Terri schreef: ↑23 apr 2025, 17:08
Daar heb ik ook nog een enigszins 'leuke' anekdote van ( nou ja, inmiddels kan ik er om grinneken)
Wij waren thuis gewend om naast de psalmen ook andere geestelijke liederen te zingen en onze jongste neuriede dat lied op school.
Bleek dat ook een melodie te zijn waarop voetballers een eigen tekst gemaakt hadden.
Hij werd daarvoor berispt. School was streng en dulde geen wereldse liedjes.....
Het wrange was; wij kenden het voetballiedje niet, wel het gezang, op school kenden ze het gezang niet, wel het voetballiedje...
Wij hebben elkaar als gezin in de kerk weleens in verbijstering aangekeken toen de organist na de preek als voorspel op een psalm op zeer sentimentele toon het liedje 'Aan de oever van de Rotte' speelde. Hij bedoelde een andere tekst, maar wisten wij veel... Aan het gezicht van de dominee te zien, kende hij ook vooral die kikvors-variant.
Daar heb ik ook nog een enigszins 'leuke' anekdote van ( nou ja, inmiddels kan ik er om grinneken)
Wij waren thuis gewend om naast de psalmen ook andere geestelijke liederen te zingen en onze jongste neuriede dat lied op school.
Bleek dat ook een melodie te zijn waarop voetballers een eigen tekst gemaakt hadden.
Hij werd daarvoor berispt. School was streng en dulde geen wereldse liedjes.....
Het wrange was; wij kenden het voetballiedje niet, wel het gezang, op school kenden ze het gezang niet, wel het voetballiedje...
Het voetballiedje is waarschijnlijk gebaseerd op "go West" en met "give thanks" weet ik niet of de een van de ander is afgeleid.
Dat Ajax-supporters een verbastering van "de herdertjes" hebben gemaakt, is iets waar zo'n vreselijk kerstliedje eigenlijk om vraagt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Wij hebben elkaar als gezin in de kerk weleens in verbijstering aangekeken toen de organist na de preek als voorspel op een psalm op zeer sentimentele toon het liedje 'Aan de oever van de Rotte' speelde. Hij bedoelde een andere tekst, maar wisten wij veel... Aan het gezicht van de dominee te zien, kende hij ook vooral die kikvors-variant.
Zita schreef:
Zita schreef:
-DIA- schreef: ↑03 mei 2025, 12:20
Mooi gespeeld... Händel, Largo (Ombra mai fu from Xerxes HWV 40) https://www.youtube.com/watch?v=s-CpJpWm9Vs
Probeer het nu ook wat in te studeren, op mijn eigen manier...
Misschien dat ik het al eerder gevraagd heb maar kun je noten lezen Dia?
Ik heb wel een eenvoudige versie van deze dus als je belangstelling hebt dan mag je het gerust laten weten.
Mooi gespeeld... Händel, Largo (Ombra mai fu from Xerxes HWV 40) https://www.youtube.com/watch?v=s-CpJpWm9Vs
Misschien dat ik het al eerder gevraagd heb maar kun je noten lezen Dia?
Ik heb wel een eenvoudige versie van deze dus als je belangstelling hebt dan mag je het gerust laten weten.
Ik ben ooit als kind met cijferaccoorden begonnen, dan overgestapt op noten, Folk Dean. Maar later toch voor klavar gekozen, dat lag voor mij iet gemakkelijker. Ik kan noten lezen, ook wat spelen, maar geen ingewikkelde stukken. Datzelfde geldt eigenlijk ook wel voor klavar.
Nooit geweten dat je zo op platanen gesteld bent, DIA
Hierbij de vertaling, dan kun je ook meezingen:
Gebladerte teder en schoon
Van mijn geliefde plataan
Voor jou straalt het lot
Donder, weerlicht en stormen
Laat ze nooit de zoete rust ontnemen
Noch laat ze je ontheiligen, de roofzuchtige westenwind
Nooit was er een schaduw van een plant
Liever en aangenamer, zoeter