"De eerste straal van licht en de eerste beweging van geestelijk leven in het hart van een zondaar moet komen van Hem Die het Leven en het Licht der mensen is. Maar Christus kan niet in het hart wonen, tenzij het met Hem verenigd is. Wie dan ook van de dood tot het leven overgegaan is, ligt niet meer onder de vloek. Nog eens. Een ongelovige kan niet in de minste daad van geestelijk leven voortbrengen, omdat hij dood is in de zonde. Als een gelovige zo'n daad verricht, is dat het werk van een gerechtvaardigde. Dit zijn vanzelfsprekende waarheden voor een verlichte geest. Hieruit volgen noodzakelijk de volgende conclusies:
1. Vereniging en rechtvaardigmaking gaan aan de overtuiging van zonde vooraf, hoewel de kennis van deze zegeningen erop volgt.
2. De ziel is gerechtvaardigd, terwijl zij geestelijk dood was.
3. Berouw maakt geen enkele ziel geschikt voor en is geen voorbereiding op vergevende genade. Het is een bewijs, dat de ziel als een goddeloze zondaar genade ontvangen heeft.
4. Het prediken van boetvaardigheid en bekering teneinde de ziel voor vergeving geschikt te maken, is eigenlijk de wet prediken in plaats van het Evangelie.
5. Zulke predikanten eisen levende werken van dode mensen en de gehoorzaamheid van Gods kinderen van hen die kinderen des toorns zijn.
6. Geloof en bekering zijn beide vruchten van de vereniging met Christus en van de verzoening door Zijn bloed.
7. Het leven van een gelovige is met Christus verborgen in God.
8. Omdat Christus leeft, zal hij ook leven.
9. Waar de Heilige Geest door het geloof in het hart woont, moeten de vruchten van die Geest blijken in de levenswandel.
10. Waar Christus, het levende Hoofd van Zijn Kerk, nu is, daar moet ook elke levend lid zijn.
Deze conclusies plaveien de weg tot de volgende dwaasheden aan te tonen, die noodzakelijkerwijs opgesloten liggen in de algemene dwaling die overtuiging van zonde door de Heilige Geest stelt voor de vergeving van zonde door de verdienste van Christus.
[...]
Ik ben me echter bewust van een bedenking die tegen deze leer ingebracht kan worden. Men zou kunnen vragen, hoe er vereniging van de ziel met Christus kan zijn, voordat de band van die vereniging bevestigd is door de Geest, Die geschonken is door Christus en het geloof werkt in het hart van de zondaar?
Ik antwoord: De vereniging en eenheid, die vóór het geloof bestaat, is door Christus, het Verbondshoofd en de Vertegenwoordiger van Zijn Kerk. Hij heeft metterdaad het vlees en bloed van alle uitverkorenen, die met Hem en in Hem verkoren waren, aangenomen als leden en wezenlijke delen van Zijn lichaam, ja, als been van Zijn been, en vlees van Zijn vlees. Aan hen was dus genade gegeven voor de grondlegging der wereld. Deze vereniging en de wetenschap daarvan door de zondaar worden openbaar door het geloof op het ogenblik, dat God daadwerkelijk roept."
Richard Hill (1732 - 1808)
Zou hij dit zo zien, omdat hij kijkt vanuit de eeuwigheid en de tijd ?
Volgens Hill zijn er vele predikanten, die gelovigen in het duister houden doordat dit niet zo geleerd wordt.
En dat mensen die anders leren, geloven in een tussenfase tussen dood en leven, ongelovig en gelovig.
En dat mensen die anders leren, geloven in de Roomse trapsgewijze rechtvaardigmaking.
Vereniging en rechtvaardigmaking gaan aan de overtuiging van zonde vooraf
- Johann Gottfried Walther
- Berichten: 5108
- Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49
Vereniging en rechtvaardigmaking gaan aan de overtuiging van zonde vooraf
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28
Re: Vereniging en rechtvaardigmaking gaan aan de overtuiging van zonde vooraf
Heeft hij ook bewijsteksten uit de Bijbel voor zijn stellingen?