DDD schreef: ↑24 apr 2025, 19:16
Job schreef: ↑24 apr 2025, 19:07
DDD schreef: ↑24 apr 2025, 18:43
Dat was al duidelijk, hoewel ik denk dat in vrijwel alle GG de belijdeniscatechisanten een afzonderlijke tekst meekrijgen.
De vraag was, wat van de verschillen de oorzaak is.
In onze en meerdere aangrenzende gemeenten krijgen belijdeniscatechisanten geen persoonlijke belijdenistekst mee. Vroeger (zo'n dertig à veertig jaar geleden) was dat bij ons wel. Jammer, het maakt het wel heel persoonlijk. Tegelijk begrijp ik ook eventuele bezwaren wel.
Wat zijn dan de bezwaren? De helft is mij niet aangezegd. Dat blijkt maar weer. Het verbaast mij ook weer niet, enerzijds, maar ik vind het toch schrikbarend.
Omdat een tekst die een mens je geeft een te grote betekenis kan krijgen, bijvoorbeeld. Dat is ook een reden waarom een deel van de gezindte liever geen wenskaarten met een Bijbeltekst erop verstuurt. Er kunnen allerlei menselijke interpretaties in zo'n tekstkeuze zitten of deze kan op een wijze geinterpreteerd worden zoals niet bedoeld of gewenst. Het gaat er niet om wat een dominee of ander mens meent dat toepasselijk is op ons leven, maar wat de Heere Zelf wil spreken.
Dat zijn wat argumenten.
Of je gaat als dominee op safe zitten door iedereen een veilige tekst te geven, die niets zegt over iemands persoonlijk leven, maar wensend is van zin. Natuurlijk is dat mooi, maar sommigen vinden dat dan weer te karig.