Situatie Midden-Oosten

ZWP

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door ZWP »

advocaat schreef: 08 mei 2025, 18:55 Ik ben het ook eens met Wim.

Wat betreft die laatste zin ben ik van mening dat hij daar veel en veel te mild is.
Deportatie lijkt mij neer komen op verplaatsing van het probleem en niet het oplossen ervan.
Wat stel je dan voor dat er met de Gazanen die niets met Hamas te maken willen hebben gebeurt?

Ik hoor geen enkele vorm van barmhartigheid voor Palestijnse levens.
advocaat

Bericht door advocaat »

ZWP schreef: 08 mei 2025, 19:15

Wat betreft die laatste zin ben ik van mening dat hij daar veel en veel te mild is.
Deportatie lijkt mij neer komen op verplaatsing van het probleem en niet het oplossen ervan.
Wat stel je dan voor dat er met de Gazanen die niets met Hamas te maken willen hebben gebeurt?

Ik ken geen Gazaan die niets met Hamas te maken wil hebben. Al die jaren hebben ze kunnen kiezen. Nu lijkt me wel het tijdstip gekomen om ze ten volle verantwoordelijk te houden.

Barmhartigheid vind ik heel belangrijk, maar niet als dekmantel voor onrecht. Barmhartigheid als instrument om onrecht te bedekken is voor mij dan ook geen barmhartigheid.
Profesto

Bericht door Profesto »

Je illustreert precies waar het op neerkomt. De mensen in Gaza worden niet meer als mensen gezien.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Kan Egypte hun grens openen en daar mensen uit laten gaan en voedsel binnen laten gaan?
Of wordt die grens ook gecontroleerd door Israël?
advocaat

Bericht door advocaat »

Profesto schreef: 08 mei 2025, 19:59 Je illustreert precies waar het op neerkomt. De mensen in Gaza worden niet meer als mensen gezien.
Dat lijkt mij niet waar.
Als ik iemand volledig verantwoordelijk houd. Zie ik zo iemand dan als mens of niet?
Juist toch zeker als mens. Houd ik ze niet verantwoordelijk voor hun handelen, dan ontneem ik hen hun menselijkheid.
ZWP

Bericht door ZWP »

advocaat schreef: 08 mei 2025, 19:57

Ik ken geen Gazaan die niets met Hamas te maken wil hebben. Al die jaren hebben ze kunnen kiezen. Nu lijkt me wel het tijdstip gekomen om ze ten volle verantwoordelijk te houden.

Barmhartigheid vind ik heel belangrijk, maar niet als dekmantel voor onrecht. Barmhartigheid als instrument om onrecht te bedekken is voor mij dan ook geen barmhartigheid.
De laatste keer dat de Gazanen vrije verkiezingen konden houden was in 2006. Sindsdien zijn er geen nieuwe algemene verkiezingen gehouden in Gaza.
Dat is 19 jaar geleden!
Jouw stelling klopt dus zeker niet. Ik vrees dat er heel veel Gazanen zijn die niets (meer) met Hamas te maken willen hebben en toch in deze vreselijke situatie zitten.
TSD

Bericht door TSD »

ZWP schreef: 08 mei 2025, 20:50
advocaat schreef: 08 mei 2025, 19:57

De laatste keer dat de Gazanen vrije verkiezingen konden houden was in 2006. Sindsdien zijn er geen nieuwe algemene verkiezingen gehouden in Gaza.
Dat is 19 jaar geleden!
Jouw stelling klopt dus zeker niet. Ik vrees dat er heel veel Gazanen zijn die niets (meer) met Hamas te maken willen hebben en toch in deze vreselijke situatie zitten.
Ik denk dat dat relatief gezien nogal tegenvalt. En dat is niet gek ook hé, ze worden vooortdurend bedolven met anti-israël propaganda, daar komen alle verwoestingen die zijn aangericht in de strijd tegen Hamas, dat zijn hún huizen, hún winkels, hún leefgebied, hún familieleden...het lijkt me logisch dat verreweg de meeste Gazanen een blinde haat tegen Israël hebben. En daarmee zijn absoluut geen legitiem doelwit geworden, trouwens. Het is vreselijk paradoxaal dat de oorlog van Israël tegen Hamas ook juist voor duizenden nieuwe strijders zorgt.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Moreel vingertje wijst niet de weg naar vrede
https://www.rd.nl/artikel/1106599-moree ... naar-vrede

En daarom zijn pro-palestijnse (zogenaamde) vredesactivisten, geen echte brengers van vrede, maar onderdeel van het probleem.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
huisman

Bericht door huisman »

Bourdon16 schreef: 08 mei 2025, 20:06 Kan Egypte hun grens openen en daar mensen uit laten gaan en voedsel binnen laten gaan?
Of wordt die grens ook gecontroleerd door Israël?

Egypte heeft al decennia niets met Gaza en Hamas. Hamas heeft sterke banden met de Moslim broederschap waar Egypte mee in oorlog is. Hier wat achtergrond. https://nos.nl/l/2493999

Zegt het jullie ook niets dat de Arabische wereld niet staat te springen om de Gazanen te helpen? Ze huilen wat krokodillentranen, storten wat miljoenen en gaan over tot de orde van de dag. Ze zien Hamas allemaal terecht als terroristen die ook hun regime in gevaar kan brengen. Ze vinden het wel prima wat de IDF doet….en de IDF vecht humaan op wat incidenten na. Oorlog is nu eenmaal niet fijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Henk J

Bericht door Henk J »

huisman schreef: 09 mei 2025, 10:55 Zegt het jullie ook niets dat de Arabische wereld niet staat te springen om de Gazanen te helpen? Ze huilen wat krokodillentranen, storten wat miljoenen en gaan over tot de orde van de dag. Ze zien Hamas allemaal terecht als terroristen die ook hun regime in gevaar kan brengen. Ze vinden het wel prima wat de IDF doet….en de IDF vecht humaan op wat incidenten na. Oorlog is nu eenmaal niet fijn.
Dat de Arabische wereld in zijn geheel behoorlijk immoreel is moge duidelijk zijn maar dat ontslaat ons toch niet van de plicht om wel bezorgd te zijn voor de (verre) naaste? Ik steun van harte het bestaansrecht van de staat Israël maar de nieuw gepresenteerde plannen om Gaza compleet over te nemen vind ik zacht gezegd geen goed idee. Het verdrijven van volkeren van hun woonplaats gaat in tegen het internationaal recht, dat mag gewoon niet. En de IDF is inderdaad nog relatief 'gematigd' bezig voor een stadsoorlog maar er mag ook wel wat meer erkenning zijn bij hen intern voor de fouten die gemaakt worden. En we weten ook dat je met oorlog geen terroristengroepering uitroeit, ook niet als je de zaak overneemt. Is ons in Afghanistan ook niet gelukt.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Henk J schreef: 09 mei 2025, 11:15
huisman schreef: 09 mei 2025, 10:55 Zegt het jullie ook niets dat de Arabische wereld niet staat te springen om de Gazanen te helpen? Ze huilen wat krokodillentranen, storten wat miljoenen en gaan over tot de orde van de dag. Ze zien Hamas allemaal terecht als terroristen die ook hun regime in gevaar kan brengen. Ze vinden het wel prima wat de IDF doet….en de IDF vecht humaan op wat incidenten na. Oorlog is nu eenmaal niet fijn.
Dat de Arabische wereld in zijn geheel behoorlijk immoreel is moge duidelijk zijn maar dat ontslaat ons toch niet van de plicht om wel bezorgd te zijn voor de (verre) naaste?
Me dunkt dat zolang in NL geen jood veilig meer in Amsterdam rond kan lopen lijkt het vooral de plicht om ons druk te maken over deze nabije naaste.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef: 09 mei 2025, 10:55

Zegt het jullie ook niets dat de Arabische wereld niet staat te springen om de Gazanen te helpen? Ze huilen wat krokodillentranen, storten wat miljoenen en gaan over tot de orde van de dag. Ze zien Hamas allemaal terecht als terroristen die ook hun regime in gevaar kan brengen. Ze vinden het wel prima wat de IDF doet….en de IDF vecht humaan op wat incidenten na. Oorlog is nu eenmaal niet fijn.
In de Arabische wereld waardeert men mensenrechten anders. En Europa kan niet anders dan ageren, omdat we overal de mensenrechten prediken.
Henk J

Bericht door Henk J »

Wim Anker schreef: 09 mei 2025, 12:38 Me dunkt dat zolang in NL geen jood veilig meer in Amsterdam rond kan lopen lijkt het vooral de plicht om ons druk te maken over deze nabije naaste.
Het een sluit voor mij het ander niet uit. Ik heb helemaal niets met schuimbekkende Palestina-demonstranten die niet helemaal beseffen waarvoor ze demonstreren. Toch kun je op dit moment wel beter Jood in Amsterdam zijn dan Palestijn in Gaza.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Henk J schreef: 09 mei 2025, 13:36
Wim Anker schreef: 09 mei 2025, 12:38 Me dunkt dat zolang in NL geen jood veilig meer in Amsterdam rond kan lopen lijkt het vooral de plicht om ons druk te maken over deze nabije naaste.
Het een sluit voor mij het ander niet uit. Ik heb helemaal niets met schuimbekkende Palestina-demonstranten die niet helemaal beseffen waarvoor ze demonstreren. Toch kun je op dit moment wel beter Jood in Amsterdam zijn dan Palestijn in Gaza.

Deze opmerking is typisch antisemitisch.
Henk J

Bericht door Henk J »

Wim Anker schreef: 09 mei 2025, 13:43
Henk J schreef: 09 mei 2025, 13:36

Deze opmerking is typisch antisemitisch.
Licht dat eens toe? Kan ik nog wat leren vandaag.
Plaats reactie