Stijgende energieprijzen en overige inflatie

huisman

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door huisman »

merel schreef: 25 apr 2025, 10:23
huisman schreef: 25 apr 2025, 10:07
merel schreef: 25 apr 2025, 10:01 @ Wim anker Een standpunt kan je ook in andere bewoordingen weergeven. In communicatie trainingen wordt niet voor niets gezegd 'hard op de inhoud en zacht op de persoon'.

Om terug te komen op het inhoudelijke deel. Verwachten dat iemand een starter, niet zijnde familie, een huis gunt ver onder de daadwerkelijke waarde, is een illusie. Zo werkt het niet. Met name omdat het dan als gift wordt gezien. Dat laatste wist ik ook niet.
Mijn insteek en ook advies aan mijn eigen kinderen zou zijn. Probeer die huizenmarkt op te komen en neem eerst genoegen met wat minder. En probeer door te groeien op het werk of door meer uren te werken om zo vermogen op te kunnen bouwen.
Goed advies. Zo snel mogelijk een huis kopen en je niet richten op een specifieke woonplaats wat de kinderen van @Orchidee wel schijnen te doen. Bij één van onze kinderen bracht hun starters woning na 2 jaar €175000 meer op. Daar kun je niet tegen sparen.
Zo werkt het natuurlijk niet altijd. Wij kochten onze woning in 2006 en in 2008 begon de crisis. Onze woning heeft tot 2019 onder water gestaan en in 2020 hebben wij de woning voor meer verkocht, maar zeker niet voor de overwaarde die jij aangeeft.
Ik hebt het over nu. Niet over 2008. Zolang de woningnood groot is en de rente laag gaat de stijging onverminderd door. Verder zijn de lonen de laatste jaren flink gestegen. Meer dan de inflatie. https://www.businessinsider.nl/cao-lone ... -inflatie/ .
Natuurlijk zijn daar uitzonderingen op maar doorsnee is dat het geval.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
ZWP

Bericht door ZWP »

MGG schreef: 25 apr 2025, 10:22
J.C. Philpot schreef: 25 apr 2025, 10:06
merel schreef: 25 apr 2025, 10:01Mijn insteek en ook advies aan mijn eigen kinderen zou zijn. Probeer die huizenmarkt op te komen en neem eerst genoegen met wat minder. En probeer door te groeien op het werk of door meer uren te werken om zo vermogen op te kunnen bouwen.
Dat is denk ik het meest nuchtere advies wat je kunt geven. Er moet daarnaast meer gespaard worden door de jeugd, en minder luxe geleefd worden. Dan neem je maar zelf je boterhammetjes mee voor tijdens de lunch. Voor startende personen met een minderbetaalde baan zal het echter niet meevallen.

Ik reken het de overheid aan dat men ondanks de vele prachtige beloften niet veel meer woningen bij laat bouwen.
Nederland is al versteend. De overheid kan beter de massamigratie beteugelen. Helaas lukt dit nog niet echt. Waar een wil is, is een weg en waar weinig wil is komt er geen weg.
Massamigratie beteugelen klinkt makkelijker dan het is. Daar komt de PVV ook achter overigens.

En @J.C. Philpot: de overheid is ook gebonden aan haar eigen regels en wetten. En wie bouwt de woningen? Een deel bijvoorbeeld door de eigenaren van huurwoningen? Maar er is afgesproken dat er geen huurverhoging komt. Gevolg: minder woningen te bouwen. En bij projectontwikkelaars zitten we vast aan de afspraken rondom uitstoot van stikstof etc. Dus de makkelijke oplossingen zijn op. De mogelijke oplossingen doen pijn en dat kost kiezers. Daarom: uitstellen maar... En over een paar jaar: repeat.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

ZWP schreef: 25 apr 2025, 11:04De mogelijke oplossingen doen pijn en dat kost kiezers. Daarom: uitstellen maar... En over een paar jaar: repeat.
Dat is het precies. En daar laat ook de situatie van de huidige politiek zien. Men wil vooral populair zijn, maar schrikt terug om moeilijke maar noodzakelijke besluiten te nemen.

Oorzaak: te veel baantjesjagers in de politiek. Het gevolg: een verlamming en ophopende problemen in het land.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
J.C. Philpot

MGG schreef: 25 apr 2025, 10:22Nederland is al versteend. De overheid kan beter de massamigratie beteugelen. Helaas lukt dit nog niet echt. Waar een wil is, is een weg en waar weinig wil is komt er geen weg.
Wat mij betreft wordt er zowel bijgebouwd, als de massamigratie specifiek uit het Midden-Oosten en Noord-Afrika beteugeld.

Ik ben in Hong Kong geweest, en als je dat ziet kan er ik de randstad nog best het een en ander bijgebouwd worden. Dan kunnen we voor buiten de randstad ons landschap en de natuur bewaren.

Overigens had de Lely-lijn er ook moeten komen. Als we het noorden ontsluiten, dan kan daar ook best wat meer gebouwd worden. Uitgezonderd het aardbevingsgebied. Daar kunnen we dan de natuur compenseren.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD

Bericht door DDD »

Wim Anker schreef: 25 apr 2025, 09:44
Profesto schreef: 25 apr 2025, 09:36 Je komt over als een verveelde PVV-stemmer die met z'n superieure eigen-volk-eerst mentaliteit naar anderen gaat uithalen die idealen hebben en daarnaar leven in plaats van je eigen domme nimby-opvattingen onder de loep te nemen.

Hopelijk bedoel je dat allemaal niet zo.
Maar goed, zoals ze zeggen: don't feed the trolls.
Nee. Ik haal uit naar "deugers" de menen te suggereren dat bij verkoop van een huis het wel goed is om te gunnen en het voor b.v. 1,5 ton minder te verkopen aan iemand die het wel graag wil maar geen geld genoeg heeft. En dit gebeurd te vaak (en de godsdienst wordt er ook nog bijgesleept) en ik zie teveel psychologische druk bij oudjes hierdoor ontstaan.
En dit gebeurd meestal door mensen die zelf niet doen aan vermogensopbouw (lees: het uitgeven) en een uitgaven patroon hebben die de oudjes nooit hebben gewild. (die beoefenden de soberheid, beoefenden de liefdadigheid en hielden dan nog over....).
Jouw manier van handelen is laag bij de gronds. Het is geen goedkope retoriek. Ik heb het onderwerp toevallig los van dit gesprek hier met iemand besproken. Het kan immers zijn dat er in de familie wel veel geld te verdelen is, maar dat je dat zelf niet hebt. Om maar een voorbeeld te noemen.

Jouw manier om andere mensen belachelijk te maken -waarmee je vooral je zelf neerzet als hatelijk en elkaar hatende, en waarbij het ontzag voor God ontbreekt- is mijns inziens buitengewoon onbehoorlijk.

Overigens heb ik nog nooit 10.000 euro uitgegeven aan een auto. Je vergeet dat er ook mensen zijn die zoiets voor een ander regelen. Omdat ze niet zijn zoals jij je hier op het forum laat zien, namelijk een egoïst. Ik begrijp wel waarom jij een hekel hebt aan mensen die wel deugen.

Maar ik heb schoon genoeg van jouw ergerlijke gebazel. Het is dat je hier niet in discussie mag gaan over het moderatiebeleid, anders kon ik hier nog een betoog aan vastknopen.
Laatst gewijzigd door DDD op 25 apr 2025, 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

J.C. Philpot schreef:
ZWP schreef: 25 apr 2025, 11:04De mogelijke oplossingen doen pijn en dat kost kiezers. Daarom: uitstellen maar... En over een paar jaar: repeat.
Dat is het precies. En daar laat ook de situatie van de huidige politiek zien. Men wil vooral populair zijn, maar schrikt terug om moeilijke maar noodzakelijke besluiten te nemen.

Oorzaak: te veel baantjesjagers in de politiek. Het gevolg: een verlamming en ophopende problemen in het land.
Baantjes jagen als oorzaak van de problemen betitelen doet volgens mij geen recht aan de problematiek en de inzet die te verminderen. Of heb je daar onderbouwing voor?

Problemen oplossen gaat gepaard met pijn. En de problemen in de bouw betreffen vooral de stikstofproblematiek, de grondstoffenprijzen en arbeidscapaciteitsporblemen. Drie onderwerpen waar de oplossingen in een verdeeld land behoorlijk complex zijn. Waar wij tussen een borrel en sigaar wel van kunnen duiden wat er moet gebeuren, maar het gelukkig zelf niet hoeven organiseren.

Het is simpel op te lossen met een soort Trump: Een paar decreten uitschrijven dat de stikstofnormen niet meer van toepassing zijn, de prijzen van bouwstoffen en grondstoffen laag worden en alle niet-werkenden worden opgepakt en in de bouw of vergunningverlening worden te werk gesteld. En natuurlijk dan ook de Rechtspraak niet serieus nemen. Maar dit alles zal denk ik niet de bedoeling zijn.

Regeldruk, maar ook inzichten die we eerder niet hadden (denk aan de PFAS problematiek, microplastics, sommige gewasbeschermingsmiddelen, fijnstof) geven dat we achter feiten aanlopen. Als klein voorbeeld: de spuitzones van 50 meter (een arbitraire afstand) belemmeren steeds meer de bedrijfsvoering van de landbouw, maar ook de bouwmogelijkheden van nieuwbouw. Tel daar de KRW2027 (de chemische en fysische kwaliteit van het (oppervlakte)water) bij op en een oorzaak van de bestaande en komende crisis is compleet.

Ik heb ook geen compleet pakket van oplossingen, maar het baantjesjagen van politici als oorzaak benoemen is echt te kort door de bocht en doet geen recht aan mensen die serieus bezig zijn met hoofd bieden aan de problematiek.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
J.C. Philpot

Maanenschijn schreef: 25 apr 2025, 11:56Ik heb ook geen compleet pakket van oplossingen, maar het baantjesjagen van politici als oorzaak benoemen is echt te kort door de bocht en doet geen recht aan mensen die serieus bezig zijn met hoofd bieden aan de problematiek.
Ik kan me voorstellen als je mijn bewoording als te kort door de bocht ervaar. Als je met me doorspreekt, zit er vaak wat meer nuance bij mij, als dat mensen die mij niet kennen uit louter mijn postings zouden vermoeden ;)

Ik ben het helemaal met je eens, als het gaat om de nuance die je aanbrengt. We hebben onszelf flink in de nesten gewerkt door een overmaat aan regelgeving. En het is niet zo eenvoudig te regelen allemaal.

Tegelijkertijd vind ik het nog steeds een probleem dat politici (en dan met name wat ik van landelijke politici meekrijg) dusdanig op het aantal stemmen gericht zijn, dat impopulaire maatregelen die wel nodig zijn steeds maar doorgeschoven worden. Provinciaal en lokaal heb ik geen zicht op. Ik heb de indruk dat dat daar minder speelt, omdat de kiezer de lokale partijen vaak afstraft of beloont op wat er landelijk gebeurt. In dat opzicht kan met lokaal wellicht wat vrijer opereren van de publieke opinie.

George Whitefield
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef: 25 apr 2025, 11:32
Wim Anker schreef: 25 apr 2025, 09:44
Profesto schreef: 25 apr 2025, 09:36 Je komt over als een verveelde PVV-stemmer die met z'n superieure eigen-volk-eerst mentaliteit naar anderen gaat uithalen die idealen hebben en daarnaar leven in plaats van je eigen domme nimby-opvattingen onder de loep te nemen.

Hopelijk bedoel je dat allemaal niet zo.
Maar goed, zoals ze zeggen: don't feed the trolls.
Nee. Ik haal uit naar "deugers" de menen te suggereren dat bij verkoop van een huis het wel goed is om te gunnen en het voor b.v. 1,5 ton minder te verkopen aan iemand die het wel graag wil maar geen geld genoeg heeft. En dit gebeurd te vaak (en de godsdienst wordt er ook nog bijgesleept) en ik zie teveel psychologische druk bij oudjes hierdoor ontstaan.
En dit gebeurd meestal door mensen die zelf niet doen aan vermogensopbouw (lees: het uitgeven) en een uitgaven patroon hebben die de oudjes nooit hebben gewild. (die beoefenden de soberheid, beoefenden de liefdadigheid en hielden dan nog over....).
Jouw manier van handelen is laag bij de gronds. Het is geen goedkope retoriek. Ik heb het onderwerp toevallig los van dit gesprek hier met iemand besproken. Het kan immers zijn dat er in de familie wel veel geld te verdelen is, maar dat je dat zelf niet hebt. Om maar een voorbeeld te noemen.

Jouw manier om andere mensen belachelijk te maken -waarmee je vooral je zelf neerzet als hatelijk en elkaar hatende, en waarbij het ontzag voor God ontbreekt- is mijns inziens buitengewoon onbehoorlijk.

Overigens heb ik nog nooit 10.000 euro uitgegeven aan een auto. Je vergeet dat er ook mensen zijn die zoiets voor een ander regelen. Omdat ze niet zijn zoals jij je hier op het forum laat zien, namelijk een egoïst. Ik begrijp wel waarom jij een hekel hebt aan mensen die wel deugen.

Maar ik heb schoon genoeg van jouw ergerlijke gebazel. Het is dat je hier niet in discussie mag gaan over het moderatiebeleid, anders kon ik hier nog een betoog aan vastknopen.
Ik vind jouw ook wel lief.
TSD

Bericht door TSD »

DDD schreef: 25 apr 2025, 11:32 Jouw manier van handelen is laag bij de gronds. Het is geen goedkope retoriek. Ik heb het onderwerp toevallig los van dit gesprek hier met iemand besproken. Het kan immers zijn dat er in de familie wel veel geld te verdelen is, maar dat je dat zelf niet hebt. Om maar een voorbeeld te noemen.

Laat je niet opjutten DDD, dat is namelijk heel waarschijnlijk de bedoeling van dit alles.

Spreuken 26 vers 4 lijkt me hier een prima raadgeving.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

TSD schreef: 25 apr 2025, 13:01
DDD schreef: 25 apr 2025, 11:32 Jouw manier van handelen is laag bij de gronds. Het is geen goedkope retoriek. Ik heb het onderwerp toevallig los van dit gesprek hier met iemand besproken. Het kan immers zijn dat er in de familie wel veel geld te verdelen is, maar dat je dat zelf niet hebt. Om maar een voorbeeld te noemen.

Laat je niet opjutten DDD, dat is namelijk heel waarschijnlijk de bedoeling van dit alles.

Spreuken 26 vers 4 lijkt me hier een prima raadgeving.
Dit is onjuist. Het gaat mij om de inhoud die wezenlijk is. Het incasseringsvermogen en reflectiecapaciteiten lvan de meeste forummers laten het niet toe maar hier zou een veel fundamentelere discussie nog over mogelijk zijn.

Maar iedereen mag natuurlijk zijn oordeel hier mededelen.
KDD

Bericht door KDD »

Je kunt ook naar de diakenen gaan. Als zij denken dat het een goed doel is, dan weet ik zeker dat ze je zoveel mogelijk zullen helpen.
merel

Bericht door merel »

Daar is de diaconie toch niet voor. Het zou wat zijn dat starters op de woningmarkt daarvoor kunnen aankloppen bij de diaconie.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

De Hervormde Gemeente van Wijk gaat sociale huurappartementen realiseren in een gedeelte van hun verenigingsgebouw (voormalig gemeentehuis naast de kerk). Het wordt een mix van een diaconale voorziening en sociale huur.
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

merel schreef: 25 apr 2025, 10:01 (...)

Mijn insteek en ook advies aan mijn eigen kinderen zou zijn. Probeer die huizenmarkt op te komen en neem eerst genoegen met wat minder. En probeer door te groeien op het werk of door meer uren te werken om zo vermogen op te kunnen bouwen.
Wijs advies.

Toch kan ook dat wel lastig zijn merk ik. Een jongedame in mijn familie zou graag een klein appartementje willen. Wat voor haar echter betaalbaar is, ligt dan weer in buurten waar je als jongedame niet veilig bent (Rotterdam). Dat heb ik recent zelf aan den lijve ondervonden (hoewel ik mezelf nu ook weer geen jongedame wil noemen ;) ).
De vraag kwam of ik bij wilde springen. Ik vind dat geen gemakkelijk vraagstuk, en dan heb ik het absoluut niet over het geld zelf.
merel

Bericht door merel »

Is ons beeld dat iedereen een eigen woning moet hebben niet te veel doorgeslagen? Nog niet zo lang geleden woonden men bij ouders of bij een hospita.. Kan jouw nichtje niet met een vriendin een huis betrekken? Dan heb je weer 2 inkomen waardoor het makkelijker gaat.

Daarnaast worden relatief weinig kleinere woningen/appartementen gebouwd. De huizen die erbij komen zijn veelal 150m of meer.
Plaats reactie