Dus voor gemeenten die geen eigen kerkgebouw hebben en daardoor rouleren over diverse gebouwen is in jouw visie geen ruimte?KDD schreef: ↑26 apr 2025, 20:40 Het is niet nodig. Ik vind het afleidend voor de gemeente. Ik zou er wel voor zijn als het een dienst zou zijn om missionaire redenen, naast de reguliere kerkdiensten. Ik ken Kampen niet, dus ik weet niet of er ruimte is voor evangelisatie. Ik vind het ook fijn dat om in dezelfde kerk gedoopt te zijn, belijdenis te doen en trouwen, en als het gegeven is om aan het avondmaal te gaan.
Gereformeerde Gemeenten
- Delftenaar
Re: Gereformeerde Gemeenten
Dat heb ik niet geschreven. Ik heb geschreven dat het voor de gemeente Kampen niet nodig is. Je bracht me op een andere gedachte: er zijn gemeenten die een eigen kerkgebouw missen, dus waarom zou Kampen niet waarderen wat ze hebben ontvangen en daar niet naar handelen? En - Ik ken de details niet, dus ik geef alleen mijn mening over wat ik hier lees.
Dan begrijp je het verkeerd. Geen mens prakkiseert erover om de Bovenkerk te slopen. Zoals ik al eerder aangaf, de kerk wordt nu beheerd door een stichting. En die stichting kan er van alles mee doen: het gebouw moet geëxploiteerd worden, dus er moet geld in het laadje komen. Gelukkig zijn ze in Kampen nog redelijk terughoudend met wat ze toelaten, maar als je kijkt wat er in andere steden gebeurt waar de kerk is overgegaan in het beheer van een stichting, dan kun je het zo gek niet bedenken of het kan. Van bruidsmodeshow tot computerbeurs, van popconcert tot eroticabeurs.
In Kampen organiseert de beheersstichting zelf ook nog ochtendgebeden en middagpauzediensten. Het is dus geenzins zo dat er géén kerkdiensten meer zouden worden gehouden als de GG dat niet zou doen. Maar feit is (en dat is het enige dat ik in mijn vorige bericht wilde duidelijk maken, al lijkt @huisman dat moeilijk te kunnen geloven) dat de Bovenkerk aan de eredienst is onttrokken. Punt.
~~Soli Deo Gloria~~
Nog steeds geen complimentendag bij onze @Hendrikus.Hendrikus schreef: ↑28 apr 2025, 09:01Dan begrijp je het verkeerd. Geen mens prakkiseert erover om de Bovenkerk te slopen. Zoals ik al eerder aangaf, de kerk wordt nu beheerd door een stichting. En die stichting kan er van alles mee doen: het gebouw moet geëxploiteerd worden, dus er moet geld in het laadje komen. Gelukkig zijn ze in Kampen nog redelijk terughoudend met wat ze toelaten, maar als je kijkt wat er in andere steden gebeurt waar de kerk is overgegaan in het beheer van een stichting, dan kun je het zo gek niet bedenken of het kan. Van bruidsmodeshow tot computerbeurs, van popconcert tot eroticabeurs.
In Kampen organiseert de beheersstichting zelf ook nog ochtendgebeden en middagpauzediensten. Het is dus geenzins zo dat er géén kerkdiensten meer zouden worden gehouden als de GG dat niet zou doen. Maar feit is (en dat is het enige dat ik in mijn vorige bericht wilde duidelijk maken, al lijkt @huisman dat moeilijk te kunnen geloven) dat de Bovenkerk aan de eredienst is onttrokken. Punt.

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ik respecteer de beslissing maar vind het een beetje poppenkast. Je hebt een eigen kerk. Word dan een hervormde gemeente. Dat is hier natuurlijk de hele crux. We zijn afgescheiden tot in onze chromosomen maar stiekem komt er toch het verlangen naar een volkskerk met de gebouwen die daarbij horen. Laten we dat verlangen voeden.
Poppenkast nog wel. Onvoorstelbaar dat zo’n mooi initiatief toch weer zwart gekleurd kan worden. Wij houden onze belijdenisdienst en waarschijnlijk ook doopdiensten als er meerdere dopelingen zijn in een naburige oude Hervormde kerk. Dit vanwege ruimtegebrek. Ik proef bij mij dan geen verlangen naar een volkskerk. Zelfs niet stiekem…Ad Anker schreef: ↑28 apr 2025, 10:02 Ik respecteer de beslissing maar vind het een beetje poppenkast. Je hebt een eigen kerk. Word dan een hervormde gemeente. Dat is hier natuurlijk de hele crux. We zijn afgescheiden tot in onze chromosomen maar stiekem komt er toch het verlangen naar een volkskerk met de gebouwen die daarbij horen. Laten we dat verlangen voeden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
Hoe verhoudt jouw respect zich tot de kwalificatie "beetje poppenkast"? De gereformeerde gezindte behoort tot de Hervormde Kerk aldus Groen van Prinsterer:Ad Anker schreef: ↑28 apr 2025, 10:02 Ik respecteer de beslissing maar vind het een beetje poppenkast. Je hebt een eigen kerk. Word dan een hervormde gemeente. Dat is hier natuurlijk de hele crux. We zijn afgescheiden tot in onze chromosomen maar stiekem komt er toch het verlangen naar een volkskerk met de gebouwen die daarbij horen. Laten we dat verlangen voeden.
,,Laat ons allen, gescheidenen of leden van het kerkgenootschap, bedenken, dat wij leden zijn van de Nederlandsche Hervormde Kerk, van de Gereformeerde Gezindheid"
Poppenkast is er misschien niet een heel respectvolle term voor, maar het gebeurt ontegenzeggelijk voornamelijk voor de bühne. Vraag is alleen of dat nu zo erg is.
@ Ad Anker: Pittig opgemerkt maar uit mijn hart gegrepen. U brengt duidelijk een blinde vlek in afgescheiden kringen onder woorden.Ad Anker schreef: ↑28 apr 2025, 10:02 Ik respecteer de beslissing maar vind het een beetje poppenkast. Je hebt een eigen kerk. Word dan een hervormde gemeente. Dat is hier natuurlijk de hele crux. We zijn afgescheiden tot in onze chromosomen maar stiekem komt er toch het verlangen naar een volkskerk met de gebouwen die daarbij horen. Laten we dat verlangen voeden.
Dat laatste is dan weer een beetje jammer natuurlijkhuisman schreef: ↑28 apr 2025, 10:41Poppenkast nog wel. Onvoorstelbaar dat zo’n mooi initiatief toch weer zwart gekleurd kan worden. Wij houden onze belijdenisdienst en waarschijnlijk ook doopdiensten als er meerdere dopelingen zijn in een naburige oude Hervormde kerk. Dit vanwege ruimtegebrek. Ik proef bij mij dan geen verlangen naar een volkskerk. Zelfs niet stiekem…Ad Anker schreef: ↑28 apr 2025, 10:02 Ik respecteer de beslissing maar vind het een beetje poppenkast. Je hebt een eigen kerk. Word dan een hervormde gemeente. Dat is hier natuurlijk de hele crux. We zijn afgescheiden tot in onze chromosomen maar stiekem komt er toch het verlangen naar een volkskerk met de gebouwen die daarbij horen. Laten we dat verlangen voeden.

Ds. vd Berg preekte vroeger regelmatig in Nieuwerkerk. Toen daar het kerkgebouw verbouwd werd preekte hij in de hervormde kerk. Ik weet nog dat hij dat mooi vond. Daar horen we uiteindelijk.
Poppenkast was te sterk uitgedrukt. Ik snap de reacties. Maar we zijn afgescheiden en heben daar door de jaren heen ideeën over gevormd maar het verlangen naar terugkeer naar de kerk van onze vaderen is ver weg. En dat kan heel veel goede redenen hebben maar is ook niet vrij van zelfverheffing. Het heeft een wat verkeerde vroomheid als bijsmaak.
Poppenkast was te sterk uitgedrukt. Ik snap de reacties. Maar we zijn afgescheiden en heben daar door de jaren heen ideeën over gevormd maar het verlangen naar terugkeer naar de kerk van onze vaderen is ver weg. En dat kan heel veel goede redenen hebben maar is ook niet vrij van zelfverheffing. Het heeft een wat verkeerde vroomheid als bijsmaak.
- FlyingEagle
Deze beslissing van de GG Kampen heeft in de verste verte niks te maken met Hervormd (willen)zijn. Dus waarom dit er nu bij gesleept moet worden…
Denk dat iemand stiekem jullie oranjebitter heeft omgewisseld voor azijn. Poppenkast/voor de bühne zijn nogal zure reacties. Jammer!
Er is niets op tegen, maar ik zie ook werkelijk de meerwaarde er niet van.
Maar goed als ze het leuk vinden, prima.
Maar goed als ze het leuk vinden, prima.