Ik heb wat beluisterd maar zo van wat ik gehoord heb moet ik zeggen dat je heel dankbaar moet zijn met wat je gekregen heeft.De Rijssenaar schreef: ↑25 apr 2025, 12:25 Bedankt voor je advies , maar Ik hoef denk niet uit de doeken te doen wat ik allemaal wel of niet bespreek met de kerkenraad of dominee. Dat is iets tussen mij en hen. Wel kan ik gewoon reageren op dingen die in het openbaar gebeuren, gezegd worden en mijn mening daarover geven.. lijkt me prima… en ik lees al paar weken mee en zag dat er heel vaak preken, standpunten en uitspraken van dominees of anderen hier besproken worden.. dus ik doe niks verkeerd
Dus ik kan niet beloven, als er weer zorgelijke uitspraken gedaan worden, dat ik dit hier niet bespreekbaar maak.. ben ook benieuwd hoe anderen naar dingen kijken, vooral buiten je eigen sociale omgeving…
Preken beluisteren op internet
Re: Preken beluisteren op internet
- Johann Gottfried Walther
Misschien kun je een paar positieve dingen noemen, misschien is Rijssenaar daar misschien ook wel dankbaar voor....
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Ik vond dat de predikant duidelijk uitlegde hoe de sleutel van het Woord werkt. Hij had ook een mooie anekdote over hoe hij werd gecorrigeerd toen hij zichzelf een ambassadeur van Christus noemde toen hij nog student was. Hem werd verteld dat die titel alleen voor gewijde predikanten is. Hij vertelde ook hoe vaak mensen die klagen dat er niet genoeg Christus in de prediking zit en daarom naar een andere kerk gaan, ook een lossere levensstijl gaan leiden. Hij zei dat een grotere kennis van Christus ook zal resulteren in een zorgvuldig leven. Hij sprak ook over gebed: als de gemeente voor hem bidt en hij voor de gemeente, zal de Heer dat zegenen. Er waren ook andere waarheden waar ik het mee eens ben. Hij is ook prettig om naar te luisteren.
Deze gedachten komen uit slechts één preek. Ik heb hem maar één keer eerder gehoord bij een opening van een kerstconcert. Dat was ook fijn.
Deze gedachten komen uit slechts één preek. Ik heb hem maar één keer eerder gehoord bij een opening van een kerstconcert. Dat was ook fijn.
Mooie elementen die je noemt. Ik vond het ook een eerlijke preek...KDD schreef: ↑28 apr 2025, 18:39 Ik vond dat de predikant duidelijk uitlegde hoe de sleutel van het Woord werkt. Hij had ook een mooie anekdote over hoe hij werd gecorrigeerd toen hij zichzelf een ambassadeur van Christus noemde toen hij nog student was. Hem werd verteld dat die titel alleen voor gewijde predikanten is. Hij vertelde ook hoe vaak mensen die klagen dat er niet genoeg Christus in de prediking zit en daarom naar een andere kerk gaan, ook een lossere levensstijl gaan leiden. Hij zei dat een grotere kennis van Christus ook zal resulteren in een zorgvuldig leven. Hij sprak ook over gebed: als de gemeente voor hem bidt en hij voor de gemeente, zal de Heer dat zegenen. Er waren ook andere waarheden waar ik het mee eens ben. Hij is ook prettig om naar te luisteren.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Dit is een opmerking waar ik echt een poosje op heb zitten kauwen. Wat ik me nu afvraag: waar doelt ds op met die lossere levensstijl? Alles doen wat God verboden heeft? Dat denk ik niet. Ik denk dat ds concreet bedoelt dingen als broeken dragen als vrouw, oorbellen, nagellak en meer van dat soort dingen. Dat is geen los vermoeden, maar dat maak ik op uit een deel van de HC-preek van deze zelfde dominee een week eerder over het Heilig Avondmaal, waarin hij het nodige benoemde over de gewenste levensstijl van degenen die deel nemen aan het Heilig Avondmaal.KDD schreef: ↑28 apr 2025, 18:39 (...) Hij vertelde ook hoe vaak mensen die klagen dat er niet genoeg Christus in de prediking zit en daarom naar een andere kerk gaan, ook een lossere levensstijl gaan leiden. Hij zei dat een grotere kennis van Christus ook zal resulteren in een zorgvuldig leven. (...)
Persoonlijk ken ik vanuit mijn nabije omgeving verschillende mensen die vanuit de GG overgegaan zijn naar CGK (alle flanken) of PKN (bond). En inderdaad: broeken, oorbellen en nagellak en dat soort zaken zijn geen issue meer. Wat wel een issue is, dat het zo goed als allemaal mensen zijn die geloof heel belangrijk vinden. Die Gods woord (ja: in de HSV of soms NBV21) zeker niet dicht laten, die serieus ermee bezig zijn, die een biddend leven leiden, van wier leven echt iets uitgaat. Mensen, laten we alstjeblieft niet al onze inzet erop richten om donkerzwarte kleding of dat soort zaken als kenmerk-van-het-ware uit te dragen. De eerste christenen (we weten wel: die op de brandstapels omkwamen of voor de leeuwen werden gegooid) waren herkenbaar aan hun levenstijl: hoe ze DEDEN en LEEFDEN. Zij waren wél eerlijk in de handel, zij liepen er níet de kantjes vanaf in hun werk, zij zorgden wél voor bijvoorbeeld zieken, gehandicapten, weduwen, gevangenen en juist daardoor vielen ze op. (dus niet door het dragen van de mode van 50 jaar geleden). Lees en overdenk in dit verband Mattheus 25 : 34 - 46. Zou dat geen aanwijzigen geven voor wat een "nauwgezette levensstijl" of een "zorgvuldig leven" werkelijk inhoudt?
-
Er wordt een groot wantrouwen gecreëerd door zo te hebben over hypocrieten. Ik vraag mij ook af hoe bijvoorbeeld die persoon uit zijn vorige gemeente op Facebook stond. Want het kan zo maar zijn dat het heel erg mee viel. Met name omdat er zoveel gehamerd wordt dat het zwart moet zijn. Godsvolk gaat in het zwart gekleed. En als iemand zich aan de tafel wat donkerde kleed, dan hij doorgaans doet, dan ben je een hypocriet. Dus je kunt het alleen goed doen als je altijd in het donker loopt. Dat wordt dan als kenmerk van het ware gezien.. Ik zie zulke kenmerken niet terug in de bijbel!
Verder moetde uitspraken ook in een geheel verband zien. Het is iets wat structureel, en stevig klinkt.. In Rijssen zijn er echt geen volle avondmaal tafels.. Er is al heel veel schroom..
En andere dominee had in kerkblad laatst ook gezegd dat het ware volk van God alleen statenvertaling leest, alleen psalmen zingt, geen broek draagt, geen oorbellen draagt, lang haar heeft, elkaar niet bemoedigd en opbouwd in gesprekken, niet naar interkerkelijke bijeenkomsten gaat etc..
In dat soort verband moet je de uitspraken zien. Ik wil ze niet eens allemaal noemen. Kan nog een tijdje doorgaan.
Verder moetde uitspraken ook in een geheel verband zien. Het is iets wat structureel, en stevig klinkt.. In Rijssen zijn er echt geen volle avondmaal tafels.. Er is al heel veel schroom..
En andere dominee had in kerkblad laatst ook gezegd dat het ware volk van God alleen statenvertaling leest, alleen psalmen zingt, geen broek draagt, geen oorbellen draagt, lang haar heeft, elkaar niet bemoedigd en opbouwd in gesprekken, niet naar interkerkelijke bijeenkomsten gaat etc..
In dat soort verband moet je de uitspraken zien. Ik wil ze niet eens allemaal noemen. Kan nog een tijdje doorgaan.
Ik heb lang niet gereageerd, in de hoop dat deze discussie gewoon zou doodbloeden, maar je blijft je predikant ongefundeerd en vooral obv gevoel verdacht maken.De Rijssenaar schreef: ↑28 apr 2025, 19:33 Er wordt een groot wantrouwen gecreëerd door zo te hebben over hypocrieten. Ik vraag mij ook af hoe bijvoorbeeld die persoon uit zijn vorige gemeente op Facebook stond. Want het kan zo maar zijn dat het heel erg mee viel. Met name omdat er zoveel gehamerd wordt dat het zwart moet zijn. Godsvolk gaat in het zwart gekleed. En als iemand zich aan de tafel wat donkerde kleed, dan hij doorgaans doet, dan ben je een hypocriet. Dus je kunt het alleen goed doen als je altijd in het donker loopt. Dat wordt dan als kenmerk van het ware gezien.. Ik zie zulke kenmerken niet terug in de bijbel!
Het ging heel concreet over stemmig gekleed aan het avondmaal gaan en tegelijk schaars gekleed op Instagram en Facebook staan (“eigenlijk helemaal geen kleed” zo noemde de ds dat, lijkt me duidelijk zat, dat ging niet over de kleur….). En dat werd hypocriet gedrag genoemd.
Eerlijk gezegd denk ik dat 100% of vrijwel 100% van het predikantenkorps van de GG het daarmee eens is.
Als het iemand uit jullie eigen gemeente was, dan zou ik je moeite nog begrijpen omdat het dan individueel herleidbaar is, maar zelfs dat is niet zo.
En over andere GG’s zei deze ds alleen maar dat hij in sommige andere gemeenten, ook binnen het kerkverband, wegkijkgedrag signaleert, als het gaat om levenswandel. Concreter dan dat werd het niet.
Als dat al te direct is en te stevig, dan durf ik de stelling wel aan dat het probleem bij de luisteraar ligt. Je vult van alles in wat deze ds. zou bedoelen, maar wat hij niet heeft gezegd, integendeel.
Besef je wel dat je over Gods knecht aan het spreken bent? Dan moet je wel 200% zeker zijn over wat je hier op een openbaar forum dumpt.
Misschien goed om de hele discussie rondom "hypocrieten" hier per direct te stoppen. Ik heb ook niet de bedoeling gehad om die discussie weer op te rakelen. Mijn intentie staat duidelijk genoeg in mijn laatste bijdrage.TSD schreef: ↑28 apr 2025, 19:51Ik heb lang niet gereageerd, in de hoop dat deze discussie gewoon zou doodbloeden, maar je blijft je predikant ongefundeerd en vooral obv gevoel verdacht maken.De Rijssenaar schreef: ↑28 apr 2025, 19:33 Er wordt een groot wantrouwen gecreëerd door zo te hebben over hypocrieten. Ik vraag mij ook af hoe bijvoorbeeld die persoon uit zijn vorige gemeente op Facebook stond. Want het kan zo maar zijn dat het heel erg mee viel. Met name omdat er zoveel gehamerd wordt dat het zwart moet zijn. Godsvolk gaat in het zwart gekleed. En als iemand zich aan de tafel wat donkerde kleed, dan hij doorgaans doet, dan ben je een hypocriet. Dus je kunt het alleen goed doen als je altijd in het donker loopt. Dat wordt dan als kenmerk van het ware gezien.. Ik zie zulke kenmerken niet terug in de bijbel!
Het ging heel concreet over stemmig gekleed aan het avondmaal gaan en tegelijk schaars gekleed op Instagram en Facebook staan (“eigenlijk helemaal geen kleed” zo noemde de ds dat, lijkt me duidelijk zat, dat ging niet over de kleur….). En dat werd hypocriet gedrag genoemd.
Eerlijk gezegd denk ik dat 100% of vrijwel 100% van het predikantenkorps van de GG het daarmee eens is.
Als het iemand uit jullie eigen gemeente was, dan zou ik je moeite nog begrijpen omdat het dan individueel herleidbaar is, maar zelfs dat is niet zo.
En over andere GG’s zei deze ds alleen maar dat hij in sommige andere gemeenten, ook binnen het kerkverband, wegkijkgedrag signaleert, als het gaat om levenswandel. Concreter dan dat werd het niet.
Als dat al te direct is en te stevig, dan durf ik de stelling wel aan dat het probleem bij de luisteraar ligt. Je vult van alles in wat deze ds. zou bedoelen, maar wat hij niet heeft gezegd, integendeel.
Besef je wel dat je over Gods knecht aan het spreken bent? Dan moet je wel 200% zeker zijn over wat je hier op een openbaar forum dumpt.
Ik snap je punt wel, enerzijds is het onderwerp ook wel zodanig dat het best een beetje scherp mag zijn. De preek van 13 april vond ik (als niet ger gemmer) daarom een prima en duidelijke preek. De preek van 6 april bevatte ook goede elementen maar dat een avondmaalsganger hypocriet genoemd wordt vanwege een facebook foto (wat verder ook niet heel concreet gemaakt werd wat daar zoal op te zien was) vond ik wel erg ver gaan en deed mij toch blij zijn dat ik uit dat benepen wereldje ben van oordelen over elkaar (ook van bijv de vrouw die de dominee de facebookfoto liet zien)De Rijssenaar schreef: ↑28 apr 2025, 19:33 Er wordt een groot wantrouwen gecreëerd door zo te hebben over hypocrieten. Ik vraag mij ook af hoe bijvoorbeeld die persoon uit zijn vorige gemeente op Facebook stond. Want het kan zo maar zijn dat het heel erg mee viel. Met name omdat er zoveel gehamerd wordt dat het zwart moet zijn. Godsvolk gaat in het zwart gekleed. En als iemand zich aan de tafel wat donkerde kleed, dan hij doorgaans doet, dan ben je een hypocriet. Dus je kunt het alleen goed doen als je altijd in het donker loopt. Dat wordt dan als kenmerk van het ware gezien.. Ik zie zulke kenmerken niet terug in de bijbel!
Om uit iemands kleding af te leiden dat iemand hypocriet is vind ik nogal ver gaan, dat zou uit de vruchten moeten blijken (nou is dat natuurlijk wel een onderwerp wat dan vaak gemist wordt in de prediking in gemeenten waar sterk de nadruk op uiterlijkheden wordt gelegd) Dat zat blijkbaar wel goed want de dominee had zo'n foto nooit van die vrouw verwacht dus wordt haar staat alleen maar op basis van kleding betwijfeld. Erg kwalijk!
Laatst gewijzigd door Rido91 op 28 apr 2025, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Tsja, zomaar een stukje uit een artikel (ND 2007)...
Ds. A. Bac van de Gereformeerde Gemeenten erkent dat 'wij' niet altijd alert zijn geweest op wereldgelijkvormigheid. De praktijk is tegelijk weerbarstig. ,,Ze weten hier dat ik erg tegen de lange broek voor meisjes en vrouwen ben en dat het me verdriet doet. Ik heb er vaak genoeg wat van gezegd, maar toch wordt het gedaan.''
,,Ik heb wel eens een vrouw in de gemeente gehad, die met een gekleurde hoed aan het Avondmaal kwam'', vertelt Bac verder. ,,Later ben ik naar haar toegegaan en heb gezegd dat ze mensen daar pijn mee deed en de Naam des Heeren daar niet door gesticht en geëerd werd. Het bleef echter zoals het was.''
In de Gereformeerde Gemeenten in Nederland zouden zulke vrouwen misschien uit de kerk worden gezet, maar censuur vindt Bac te ver gaan. ,,Als het om belijdende leden gaat (die een broek aan hebben, DG), vind ik eigenlijk wel dat de toegang tot het Heilig Avondmaal ontzegd zou moeten worden. Maar dan word je gelijk voor de vraag gezet: niet aan het Avondmaal, maar wel een kindje laten dopen? Dat zijn moeilijke dingen waar je niet zomaar een goed antwoord op hebt.''
Was dit naar aanleiding van een preek van ds. Huijser? Als ik dit zo lees zou ik denken van wel... Het was inderdaad een heel ernstige maar ook een heel heldere preek.pierre27 schreef: ↑28 apr 2025, 18:56Mooie elementen die je noemt. Ik vond het ook een eerlijke preek...KDD schreef: ↑28 apr 2025, 18:39 Ik vond dat de predikant duidelijk uitlegde hoe de sleutel van het Woord werkt. Hij had ook een mooie anekdote over hoe hij werd gecorrigeerd toen hij zichzelf een ambassadeur van Christus noemde toen hij nog student was. Hem werd verteld dat die titel alleen voor gewijde predikanten is. Hij vertelde ook hoe vaak mensen die klagen dat er niet genoeg Christus in de prediking zit en daarom naar een andere kerk gaan, ook een lossere levensstijl gaan leiden. Hij zei dat een grotere kennis van Christus ook zal resulteren in een zorgvuldig leven. Hij sprak ook over gebed: als de gemeente voor hem bidt en hij voor de gemeente, zal de Heer dat zegenen. Er waren ook andere waarheden waar ik het mee eens ben. Hij is ook prettig om naar te luisteren.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-
Hij noemde het hypocrieten, dus echt een voorbeeld van een hypocriet. Niet hypocriet gedrag. Dat is een groot verschilTSD schreef: ↑28 apr 2025, 19:51Ik heb lang niet gereageerd, in de hoop dat deze discussie gewoon zou doodbloeden, maar je blijft je predikant ongefundeerd en vooral obv gevoel verdacht maken.De Rijssenaar schreef: ↑28 apr 2025, 19:33 Er wordt een groot wantrouwen gecreëerd door zo te hebben over hypocrieten. Ik vraag mij ook af hoe bijvoorbeeld die persoon uit zijn vorige gemeente op Facebook stond. Want het kan zo maar zijn dat het heel erg mee viel. Met name omdat er zoveel gehamerd wordt dat het zwart moet zijn. Godsvolk gaat in het zwart gekleed. En als iemand zich aan de tafel wat donkerde kleed, dan hij doorgaans doet, dan ben je een hypocriet. Dus je kunt het alleen goed doen als je altijd in het donker loopt. Dat wordt dan als kenmerk van het ware gezien.. Ik zie zulke kenmerken niet terug in de bijbel!
Ik heb niet het idee dat ik iets fout zeg, bespreek gewoon dingen die ik hoor. Ik ben niet de enige die het zo opgevat heeft in mijn omgeving. Dus tkan ook aan zender liggen. Hoeft niet alleen aan mij te liggen.
Ik kan ook een ander account aanmaken, en dan als anonieme casus inbrengen. Als het lastig is voor sommige personen om concrete siutaties te bespreken wil ik dat best doen
-
Ja, dat is ook wat ik denk. Je kunt niet zomaar kledingregels bedenken en dit als kenmerk gebruiken om hypocrieten te onderscheiden. Ik snap heus wel dat schaarse kleding bijvoorbeeld niet passend is. Dat staat ook duidelijk in de Bijbel. Maar hier gaat het verder dan dat.Rido91 schreef: ↑28 apr 2025, 20:02Ik snap je punt wel, enerzijds is het onderwerp ook wel zodanig dat het best een beetje scherp mag zijn. De preek van 13 april vond ik (als niet ger gemmer) daarom een prima en duidelijke preek. De preek van 6 april bevatte ook goede elementen maar dat een avondmaalsganger hypocriet genoemd wordt vanwege een facebook foto (wat verder ook niet heel concreet gemaakt werd wat daar zoal op te zien was) vond ik wel erg ver gaan en deed mij toch blij zijn dat ik uit dat benepen wereldje ben van oordelen over elkaar (ook van bijv de vrouw die de dominee de facebookfoto liet zien)De Rijssenaar schreef: ↑28 apr 2025, 19:33 Er wordt een groot wantrouwen gecreëerd door zo te hebben over hypocrieten. Ik vraag mij ook af hoe bijvoorbeeld die persoon uit zijn vorige gemeente op Facebook stond. Want het kan zo maar zijn dat het heel erg mee viel. Met name omdat er zoveel gehamerd wordt dat het zwart moet zijn. Godsvolk gaat in het zwart gekleed. En als iemand zich aan de tafel wat donkerde kleed, dan hij doorgaans doet, dan ben je een hypocriet. Dus je kunt het alleen goed doen als je altijd in het donker loopt. Dat wordt dan als kenmerk van het ware gezien.. Ik zie zulke kenmerken niet terug in de bijbel!
Om uit iemands kleding af te leiden dat iemand hypocriet is vind ik nogal ver gaan, dat zou uit de vruchten moeten blijken (nou is dat natuurlijk wel een onderwerp wat dan vaak gemist wordt in de prediking in gemeenten waar sterk de nadruk op uiterlijkheden wordt gemist) Dat zat blijkbaar wel goed want de dominee had zo'n foto nooit van die vrouw verwacht dus wordt haar staat alleen maar op basis van kleding betwijfeld. Erg kwalijk!
Beste Rijssenaar, eerder benaderde ik je hier scherp omdat je openlijk bezwaren uit over je predikant. Dat vind ik nog steeds, alleen wil ik toevoegen dat ik echt wel begrijp dat er allerlei ergernissen kunnen sluipen in het luisteren, heus. Er staat nu eenmaal een mens op de kansel, iemand met een heel eigen karakter en een uitgesproken persoonlijkheid en jij zit als mens in de bank, ook met je eigen verhaal en achtergrond, terwijl je op dat moment niks terug kan zeggen. Toch is er maar één weg. Biddend en als kwetsbaar mens naar de Bleekstraat. Hopelijk zul je er een kwetsbaar mens ontmoeten. Probeer te luisteren, te begrijpen waarom hij het brengt zoals hij het brengt. Luisteren is het sleutelwoord. Hopelijk is er ook een luisterend oor voor jou. Mogelijk heb je de deur al gebarricadeerd door hier over hem te posten. Ik schat in dat hij meeleest, dat zou ik althans zelf doen. Belijdt dat grootmoedig. Probeer elkaar te vinden. Anders zul je het komende jaren zwaar krijgen in je conscientie, in je kerkgang en in je geestelijk leven.
Ik vind het een mooie bijdrage, maar ik denk dat de dominee in kwestie ook prima zelf een hartelijke uitnodiging kan sturen om dit met hem te bespreken. Dat is een kwestie van op 'contact' klikken en het goede voorbeeld geven.
Je kunt hier natuurlijk de gewone kerkleden wel oproepen om de minste te zijn, maar dat is niet hoe Jezus het voordeed.
De minste zijn, dat is primair de roeping voor de leiders in de kerk. Dat aspect mis ik in je bijdrage.
Je kunt hier natuurlijk de gewone kerkleden wel oproepen om de minste te zijn, maar dat is niet hoe Jezus het voordeed.
De minste zijn, dat is primair de roeping voor de leiders in de kerk. Dat aspect mis ik in je bijdrage.