Vraag over belijdenis doen in de kerk

Mauries06

Vraag over belijdenis doen in de kerk

Bericht door Mauries06 »

Wat mij op is gevallen is dat er in de PKN in veel gemeenten wordt geknield tijdens het doen van belijdenis. In bijvoorbeeld de HHK komt dat niet echt voor, en in andere afgescheiden kerkverbanden ook niet. Waar komt dat dan vandaan? En hoe was dat vroeger in de Nederlands Hervormde Kerk?

Verstuurd vanaf mijn SM-A145R met Tapatalk

DDD

Re: Vraag over belijdenis doen in de kerk

Bericht door DDD »

Het is op die manier makkelijker om de zegenwens te symboliseren. Ik weet eigenlijk niet waarom dat in andere kerken niet gebeurt. Waarschijnlijk omdat men daar sowieso zo min mogelijk symbolen hanteert. Als je echt heel rechts in de kerk komt, hebben de symbolen die er zijn, ook niets om het lijf, wellicht met uitzondering van de éne beker voor het avondmaal, die juist eerder verabsoluteerd wordt dan gerelativeerd. Verder draait alles om de onzichtbare verhouding tussen de mens en God. Volgens sommigen heeft het doopwater ook alleen symbolische betekenis voor hen die opnieuw geboren zijn.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef: 24 apr 2025, 17:33 Het is op die manier makkelijker om de zegenwens te symboliseren. Ik weet eigenlijk niet waarom dat in andere kerken niet gebeurt. Waarschijnlijk omdat men daar sowieso zo min mogelijk symbolen hanteert. Als je echt heel rechts in de kerk komt, hebben de symbolen die er zijn, ook niets om het lijf, wellicht met uitzondering van de éne beker voor het avondmaal, die juist eerder verabsoluteerd wordt dan gerelativeerd. Verder draait alles om de onzichtbare verhouding tussen de mens en God. Volgens sommigen heeft het doopwater ook alleen symbolische betekenis voor hen die opnieuw geboren zijn.
In de meeste PKN-gemeenten knielen de belijdeniscatechisanten één voor één, geven hun jawoord, krijgen de zegen waarbij de predikant voor elke catechisant afzonderlijk een belijdenistekst uitspreekt.
In afgescheiden kerken staan de catechisanten vaak in een lange rij, geven één voor één hun jawoord, en er wordt één belijdenistekst uitgesproken die voor alle catechisanten dus dezelfde is. Minder individueel gericht, meer massaal.
~~Soli Deo Gloria~~
DDD

Bericht door DDD »

Dat was al duidelijk, hoewel ik denk dat in vrijwel alle GG de belijdeniscatechisanten een afzonderlijke tekst meekrijgen.

De vraag was, wat van de verschillen de oorzaak is.
Mauries06

Bericht door Mauries06 »

Inderdaad, wat is daarvan de oorzaak? En dan vooral het verschil met de HHK, die het niet doen, en de PKN, die het wel doen. Is de PKN het na de scheuring wel gaan doen, of de HHK juist niet (meer)? En hoe was dat vroeger toen het nog 1 Nederlands Hervormde Kerk was? Ik weet inderdaad dat het knielen sowieso ook niet gebeurd in de afgescheiden kerken, zoals (O)GG(INNED)

merel

Bericht door merel »

Ik weet niet beter dan dat wordt geknield. In mijn CGK gemeente was dat 26 jaar geleden ook al zo.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Hendrikus schreef:
DDD schreef: 24 apr 2025, 17:33 Het is op die manier makkelijker om de zegenwens te symboliseren. Ik weet eigenlijk niet waarom dat in andere kerken niet gebeurt. Waarschijnlijk omdat men daar sowieso zo min mogelijk symbolen hanteert. Als je echt heel rechts in de kerk komt, hebben de symbolen die er zijn, ook niets om het lijf, wellicht met uitzondering van de éne beker voor het avondmaal, die juist eerder verabsoluteerd wordt dan gerelativeerd. Verder draait alles om de onzichtbare verhouding tussen de mens en God. Volgens sommigen heeft het doopwater ook alleen symbolische betekenis voor hen die opnieuw geboren zijn.
In de meeste PKN-gemeenten knielen de belijdeniscatechisanten één voor één, geven hun jawoord, krijgen de zegen waarbij de predikant voor elke catechisant afzonderlijk een belijdenistekst uitspreekt.
In afgescheiden kerken staan de catechisanten vaak in een lange rij, geven één voor één hun jawoord, en er wordt één belijdenistekst uitgesproken die voor alle catechisanten dus dezelfde is. Minder individueel gericht, meer massaal.
Bij ons krijgt ook iedereen een eigen tekst mee en aan het einde spreekt de dominee een zegen uit.
Job

Bericht door Job »

DDD schreef: 24 apr 2025, 18:43 Dat was al duidelijk, hoewel ik denk dat in vrijwel alle GG de belijdeniscatechisanten een afzonderlijke tekst meekrijgen.

In onze en meerdere aangrenzende gemeenten krijgen belijdeniscatechisanten geen persoonlijke belijdenistekst mee. Vroeger (zo'n dertig à veertig jaar geleden) was dat bij ons wel. Jammer, het maakt het wel heel persoonlijk. Tegelijk begrijp ik ook eventuele bezwaren wel.
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

Je komt ook wel eens tegen dat de hele groep een tekst krijgt. Ik zou ze helemaal geen teksten meegeven overigens
DDD

Bericht door DDD »

Job schreef: 24 apr 2025, 19:07
DDD schreef: 24 apr 2025, 18:43 Dat was al duidelijk, hoewel ik denk dat in vrijwel alle GG de belijdeniscatechisanten een afzonderlijke tekst meekrijgen.

In onze en meerdere aangrenzende gemeenten krijgen belijdeniscatechisanten geen persoonlijke belijdenistekst mee. Vroeger (zo'n dertig à veertig jaar geleden) was dat bij ons wel. Jammer, het maakt het wel heel persoonlijk. Tegelijk begrijp ik ook eventuele bezwaren wel.
Wat zijn dan de bezwaren? De helft is mij niet aangezegd. Dat blijkt maar weer. Het verbaast mij ook weer niet, enerzijds, maar ik vind het toch schrikbarend.
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

Je doet belijdenis van de waarheid. Dus dat wil nog niet zeggen dat iemand echt bekeerd is. Dat komt soms veel later. Het moet je wel in een heilige klem brengen.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Er zijn HHks waar dit wel gebeurt en dat aantal wordt groter.
Ik heb het in diverse nhg’s (gb) niet meegemaakt voor 2004 terwijl ik daar wel belijdenisdiensten heb meegemaakt
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Mauries06

Bericht door Mauries06 »

De Rijssenaar schreef:Je doet belijdenis van de waarheid. Dus dat wil nog niet zeggen dat iemand echt bekeerd is. Dat komt soms veel later. Het moet je wel in een heilige klem brengen.
Zoals jij het zegt is het niet overal he, officieel het het belijdenis des geloofs. Van je geloof dus, en niet alleen van de waarheid

Laatst gewijzigd door Mauries06 op 24 apr 2025, 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD

Bericht door DDD »

De Rijssenaar schreef: 24 apr 2025, 19:21 Je doet belijdenis van de waarheid. Dus dat wil nog niet zeggen dat iemand echt bekeerd is. Dat komt soms veel later. Het moet je wel in een heilige klem brengen.
Wat mij betreft, behoor je dan ook geen belijdenis te doen.

Maar dat is weer een heel andere kwestie.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

In hervormde kringen leggen trouwens mensen belijdenis van het geloof af. En niet van de waarheid enkel.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie