Hoe was je zondag [2]?
- Johann Gottfried Walther
Re: Hoe was je zondag [2]?
- Johannes 11 v 25-26
- Dordtse leerregels Hoofdstuk 1 artikel 12-18.
- Dordtse leerregels Hoofdstuk 1 artikel 12-18.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-
Ochtenddienst Ds. J.A.W. Verhoeven over Openbaring 13
Avonddienst Ds. H.J. Lam over Galaten 2: 19 en 20
Avonddienst Ds. H.J. Lam over Galaten 2: 19 en 20
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Vooral de catechismuspreek (Zondag 31 vraag en antwoord 84) vond ik aangrijpend helder en ernstvol.
Het gaat over de 'sleutelen van het hemelrijk' en nader daarvan de Evangeliesleutel.
De preek van zondag 11 mei, avonddienst, is hier te beluisteren:
https://www.gergemrijssen.nl/terugluisteren/
Het gaat over de 'sleutelen van het hemelrijk' en nader daarvan de Evangeliesleutel.
De preek van zondag 11 mei, avonddienst, is hier te beluisteren:
https://www.gergemrijssen.nl/terugluisteren/
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ik hoop dat de preek niet al te technisch wordt en een beetje vastloopt in het toelichten van alle woorden en tussenzinnen die er staan.
En ik heb uit de DLpreken wel teruggehoord dat die preken de gemiddelde gemeentelid wat boven de pet gaat. Nu zal dat met onze ds met het niveau wel meevallen, maar toch.
De inhoud van de tekst van de NGB is op veel onderdelen zonder meer schitterend. Dus dat zal wel goedkomen.
In dat geval kun je ook gewoon een hertaalde versie van de DL gebruiken. Dat lijkt me sowieso beter.
Het is vloeken in de kerk maar de HC-preken gaan mij steeds meer tegenstaan. Mijn GG is vacant. Als we dan in de tweede dienst een gastpredikant hebben en ik zie dat de preek over de HC gaat dan baal ik altijd (niet alle gastpredikanten kiezen daarvoor). Ik ervaar dat als 'verspilling van talent'. Eigenlijk is kerkje spelen want je preekt, maar niet over Gods Woord, maar over een boekje. Feitelijk zou het een lezing moeten zijn want die dienst is geen Woordverkondiging. Het zou al enorm schelen als predikanten over een Bijbelgedeelte preken die aansluit bij de betreffende Zondag van de HC. Ik weet dat het gebeurt maar ik heb het nog nooit meegemaakt.
- Lilian1975
Een goede HC preek gaat het behandelen vanuit het Schriftgedeelte dat erbij hoort. En voorkomt de bekende rasters die eroverheen gelegd kunnen worden, hopelijk. Ene jaar wordt dit aspect meer toegelicht. Ander jaar een ander. En dan niet teveel de zondagen per vraag gaan behandelen. Juist om uitwijdingen te voorkomen die niet door de opstellers bedoeld zijn.Charles schreef: ↑13 mei 2025, 13:35 Het is vloeken in de kerk maar de HC-preken gaan mij steeds meer tegenstaan. Mijn GG is vacant. Als we dan in de tweede dienst een gastpredikant hebben en ik zie dat de preek over de HC gaat dan baal ik altijd (niet alle gastpredikanten kiezen daarvoor). Ik ervaar dat als 'verspilling van talent'. Eigenlijk is kerkje spelen want je preekt, maar niet over Gods Woord, maar over een boekje. Feitelijk zou het een lezing moeten zijn want die dienst is geen Woordverkondiging. Het zou al enorm schelen als predikanten over een Bijbelgedeelte preken die aansluit bij de betreffende Zondag van de HC. Ik weet dat het gebeurt maar ik heb het nog nooit meegemaakt.
Ook bij ons zijn de DL en NGB bespreekt. Alleen deze geschriften zijn eigenijk geen preekstof en is ook veel gemakkelijker om niet het Schriftgedeelte centraal te stellen.
Serieus niet? Bij ons wordt ook wel eens gepreekt vanuit de HC, maar dan niet alleen vanuit het boekje. Ook de bijbeltekst staat centraal.Charles schreef: ↑13 mei 2025, 13:35 Het is vloeken in de kerk maar de HC-preken gaan mij steeds meer tegenstaan. Mijn GG is vacant. Als we dan in de tweede dienst een gastpredikant hebben en ik zie dat de preek over de HC gaat dan baal ik altijd (niet alle gastpredikanten kiezen daarvoor). Ik ervaar dat als 'verspilling van talent'. Eigenlijk is kerkje spelen want je preekt, maar niet over Gods Woord, maar over een boekje. Feitelijk zou het een lezing moeten zijn want die dienst is geen Woordverkondiging. Het zou al enorm schelen als predikanten over een Bijbelgedeelte preken die aansluit bij de betreffende Zondag van de HC. Ik weet dat het gebeurt maar ik heb het nog nooit meegemaakt.
- Johann Gottfried Walther
Sja er zijn ook voorbeelden dat het gezegd heet een Catechismuspreek te zijn, maar dat het Schriftgedeelte zoveel aandacht krijgt, dat de Catechismus nauwelijks aandacht krijgt, ik heb dat vooral meermaals gemerkt als predikanten het met de HC niet echt eens zijn, de HC te scherp vinden, of hetgeen de HC zegt hen niet staan staat, vooral als het over de ernst van het oordeel en de hel gaat.Charles schreef: ↑13 mei 2025, 13:35 Het is vloeken in de kerk maar de HC-preken gaan mij steeds meer tegenstaan. Mijn GG is vacant. Als we dan in de tweede dienst een gastpredikant hebben en ik zie dat de preek over de HC gaat dan baal ik altijd (niet alle gastpredikanten kiezen daarvoor). Ik ervaar dat als 'verspilling van talent'. Eigenlijk is kerkje spelen want je preekt, maar niet over Gods Woord, maar over een boekje. Feitelijk zou het een lezing moeten zijn want die dienst is geen Woordverkondiging. Het zou al enorm schelen als predikanten over een Bijbelgedeelte preken die aansluit bij de betreffende Zondag van de HC. Ik weet dat het gebeurt maar ik heb het nog nooit meegemaakt.
Maar het klopt de Catechismus is bedoeld als leidraad bij het lezen van de Bijbel, maar in de HC wordt ook juist Gods woord nagesproken.
Aan de andere kant zijn er ook preken die gezegd zijn over een bepaald gedeelte of tekst (geen catechismuspreek) te gaan, maar vervolgens krijgt dat Bijbelwoord nauwelijks aandacht. De ene grossiert in bevinding en geestelijke ervaringen, de ander verzand in voorbeelden en zaken uit het dagelijks leven.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-
Er is niks mis met de catechismus, maar het is wel bepalend hoe het uitgelegd wordt. Sommigen gaan woordje voor woordje langs de tekst en en hangen daar de preek aan op. Liever heb ik gwn dat ze boodschap van vraag oe. antwoord bepreken. En niet woordelijk langslopen.. Ver scheelt het ook de leeftijd denk ik, als je wat ouder bent en het al 20 x gehoord hebt dan snap ik wel dat het wel keertje gehoord hebt.. en meer uitleg van DL of NGB wil
-
Deze reactie toont vooral jouw ervaring met HC-preken. Helaas komt dit inderdaad voor, maar het is beslist niet standaard zo! Ik vind het oprecht jammer dat je het Woord en de belijdenis tegenover elkaar zet, ondanks het feit dat ik begrijp dat het in de praktijk zo gaat. Juist de Drie Formulieren van Enigheid willen en doen niets liever dan het Woord helemaal centraal stellen. En dan niet wat losse teksten, maar juist de grote lijnen van de Schrift. Kortom: ook prediking aan de hand van een van de gereformeerde belijdenisgeschriften is voluit Woordverkondiging als het goed is.Charles schreef: ↑13 mei 2025, 13:35 Het is vloeken in de kerk maar de HC-preken gaan mij steeds meer tegenstaan. Mijn GG is vacant. Als we dan in de tweede dienst een gastpredikant hebben en ik zie dat de preek over de HC gaat dan baal ik altijd (niet alle gastpredikanten kiezen daarvoor). Ik ervaar dat als 'verspilling van talent'. Eigenlijk is kerkje spelen want je preekt, maar niet over Gods Woord, maar over een boekje. Feitelijk zou het een lezing moeten zijn want die dienst is geen Woordverkondiging. Het zou al enorm schelen als predikanten over een Bijbelgedeelte preken die aansluit bij de betreffende Zondag van de HC. Ik weet dat het gebeurt maar ik heb het nog nooit meegemaakt.
Bovendien is de HC oorspronkelijk bedoeld als een vragenboekje voor jongeren en zou alleen daarom al elke HC-dienst met name voor jongeren heel goed te volgen moeten zijn.
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist
-
Wat een vreemde uitspraken weer .Charles schreef: ↑13 mei 2025, 13:35 Het is vloeken in de kerk maar de HC-preken gaan mij steeds meer tegenstaan. Mijn GG is vacant. Als we dan in de tweede dienst een gastpredikant hebben en ik zie dat de preek over de HC gaat dan baal ik altijd (niet alle gastpredikanten kiezen daarvoor). Ik ervaar dat als 'verspilling van talent'. Eigenlijk is kerkje spelen want je preekt, maar niet over Gods Woord, maar over een boekje. Feitelijk zou het een lezing moeten zijn want die dienst is geen Woordverkondiging. Het zou al enorm schelen als predikanten over een Bijbelgedeelte preken die aansluit bij de betreffende Zondag van de HC. Ik weet dat het gebeurt maar ik heb het nog nooit meegemaakt.
De opstellers dachten er heel anders over .
Misschien moeten we nog maar eens nazien wat hun bedoeling was met de Catechismus te prediken in de zondagse kerkdiensten .
Ik ben blij dat het nog mag gedaan worden
Tip: Schrijf wat zorgvuldiger en gebruik geen (zelfbedachte) afkortingen. Leest voor ons prettiger.De Rijssenaar schreef: ↑13 mei 2025, 16:50 Er is niks mis met de catechismus, maar het is wel bepalend hoe het uitgelegd wordt. Sommigen gaan woordje voor woordje langs de tekst en en hangen daar de preek aan op. Liever heb ik gwn dat ze boodschap van vraag oe. antwoord bepreken. En niet woordelijk langslopen.. Ver scheelt het ook de leeftijd denk ik, als je wat ouder bent en het al 20 x gehoord hebt dan snap ik wel dat het wel keertje gehoord hebt.. en meer uitleg van DL of NGB wil
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
De opstellers vonden dat je de jeugd ermee kon onderwijzen. De gereformeerde kerk in Nederland heeft bedacht dat dit wel in een kerkdienst kon. (Een beetje kerkhistorische zorgvuldigheid kan geen kwaad).J de Groot schreef: ↑13 mei 2025, 19:31 De opstellers dachten er heel anders over .
Misschien moeten we nog maar eens nazien wat hun bedoeling was met de Catechismus te prediken in de zondagse kerkdiensten .
-
Tijdens de Synode van Dordrecht is dat ingesteld inderdaad .Herman schreef: ↑13 mei 2025, 20:33De opstellers vonden dat je de jeugd ermee kon onderwijzen. De gereformeerde kerk in Nederland heeft bedacht dat dit wel in een kerkdienst kon. (Een beetje kerkhistorische zorgvuldigheid kan geen kwaad).J de Groot schreef: ↑13 mei 2025, 19:31 De opstellers dachten er heel anders over .
Het lijkt me toch een vreemde zaak om die wijze beslissingen in deze tijd zomaar opeens te gaan herzien ,
Omdat wij het beter weten dat de geachte dominees van toen
Nietwaar ?