Hoe was je zondag [2]?

Herman
Moderator

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Herman »

Je hebt volgens mij de keuze om iets te beoordelen als een misstand of als een zwakheid. Naarmate de verdraagzaamheid toeneemt schuif je als hoorder op van de ene naar de andere positie.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Dat kan. De een is ook wat 'gevoeliger' dan de ander en heeft dus sneller last van iets waar een ander niet mee zit.
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

Herman schreef: 09 apr 2025, 10:37 Je hebt volgens mij de keuze om iets te beoordelen als een misstand of als een zwakheid. Naarmate de verdraagzaamheid toeneemt schuif je als hoorder op van de ene naar de andere positie.
Ik snap niet wat je zegt. Bedoel je wat een misstand is opschuift naar zwakheid? Voor jou als hoorder? M.i. kan dat niet. Iets is misstand, onbijbels of het is een zwakheid door bijv wat minder sterke gave. Nodeloze herhaling bijvoorbeeld.
Verwar je niet verdraagzaam met zachtmoedigheid? Mozes de meest zachtmoedige was scherp en onverdraagzaam als het Gods zaak aanging! En pas dat eens toe op de verkondiging van het Woord, denk ik dan. Maar misschien begrijp ik je verkeerd hoor...
DDD

Bericht door DDD »

Herman schreef: 09 apr 2025, 09:54 Maar verdraagzaamheid is wel vroom. Nu snap ik dat je in een discussiemodus dat niet altijd primair naar voren haalt, maar een lange slechte preek zou je in principe moeten kunnen verdragen als christen. Een rechtzinnige bevindelijke preek helemaal.
Daar ben ik het roerend mee eens. Ik breng dat eerlijk gezegd ook al jaren in de praktijk, dus ik mag hopen dat dat niet tegen mij gericht is.

Maar als ouderling moet je natuurlijk wel ingrijpen als een dominee zichzelf te graag hoort praten. Al weet ik niet of ik dat nou een misstand zou noemen.

De óórzaak erachter is een enkele keer wel een misstand, namelijk dat een dominee te weinig gecorrigeerd wordt.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Lilian1975 schreef: 09 apr 2025, 10:43 Ik snap niet wat je zegt. Bedoel je wat een misstand is opschuift naar zwakheid? Voor jou als hoorder? M.i. kan dat niet. Iets is misstand, onbijbels of het is een zwakheid door bijv wat minder sterke gave. Nodeloze herhaling bijvoorbeeld.
Verwar je niet verdraagzaam met zachtmoedigheid? Mozes de meest zachtmoedige was scherp en onverdraagzaam als het Gods zaak aanging! En pas dat eens toe op de verkondiging van het Woord, denk ik dan. Maar misschien begrijp ik je verkeerd hoor...
Nee, het beoordelingskader verschuift en taxeert het waargenomen fenomeen (een lange niet correcte preek) op een andere manier.

Voor de één zal een langdradige preek met een voorwaardelijk aanbod van genade dus een misstand zijn en voor de ander zal dat hooguit een zwakheid zijn (en er zijn er zelfs die dát rechtzinnig vinden).
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

Herman schreef: 09 apr 2025, 13:07
Lilian1975 schreef: 09 apr 2025, 10:43 Ik snap niet wat je zegt. Bedoel je wat een misstand is opschuift naar zwakheid? Voor jou als hoorder? M.i. kan dat niet. Iets is misstand, onbijbels of het is een zwakheid door bijv wat minder sterke gave. Nodeloze herhaling bijvoorbeeld.
Nee, het beoordelingskader verschuift en taxeert het waargenomen fenomeen (een lange niet correcte preek) op een andere manier.

Voor de één zal een langdradige preek met een voorwaardelijk aanbod van genade dus een misstand zijn en voor de ander zal dat hooguit een zwakheid zijn (en er zijn er zelfs die dát rechtzinnig vinden).
Ah ik snap het nu😅
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Nog vol van gedachten over de dienst van gisteravond.

Vier mensen die belijdenis van het geloof hebben afgelegd. Al wat ouder, één weer terug gebracht in de kerk en bij de Heere, één door omstandigheden uit de wereld getrokken, belijdenis gedaan en gedoopt. Wat een zegen, wat een wonderen!

Zoals één van de kinderen bij thuiskomt zei: we horen vaak dat het zo donker is geworden, dat de Heere zo weinig meer werkt. Maar vanavond schijnt Zijn licht en was te zien dat Hij doorgaat met mensen bekeren.

Halleluja!
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Maanenschijn schreef: 21 apr 2025, 12:28 Nog vol van gedachten over de dienst van gisteravond.

Vier mensen die belijdenis van het geloof hebben afgelegd. Al wat ouder, één weer terug gebracht in de kerk en bij de Heere, één door omstandigheden uit de wereld getrokken, belijdenis gedaan en gedoopt. Wat een zegen, wat een wonderen!

Zoals één van de kinderen bij thuiskomt zei: we horen vaak dat het zo donker is geworden, dat de Heere zo weinig meer werkt. Maar vanavond schijnt Zijn licht en was te zien dat Hij doorgaat met mensen bekeren.

Halleluja!
Mooi! Wij hadden gisteren ook een erg fijne belijdenisdienst met kenmerken zoals jij die beschrijft. De Heere gaat door met Zijn werk.
aggieoudje

Bericht door aggieoudje »

Hier gisterenavond ook mooie belijdenisdienst waarin 15 gemeenteleden geloofsbelijdenis mochten doen.
De oudste 72 jaar en de jongste 17 jaar.
O.a. 3 "oudere" dames van 72, 60 en 51 jaar. De rest vooral jongeren tussen de 17 en de 30 jaar schat ik.
Was een goede dienst!
Preek over de Emmaüsgangers Lukas 24: 13 t/m 35
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

We hadden gisteren ook een mooie belijdenisdienst. 34 jonge mensen die belijdenis aflegden. Vanwege de te verwachte drukte werd de dienst in Bethelkerk van de HHG gehouden. Bleek wel nodig, kerk was stampvol.
Psalm 27:4 stond centraal. Elke dag leven vanuit het Woord van God.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Wat een mooie berichten allemaal!

Bemoedigend.
aggieoudje

Bericht door aggieoudje »

's Ochtends ging ds. J. v. Vliet uit Bleiswijk voor.
Preek over Galaten 2: 20
Duidelijke en fijne preek!

's Middags thuis naar oud predikant Ds. J.J. Mulder gekeken.
Preek over HC Zondag 32
Thema: Leven als kinderen van het licht
Mooie preek met diepe inhoud!

Goede gezegende zondag gehad
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Plaats reactie