De SGP - een open partij
- Delftenaar
Re: De SGP - een open partij
Die handelsoorlog kun je wel een grote fout noemen.
-
Echt heel vreemd dat je hier zo op losgaat. Het was een minister onwaardig om zó te handelen. Maar als je de bijdrage van Chris Stoffer hebt gezien, ging het juist over dat staatsrechtelijke aspect. Deze minister had ophef gemaakt iom de ophef, en dat over de rug van actieve vrijwilligers. Daar heeft de SGP terecht de vinger bij gelegd.Herman schreef: ↑25 apr 2025, 13:02Nee, dat kan me echt helemaal niets schelen.Evangelist schreef: ↑25 apr 2025, 12:38 Dan begrijp je echt niet dat het hier ging om eenheid van kabinetsbeleid. Als er één partij vooraan moet staan in dat soort kwesties, is het de SGP. Wat mevrouw Faber deed, ging niet om een lintje hier of daar, maar om een anti-democratische wijze van werken die raakt aan de fundamenten van onze staatsbestel, namelijk dat het kabinet met één mond spreekt. Als we dat gaan loslaten, heeft dat veel verderstrekkende gevolgen dan alleen dat een paar vrijwilligers wel of geen lintje krijgen. Kortom: dat de SGP ook premier Schoof naar de Kamer wilde roepen is niet meehuilen in een populistisch koor, maar juist antipopulistisch, geheel in de traditie van de SGP.
Het was: vooraan staan en ophef maken. Een constructieve en christelijke partij onwaardig.
Los daarvan moet je natuurlijk mijlenver bij het actieve kabinetsbeleid vandaan blijven. Wat je op tal van terreinen helemaal geen beleid kunt noemen.
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist
Het lekken was toch niet door de minister gedaan? m.i.heeft de minister niets verkeerds gedaan verder. Als er niet was gelekt was er ook niets over bekend geworden.Evangelist schreef: ↑25 apr 2025, 21:48Echt heel vreemd dat je hier zo op losgaat. Het was een minister onwaardig om zó te handelen. Maar als je de bijdrage van Chris Stoffer hebt gezien, ging het juist over dat staatsrechtelijke aspect. Deze minister had ophef gemaakt iom de ophef, en dat over de rug van actieve vrijwilligers. Daar heeft de SGP terecht de vinger bij gelegd.Herman schreef: ↑25 apr 2025, 13:02Nee, dat kan me echt helemaal niets schelen.Evangelist schreef: ↑25 apr 2025, 12:38 Dan begrijp je echt niet dat het hier ging om eenheid van kabinetsbeleid. Als er één partij vooraan moet staan in dat soort kwesties, is het de SGP. Wat mevrouw Faber deed, ging niet om een lintje hier of daar, maar om een anti-democratische wijze van werken die raakt aan de fundamenten van onze staatsbestel, namelijk dat het kabinet met één mond spreekt. Als we dat gaan loslaten, heeft dat veel verderstrekkende gevolgen dan alleen dat een paar vrijwilligers wel of geen lintje krijgen. Kortom: dat de SGP ook premier Schoof naar de Kamer wilde roepen is niet meehuilen in een populistisch koor, maar juist antipopulistisch, geheel in de traditie van de SGP.
Het was: vooraan staan en ophef maken. Een constructieve en christelijke partij onwaardig.
Los daarvan moet je natuurlijk mijlenver bij het actieve kabinetsbeleid vandaan blijven. Wat je op tal van terreinen helemaal geen beleid kunt noemen.
Ik.heb vooral de indruk dat de 2e kamer acteert op gelekte info. Het zou wijs zijn om dat te negeren zoals een rechter onrechtmatig verkregen bewijs niet toelaat.
De duikbootrel om het maar zo te noemen vond ik zelf wel een hele aparte manier van optreden door de SGP. Of dat populistisch is weet ik niet zo goed.
Ook was er naar aanleiding van de voetbalrellen een debat waar het ook ging om de positie van burgemeester Halsema. De SGP heeft toen ergens in dat debat aangegeven dat Halsema wel ontslagen mocht worden. Later is dat terug genomen. Staatsrechtelijk zou dit niet eens zomaar kunnen. Mijns inziens wel populistisch.
Ook was er naar aanleiding van de voetbalrellen een debat waar het ook ging om de positie van burgemeester Halsema. De SGP heeft toen ergens in dat debat aangegeven dat Halsema wel ontslagen mocht worden. Later is dat terug genomen. Staatsrechtelijk zou dit niet eens zomaar kunnen. Mijns inziens wel populistisch.
-
SGP heeft altijd wel neiging gehad tot extreem rechtse / populistische kant. De oprichter ds. Kersten is niet voor niets geweerd na tweede wereld oorlog in kamer
De Rijssenaar schreef: ↑26 apr 2025, 14:14 SGP heeft altijd wel neiging gehad tot extreem rechtse / populistische kant. De oprichter ds. Kersten is niet voor niets geweerd na tweede wereld oorlog in kamer
Wat een onzin. De SGP is decennia lang door links, midden en rechts het staatsrechtelijke geweten van de tweede kamer genoemd. Zeker onder v/d Vlies en v/d Staaij.
De laakbare opstelling van ds Kersten in WWII was vanwege theologische motieven en niet vanwege politieke motieven.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Dat neemt niet weg dat de SGP wel degelijk tamelijk populistisch begonnen is.
-
Ik heb het over een neiging. Dat zie je zeker terug. Je merkt het ook aan sgp achterban. En nu aan bijdragen en houding van SGP.huisman schreef: ↑26 apr 2025, 15:14De Rijssenaar schreef: ↑26 apr 2025, 14:14 SGP heeft altijd wel neiging gehad tot extreem rechtse / populistische kant. De oprichter ds. Kersten is niet voor niets geweerd na tweede wereld oorlog in kamer
Wat een onzin. De SGP is decennia lang door links, midden en rechts het staatsrechtelijke geweten van de tweede kamer genoemd. Zeker onder v/d Vlies en v/d Staaij.
De laakbare opstelling van ds Kersten in WWII was vanwege theologische motieven en niet vanwege politieke motieven.
Dus een partij die een andere standpunt als jij in neemt is gelijk populistisch? Omdat ze gewoon hun eigen mening geven, nou de linkse populistisch kunnen er net zo goed wat van.De Rijssenaar schreef: ↑26 apr 2025, 15:42Ik heb het over een neiging. Dat zie je zeker terug. Je merkt het ook aan sgp achterban. En nu aan bijdragen en houding van SGP.huisman schreef: ↑26 apr 2025, 15:14De Rijssenaar schreef: ↑26 apr 2025, 14:14 SGP heeft altijd wel neiging gehad tot extreem rechtse / populistische kant. De oprichter ds. Kersten is niet voor niets geweerd na tweede wereld oorlog in kamer
Een wat ds Kersten een de WO2 die drol is al honderden keer gekauwd. Dus weinig bijzonder nieuws daarover.
Het blijft feitelijk onjuist. Extreem rechts heeft een agenda om de rechtstaat te ondermijnen. Deze beschuldiging op de SGP plakken is belachelijk en neigt naar laster.De Rijssenaar schreef: ↑26 apr 2025, 15:42Ik heb het over een neiging. Dat zie je zeker terug. Je merkt het ook aan sgp achterban. En nu aan bijdragen en houding van SGP.huisman schreef: ↑26 apr 2025, 15:14De Rijssenaar schreef: ↑26 apr 2025, 14:14 SGP heeft altijd wel neiging gehad tot extreem rechtse / populistische kant. De oprichter ds. Kersten is niet voor niets geweerd na tweede wereld oorlog in kamer
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ik weet toch bijna zeker dat iemand is gepromoveerd op de historie van de SGP en concludeerde dat de SGP in zijn beginjaren populistisch was.
Maar aangezien ik het niet terug kan vinden, zal het mogelijk toch een scriptie zijn geweest. Ik vond ook nog dit.
https://thesis.eur.nl/pub/41967/347251mv.pdf
Maar aangezien ik het niet terug kan vinden, zal het mogelijk toch een scriptie zijn geweest. Ik vond ook nog dit.
Laatst gewijzigd door DDD op 26 apr 2025, 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Dat maak jij er van.CvD schreef: ↑26 apr 2025, 15:49Dus een partij die een andere standpunt als jij in neemt is gelijk populistisch? Omdat ze gewoon hun eigen mening geven, nou de linkse populistisch kunnen er net zo goed wat van.De Rijssenaar schreef: ↑26 apr 2025, 15:42Ik heb het over een neiging. Dat zie je zeker terug. Je merkt het ook aan sgp achterban. En nu aan bijdragen en houding van SGP.huisman schreef: ↑26 apr 2025, 15:14De Rijssenaar schreef: ↑26 apr 2025, 14:14 SGP heeft altijd wel neiging gehad tot extreem rechtse / populistische kant. De oprichter ds. Kersten is niet voor niets geweerd na tweede wereld oorlog in kamer
Een wat ds Kersten een de WO2 die drol is al honderden keer gekauwd. Dus weinig bijzonder nieuws daarover.
-
Het is feitelijk juist wat ik zeg. Jij doet nu aan laster als je mij beticht van onjuistheden. En Ach, de helft van SGP achterban is super positief over trump of Thierry.. Dus je kunt best wel spreken over neiging.huisman schreef: ↑26 apr 2025, 16:30Het blijft feitelijk onjuist. Extreem rechts heeft een agenda om de rechtstaat te ondermijnen. Deze beschuldiging op de SGP plakken is belachelijk en neigt naar laster.De Rijssenaar schreef: ↑26 apr 2025, 15:42Ik heb het over een neiging. Dat zie je zeker terug. Je merkt het ook aan sgp achterban. En nu aan bijdragen en houding van SGP.huisman schreef: ↑26 apr 2025, 15:14De Rijssenaar schreef: ↑26 apr 2025, 14:14 SGP heeft altijd wel neiging gehad tot extreem rechtse / populistische kant. De oprichter ds. Kersten is niet voor niets geweerd na tweede wereld oorlog in kamer
Deze studie gaat over verrechtsing van de politiek in het algemeen waarbij de SGP als ‘least likely case’ wordt onderzocht. Dat is toch echt iets anders dan ‘extreem rechts’ . Het is uit andere studies al tijden bekent dat de Nederlandse politieke partijen (van GL/PvdA tot VVD/SGP) in het algemeen zijn verrechtst. Dat geldt zeker voor de standpunten rondom immigratie.DDD schreef: ↑26 apr 2025, 16:31 Ik weet toch bijna zeker dat iemand is gepromoveerd op de historie van de SGP en concludeerde dat de SGP in zijn beginjaren populistisch was.
- Maanenschijn
Interessante stelling. Heb je wat onderbouwing voor die feiten?De Rijssenaar schreef:
Het is feitelijk juist wat ik zeg. Jij doet nu aan laster als je mij beticht van onjuistheden. En Ach, de helft van SGP achterban is super positief over trump of Thierry.. Dus je kunt best wel spreken over neiging.
De helft....etc... Zal toch wel ergens terug te vinden zijn.
In in mij SGP omgeving zie ik dat niet zo terug. Maar mijn bubbel is ongetwijfeld beperkter dan jouw onderbouwing.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.