Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

merel

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Orchidee schreef: 27 mar 2025, 14:15 Sinds ik weet dat er in de meeste dadels die hier in Nederland te koop zijn véél beestjes huizen, koop en eet ik ze niet meer ,Afbeelding
Verse dadels en vijgen bevatten inderdaad vaak wormpjes. Zelf geplukte bramen trouwens ook.
merel

Bericht door merel »

Zita schreef: 27 mar 2025, 15:36
Terri schreef: 27 mar 2025, 13:40
Zita schreef: 27 mar 2025, 11:37 Ik wil iets bakken met dadels. Ik kom vooral recepten tegen van het soort: smelt boter, hak hoekjes en dadels fijn, meng het door elkaar en laat het afkoelen.
Iemand ervaring met iets lekkerders?
Richting zoet voor bij de thee/koffie, of ook als gerecht voor het avondeten? Want kip met dadels schijnt een heerlijke combi te zijn. Midden-Oosten keuken.
Zoet bij de thee :) Het hoeft niet gezond te zijn, en ik bak meestal niet met kokosbloesemsuiker of amandelmeel of havermeel.
Ik bak daar wel regelmatig mee, maar vervang het meel en de duiker net zo makkelijk voor bloem en basterdsuiker. Net wat ik in huis heb.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

https://nikikommer.nl/dadelkoek/ deze gemaakt. Ik had niet zo heel veel vertrouwen in die gebrokenkoekjesrecepten, maar deze is echt heerlijk!
merel

Bericht door merel »

Als wij chili con carne eten maak ik het altijd volgens dit recept https://hermandenblijker.nl/chili-con-carne/ Deze vinden wij erg lekker. Aangezien wij proberen om minder vlees te eten, zou ik ook hiervan een vega variant willen hebben.Hebben jullie nog tips?
refo

Bericht door refo »

merel schreef: 02 apr 2025, 15:08 Als wij chili con carne eten maak ik het altijd volgens dit recept https://hermandenblijker.nl/chili-con-carne/ Deze vinden wij erg lekker. Aangezien wij proberen om minder vlees te eten, zou ik ook hiervan een vega variant willen hebben.Hebben jullie nog tips?
Dat kan niet zonder vlees. Of je moet het chili sin carne noemen.
merel

Bericht door merel »

Mijn post vermeldde ook eerst chili sin carne. De tekst heb ik gewijzigd en per ongeluk dit ook. Ik ben dus op zoek naar lekkere recepten. Het enkel weglaten van vlees maakt het niet altijd lekker ;)
helma

Bericht door helma »

Gehakt van de vegetarische slager vinden de vleeseters hier niet onaardig. En dat is een heel compliment. Dat doe ik in bijv chili/macaroni/lasagne
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

Roos2018 schreef: 21 mar 2025, 22:54 Vandaag heerlijke indiase curry gemaakt:

recept voor 4 personen:
- 4 grote rode uien
- 4 tomaten
- 5 teentjes knoflook
- 3 cm verse gember
- 2 rode of groene (hete) pepers
- garam masala poeder (kerrie masala kan ook) (4 theelepels)
- kurkuma (1 theelepel)
- kokosmelk
- zonnebloemolie
- boeljonblokjes kip of kip/kalkoen filet

* doe de olie in de pan en voeg gesneden uien, tomaten en peper toe
* pers de knoflook uit en rasp de gember fijn, voeg toe aan de pan samen met de masala
* verhit het geheel 5 minuten
* voeg de boeljonblokjes toe en wat water
* laat nog 5 minuten verhitten en maak het dan fijn met de blender
* voeg de kurkuma en kokosmelk toe en laat het nog 5 minuten nagaren.
* eventueel verse curry leaves toevoegen

als je kip wilt gebruiken:
* bak eerst de kip/kalkoen in blokjes in de olie
* verwijder de kip uit de pan en begin dan met de uien, tomaten, etc
Voor het bakken van de kip/kalkoen kan je ook kokosvet gebruiken.

Heerlijk bij (basmati) rijst, sperciebonen, broccoli, salade of welke groente je lekker vind.

I.p.v. bestek Arabisch platbrood gebruiken maakt het compleet!
I.p.v. alleen rijst kan je deze ook combineren 50/50 met groene linzen.

Linzen laat ik altijd 24 uur weken, dan kan een kooktijd van 3 minuten volstaan.
Was super lekker! Afgelopen week gemaakt!
merel

Bericht door merel »

Wij aten het vanavond, lekker met broccoli en linzen. Iedereen vond het voor herhaling vatbaar. Denk dat het restant van de saus morgen met desembrood gegeten wordt.
merel

Bericht door merel »

Prei stamppot met gerookte makreel
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Barbecue
Dodo

Bericht door Dodo »

Vraagje...
We hadden een paar keer een situatie waarin de kinderen (dertigers) en wij als ouders (zestigers) een ander idee hadden over welk eten je nog kunt gebruiken of niet.
- een pak filterkoffie dat op de grond terechtkwam. Veeg je dat op om gewoon te gebruiken? (eigenlijk waren we het hier wel over eens eigenlijk: ja)
- een potje appelmoes uit de koelkast met een schimmelplekje er op. Geef je dat nog aan de peuter?
- idem met een schimmelplekje op de jam. Schep je dat er af en gebruik je de rest? Mogen de kleintjes dat nog op brood?

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar andere meningen.
merel

Bericht door merel »

Schimmel in jam en appelmoes eraf scheppen en daarna eten kan gevaarlijk zijn. Het schijnt de de schimmel in deze producten lange draden/vertakkingen hebben die niet altijd zichtbaar zijn. Mijn kinderen hebben dat net biologie geleerd en de produkten ook onder een microscoop gelegd. Zij zagen de vertakkingen zitten.
Dodo

Bericht door Dodo »

Dat wist ik niet eens. Maar ik wilde de spullen meteen wegdoen, we gaan toch geen schimmeldingen eten (behalve brie). Maar de kinderen deden niet zo moeilijk. Bovenste laag er af scheppen en door.
Alleen de jongste zei: je gaat toch niet je gezondheid riskeren voor een paar centen appelmoes!

Met kaas zijn we wel makkelijker, gewoon ruim uitsnijden.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ik heb een keer onnadenkend een half slaatje op wat verschimmeld was. Ik vond het al zo'n gekke smaak hebben.

Maar normaliter doe ik beschimmelde zaken gelijk weg. Ik eet wel onder bepaalde randvoorwaarden zaken die op de grond gevallen zijn op.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie