Dat laatste doe ik toch? Jij hebt de neiging tot laster. (Misschien eerst even lezen waar extreem rechts voor staat voor je iemand daarvan beschuldigd.)De Rijssenaar schreef: ↑26 apr 2025, 16:42Het is feitelijk juist wat ik zeg. Jij doet nu aan laster als je mij beticht van onjuistheden. En Ach, de helft van SGP achterban is super positief over trump of Thierry.. Dus je kunt best wel spreken over neiging.huisman schreef: ↑26 apr 2025, 16:30Het blijft feitelijk onjuist. Extreem rechts heeft een agenda om de rechtstaat te ondermijnen. Deze beschuldiging op de SGP plakken is belachelijk en neigt naar laster.De Rijssenaar schreef: ↑26 apr 2025, 15:42Ik heb het over een neiging. Dat zie je zeker terug. Je merkt het ook aan sgp achterban. En nu aan bijdragen en houding van SGP.huisman schreef: ↑26 apr 2025, 15:14
Wat een onzin. De SGP is decennia lang door links, midden en rechts het staatsrechtelijke geweten van de tweede kamer genoemd. Zeker onder v/d Vlies en v/d Staaij.
De laakbare opstelling van ds Kersten in WWII was vanwege theologische motieven en niet vanwege politieke motieven.
De SGP - een open partij
Re: De SGP - een open partij
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Nee dat schrijf je zelf lees het maar na. Maar misschien kan je beter erg anders je frustratie bespreken in plaats hier. Want je roept van alles een onderbouwing nul,nul.De Rijssenaar schreef: ↑26 apr 2025, 16:38Dat maak jij er van.CvD schreef: ↑26 apr 2025, 15:49Dus een partij die een andere standpunt als jij in neemt is gelijk populistisch? Omdat ze gewoon hun eigen mening geven, nou de linkse populistisch kunnen er net zo goed wat van.De Rijssenaar schreef: ↑26 apr 2025, 15:42Ik heb het over een neiging. Dat zie je zeker terug. Je merkt het ook aan sgp achterban. En nu aan bijdragen en houding van SGP.huisman schreef: ↑26 apr 2025, 15:14
Wat een onzin. De SGP is decennia lang door links, midden en rechts het staatsrechtelijke geweten van de tweede kamer genoemd. Zeker onder v/d Vlies en v/d Staaij.
De laakbare opstelling van ds Kersten in WWII was vanwege theologische motieven en niet vanwege politieke motieven.
Een wat ds Kersten een de WO2 die drol is al honderden keer gekauwd. Dus weinig bijzonder nieuws daarover.
Aha. Ik doelde op het punt populistisch. De SGP is niet extreem-rechts, en al helemaal niet in de normale betekenis van dat woord.huisman schreef: ↑26 apr 2025, 16:56Deze studie gaat over verrechtsing van de politiek in het algemeen waarbij de SGP als ‘least likely case’ wordt onderzocht. Dat is toch echt iets anders dan ‘extreem rechts’ . Het is uit andere studies al tijden bekent dat de Nederlandse politieke partijen (van GL/PvdA tot VVD/SGP) in het algemeen zijn verrechtst. Dat geldt zeker voor de standpunten rondom immigratie.DDD schreef: ↑26 apr 2025, 16:31 Ik weet toch bijna zeker dat iemand is gepromoveerd op de historie van de SGP en concludeerde dat de SGP in zijn beginjaren populistisch was.
Maar aangezien ik het niet terug kan vinden, zal het mogelijk toch een scriptie zijn geweest. Ik vond ook nog dit.
https://thesis.eur.nl/pub/41967/347251mv.pdf
- Delftenaar
Wel rechts. Nie6 populistisch.
Toch geeft de achterban (voor zover ik hen spreek) wel aan veel sympathie voor de PVV of voor zaken als "Ongehoord Nieuws" (Tom de Nooijer) belangstelling te hebben.
Dat geeft wel de denkrichting van de achterban aan.
De top zal daar uiteindelijk in mee gaan
Daarom heb ik dus voor een andere partij gekozen.
Toch geeft de achterban (voor zover ik hen spreek) wel aan veel sympathie voor de PVV of voor zaken als "Ongehoord Nieuws" (Tom de Nooijer) belangstelling te hebben.
Dat geeft wel de denkrichting van de achterban aan.
De top zal daar uiteindelijk in mee gaan
Daarom heb ik dus voor een andere partij gekozen.
-
Ja, precies. Dat bedoel ik. En ik merk het ook in mijn eigen omgeving dat men veel op heeft met trump, Thierry en complotten. Ook de voorbeelden die Delftenaar laat zien inderdaad. Tis gewoon een neiging naar extreem rechts, de SGP is niet extreem rechts. Ben ik meen eens. Draag SGP warm hart toe. Vind het een goede partij.
SGP gaat ook om met extreem rechtse partijen https://www.bnr.nl/nieuws/nieuws-politi ... echts-zien
Lees verder de voorbeelden die DDD noemt. Dus zeker een neiging. Dat zei ik al vanaf het begin. Jullie vervormen mijn woorden alsof ik zou zeggen dat SGP extreem rechts is. Dat zeg ik niet. Zeg alleen dat ik een neiging zie. Daar moeten we als sgp voor oppassen
SGP gaat ook om met extreem rechtse partijen https://www.bnr.nl/nieuws/nieuws-politi ... echts-zien
Lees verder de voorbeelden die DDD noemt. Dus zeker een neiging. Dat zei ik al vanaf het begin. Jullie vervormen mijn woorden alsof ik zou zeggen dat SGP extreem rechts is. Dat zeg ik niet. Zeg alleen dat ik een neiging zie. Daar moeten we als sgp voor oppassen
-
Op basis waarvan baseer je dit? Overdrijven en feitenvrij dingen roepen is iets wat populisten graag doen. Nu geef ik je het voordeel van de twijfel, maar het verbaast mij niks als je zomaar wat roept.De Rijssenaar schreef: ↑26 apr 2025, 16:42Het is feitelijk juist wat ik zeg. Jij doet nu aan laster als je mij beticht van onjuistheden. En Ach, de helft van SGP achterban is super positief over trump of Thierry.. Dus je kunt best wel spreken over neiging.huisman schreef: ↑26 apr 2025, 16:30Het blijft feitelijk onjuist. Extreem rechts heeft een agenda om de rechtstaat te ondermijnen. Deze beschuldiging op de SGP plakken is belachelijk en neigt naar laster.De Rijssenaar schreef: ↑26 apr 2025, 15:42Ik heb het over een neiging. Dat zie je zeker terug. Je merkt het ook aan sgp achterban. En nu aan bijdragen en houding van SGP.huisman schreef: ↑26 apr 2025, 15:14
-
Zegt meer over jouw omgeving en jou. Gezien je blijkbaar denkt dat dit representatief is. Natuurlijk gaat de SGP met 'extreem rechtse' partijen om. Dat label is tegenwoordig al snel geplakt. Vorig jaar werd ik nog extreem rechts genoemd, omdat ik tegen het doden van ongeboren leven ben.De Rijssenaar schreef: ↑26 apr 2025, 19:14 Ja, precies. Dat bedoel ik. En ik merk het ook in mijn eigen omgeving dat men veel op heeft met trump, Thierry en complotten. Ook de voorbeelden die Delftenaar laat zien inderdaad. Tis gewoon een neiging naar extreem rechts, de SGP is niet extreem rechts. Ben ik meen eens. Draag SGP warm hart toe. Vind het een goede partij.
Het is niet zo dat ik 'losga' ofzo. Ik heb al twee of drie keer niet gestemd en mijn kaart aan mijn vrouw gegeven. Alleen in de lokale politiek, waar ik mensen ken, ben ik geneigd gewoon zelf te stemmen. Maar verder is de politiek een omgeving waar je als radicale christen slecht kunt acteren. Als je toch mee wilt doen met politieke spelletjes, dan moet je niet vreemd opkijken dat mensen zich van je vervreemden.Evangelist schreef: ↑25 apr 2025, 21:48 Echt heel vreemd dat je hier zo op losgaat. Het was een minister onwaardig om zó te handelen. Maar als je de bijdrage van Chris Stoffer hebt gezien, ging het juist over dat staatsrechtelijke aspect. Deze minister had ophef gemaakt iom de ophef, en dat over de rug van actieve vrijwilligers. Daar heeft de SGP terecht de vinger bij gelegd.
Het is dus prima om minister Faber een standje te geven. Maar juist door hier 'staatsrechterlijk' enzo te gaan bijhalen, laat zien dat je de proporties niet meer helder hebt. Als dit kabinet zo'n staatsrechterlijk probleem is, dan maak je ook geen belastingdeal met hen, omdat daar toevallig een paragraaf in staat die uit jouw verkiezingskoker komt. Ik heb respect voor politici die om des gewetens wille compromissen durven te sluiten, maar ik ben gewoon persoonlijk niet mee.
-
Een bijdrage waarin veel aan elkaar is verbonden. Voor mij is het daarom niet echt helder. De centrale spil lijkt mij het begrip: 'radicale christen'.Herman schreef: ↑29 apr 2025, 10:06Het is niet zo dat ik 'losga' ofzo. Ik heb al twee of drie keer niet gestemd en mijn kaart aan mijn vrouw gegeven. Alleen in de lokale politiek, waar ik mensen ken, ben ik geneigd gewoon zelf te stemmen. Maar verder is de politiek een omgeving waar je als radicale christen slecht kunt acteren. Als je toch mee wilt doen met politieke spelletjes, dan moet je niet vreemd opkijken dat mensen zich van je vervreemden.
Het is dus prima om minister Faber een standje te geven. Maar juist door hier 'staatsrechterlijk' enzo te gaan bijhalen, laat zien dat je de proporties niet meer helder hebt. Als dit kabinet zo'n staatsrechterlijk probleem is, dan maak je ook geen belastingdeal met hen, omdat daar toevallig een paragraaf in staat die uit jouw verkiezingskoker komt. Ik heb respect voor politici die om des gewetens wille compromissen durven te sluiten, maar ik ben gewoon persoonlijk niet mee.
Ik kan me hier niets bij voorstellen. Deze twee woorden kan ik niet bij elkaar krijgen. Mogelijk dat hier meer toelichting kan komen?