. Dat Gods goedheid en
vergeving voor een verloren zonder ‘menigvuldig’ is (Ps. 86) wordt wel genoemd, maar wat dit
Christus (God) gekost heeft, klinkt totaal niet door. De boodschap kan daarom niet zomaar in het algemeen zijn: ‘Voel je thuis, je bent vrij.’ Een ieder die zich herkent in dit lied, hoort ‘Met Zijn
mantel om je heen geeft Hij bescherming; Hij is trouw in Zijn barmhartigheid.’
Dat laatste geeft precies aan wat ik bedoelde: Want de HEERE is niet alleen trouw in Zijn
barmhartigheid; dat is Hij ook in Zijn rechtvaardigheid. Als dat niet doorklinkt in wat we zingen, word je zonder grond getroost.
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist
Dat Heere is helemaal niet trouw in zijn rechtvaardigheid. Als dat zo was, dan waren wij er al niet geweest.
Ik vind de voorbeelden die je noemt, geen afbreuk doen aan de leer van de Gereformeerde Gemeenten.
Ik vind de voorbeelden die je noemt, geen afbreuk doen aan de leer van de Gereformeerde Gemeenten.
-
Nu klopt dit niet hoor .
Dat God trouw is in Zijn rechtvaardigheid , is een Bijbels gegeven
Dat Hij nog niet met de mens heeft gedaan wat hij verdiende , is een bewijs van Zijn lankmoedigheid .
Dus we kunnen dat niet richting elkaar uitspelen .
Re: Liederen Sela voor een deel remonstrants?
In de psalmen betekent 'mijn ziel' niets anders dan 'ik' of 'mijn persoon '. In die zin heeft Sela gelijk met 'kwetsbaar mens '.
Je onderbouwt je standpunt niet. De Bijbel spreekt nauwelijks over Gods trouw aan zijn rechtvaardigheid. Waar dat gebeurt -voor zover ik mij kan herinneren- is het een oproep aan God om recht te doen aan rechtvaardige mensen. Dus heel wat anders dan wat jij betoogt.J de Groot schreef: ↑14 mei 2025, 19:40Nu klopt dit niet hoor .
Dat God trouw is in Zijn rechtvaardigheid , is een Bijbels gegeven
Dat Hij nog niet met de mens heeft gedaan wat hij verdiende , is een bewijs van Zijn lankmoedigheid .
Dus we kunnen dat niet richting elkaar uitspelen .
Overigens vind ik ook helemaal niet dat je beide zaken tegen elkaar moet uitspelen. Gods rechtvaardigheid en barmhartigheid kussen elkaar in Christus. Maar daarom hoeven we nog niet te beweren dat God trouw is in zijn rechtvaardigheid. Dat is een onbijbelse uitspraak, en ik vraag mij zelfs af of Anselmus het daar wel mee eens zou zijn. Maar dat is meer voer voor theologen, misschien.
-
Je kunt je ook afvragen of het geheel van Sela bijvoorbeeld de inhoud van Psalmen weerspiegelt. Misschien is het wat eenzijdig te noemen. Inhoudelijk ken ik de liederen niet goed genoeg om er wat over te zeggen. Als je filmpje aan klikt is het wel anders dan wij gewend zijn. Belichting en manier van doen.
-
U nodigt mij aan tafel, om dicht bij U te zijn;
te proeven van het leven, dat U deelt door brood en wijn.
U leidt mij in de stilte, ik volg U met ontzag:
een plaats van rust waar ik U ontmoeten mag.
U ziet mijn hart en leven, de onrust die verwart;
mijn onbesproken vragen, die er leven in mijn hart.
U kent al mijn gedachten, verbergen kan niet meer:
in vertrouwen leg ik alles voor U neer.
De beker in uw handen, neem ik vol liefde aan,
uit handen die verwond zijn, waarin de tekens staan.
Geen woorden meer van oordeel, genade onverdiend,
die aan tafel wordt geproefd en wordt gezien.
U deelt met mij de maaltijd, reikt mij verzoening aan.
Uw liefde is nog groter dan de schuld die is voldaan.
U toont mij uw genade, die werkzaam is in mij:
door de kracht van uw genade ben ik vrij!
Ik ben ff wat teksten aan het bekijken, maar als je deze ziet is er niet veel mis mee. Enige wat je kunt zeggen is dat het wel echt vanuit de beleving is geschreven. Nu hoeft dat niet verkeerd te zijn, in bevindelijke kerken gaat het ook heel veel over beleving. Maar misschien kan de focus van dit lied wel beter.
te proeven van het leven, dat U deelt door brood en wijn.
U leidt mij in de stilte, ik volg U met ontzag:
een plaats van rust waar ik U ontmoeten mag.
U ziet mijn hart en leven, de onrust die verwart;
mijn onbesproken vragen, die er leven in mijn hart.
U kent al mijn gedachten, verbergen kan niet meer:
in vertrouwen leg ik alles voor U neer.
De beker in uw handen, neem ik vol liefde aan,
uit handen die verwond zijn, waarin de tekens staan.
Geen woorden meer van oordeel, genade onverdiend,
die aan tafel wordt geproefd en wordt gezien.
U deelt met mij de maaltijd, reikt mij verzoening aan.
Uw liefde is nog groter dan de schuld die is voldaan.
U toont mij uw genade, die werkzaam is in mij:
door de kracht van uw genade ben ik vrij!
Ik ben ff wat teksten aan het bekijken, maar als je deze ziet is er niet veel mis mee. Enige wat je kunt zeggen is dat het wel echt vanuit de beleving is geschreven. Nu hoeft dat niet verkeerd te zijn, in bevindelijke kerken gaat het ook heel veel over beleving. Maar misschien kan de focus van dit lied wel beter.