Preken beluisteren op internet

DDD

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door DDD »

Eens met beiden. Er mag hier best over gesproken worden, en ongetwijfeld is het goed dat de deur open staat. Dat sluit elkaar niet uit.
CvdW

Bericht door CvdW »

-DIA- schreef: 29 apr 2025, 13:17
Maanenschijn schreef: 29 apr 2025, 13:06 Ik vind dat Rijssenaar hard aangepakt wordt.

Rijssenaar blijkt een jonge gast die zaken oppikt in de prediking waar hij vragen over heeft. Hij stelt die hier, mogelijk wat onhandig.

Het wordt als kritiek opgevat en doorverwezen naar zijn predikant. Vooral de GG-ers die er op reageren weten best dat in een gemeente als de GG van Rijssen de stap naar kerkenraad/predikant groot is. Ook een man als DIA heeft hier wel aangegeven dat daar grote schroom voor bestaat.

De predikanten staan in Rijssen op een voetstuk. (Zelfs het autowassen wordt nog gedaan door gemeenteleden, begreep ik van één van de predikanten). Het valt niet mee als (jonge) man met vragen of kritiek even de studeerkamer binnen te lopen in een dergelijke cultuur.

Misschien is het veel mooier om niet gelijk de boodschapper en vorm aan te pakken, maar meer het onderwerp op te pakken en dat te bespreken.

- wat zijn kenmerken van een christen in daad en gewaad?
- hoe zou een predikant de preekstoel kunnen gebruiken om mensen op te roepen tot een geheiligd leven?
- wat is een geheiligd leven rondom avondmaal en als avondmaalsganger?

Zomaar wat vragen die tot een gesprek over het onderwerp kunnen gaan.
Dit is niet helemaal waar. Ds. zei pas nog, meen met Pasen nog, dat de deur van de pastorie altijd open staat. Als er wat is, bespreek dat gerust met de dominee.
En predikanten moeten niet op een voetstuk worden gezet, maar betoon wel achting 'om hun ambts wil'.
Er kan gezegd worden dat de deur van de pastorie altijd open staat. Maar is dat ook zo? Wanneer leer en leven niet overeenkomen is het een lastige zaak. Uit een eerdere gemeente weet ik dat hij brieven niet las.
Wanneer een predikant moeite heeft met een avondmaalganger, bespreek dit eerst met betreffende persoon. Gebruik kansel niet als steekstoel, maar bedien het Woord Gods. Publiekelijk wordt je te kijk gezet en in de kerk kun je je niet verweren. Toch wel, bidden tot God of Hij predikant wil bekeren.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

CvdW schreef: 29 apr 2025, 13:51
Maanenschijn schreef: 29 apr 2025, 13:06 Ik vind dat Rijssenaar hard aangepakt wordt.

Rijssenaar blijkt een jonge gast die zaken oppikt in de prediking waar hij vragen over heeft. Hij stelt die hier, mogelijk wat onhandig.

Het wordt als kritiek opgevat en doorverwezen naar zijn predikant. Vooral de GG-ers die er op reageren weten best dat in een gemeente als de GG van Rijssen de stap naar kerkenraad/predikant groot is. Ook een man als DIA heeft hier wel aangegeven dat daar grote schroom voor bestaat.

De predikanten staan in Rijssen op een voetstuk. (Zelfs het autowassen wordt nog gedaan door gemeenteleden, begreep ik van één van de predikanten). Het valt niet mee als (jonge) man met vragen of kritiek even de studeerkamer binnen te lopen in een dergelijke cultuur.

Misschien is het veel mooier om niet gelijk de boodschapper en vorm aan te pakken, maar meer het onderwerp op te pakken en dat te bespreken.

- hoe zou een predikant de preekstoel kunnen gebruiken om mensen op te roepen tot een geheiligd leven?

Dit is niet helemaal waar. Ds. zei pas nog, meen met Pasen nog, dat de deur van de pastorie altijd open staat. Als er wat is, bespreek dat gerust met de dominee.
En predikanten moeten niet op een voetstuk worden gezet, maar betoon wel achting 'om hun ambts wil'.
Er kan gezegd worden dat de deur van de pastorie altijd open staat. Maar is dat ook zo? Wanneer leer en leven niet overeenkomen is het een lastige zaak. Uit een eerdere gemeente weet ik dat hij brieven niet las.
Wanneer een predikant moeite heeft met een avondmaalganger, bespreek dit eerst met betreffende persoon. Gebruik kansel niet als steekstoel, maar bedien het Woord Gods. Publiekelijk wordt je te kijk gezet en in de kerk kun je je niet verweren. Toch wel, bidden tot God of Hij predikant wil bekeren.
Dan kunnen we maar één conclusie trekken. Als het zo is zoals u dat zegt, dan moet dus de dominee een leugenprofeet zijn die op de kansel staat te liegen of het gedrukt is. Hij zegt dingen die hij niet meent....
U mag dat geloven, als u dat zo ervaart, maar ik ben zo vrij dit geheel anders te zien. En ik denk ook nog wel velen met mij.
En... moeite met een Avondmaalganger hebben? Dat heb ik ook nooit gehoord. Nee, de preekstoel is geen steekstoel. Laten we dit even zuiver houden.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Robbie

Bericht door Robbie »

Maanenschijn schreef: 29 apr 2025, 13:06 (...)

Mooie reactie, Maanenschijn. Mijn bedoeling is het nooit geweest om een bepaalde dominee of gemeente of leer te belasteren. Als mijn reactie zo overkomt, dan heb ik onzuiver geformuleerd. Laten we verder gaan om de bovenstaande vetgedrukte zaken verder als onderwerp op te pakken. En ik hoop van harte dat de reacties steeds onderbouwd zullen zijn met teksten uit Gods Woord. Dan kunnen we een heel vruchtbare en leerzame discussie hebben.
CvdW

Bericht door CvdW »

Robbie heeft een goed voorstel.

Laat ik een poging wagen:
Zijn er alleen in Nederland christenen? Hoe gaat het bij christenen buiten Nederland.
Vroeger kwamen veel mensen niet verder dan hun naburig dorp. Tegenwoordig zijn er veel jonge mensen die hebben stage in het buitenland gelopen en hun blik is hiermee verbreed. Daarmee gooien ze niet alles weg, maar ze zien wel de beperktheid in hun kerkelijke gemeente in Nederland.
Er wordt verwezen naar het avondmaal. Ik denk dat we moeten kijken naar de dagen. Op zondag een christen en op de andere dagen ook.
Simpel voorbeeld: ik ken mensen die op zondag precies 50 rijden, maar doordeweeks is het minimaal 80. Waar het bord 50 staat.
Er is een heel mooi boek dat gaat over de praktijk der godzaligheid geschreven door L. Bayly.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

CvdW schreef:
Simpel voorbeeld: ik ken mensen die op zondag precies 50 rijden, maar doordeweeks is het minimaal 80. Waar het bord 50 staat.
Er is een heel mooi boek dat gaat over de praktijk der godzaligheid geschreven door L. Bayly.
Staan daar ook allemaal voorbeelden in van mensen die L. Bayly kent? En worden die ook pagina na pagina in dat boek beschreven en aangeduidt waar het allemaal fout gaat?
huisman

Bericht door huisman »

CvdW schreef: 29 apr 2025, 13:51

De enige die hier publiekelijk te kijk wordt gezet is de predikant. Wij weten prima dat de ander zich moet bekeren. Bekering begint bij jezelf.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
MGG

Bericht door MGG »

TSD schreef: 28 apr 2025, 19:51
De Rijssenaar schreef: 28 apr 2025, 19:33 Er wordt een groot wantrouwen gecreëerd door zo te hebben over hypocrieten. Ik vraag mij ook af hoe bijvoorbeeld die persoon uit zijn vorige gemeente op Facebook stond. Want het kan zo maar zijn dat het heel erg mee viel. Met name omdat er zoveel gehamerd wordt dat het zwart moet zijn. Godsvolk gaat in het zwart gekleed. En als iemand zich aan de tafel wat donkerde kleed, dan hij doorgaans doet, dan ben je een hypocriet. Dus je kunt het alleen goed doen als je altijd in het donker loopt. Dat wordt dan als kenmerk van het ware gezien.. Ik zie zulke kenmerken niet terug in de bijbel!

Verder moetde uitspraken ook in een geheel verband zien. Het is iets wat structureel, en stevig klinkt.. In Rijssen zijn er echt geen volle avondmaal tafels.. Er is al heel veel schroom..

En andere dominee had in kerkblad laatst ook gezegd dat het ware volk van God alleen statenvertaling leest, alleen psalmen zingt, geen broek draagt, geen oorbellen draagt, lang haar heeft, elkaar niet bemoedigd en opbouwd in gesprekken, niet naar interkerkelijke bijeenkomsten gaat etc..

In dat soort verband moet je de uitspraken zien. Ik wil ze niet eens allemaal noemen. Kan nog een tijdje doorgaan.
Ik heb lang niet gereageerd, in de hoop dat deze discussie gewoon zou doodbloeden, maar je blijft je predikant ongefundeerd en vooral obv gevoel verdacht maken.

Het ging heel concreet over stemmig gekleed aan het avondmaal gaan en tegelijk schaars gekleed op Instagram en Facebook staan (“eigenlijk helemaal geen kleed” zo noemde de ds dat, lijkt me duidelijk zat, dat ging niet over de kleur….). En dat werd hypocriet gedrag genoemd.

Eerlijk gezegd denk ik dat 100% of vrijwel 100% van het predikantenkorps van de GG het daarmee eens is.

Als het iemand uit jullie eigen gemeente was, dan zou ik je moeite nog begrijpen omdat het dan individueel herleidbaar is, maar zelfs dat is niet zo.

En over andere GG’s zei deze ds alleen maar dat hij in sommige andere gemeenten, ook binnen het kerkverband, wegkijkgedrag signaleert, als het gaat om levenswandel. Concreter dan dat werd het niet.

Als dat al te direct is en te stevig, dan durf ik de stelling wel aan dat het probleem bij de luisteraar ligt. Je vult van alles in wat deze ds. zou bedoelen, maar wat hij niet heeft gezegd, integendeel.

Besef je wel dat je over Gods knecht aan het spreken bent? Dan moet je wel 200% zeker zijn over wat je hier op een openbaar forum dumpt.
Het valt mij op dat foto's ik bikini of zwembroek ook door mensen uit onze gezindte op sociale media geplaatst worden. Je kan natuurlijk stellen dat mensen je in het echt ook zo tegen kunnen komen. Opzich een prima argument, maar bij mij blijft de vraag waarom wil je graag dat je hele online netwerk je zo ziet.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Fragment: https://www.youtube.com/watch?v=xKG3sc4tIoo

U begrijpt het Evangelie niet! Je wordt niet zalig door doen, door rechtszinnigheid. Je wordt alleen

En de hele preek: https://www.youtube.com/watch?v=kOUDci81hnk
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

-DIA- schreef: 29 apr 2025, 00:55 Als dit alles gaat over de heldere uiteenzetting van de sleutelmacht van de kerk dan weet ik niet meer waar we aan toe zijn. Of... beter, ik weet het nu maar al te goed. Een heldere preek, die de zaken aanwijst en bij name noemt wekt ergernis. Ik lees dat ook dat het noodzakelijk is dat er ergernissen komen, maar van die mensen die de ergernissen veroorzaakt staat ook wat... en dan mogen we toch wel heel voorzichtig zijn als we een geroepen en gezonden dienstknecht van God tegenstaan.
Je kunt ook aanstoot geven als predikant door heftige uitspraken te doen die niet zijn gebaseerd op het Woord van God, maar zijn gebaseerd op eigen voorkeuren en inzichten.

Zou jij het laatste ook zeggen over dominees als ds. Vreugdenhil, ds. Harinck enz? Of ligt de meetlat dan ineens anders? Als ik hoor hoe schamper over deze dominees soms wordt gesproken.
Robbie

Bericht door Robbie »

De Rijssenaar schreef: 29 apr 2025, 18:52
-DIA- schreef: 29 apr 2025, 00:55 Als dit alles gaat over de heldere uiteenzetting van de sleutelmacht van de kerk dan weet ik niet meer waar we aan toe zijn. Of... beter, ik weet het nu maar al te goed. Een heldere preek, die de zaken aanwijst en bij name noemt wekt ergernis. Ik lees dat ook dat het noodzakelijk is dat er ergernissen komen, maar van die mensen die de ergernissen veroorzaakt staat ook wat... en dan mogen we toch wel heel voorzichtig zijn als we een geroepen en gezonden dienstknecht van God tegenstaan.
Je kunt ook aanstoot geven als predikant door heftige uitspraken te doen die niet zijn gebaseerd op het Woord van God, maar zijn gebaseerd op eigen voorkeuren en inzichten.

Zou jij het laatste ook zeggen over dominees als ds. Vreugdenhil, ds. Harinck enz? Of ligt de meetlat dan ineens anders? Als ik hoor hoe schamper over deze dominees soms wordt gesproken.
Wat mij betreft off-topic. Laten we de opbouwende lijn die Maanenschijn een paar posts terug aangaf, gaan aanhouden en niet elke keer weer de shoot-the-dominee-kaart trekken. Wat Maanenschijn voorstelde, lijkt me vruchtbaarder en leerzamer.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

MGG schreef:
Het valt mij op dat foto's ik bikini of zwembroek ook door mensen uit onze gezindte op sociale media geplaatst worden. Je kan natuurlijk stellen dat mensen je in het echt ook zo tegen kunnen komen. Opzich een prima argument, maar bij mij blijft de vraag waarom wil je graag dat je hele online netwerk je zo ziet.
Waar kijk je naar man.
advocaat

Bericht door advocaat »

De kerk zit vol met hypocrieten. Als je dat al heftig vindt, zou je toch de geloofsbelijdenis er eens bij moeten halen.
En wat die predikanten betreft: daar ga ik niet eens meer op in. Op het forum is meer dan voldoende daarover te vinden. En dat geldt gelijk ds. Simons.

@ Maanenschijn. Ik deel de opvatting niet dat Rijssenaar hard wordt aangepakt. Integendeel, net als ik nu doe worden er fluwelen handschoentjes gebruikt.
Komt misschien wel door het hedendaagse taalkleed, waardoor het moeilijk of te gevoelig is om zaken naar waarheid weer te geven.
De Rijssenaar

Dankjewel voor je bemoedigende woorden. Wat je zegt is inderdaad waar.

Mijn antwoord op jouw vragen:

1. Ik denk dat een christen in daad en gewaad gehoorzaam is aan Gods Woord. Hij heeft ook de vrucht van de geest: liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid” (Gal. 5:22-23). Ik denk dat je dit dus terug ziet in een christen. Qua gewaad loopt een christen er kuis en eerbaar bij.

2. Ik denk dat de predikant dicht bij het Woord moet blijven. Echt vanuit het Woord moet redeneren en dit moet verkondigen aan de gemeente. De dominee moet niet allerlei anekdotes, verhalen en sappige zaken op de kansel brengen. Hier gaan de mensen vaak mee naar huis en worden hele gesprekken aan geweid.

3. Ik denk dat een geheiligd leven inhoud dat hij leeft volgens punt 1. Hij leeft niet als avondsmaalganger maar als christen.

Mijn vragen aan het forum:

Onderbouw op basis van Gods Woord:
1. Waarom een christen in zijn hele leven in het donker gekleed moet gaan en als hij dat niet doet een acteur en hypocriet is;
2. Waarom een christen geen oorbellen, broek, of met modieuze kleding mag dragen;
3. Waarom je als christen elkaar niet mag opbouwen in gesprekken;
4. Waarom een Christen geen opwekkingsliederen of Sela mag luisteren;
5. Waarom een Christen alleen Statenvertaling leest;
6. Waarom een Christen niet andere dingen luistert of gaat buiten het eigen kerkverband.
De Rijssenaar

advocaat schreef: 29 apr 2025, 19:02

De kerk zit vol met hypocrieten. Als je dat al heftig vindt, zou je toch de geloofsbelijdenis er eens bij moeten halen.
En wat die predikanten betreft: daar ga ik niet eens meer op in. Op het forum is meer dan voldoende daarover te vinden. En dat geldt gelijk ds. Simons.

@ Maanenschijn. Ik deel de opvatting niet dat Rijssenaar hard wordt aangepakt. Integendeel, net als ik nu doe worden er fluwelen handschoentjes gebruikt.
Komt misschien wel door het hedendaagse taalkleed, waardoor het moeilijk of te gevoelig is om zaken naar waarheid weer te geven.
Dat de kerk vol zit met hypocrieten vind ik wel heftig ja... Maar dat is het punt niet. Het gaat er om dat hypcriet zijn verbonden wordt aan kenmerken die niet direct op bijbel zijn gebasseerd.
Plaats reactie