Jouw vrouw en kinderen zijn net als ik echte Grunningers. ...en er gaat niets boven Groningen.parsifal schreef: ↑02 mei 2025, 18:47Even over de eerste alinea. Zijn mijn kinderen statenloos in die visie? Mijn vrouw is Indonesisch (met een Sundanese moeder en Chinees-Indonesische vader) etnisch is het allemaal dus heel divers en zijn mijn kinderen dus etnisch best wel anders dan klasgenoten. Of zijn dit soort interraciale huwelijken niet te combineren met jouw idee van een natie? Moeten we de Grieken en Joden weer goed scheiden?advocaat schreef: ↑02 mei 2025, 16:40Een natie is een groep van individuen van hetzelfde staatsburgerschap die in een begrensd gebied wonen. De individuen in een natie hebben dezelfde etniciteit, cultuur en taal. Een natie is een bevolkingsgroep die als groep te onderscheiden is van andere bevolkingsgroepen.J.C. Philpot schreef: ↑02 mei 2025, 16:19Eens met de laatste zin. Wat je eerste zinnen betreft, laat ik me graag onderwijzen.
In een rechtsstaat geldt een volstrekte gelijkheid van individuen. In een natiestaat is dat niet het geval. Binnen de natiestaat is er verschil te maken tussen de verschillende groepen van individuen.
Op dit inhoudelijk/politiek/juridisch verschil maken doelde ik in mijn posting.
Dat je daar een heel verkeerde kant mee op kan, besef ik. Wat mij zwaarder weegt is dat de absolute gelijkstelling in de rechtsstaat naar mijn besef altijd leidt tot ondergang, omdat het geen ruimte heeft voor religie en individualiteit.
Vandaar dat ik ook rustig kan stellen, in reactie op jou, dat er geen Nederlandse samenleving meer bestaat. Er zijn inwoners in de staat de Nederlanden. Maar zijn dat de Nederlanders? In mijn opvatting niet.
En veranderen begint met nadenken over de vraag hoe het zou moeten zijn. Dat laat de vraag hoe dat te bereiken in eerste instantie achterwege, omdat het slechts een uitwerking is.

Ik ben dankbaar dat wij niet in een natiestaat wonen.