Pleiten op je doop
Re: Pleiten op je doop
De doop maakt niet zalig, evenals de besnijdenis niet zalig maakte. Johannes, om er een te noemen, was nog niet besneden, zelfs nog ongeboren, toen het wedergeboren werd.
Let op: Weder-geboren, zonder al geboren te zijn. Dat wijst zeer duidelijk naar de ziel die leeft voor de geboorte.
Let op: Weder-geboren, zonder al geboren te zijn. Dat wijst zeer duidelijk naar de ziel die leeft voor de geboorte.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-
- Berichten: 404
- Lid geworden op: 22 okt 2024, 15:14
Re: Pleiten op je doop
Mee eens wat je zegt over de doop dia, als je de laatste zin maar niet betrekt op de levendmaking, er is geen leven voor de wedergeboorte.-DIA- schreef: ↑16 jan 2025, 09:29 De doop maakt niet zalig, evenals de besnijdenis niet zalig maakte. Johannes, om er een te noemen, was nog niet besneden, zelfs nog ongeboren, toen het wedergeboren werd.
Let op: Weder-geboren, zonder al geboren te zijn. Dat wijst zeer duidelijk naar de ziel die leeft voor de geboorte.
Re: Pleiten op je doop
Vanzelf, we moeten wel alles uitsluiten in deze tijd, en ik ben dit dan ook vanzelf met u eens. Ik denk wel eens dat we teveel woorden moeten gebruiken om elkaar te verstaan, en uit te sluiten wat we bedoelen en wat we niet bedoelen.Scheepsbel schreef: ↑16 jan 2025, 12:12Mee eens wat je zegt over de doop dia, als je de laatste zin maar niet betrekt op de levendmaking, er is geen leven voor de wedergeboorte.-DIA- schreef: ↑16 jan 2025, 09:29 De doop maakt niet zalig, evenals de besnijdenis niet zalig maakte. Johannes, om er een te noemen, was nog niet besneden, zelfs nog ongeboren, toen het wedergeboren werd.
Let op: Weder-geboren, zonder al geboren te zijn. Dat wijst zeer duidelijk naar de ziel die leeft voor de geboorte.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-
- Berichten: 404
- Lid geworden op: 22 okt 2024, 15:14
Re: Pleiten op je doop
Idd dia dat is de tijdgeest, de voetstappen van Christus zijn hoorbaar het loopt op een einde.-DIA- schreef: ↑16 jan 2025, 12:51Vanzelf, we moeten wel alles uitsluiten in deze tijd, en ik ben dit dan ook vanzelf met u eens. Ik denk wel eens dat we teveel woorden moeten gebruiken om elkaar te verstaan, en uit te sluiten wat we bedoelen en wat we niet bedoelen.Scheepsbel schreef: ↑16 jan 2025, 12:12Mee eens wat je zegt over de doop dia, als je de laatste zin maar niet betrekt op de levendmaking, er is geen leven voor de wedergeboorte.-DIA- schreef: ↑16 jan 2025, 09:29 De doop maakt niet zalig, evenals de besnijdenis niet zalig maakte. Johannes, om er een te noemen, was nog niet besneden, zelfs nog ongeboren, toen het wedergeboren werd.
Let op: Weder-geboren, zonder al geboren te zijn. Dat wijst zeer duidelijk naar de ziel die leeft voor de geboorte.
-
- Berichten: 833
- Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28
Re: Pleiten op je doop
In dit topic wordt bijna gewaarschuwd tegen de waarde van de kinderdoop in plaats van dat men de rijkdom en blijdschap van het gedoopt-zijn benadrukt. Hoe kan dat toch?
Re: Pleiten op je doop
Een lezenswaardig stuk in het licht van dit topic:
chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.refoweb.nl/files/doop.pdf
chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.refoweb.nl/files/doop.pdf
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
Re: Pleiten op je doop
Mooi artikel. Goed als het die kant op gaat (sorry voor de betaalmuur).
https://www.rd.nl/artikel/1096285-vier- ... samenleven
https://www.rd.nl/artikel/1096285-vier- ... samenleven
-
- Berichten: 5647
- Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
- Locatie: bertiel1306@gmail.com
Re: Pleiten op je doop
Ik vraag het me af. Daarnaast zijn er met de meeste aanhangers van de geloofsdoop vaak verschillen die niet overbrugbaar zijn
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Re: Pleiten op je doop
Ik vind het te makkelijk. Trouwens weinig onderbouwing in dit artikel. Natuurlijk ben ik er van overtuigd dat je zaligheid er niet van af hoeft te hangen of je een aanhanger bent van de geloofsdoop of de kinderdoop.Posthoorn schreef: ↑18 feb 2025, 09:44 Mooi artikel. Goed als het die kant op gaat (sorry voor de betaalmuur).
https://www.rd.nl/artikel/1096285-vier- ... samenleven
Toch denk ik dat het in deze bedeling wel kerkscheidend moet zijn. Er zit namelijk achter beide standpunten een hele theologie die moeilijk te verenigen is binnen één kerkverband. Denk bv aan de 3FvE. Aan de andere kant voel ik mij meer verwant met een baptist die voluit het Schriftgezag laat staan dan met een gereformeerde die tornt aan het Schriftgezag.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 27 jul 2019, 10:24
- Locatie: forumboer@gmail.com
Re: Pleiten op je doop
Uit de Kinderdoop van Wormser.
De Baptistische richting is uit haar aard anti-kerkeIijk; het wezenlijke begrip van Kerk is haar geheel onbekend; zij kent slechts gelovige individuen, die elkander ontmoeten, en van welke zij zich een soort van Kerk denkt; zij staat als een sekte tegenover de gehele Christenheid, tegenover de Kerk van alle plaatsen en van alle eeuwen
Indien haar beweren waarheid bevat, dat de kinderdoop onwettig, en alleen de bejaardendoop, toegediend aan waarlijk wedergeborenen, geoorloofd is, dan is met uitzondering van enige Baptisten, bijna de ganse Kerk van alle eeuwen en van alle plaatsen ongedoopt gebleven; dan moeten wij aannemen, dat de Heilige Geest, die haar tot Onderwijzer en Leidsman gegeven is, heeft toegelaten, dat zij bijna in haar geheel en voortdurend, omtrent zulk een belangrijke instelling heeft gedwaald.
Indien haar beweren waarheid bevat, kunnen wij ophouden te spreken van een Christelijke staat, van een Christennatie, van een Christelijke overheid, van Christelijke instellingen, van Christelijke scholen, ja, van Christelijke huisgezinnen. Alsdan behoren ook de thans bestaande Christelijke kerkgenootschappen; en bepaaldelijk de Gereformeerde kerk hoe spoediger hoe beter te worden ontbonden en opgeheven, en, te beginnen van de zuigelingen af, de niet-wedergeborenen te worden teruggeworpen in het heidendom.
De baptistische richting, die zich, wat haar overtuigingen omtrent de Kerk betreft, niet grondt op de voorwerpelijk geopenbaarde genade van God in Christus, maar op de in de mens onderwerpelijk ontvangene genade; die in het midden der gemeente niet de bron, maar de daaruit afvloeiende beekjes tot hoofdzaak stelt; die, in plaats van het geloof van de mens te doen steunen op Gods zegel, integendeel Gods zegel steunen laat op het geloof van de mens, is uit haar aard een ontbindende en oplossende richting.
Re: Pleiten op je doop
Natuurlijk kunnen we allemaal weer in onze loopgraven gaan zitten. Maar als de tendens uit het artikel zich voortzet, is dat goed nieuws.
Re: Pleiten op je doop
Omdat het jou goed uitkomt? Het is in ieder geval geen realistisch nieuws. Eigenlijk vind ik alle verwatering van de leer der reformatie geen goed nieuws.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Pleiten op je doop
Mm. Je houdt nog vol?Adagio schreef: ↑04 nov 2024, 16:20Ik zou wel overweg kunnen met het gezegde van prof. Wisse, dat zijn dagen slijt als jouw onderschrift. Maar toch hè. Dat noemen dat een gedoopte een kind van God is; oké, inclusief jouw bijsluiter. Juist nota bene het doopformulier wijst op het kindschap van wat anders: "De hoofdsom van de leer des Heiligen Doops is in deze drie stukken begrepen: eerstelijk, dat wij met onze kinderen in zonden ontvangen en geboren en daarom kinderen des toorns zijn, zodat wij in het Rijk Gods niet kunnen komen, tenzij wij vannieuws geboren worden. Dit leert ons de ondergang en besprenging met het water".
En dat argument dat het kindschap juist de ernst zou moeten benadrukken? Zou prediking van beide: wet en evangelie, te kort schieten (Jes. 3: 10 en 11)? Deed Jezus (als het om ernst zou gaan) er Zelf een grammetje af - nee: "Ik zeg u: Tenzij uw gerechtigheid overvloediger zij dan der schriftgeleerden en der farizeeën, dat gij in het Koninkrijk der hemelen geenszins zult ingaan."
Re: Pleiten op je doop
Jazeker. Veel van wat jij schrijft onderschrijf ik volkomen. Maar over het verbond en de betekenis van de doop verschillen we blijkbaar. Om mijn opvatting te begrijpen moet je niet je eigen verbondsopvatting over die van mij leggen. Kijk vooral naar Gods handelen met Zijn verbondsvolk Israël. Ik haalde al eerder 1 Korinthe 10 : 1-11 aan waar Paulus Israël als (afschrikkend) voorbeeld noemt . Heel Israël deelde in de verbondsvoorrechten.zelfs deze: want zij dronken uit de geestelijke steenrots, die volgde; en de steenrots was Christus.Adagio schreef: ↑02 mei 2025, 10:41Mm. Je houdt nog vol?Adagio schreef: ↑04 nov 2024, 16:20Ik zou wel overweg kunnen met het gezegde van prof. Wisse, dat zijn dagen slijt als jouw onderschrift. Maar toch hè. Dat noemen dat een gedoopte een kind van God is; oké, inclusief jouw bijsluiter. Juist nota bene het doopformulier wijst op het kindschap van wat anders: "De hoofdsom van de leer des Heiligen Doops is in deze drie stukken begrepen: eerstelijk, dat wij met onze kinderen in zonden ontvangen en geboren en daarom kinderen des toorns zijn, zodat wij in het Rijk Gods niet kunnen komen, tenzij wij vannieuws geboren worden. Dit leert ons de ondergang en besprenging met het water".
En dat argument dat het kindschap juist de ernst zou moeten benadrukken? Zou prediking van beide: wet en evangelie, te kort schieten (Jes. 3: 10 en 11)? Deed Jezus (als het om ernst zou gaan) er Zelf een grammetje af - nee: "Ik zeg u: Tenzij uw gerechtigheid overvloediger zij dan der schriftgeleerden en der farizeeën, dat gij in het Koninkrijk der hemelen geenszins zult ingaan."
De HEERE heeft recht op ons als Zijn kinderen. Daarom staat ook in de gelijkenis ‘een zeker mens had twee zonen en niet een zeker mens had een zoon en een knecht.
Daarom ook de oproep: Mijn zoon, geef Mij uw hart. De HEERE handelt met ons als Zijn verbondskinderen. Verbondswraak en verbondszegen kunnen ons ten deel vallen. Het is van tweeën één. Of sterven in de woestijn vanwege ons ongeloof of ingaan in het beloofde land vanwege Gods verbondstrouw. (Ezechiël 16 :59-63).
Kinderen van het Koninkrijk zullen buitengeworpen worden als ze niet vannieuws geboren worden. Je bent trouwens te vroeg gestopt met lezen in het doopformulier. Na de uitleg van wat de doop inhoudt wordt besloten met: Dewijl nu de doop in de plaats van de besnijdenis gekomen is, zo zal men de jonge kinderen, als erfgenamen van het Rijk Gods (Zie de jongste zoon die zijn erfdeel opeiste) en van Zijn verbond dopen enz.
Dus ja ik blijf volhouden dat helaas bij velen het Bijbelse zicht op het verbond verduisterd is.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Pleiten op je doop
Ontroerende preek bij de doop van een 10-jarig kind.
https://www.bethel-sliedrecht.nl/kerkdi ... 7400b96ea9
Psalm 81
Ds. C.P. de Boer
Liturgie:
Ps. 81 : 1 - 10
Ps. 81 : 11
Ps. 105 : 5
Ps. 68 : 10
Ps. 72 : 9
Ps. 81 : 12
Ps. 111 : 5
Bijbelgedeelte:
Psalm 81
Tekst:
Psalm 81 vers 11
Thema:
Doe je mond open!
1 Een bevel van de HEERE
2 Een belofte van de HEERE
https://www.bethel-sliedrecht.nl/kerkdi ... 7400b96ea9
Psalm 81
Ds. C.P. de Boer
Liturgie:
Ps. 81 : 1 - 10
Ps. 81 : 11
Ps. 105 : 5
Ps. 68 : 10
Ps. 72 : 9
Ps. 81 : 12
Ps. 111 : 5
Bijbelgedeelte:
Psalm 81
Tekst:
Psalm 81 vers 11
Thema:
Doe je mond open!
1 Een bevel van de HEERE
2 Een belofte van de HEERE