Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Precies. Dat ontken ik niet, maar dat heeft niets met de gebruikte termen te maken. Ik zei al: dat heeft alleen te maken met hoe en aan de hand van welke kenmerken je de gemeente indeelt.
Of je nu spreekt over twee soorten verbondskinderen, over uitwendig in het verbond of ook inwendig in het verbond, maakt daarvoor geen verschil.
Wat ds. Kersten in zijn dogmatiek schrijft, is trouwens ook niet de leer van de GG, al schreef hij wel een toelichting voor alle gemeenten. Dat is niet anders dan bij de Saambinder. De leer van de GG zijn de drie formulieren van eenheid, de leeruitspraken en nog wat verhelderende verklaringen over verbonds- en evangeliebeloften.
Wat ds. Kersten in zijn dogmatiek schrijft, past wel ook binnen de leer van de GG, maar zou ook passen in de HHK.
Of je nu spreekt over twee soorten verbondskinderen, over uitwendig in het verbond of ook inwendig in het verbond, maakt daarvoor geen verschil.
Wat ds. Kersten in zijn dogmatiek schrijft, is trouwens ook niet de leer van de GG, al schreef hij wel een toelichting voor alle gemeenten. Dat is niet anders dan bij de Saambinder. De leer van de GG zijn de drie formulieren van eenheid, de leeruitspraken en nog wat verhelderende verklaringen over verbonds- en evangeliebeloften.
Wat ds. Kersten in zijn dogmatiek schrijft, past wel ook binnen de leer van de GG, maar zou ook passen in de HHK.
-
Ja maar dat zij dan wel de lichte GerGem dominees. Zou ds. kersten ook zo’n blad hebben gehad? Achter de inhoud hebben gestaan? Nee toch.. De haren zouden hem ten berge doen rijzen als hij nu zou weten dat er dominees uit zijn kerkverband, want dat is het, Bewaar het Pand lezen...huisman schreef: ↑Gisteren, 14:26Rijssenaar wil reageren op de wijze waarvan hij denkt dat zijn predikant zou reageren. Nu zijn er genoeg GG predikanten met een abonnement op Bewaar het Pand. Verder merken wij voor en tijdens de synodeweken in de CGK veel meeleven uit de volle breedte van de GG. Trouwens ook uit de PKN en HHK .DDD schreef: ↑Gisteren, 13:59Wat is dit voor onzin?De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 13:24Bewaar het Pand is niet van GerGem, Saambinder is van GerGem en dus beter. Geen verbondsautomatisme en het geloof wordt je daarin niet aangepraat.J.C. Philpot schreef: ↑Gisteren, 08:25
Wat maakt dat je vindt dat Huisman de Bewaar het Pand in moet ruilen voor de Saambinder?
Al enige tijd komt een groepje predikanten samen uit de OGG, GGiN, CGK, HHK en PKN om o.a. gezamenlijk de Schrift te onderzoeken. Toen ik hiervan hoorde werd ik oprecht blij. ( Nu wachten op zure reacties van deze of gene)
Hou het nu gewoon bij de vertrouwende Saambinder. Daar wordt nog gewaarschuwd voor een verondersteld geloof 2.0 en en de veronderstelde wedergeboorte. Hier worden mensen nog eerlijk behandeld.
-
Het is niet om te sarrenEvangelist schreef: ↑Gisteren, 14:25Gezien de andere posts van deze meneer is het duidelijk dat we met een trol te maken hebben. Ze zijn zodanig met elkaar in tegenspraak, alleen bedoeld om expres te sarren, dat een maatregel me niet gek lijkt.De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 13:24Bewaar het Pand is niet van GerGem, Saambinder is van GerGem en dus beter. Geen verbondsautomatisme en het geloof wordt je daarin niet aangepraat.J.C. Philpot schreef: ↑Gisteren, 08:25Wat maakt dat je vindt dat Huisman de Bewaar het Pand in moet ruilen voor de Saambinder?
Ga je aanstaande zondag met me mee om het verschil eens te beluisteren?DDD schreef: ↑Gisteren, 23:15 Precies. Dat ontken ik niet, maar dat heeft niets met de gebruikte termen te maken. Ik zei al: dat heeft alleen te maken met hoe en aan de hand van welke kenmerken je de gemeente indeelt.

-
Klopt, zoals ik al eerder aangaf. Ik zit nog aan het begin van de leercurve. Maar ik merk langzaam dat ik vanuit de ontkenningsfase / onbewuste onbekwaamheid naar de bewuste onbekwaamheid fase ga ..pierre27 schreef: ↑Gisteren, 16:43Haha, onderscheidingsvermogen komt met de jaren.Zeeuw schreef: ↑Gisteren, 13:29Jij zegt best wel rare dingen he?De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 13:24Bewaar het Pand is niet van GerGem, Saambinder is van GerGem en dus beter. Geen verbondsautomatisme en het geloof wordt je daarin niet aangepraat.J.C. Philpot schreef: ↑Gisteren, 08:25
Wat maakt dat je vindt dat Huisman de Bewaar het Pand in moet ruilen voor de Saambinder?
-
Tja, dat karakter van mij. Soms moet ik eerst mijn neus stoten. Daar leer ik van! Elke keer loop ik weer tegen die lamp aan. Wat zou ik precies moeten leren van jou?Narcis schreef: ↑Gisteren, 17:56Geen idee wat het karakter van hem is. Ik constateer alleen dat hij bijzondere dingen zegt, wellicht sarcastisch, en daarna amper reageert. En ik merk weinig behoefte van zijn kant om de ander te begrijpen. Soort proefballonetjes.
Narcis heeft anders zelf ook nog meer dan genoeg te leren. Wie niet, trouwens.
@Martijn:Ik was pas in een rouwdienst van HHK Ouderkerk aan den IJssel (aangepast). Het was onaangenaam. De meditatie was matig, héél eenzijdig waarschuwend. De eindeloze toespraak van de ouderling was niet nader te definiëren zonder iets onaardigs te zeggen.
De liturgie was verzorgd, zij het dat een votum en groet ontbraken. Het meeste zinnigs werd echter nog door de zoon van de overledene gezegd.
Ik was ook in een GG-rouwdienst. Daar kwam de ernst van het leven zeker aan de orde. En de liturgie was niet mooi, twee coupletten slechts gezongen. Maar het was te merken dat de dominee ook een normaal leven gekend heeft en hij legde het bijbeldeel op een positieve manier aan het hart. Minder welsprekend wellicht dan de andere dominee, maar wel vol van de liefde van Christus.
En daar gaat het toch om. Zoals Paulus al zei: 'Want de liefde van Christus dringt ons'.
De HHK-dominee leek mij meer van het type dat zijn Miele wasmachines aanprijst door de klanten twintig minuten te vermoeien met de beperkingen en nadelen van Beko en Whirlpool en alles wat geen Miele is.
Hij zei niets wat onjuist was, overigens, maar het was vervelend, onevenwichtig en weinig pastoraal. Dus, mijn vooroordelen over de HHK zijn weer geheel bevestigd.
@Rijssenaar:Nee, maar tamelijk onnozel is het wel. Zijn het soms ook de lichte GGiN-dominees?
Ik ben zogenaamd links GG. Dat is niet licht, maar nog steeds heel zwaar, alleen dan wel nog binnen de grenzen van de gereformeerde belijdenis.
BHP is op een aantal punten wat extremer, de HHK hier en daar ook. Maar verder zijn het natuurlijk in hoge mate overeenkomende opvattingen.
@Martijn:Ik was pas in een rouwdienst van HHK Ouderkerk aan den IJssel (aangepast). Het was onaangenaam. De meditatie was matig, héél eenzijdig waarschuwend. De eindeloze toespraak van de ouderling was niet nader te definiëren zonder iets onaardigs te zeggen.
De liturgie was verzorgd, zij het dat een votum en groet ontbraken. Het meeste zinnigs werd echter nog door de zoon van de overledene gezegd.
Ik was ook in een GG-rouwdienst. Daar kwam de ernst van het leven zeker aan de orde. En de liturgie was niet mooi, twee coupletten slechts gezongen. Maar het was te merken dat de dominee ook een normaal leven gekend heeft en hij legde het bijbeldeel op een positieve manier aan het hart. Minder welsprekend wellicht dan de andere dominee, maar wel vol van de liefde van Christus.
En daar gaat het toch om. Zoals Paulus al zei: 'Want de liefde van Christus dringt ons'.
De HHK-dominee leek mij meer van het type dat zijn Miele wasmachines aanprijst door de klanten twintig minuten te vermoeien met de beperkingen en nadelen van Beko en Whirlpool en alles wat geen Miele is.
Hij zei niets wat onjuist was, overigens, maar het was vervelend, onevenwichtig en weinig pastoraal. Dus, mijn vooroordelen over de HHK zijn weer geheel bevestigd.
@Rijssenaar:Nee, maar tamelijk onnozel is het wel. Zijn het soms ook de lichte GGiN-dominees?
Ik ben zogenaamd links GG. Dat is niet licht, maar nog steeds heel zwaar, alleen dan wel nog binnen de grenzen van de gereformeerde belijdenis.
BHP is op een aantal punten wat extremer, de HHK hier en daar ook. Maar verder zijn het natuurlijk in hoge mate overeenkomende opvattingen.
Laatst gewijzigd door DDD op 02 mei 2025, 08:24, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Waarom zijn dit je vooroordelen? Is dit jouw beeld tav het geheel van de HHK? Ik vind deze woorden niet direct zo typerend voor de HHK, maar ik baseer m’n beeld wellicht op andere predikanten / gemeenten.
In elk geval kun je beter Bewaar het Pand lezen dan plaatselijke kerkblaadjes waar gewaarschuwd wordt tegen de HSV, Sela , oorbellen en dergelijkeDe Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 23:19Ja maar dat zij dan wel de lichte GerGem dominees. Zou ds. kersten ook zo’n blad hebben gehad? Achter de inhoud hebben gestaan? Nee toch.. De haren zouden hem ten berge doen rijzen als hij nu zou weten dat er dominees uit zijn kerkverband, want dat is het, Bewaar het Pand lezen...huisman schreef: ↑Gisteren, 14:26Rijssenaar wil reageren op de wijze waarvan hij denkt dat zijn predikant zou reageren. Nu zijn er genoeg GG predikanten met een abonnement op Bewaar het Pand. Verder merken wij voor en tijdens de synodeweken in de CGK veel meeleven uit de volle breedte van de GG. Trouwens ook uit de PKN en HHK .DDD schreef: ↑Gisteren, 13:59Wat is dit voor onzin?De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 13:24
Bewaar het Pand is niet van GerGem, Saambinder is van GerGem en dus beter. Geen verbondsautomatisme en het geloof wordt je daarin niet aangepraat.
Al enige tijd komt een groepje predikanten samen uit de OGG, GGiN, CGK, HHK en PKN om o.a. gezamenlijk de Schrift te onderzoeken. Toen ik hiervan hoorde werd ik oprecht blij. ( Nu wachten op zure reacties van deze of gene)
Hou het nu gewoon bij de vertrouwende Saambinder. Daar wordt nog gewaarschuwd voor een verondersteld geloof 2.0 en en de veronderstelde wedergeboorte. Hier worden mensen nog eerlijk behandeld.
Die heeft dat wel in hoge mate inderdaad
Ik zeg niet dat je iets van mij moet leren, maar het lijkt dat je een ander niet wil begrijpen. Maar goed te horen dat het niet om te sarren isDe Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 23:31Tja, dat karakter van mij. Soms moet ik eerst mijn neus stoten. Daar leer ik van! Elke keer loop ik weer tegen die lamp aan. Wat zou ik precies moeten leren van jou?Narcis schreef: ↑Gisteren, 17:56Geen idee wat het karakter van hem is. Ik constateer alleen dat hij bijzondere dingen zegt, wellicht sarcastisch, en daarna amper reageert. En ik merk weinig behoefte van zijn kant om de ander te begrijpen. Soort proefballonetjes.
Ik vermoed dat DDD de HHG in Ouderkerk aan den IJssel bedoelt.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Ja, dat klopt helemaal.
Het zijn vooroordelen, omdat er ook vast aardige mensen in de HHK zijn, die wel evenwichtig spreken. Los daarvan ben ik begonnen mij daar rond 1995 in de verdiepen en sindsdien heb ik het een en ander gelezen over en vooral van de mensen die dit kerkgenootschap bevolken.vriend-en-metgezel schreef: ↑Vandaag, 00:46Waarom zijn dit je vooroordelen? Is dit jouw beeld tav het geheel van de HHK? Ik vind deze woorden niet direct zo typerend voor de HHK, maar ik baseer m’n beeld wellicht op andere predikanten / gemeenten.
Ik ben er ook heel vriendelijke mensen tegengekomen. Die waren soms ook van buitenaf ingetreden. Overigens was de voorganger ook heel vriendelijk, daar ontbrak het niet aan.