Preken beluisteren op internet

Vrouwke

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Vrouwke »

Welkom hier! We hebben elkaar als mensen gekregen om elkaar bij te staan en om van elkaar te leren..
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
huisman

Bericht door huisman »

De Rijssenaar schreef: 25 apr 2025, 10:23 Nou, ik ben echt geen trol als ik dat zo lees.

Ja, ik ben nog niet heel oud.
Blijkbaar oud genoeg om anderen de les te lezen dat ze de (jouw) waarheid niet onder ogen willen zien. Maar mooi om te lezen dat je jong genoeg bent om te leren. Dus van harte welkom.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

huisman schreef: 25 apr 2025, 10:54
De Rijssenaar schreef: 25 apr 2025, 10:23 Nou, ik ben echt geen trol als ik dat zo lees.

Blijkbaar oud genoeg om anderen de les te lezen dat ze de (jouw) waarheid niet onder ogen willen zien. Maar mooi om te lezen dat je jong genoeg bent om te leren. Dus van harte welkom.
dankjewel !

Jij doet daar negatief over, maar het onze opdracht om elkaar aan te spreken als ze de waarheid niet onder ogen willen zien. Dat doe ik dus.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Ik begrijp je wel. Maar de grote vraag is wat "de waarheid" is. Daarvoor moet je een zoektocht gaan doen naar de rode lijn in de Kerk van alle eeuwen. Eerlijk gezegd denk ik dat je daarin nog wel wat van Huisman kan leren. Maar ga je zoektocht niet alleen. Kijk voordurend naar Boven..

Wie heeft lust den HEER te vrezen,
't Allerhoogst en eeuwig goed?
God zal Zelf zijn Leidsman wezen;
Leren, hoe hij wand'len moet.
't Goed, dat nimmermeer vergaat,
Zal hij ongestoord verwerven,
En zijn Godgeheiligd zaad
Zal 't gezegend aard'rijk erven.
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
Sallander

Bericht door Sallander »

De Rijssenaar schreef: 25 apr 2025, 11:12
huisman schreef: 25 apr 2025, 10:54

dankjewel !

Jij doet daar negatief over, maar het onze opdracht om elkaar aan te spreken als ze de waarheid niet onder ogen willen zien. Dat doe ik dus.
Dat laatste is nu precies de reden waarom ik je twee keer een gemeend advies heb gegeven. Waar je eerste opdracht ligt is dus duidelijk. Niet hier op het forum, maar bij je predikant.
En als die de deur dicht houd, of je niet serieus behandeld, of ongefundeerde antwoorden geeft mag je hier heus je zorg wel delen. Maar zolang dat niet gebeurt is, sla je de belangrijkste en meest Bijbelse stap over.
En uiteraard als aller-allereerste het gebed in deze dingen. Besluit je om het gesprek niet aan te gaan, mag ik je vriendelijk vragen om er dan over te stoppen? Ga je dan toch verder, dan begint het voor mij onsmakelijk en vooral onchristelijk te worden. Succes/sterkte ermee!! :super
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

Bedankt voor je advies , maar Ik hoef denk niet uit de doeken te doen wat ik allemaal wel of niet bespreek met de kerkenraad of dominee. Dat is iets tussen mij en hen. Wel kan ik gewoon reageren op dingen die in het openbaar gebeuren, gezegd worden en mijn mening daarover geven.. lijkt me prima… en ik lees al paar weken mee en zag dat er heel vaak preken, standpunten en uitspraken van dominees of anderen hier besproken worden.. dus ik doe niks verkeerd

Dus ik kan niet beloven, als er weer zorgelijke uitspraken gedaan worden, dat ik dit hier niet bespreekbaar maak.. ben ook benieuwd hoe anderen naar dingen kijken, vooral buiten je eigen sociale omgeving…
pierre27

Bericht door pierre27 »

CvdW schreef: 23 apr 2025, 22:13
pierre27 schreef: 22 apr 2025, 05:44
Narcis schreef: 19 apr 2025, 09:04
De Rijssenaar schreef: 17 apr 2025, 17:41 Ik vond het laatste wel erg heftig hoor! Dat de dominee iemand voor hypocriet uitmaakt is nogal wat. Ook wat hij allemaal zegt over het eigen kerkverband zelfs. Dat zorgt alleen maar voor meer scheiding en verdeeldheid in de gemeenten..
Ik heb de preek gehoord. Ik vraag me af of we dezelfde preek hoorden, want wat jij beschrijft hoor ik absoluut niet.
Er werd hier ook gezegd dat hij zich bij het Woord moet houden, maar dit past perfect bij het thema, nl. de sleutelen des hemelrijks. Ik hoor een bewogen dominee, zeer begaan met name met de jeugd.
Ik heb de preken van 6 en 13 april geluisterd en kom tot dezelfde conclusie. Een bewogen predikant die preekt zoals je kunt verwachten bij deze zondagen.
Ik ben benieuwd hoe je 6 april hebt beluisterd. Zit een slotje op. Bij 13 april is dit (nog) niet.
Die was vorige week nog open, 13 april is volgens mij nog open.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
pierre27

Bericht door pierre27 »

De Rijssenaar schreef: 23 apr 2025, 19:30
pierre27 schreef: 22 apr 2025, 05:44
Narcis schreef: 19 apr 2025, 09:04
De Rijssenaar schreef: 17 apr 2025, 17:41 Ik vond het laatste wel erg heftig hoor! Dat de dominee iemand voor hypocriet uitmaakt is nogal wat. Ook wat hij allemaal zegt over het eigen kerkverband zelfs. Dat zorgt alleen maar voor meer scheiding en verdeeldheid in de gemeenten..
Ik heb de preek gehoord. Ik vraag me af of we dezelfde preek hoorden, want wat jij beschrijft hoor ik absoluut niet.
Er werd hier ook gezegd dat hij zich bij het Woord moet houden, maar dit past perfect bij het thema, nl. de sleutelen des hemelrijks. Ik hoor een bewogen dominee, zeer begaan met name met de jeugd.
Ik heb de preken van 6 en 13 april geluisterd en kom tot dezelfde conclusie. Een bewogen predikant die preekt zoals je kunt verwachten bij deze zondagen.
Jammer dat je de waarheid niet onder ogen hebt willen zien.
Welke waarheid?
pierre27

Bericht door pierre27 »

De Rijssenaar schreef: 25 apr 2025, 12:25 Bedankt voor je advies , maar Ik hoef denk niet uit de doeken te doen wat ik allemaal wel of niet bespreek met de kerkenraad of dominee. Dat is iets tussen mij en hen. Wel kan ik gewoon reageren op dingen die in het openbaar gebeuren, gezegd worden en mijn mening daarover geven.. lijkt me prima… en ik lees al paar weken mee en zag dat er heel vaak preken, standpunten en uitspraken van dominees of anderen hier besproken worden.. dus ik doe niks verkeerd

Dus ik kan niet beloven, als er weer zorgelijke uitspraken gedaan worden, dat ik dit hier niet bespreekbaar maak.. ben ook benieuwd hoe anderen naar dingen kijken, vooral buiten je eigen sociale omgeving…
Dat is natuurlijk je goed recht, maar ik en sommige anderen hebben niet iets gehoord wat zorgelijk is.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

De preken van ds. O. Latzel worden op Youtube goed bekeken: https://www.youtube.com/@olaflatzel/streams

De preken van goede vrijdag en pasen zijn beide 44.000 keer bekeken. Dat is dan zonder de mp3's op de site, en niet meegerekend dat er soms meerdere personen meekijken per view. Dat betekent dat het aantal kijkers/luisteraars van zowel de goede vrijdag als de paaspreek geschat kan worden op het ledenaantal van een heel Nederlands Reformatorisch kerkverband met de omvang van de HHK, of driemaal de GGiN.

Blijkbaar zijn er in Duitsland hongerige zielen, die hier behoefte aan hebben. De aanvallen van de duivel middels de rechtszaken de afgelopen jaren, hebben erin geresulteerd dat zijn preken een groter bereik hebben gekregen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
huisman

Bericht door huisman »

J.C. Philpot schreef: 28 apr 2025, 07:21 De preken van ds. O. Latzel worden op Youtube goed bekeken: https://www.youtube.com/@olaflatzel/streams

De preken van goede vrijdag en pasen zijn beide 44.000 keer bekeken. Dat is dan zonder de mp3's op de site, en niet meegerekend dat er soms meerdere personen meekijken per view. Dat betekent dat het aantal kijkers/luisteraars van zowel de goede vrijdag als de paaspreek geschat kan worden op het ledenaantal van een heel Nederlands Reformatorisch kerkverband met de omvang van de HHK, of driemaal de GGiN.

Blijkbaar zijn er in Duitsland hongerige zielen, die hier behoefte aan hebben. De aanvallen van de duivel middels de rechtszaken de afgelopen jaren, hebben erin geresulteerd dat zijn preken een groter bereik hebben gekregen.
Of dat 44.000 hongerige zielen waren is maar de vraag. Hoeveel tegenstanders waren daarbij om een citaat op te vangen om weer te kunnen procederen?
Verder tel je volgems mij al mee als je de stream voor enkele ogenblikken aanzet.
Eens met jouw stelling dat de ophef rond zijn persoon grotere aandacht voor zijn preken heeft gegeven. Dat is positief.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

10 seconden is al genoeg inderdaad om de view-count te verhogen. Als iemand het op bijvoorbeeld Facebook of Instagram deelt, gaat de teller hard omhoog.
J.C. Philpot

Uitstekende kanttekeningen. Er zullen ook critici bij zijn, en mensen die niet de hele preek afluisteren (maar zullen dat er 100en zijn die elke zondag meekijken?).

Ook met de kanttekening zijn het zeer hoge cijfers. En dat voor een duidelijke, Bijbelse en gereformeerde verkondiging.

Of kennen jullie veel gemeenten in Nederland uit onze achterban, die structureel elke zondag tienduizenden views hebben?

De bijbellezingen door de weeks worden overigens iets minder vaak bekeken als de zondagse diensten.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 28 apr 2025, 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

J.C. Philpot schreef:Uitstekende kanttekeningen. Er zullen ook critici bij zijn, en mensen die niet de hele preek afluisteren (maar zullen dat er 100en zijn die elke zondag meekijken?).

Ook met de kanttekening zijn het zeer hoge cijfers. En dat voor een duidelijke, Bijbelse en gereformeerde verkondiging.

Of kennen jullie veel gemeenten in Nederland uit onze achterban, die structureel elke zondag tienduizenden views hebben?
Ik denk dat veel gemeenten uit onze achtban de duidelijke, Bijbelse en gereformeerde boodschap achter een slotje zetten. Wat mij betreft helaas.

Kanalen op youtube als de Evangelie Herauten heeft ook fors aftrek als je de fragmenten optelt.

Of denk je dat in Duitsland er een grote(re) honger is naar het Woord? Dat zou zeer verheugend zijn en ook de vraag waarom niet in NL.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
J.C. Philpot

Maanenschijn schreef: 28 apr 2025, 12:06Kanalen op youtube als de Evangelie Herauten heeft ook fors aftrek als je de fragmenten optelt.

Of denk je dat in Duitsland er een grote(re) honger is naar het Woord? Dat zou zeer verheugend zijn en ook de vraag waarom niet in NL.
Ik denk dat over het algemeen de situatie in Duitsland niet geheel rooskleurig is. Vandaar dat ik het mooi vind dat een dergelijke boodschap toch noch zo veel views krijgt.

In Nederland mogen we dankbaar zijn, dat de kerken nog relatief vol zitten. Dat heeft wellicht te maken met het christelijk en Reformatorisch onderwijs, wat onze kinderen mogen genieten. Maar we moeten de situatie in Nederland ook niet idealiseren. Ik las eens in het RD een opmerking van een Philpottiaanse Gospel-Standard dominee:

Ds. Pont bezocht bij zijn bezoek aan Nederland een kerkdienst op de Veluwe. Er was juist avondmaal. "De kerk zat vol. Ik schat zo'n 800 mensen. En er gingen er twaalf aan het avondmaal. Hoe komt dat? Er is geen geloof, geen belangstelling, geen liefde tot Jezus Christus. Ik ben jaloers op de volle kerken in Nederland, dat verheugt me zeer, maar ten diepste zien we op zo'n moment hetzelfde probleem als bij de lege kerken bij ons: men ziet geen gedaante noch heerlijkheid in deze Zaligmaker."

Zowel in Nederland als in Duitsland hebben we het onweerstaanbare werk van Gods Geest nodig, binnen en buiten de kerken. En waar Gods Geest werkt in beide landen, daar komt er een vragen naar God, en een honger naar Christus' gerechtigheid.

Ik vind Evangelie Herauten overigens een mooi initiatief.

George Whitefield
Plaats reactie