Stijgende energieprijzen en overige inflatie

ZWP

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door ZWP »

Wim Anker schreef: 24 apr 2025, 19:25
ZWP schreef: 24 apr 2025, 19:21
Wim Anker schreef: 24 apr 2025, 19:16
DDD schreef: 24 apr 2025, 19:10 Precies. Dat is ook de reden dat ik zoveel geld niet heb, omdat ik zo niet in het leven sta.

Dat begrijp ik ook wel. Het gaat mij erom, dat Wim Anker zomaar veronderstelt dat een ander dat wel zal hebben, en dan ook nog eens in een geval waarin hij zonder veel moeite had kunnen weten dat dat naar alle waarschijnlijkheid niet het geval is.
Hoezo zou ik dat moeten weten?????
En ja, bij iedereen boven de 40 met een goede baan verwacht ik normaliter wel een vermogen van, laten we zeggen, 2 ton of meer.
Vrij vermogen, als in liquide? Dus niet vast in stenen. Dat zal niet zo’n groot deel zijn, zeker niet ‘bij iedereen’.
Vermogen is vermogen. Of dat nu liquide is (heeft bijna niemand denk ik) of in stenen / beleggingen.
En vermogen in stenen kan uiteraard liquide worden gemaakt als men iemand iets gunt.
Dat maakt zeker wel uit als je iemand iets wilt geven. Liquide maken is best lastig zonder te verhuizen en dan goedkoper gaan wonen oid.
Maar off topic…
ZWP

Bericht door ZWP »

Wim Anker schreef: 24 apr 2025, 19:30
merel schreef: 24 apr 2025, 19:29 Dat laatste klopt niet. De enige reden om vermogen in stenen te verkrijgen is verhuizen. En laat dat laatste momenteel heel ingewikkeld zijn.
Je kan toch gewoon een hypotheek nemen voor de overwaarde? Aflossingsvrij en dan weggeven. Dat is precies hetzelfde als gunnen bij verkoop......
Nee, dat is iets heel anders.

Bij het opnemen van een hypotheek krijg je een lening én het geleende bedrag op de bank. Per saldo geen vermogensgroei.
Bij weggeven ben je het kwijt.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

ZWP schreef: 24 apr 2025, 19:33
Wim Anker schreef: 24 apr 2025, 19:30
merel schreef: 24 apr 2025, 19:29 Dat laatste klopt niet. De enige reden om vermogen in stenen te verkrijgen is verhuizen. En laat dat laatste momenteel heel ingewikkeld zijn.
Je kan toch gewoon een hypotheek nemen voor de overwaarde? Aflossingsvrij en dan weggeven. Dat is precies hetzelfde als gunnen bij verkoop......
Nee, dat is iets heel anders.

Bij het opnemen van een hypotheek krijg je een lening én het geleende bedrag op de bank. Per saldo geen vermogensgroei.
Bij weggeven ben je het kwijt.
Dat klopt. Dan is het weg. Net zoals een huis verkopen onder de waarde door het iemand te gunnen. Dat geld ben je dan ook kwijt.
merel

Bericht door merel »

Nee, het huis verkopen onder de waarde is mogelijk als er geen hypotheek mee is. Dat is een eigen keuze. Dat is wat anders dan extra hypotheek opnemen en dat weggeven. Dat mag ook niet van de hypotheekverstrekker
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

merel schreef: 24 apr 2025, 19:45 Nee, het huis verkopen onder de waarde is mogelijk als er geen hypotheek mee is. Dat is een eigen keuze. Dat is wat anders dan extra hypotheek opnemen en dat weggeven. Dat mag ook niet van de hypotheekverstrekker
Dit is gewoon onzin.

Huis 5 ton waard, verkopen voor 3,5t, (gunnen), hypotheek.aflossen 1t = 2,5 ton op de bank. Vermogen 250k

Huis 5 ton waard, 1t hypotheek, extra hypotheek van 1,5t nemen en weggeven. Vermogen 2,5t
Mag best van de bank.hoor.

Dit is gewoon precies hetzelfde hoor.
(Behoudens de rente op de afgesloten extra hypotheek dan)
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 24 apr 2025, 20:06, 2 keer totaal gewijzigd.
merel

Bericht door merel »

Moet he wel die extra hypotheek kunnen krijgen. Banken zijn daarin steeds strenger
MGG

Bericht door MGG »

Zita schreef: 24 apr 2025, 18:22 Nog even gepeinsd over de gunfactor. Stel dat mijn moeder haar huis zou verkopen om kleiner te gaan wonen, en ze zou zeggen: 'Ik kan er vijf ton voor krijgen, volgens de taxatie van de makelaar. Maar in de kerk zit ik naast zo'n sympathiek jong stel. Zij willen het graag kopen, maar zij kunnen maximaal 350.000 betalen. Ik wil het voor die prijs aan hen verkopen.' Tja, dan zou ik daar ook wel een stokje voor proberen te steken. Niet omdat ik zo hebberig of materialistisch ben. Maar zo werkt het niet. Mijn ouders hebben hard gewerkt voor dat huis, en ik zie geen reden waarom de opbrengst naar dat sympathieke jonge stel zou gaan, en niet naar mijn moeder of haar toekomstige erfgenamen.
Als het bij inschrijving verkocht zou worden, en dat sympathieke jonge stel zit €1000 onder die mensen van verderop die tien jaar lang geluidsoverlast hebben gegeven, dan heb ik tot die grens er wel enig begrip voor als het naar het jonge stel zou kunnen gaan. Maar verder blijft het gewoon een zakelijke transactie.
En er is niet zoiets als het recht hebben op een koophuis. Soms is het leven zo dat je moet huren. En dat zij dan zo. Andere mensen ervaren weer begrenzingen op andere gebieden.

Maar ik besef dat het gewoon naar is voor starters.
De keus is toch aan je moeder? Waarom zou je daar als kind een stokje voor willen steken? Als zij het zo wil, dan zou ik het prima vinden. Waarbij 30% onder de waarde verkopen als schenking gezien kan worden.
MGG

Bericht door MGG »

Wim Anker schreef: 24 apr 2025, 19:27
DDD schreef: 24 apr 2025, 19:24 Nee, ik spreek mijn ergernis uit over jouw lompe opmerkingen.

Het moet niet gekker worden.
Hoezo? Jij gunt graag, maar anderen moeten het doen want jij kan het niet.
En dan beledigd zijn als daar de vinger bij wordt gelegd?
Nogal kort door de bocht DDD kan het niet, omdat hij kiest voor betekenis vol werk in plaats van een hoog salaris. Niet iedereen verzamelt zoveel mogelijk geld om een grote erfenis na te laten.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Als mijn moeder overlijdt zou ik haar huis best aan iemand gunnen voor een wat lagere prijs.
Maar ook niet tegen elke prijs. Max 25k ofzo.

Gedeeld door een heel stel broers en zussen is het dan toch niet zoveel.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

MGG schreef: 24 apr 2025, 20:09
DDD schreef: 24 apr 2025, 19:24 Nee, ik spreek mijn ergernis uit over jouw lompe opmerkingen.

Nogal kort door de bocht DDD kan het niet, omdat hij kiest voor betekenis vol werk in plaats van een hoog salaris. Niet iedereen verzamelt zoveel mogelijk geld om een grote erfenis na te laten.
O Ja? Dus @DDD kan veel en veel meer verdienen maar doet het niet? Nu hoor ik dit soort verhalen ook in mijn business wel vaker. dat is 1.
Je kan ook wel veel geld verdienen,.dat weggeven zodat anderen het betekenisvolle werk kunnen doen. Dat is 2.

Tot slot is luiheid (er niet uithalen wat erin zit om daarmee goed te doen) net zo'n zonde als potten en verzamelen. In beide gevallen is er weinig ter gunning.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 24 apr 2025, 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Bourdon16 schreef: 24 apr 2025, 20:15 Als mijn moeder overlijdt zou ik haar huis best aan iemand gunnen voor een wat lagere prijs.

Zijn er dan geen goede doelen waaraan het (nog) beter besteed is?
MGG

Bericht door MGG »

merel schreef: 24 apr 2025, 19:45 Nee, het huis verkopen onder de waarde is mogelijk als er geen hypotheek mee is. Dat is een eigen keuze. Dat is wat anders dan extra hypotheek opnemen en dat weggeven. Dat mag ook niet van de hypotheekverstrekker
Waarom is het verkopen onder de waarde mogelijk als er geen hypotheek mee is? De hypotheekverstrekker vind de verkoopprijs niet interessant als deze maar hoger is dan de hypotheekschuld.

Daarbij komt dat wat mogelijk niet gelijk staat aan wat mag. Als een huis duidelijk onder de marktwaarde verkocht wordt, dan moet er over de marktwaarde overdrachtsbelasting betaald worden. Als de verkoop aan familie is dan komt schenkbelasting om de hoek kijken. Bij derden zal de belastingdienst niet snel vermoeden dat het om een schenking gaat. Dat betekend natuurlijk niet dat je zo'n schenking niet hoeft aan te geven.
MGG

Bericht door MGG »

Wim Anker schreef: 24 apr 2025, 20:18

O Ja? Dus @DDD kan veel en veel meer verdienen maar doet het niet? Nu hoor ik dit soort verhalen ook in mijn business wel vaker. dat is 1.
Je kan ook wel veel geld verdienen,.dat weggeven zodat anderen het betekenisvolle werk kunnen doen. Dat is 2.

Tot slot is luiheid (er niet uithalen wat erin zit om daarmee goed te doen) net zo'n zonde als potten en verzamelen. In beide gevallen is er weinig ter gunning.
In theorie kan dat inderdaad. De vraag is of mensen die voor het grote geld gaan het ook gul weggeven. Niet dat dit moet, maar voor een veel minder salaris betekenisvol werk doen laat vaak zien dat het hart niet bij geld ligt. Bijvoorbeeld mensen die een goed lopende zaak verkopen of een mooie baan opzeggen om in Gods Koninkrijk te werken.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Wim Anker schreef: 24 apr 2025, 20:19
Bourdon16 schreef: 24 apr 2025, 20:15 Als mijn moeder overlijdt zou ik haar huis best aan iemand gunnen voor een wat lagere prijs.

Zijn er dan geen goede doelen waaraan het (nog) beter besteed is?
O vast wel. Ook goed hoor. Al heb ik het niet zo op de meeste goede doelen.
DDD

Bericht door DDD »

Wim Anker schreef: 24 apr 2025, 20:18

Ten eerste heb ik inderdaad wel eens laten vallen dat ik heb gekozen voor werk dat uitzonderlijk slecht betaalt, of eigenlijk, waar een heleboel mensen die het nodig hebben niet het geld voor hebben, maar waar ik mij wel toe geroepen voel.

Maar feitelijk gaat het daar helemaal niet om. Het gaat erom dat jij maar doet alsof iedereen bergen met geld heeft. En als iemand daar dan iets van zegt, dan durf je het ook nog te bestaan om het verwijt te maken dat de ander met zijn goede werken te koop loopt.

En nu komt ook nog het woord luiheid langs. Alsof iemand die 50 uur per week werkt, waarvan een groot deel vrijwilligerswerk, lui is.

Je moet het lef maar hebben.

Los daarvan is mijn ervaring dat het voor een belangrijk deel van de mensen die veel geld verdienen moeilijk is om veel daarvan weg te geven. Maar daar zijn ook zeker heel goede voorbeelden van.

Ik heb trouwens ook geen kwaad woord gezegd van mensen met tonnen vermogen. Daar hoeft niets mis mee te zijn. Maar ik vind het wel weinig inlevend om er maar vanuit te gaan dat iedereen dat heeft.
Plaats reactie