Situatie Midden-Oosten

huisman

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door huisman »

parsifal schreef: 24 apr 2025, 10:34
huisman schreef: 24 apr 2025, 10:20
ZWP schreef: 24 apr 2025, 09:38
J.C. Philpot schreef: 24 apr 2025, 05:55 De conclusie dat het bijna allemaal burgerdoden zijn zou ik eerst graag onderbouwd zien. Hamas-terroristen dragen namelijk geen uniformen. Dat de Palestijnen het presenteren als bijna allemaal burgerdoden zegt me opzichzelf niet. Ze zijn meesters in propaganda gebleken.

Aan de andere kant zijn er steeds weer indicaties dat Israel veel minder zorgvuldig te werk gaat als in het verleden. Ik hoop dat Netanyahu met zijn rechtse mede-havikken snel plaatsmaken voor een breder kabinet, dat hier wat minder radikaal in staat. Op deze manier veroorzaakt men in allerlei opzich te veel schade.
Eens, zie ook het commentaar in het RD van gisteren (dacht ik) over Israël en de steeds dubieuzere rol van Netanyahu.
Een oorlog zonder burgerslachtoffers bestaat niet. De IDF is een leger wat zich houdt aan het oorlogsrecht. Natuurlijk zijn er altijd incidenten in een oorlog. Soms verschrikkelijke. Maar het Hamas frame dat de IDF zich richt op vrouwen en kinderen is een omkering van de feiten. Hamas richtte zich op onschuldige burgers. Veel van de doden in Gaza zijn Hamas strijders. Minimaal een derde. Dat is in een zo’n dichtbevolkt gebied waar de vijand zich juist tussen de burgers positioneert en zich niet kenbaar kleed als militair (wat volgens het oorlogsrecht verboden is) een uitstekend resultaat.

De bombardementen op Nazi Duitsland waren voor een groot deel uitsluitend op burgerdoelen (steden) gericht. Toch vonden en vinden we dat acceptabel (op misschien Dresden na) Ook over Hiroshima en Nagasaki zijn de meningen verdeeld.

M.a.w. de anti-Israël lobby heeft helaas een behoorlijke invloed in ons land en verteld een hoop fabeltjes.
Dat is te makkelijk. IDF raakt niet alleen burgerdoelen, maar liegt er ook over, of probeert het te verhullen. Dit is m.i. geen Dresden, maar meer My Lai gedekt door legerleiding
Oneens. Er komt bij de IDF een gedegen onderzoek naar misstanden met ook veroordelingen. De primaire reactie van betrokken commandanten zijn vaak om hun eigen mensen in bescherming te nemen. Vergeten lijkt te worden dat er honderden Israëlische militairen zijn gedood in Gaza door terroristen van Hamas die niet te onderscheiden waren van burgers of zelfs hulpverleners.
Hamas heeft regelmatig misbruik gemaakt van het halve maan (rode kruis) teken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
parsifal

Bericht door parsifal »

Als de veroordelingen er echt komen.
Er is ook dit verhaal, en daar zit de leugen duidelijk hoger op. https://www.google.com/amp/s/www.bbc.co ... wn0eqo.amp
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Terri

Bericht door Terri »

Maar achter Israël staan betekent niet dat je denkt dat Israël alles goed doet. En ook niet omdat het zulke aardige mensen zijn. Je houdt van Israël omdat je houdt van de God van Israël en dat er beloftes uitstaan die deel uitmaken van de uiteindelijke overwinning.

De ongeremde haat kan niet anders dan een geestelijke strijd zijn. Dus haat tegen de God van Israël.

En statistieken en rekensommetjes wie er nu de meeste fouten maken enz. heeft geen enkel nut omdat we niet weten wat waar is.
Lees enkel het verslag van ds. Oscar Lohuis en de verslagen in de krant over de demonstratie in Zaltbommel.
Wie liegt hier en verdraaid feiten? Als er iemand is die z'n hand in het vuur durft te steken voor de journalistiek van het AD of andere kranten, ga je gang. Ik neem de vrijheid om ds. Oscar Lohuis te geloven.
Ik heb een stukje gezien, omdat er live een camera aanstond en de demonstranten voor de ramen stonden en heen en weer liepen. Even keek ik.... maar heel snel deed ik het uit, want ik werd helemaal misselijk.
ZWP

Bericht door ZWP »

Terri schreef: 24 apr 2025, 15:33 Maar achter Israël staan betekent niet dat je denkt dat Israël alles goed doet. En ook niet omdat het zulke aardige mensen zijn. Je houdt van Israël omdat je houdt van de God van Israël en dat er beloftes uitstaan die deel uitmaken van de uiteindelijke overwinning.
De ongeremde haat kan niet anders dan een geestelijke strijd zijn. Dus haat tegen de God van Israël.

Ik begrijp je sentiment. Toch een paar tegengedachten, daarvoor zitten we immers op een forum. :)

Het blijft van belang om onderscheid te maken tussen enerzijds het theologische begrip 'Gods volk' en de huidige staat Israël. Dat zijn twee heel verschillende zaken.
En het gaat hier om hoe het leger van de staat Israël zich nu opstelt. Enerzijds zoals @huisman terecht aangeeft door zich aan het oorlogsrecht te houden en proberen (in de meeste gevallen) om burgerdoden te voorkomen. Anderzijds is Netanyahu en zijn kabinet ook afhankelijk van de oorlog in Gaza. Hij moet de hardliner zijn en blijven anders is ie politiek gezien weg. En daar gebeuren echt wel machtspolitieke zaken die het daglicht niet kunnen verdragen helaas.
En statistieken en rekensommetjes wie er nu de meeste fouten maken enz. heeft geen enkel nut omdat we niet weten wat waar is.
Lees enkel het verslag van ds. Oscar Lohuis en de verslagen in de krant over de demonstratie in Zaltbommel.
Wie liegt hier en verdraaid feiten? Als er iemand is die z'n hand in het vuur durft te steken voor de journalistiek van het AD of andere kranten, ga je gang. Ik neem de vrijheid om ds. Oscar Lohuis te geloven.
Ik heb een stukje gezien, omdat er live een camera aanstond en de demonstranten voor de ramen stonden en heen en weer liepen. Even keek ik.... maar heel snel deed ik het uit, want ik werd helemaal misselijk.
We kunnen echt wel een goed beeld (hoog over) krijgen van wat er aan de hand is. Natuurlijk rekening houdend met propaganda van beide zijden.
We kunnen mijns inziens niet te snel zeggen: het is een geestelijke strijd dus de kant van CvI/Israël heeft altijd gelijk. Dat zou niet reëel zijn. Nog los van het feit dat CvI ook een bepaalde theologische stroming vertegenwoordigt die niet iedereen kan volgen.
parsifal

Bericht door parsifal »

Terri schreef: 24 apr 2025, 15:33 Maar achter Israël staan betekent niet dat je denkt dat Israël alles goed doet. En ook niet omdat het zulke aardige mensen zijn. Je houdt van Israël omdat je houdt van de God van Israël en dat er beloftes uitstaan die deel uitmaken van de uiteindelijke overwinning.

Met eerste eens. Maar dan mag Israel ook aangesproken worden en dat moet zonder haat gebeuren, maar wel eerlijk. En ja er gaat veel mis in verslaggeving, maar de dingen die wel goed onderzocht zijn (zoals aanval op hulpverleners en door BBC onderzochte bombardement in Libanon) moeten gewoon tegen Israël ingebracht worden en niet worden vergoeilijkt, netzomin als Hezbollahbombardementen op Israel moeten worden vergoeilijkt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Terri

Bericht door Terri »

parsifal schreef: 24 apr 2025, 15:47

Met eerste eens. Maar dan mag Israel ook aangesproken worden en dat moet zonder haat gebeuren, maar wel eerlijk. En ja er gaat veel mis in verslaggeving, maar de dingen die wel goed onderzocht zijn (zoals aanval op hulpverleners en door BBC onderzochte bombardement in Libanon) moeten gewoon tegen Israël ingebracht worden en niet worden vergoeilijkt, netzomin als Hezbollahbombardementen op Israel moeten worden vergoeilijkt.
Absoluut mee eens. Maar niet d.m.v. demonstraties in Nederland, waarbij er vreselijke dingen geschreeuwd worden. Laten degenen die daar over gaan, dit onderzoeken en berechten.
Nu ontstaat er een sfeer van onveiligheid, welke niet erkend wordt. De Joden in o.a. Nederland hebben recht, net zoals de moslims, op vrijheid en veiligheid. En dat is er voor de joden niet. Een kennis werkt op diverse universiteiten, het is schandalig wat daar gebeurd. En we kijken weer weg....

@ ZWP Je mag het sentiment noemen, ik noem het een overtuiging. En over wat je schrijft daar sluit ik mijn ogen niet voor, maar de verhoudingen zijn gewoon zoek. Het doet er niet toe of we op alle fronten het met Christenen voor Israël eens zijn. Ik ben het ook niet eens met zoveel andere organisaties in Nederland. Dat geeft mij niet het recht om deze mensen lastig te vallen en hen onheus te behandelen. Er is (opnieuw) in Zaltbommel een dreigende sfeer geweest. Ik kan hier op geen enkele manier begrip voor op brengen. Ik vind het demonisch, opruiend en anarchistisch.
Philip

Bericht door Philip »

@Terri: ik denk dat we het met je laatste zin allemaal eens zijn.

En tegelijk blijft de afschuwelijke werkelijkheid in Gaza, veroorzaakt door de doelbewust sluiten van de grenzen voor hulp in de hoop zo Hamas tot overgave te brengen. Burgerdoden zijn een doel op zich geworden. Misschien niet via bombardementen, in ieder geval via honger, dorst en gebrek aan medische zorg.
In Gaza is water een strijd geworden.
We meten het in milliliters. We nippen eraan alsof het een heilig ritueel is – niet omdat het heilig is, maar omdat het schaars is.
Sinds de gemeentelijke waterleidingen in maart werden afgesloten, overleven we op wat de tankwagens brengen, of op wat er nog in oude putten staat.

Ons wordt verteld geduldig te zijn – terwijl we verhongeren.
Ons wordt verteld hoop te hebben – terwijl we onze kinderen begraven.
Ons wordt verteld te zwijgen – terwijl we stikken van de pijn.
https://www.nrc.nl/nieuws/2025/04/23/is ... 04/25/#101
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

De greep waarin Hamas de bevolking houdt, is inderdaad mensonterend - zowel voor de eigen bevolking als voor de gijzelaars. Daarom waren de recente demonstraties tegen Hamas door de Palestijnse bevolking ook zo uitzonderlijk en dapper.

Gelukkig dat Qatar helpt waar het kan.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Diverse instanties en personen binnen de mohammedaanse gemeenschap, proberen bijeenkomsten van Christenen voor Israel verboden te krijgen.

https://www.rd.nl/artikel/1105777-mosli ... -geschrapt

Wanneer stopt deze gekkigheid toch?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie