Het is jouw overtuiging dat die kenmerken niet Bijbels zijn. Die opvatting deel ik in het geheel niet. Het gedrag binnen de kerkelijke gemeenschap moet niet anders zijn dan buiten de kerkelijke gemeenschap. Is dat wel het geval, dan wordt dat veinzen genoemd. De Bijbel noemt dat zonde.De Rijssenaar schreef: ↑29 apr 2025, 19:22Dat de kerk vol zit met hypocrieten vind ik wel heftig ja... Maar dat is het punt niet. Het gaat er om dat hypcriet zijn verbonden wordt aan kenmerken die niet direct op bijbel zijn gebasseerd.advocaat schreef: ↑29 apr 2025, 19:02De kerk zit vol met hypocrieten. Als je dat al heftig vindt, zou je toch de geloofsbelijdenis er eens bij moeten halen.De Rijssenaar schreef: ↑29 apr 2025, 18:52Je kunt ook aanstoot geven als predikant door heftige uitspraken te doen die niet zijn gebaseerd op het Woord van God, maar zijn gebaseerd op eigen voorkeuren en inzichten.-DIA- schreef: ↑29 apr 2025, 00:55 Als dit alles gaat over de heldere uiteenzetting van de sleutelmacht van de kerk dan weet ik niet meer waar we aan toe zijn. Of... beter, ik weet het nu maar al te goed. Een heldere preek, die de zaken aanwijst en bij name noemt wekt ergernis. Ik lees dat ook dat het noodzakelijk is dat er ergernissen komen, maar van die mensen die de ergernissen veroorzaakt staat ook wat... en dan mogen we toch wel heel voorzichtig zijn als we een geroepen en gezonden dienstknecht van God tegenstaan.
Zou jij het laatste ook zeggen over dominees als ds. Vreugdenhil, ds. Harinck enz? Of ligt de meetlat dan ineens anders? Als ik hoor hoe schamper over deze dominees soms wordt gesproken.
En wat die predikanten betreft: daar ga ik niet eens meer op in. Op het forum is meer dan voldoende daarover te vinden. En dat geldt gelijk ds. Simons.
@ Maanenschijn. Ik deel de opvatting niet dat Rijssenaar hard wordt aangepakt. Integendeel, net als ik nu doe worden er fluwelen handschoentjes gebruikt.
Komt misschien wel door het hedendaagse taalkleed, waardoor het moeilijk of te gevoelig is om zaken naar waarheid weer te geven.
Als voorbeeld verwijs ik je naar de geschiedenis van Petrus zoals die te lezen is in Gal 2: 11-13.
Deze tijd maakt het denken en luisteren met onderscheid lastig. Kennelijk is het nu gewoon om het jong zijn als rechtvaardiging te gebruiken om een voorganger van valsheid in de leer te beschuldigen. Dat is niet anders dan een voortvloeisel van het hedendaagse gelijkheidsdenken, waarin alles moet kunnen en grenzen vervagen of ontbreken. Vroeger was dat echt anders.
De huidige tijd levert kenmerken en grenzen die strijdig zijn met de Bijbel. Heftig hoor, die beweging van Me too! Maar Gods grens waarbij de vrouw onderdanig is aan de man wordt omgedraaid. De man gehoorzaam aan de vrouw!
En in de kerk doen we hetzelfde kunstje. De voorganger mag dan wel preken, maar het oordeel daarover behoort aan het gemeentelid. Het gemeentelid staat boven de voorganger! Terwijl het Bijbels is dat het gemeentelid gehoorzaam is aan de voorganger.
Dat zijn Bijbelse kenmerken en grenzen!
Vandaar dat vroeger bij aanhoudend tegenspreken van een voorganger woorden werden gebruikt als: Spuit 11 en betweter. Gereageerd werd er met ‘oren wassen’ en ‘plaats wijzen’. Zo werden de Bijbelse kenmerken en grenzen onderwezen en gehandhaafd.
Maar ach, dat waren andere tijden. Toch een vraag: zou Gods woord ook veranderd zijn?