Oneens. Er komt bij de IDF een gedegen onderzoek naar misstanden met ook veroordelingen. De primaire reactie van betrokken commandanten zijn vaak om hun eigen mensen in bescherming te nemen. Vergeten lijkt te worden dat er honderden Israëlische militairen zijn gedood in Gaza door terroristen van Hamas die niet te onderscheiden waren van burgers of zelfs hulpverleners.parsifal schreef: ↑24 apr 2025, 10:34Dat is te makkelijk. IDF raakt niet alleen burgerdoelen, maar liegt er ook over, of probeert het te verhullen. Dit is m.i. geen Dresden, maar meer My Lai gedekt door legerleidinghuisman schreef: ↑24 apr 2025, 10:20Een oorlog zonder burgerslachtoffers bestaat niet. De IDF is een leger wat zich houdt aan het oorlogsrecht. Natuurlijk zijn er altijd incidenten in een oorlog. Soms verschrikkelijke. Maar het Hamas frame dat de IDF zich richt op vrouwen en kinderen is een omkering van de feiten. Hamas richtte zich op onschuldige burgers. Veel van de doden in Gaza zijn Hamas strijders. Minimaal een derde. Dat is in een zo’n dichtbevolkt gebied waar de vijand zich juist tussen de burgers positioneert en zich niet kenbaar kleed als militair (wat volgens het oorlogsrecht verboden is) een uitstekend resultaat.ZWP schreef: ↑24 apr 2025, 09:38Eens, zie ook het commentaar in het RD van gisteren (dacht ik) over Israël en de steeds dubieuzere rol van Netanyahu.J.C. Philpot schreef: ↑24 apr 2025, 05:55 De conclusie dat het bijna allemaal burgerdoden zijn zou ik eerst graag onderbouwd zien. Hamas-terroristen dragen namelijk geen uniformen. Dat de Palestijnen het presenteren als bijna allemaal burgerdoden zegt me opzichzelf niet. Ze zijn meesters in propaganda gebleken.
Aan de andere kant zijn er steeds weer indicaties dat Israel veel minder zorgvuldig te werk gaat als in het verleden. Ik hoop dat Netanyahu met zijn rechtse mede-havikken snel plaatsmaken voor een breder kabinet, dat hier wat minder radikaal in staat. Op deze manier veroorzaakt men in allerlei opzich te veel schade.
De bombardementen op Nazi Duitsland waren voor een groot deel uitsluitend op burgerdoelen (steden) gericht. Toch vonden en vinden we dat acceptabel (op misschien Dresden na) Ook over Hiroshima en Nagasaki zijn de meningen verdeeld.
M.a.w. de anti-Israël lobby heeft helaas een behoorlijke invloed in ons land en verteld een hoop fabeltjes.
Hamas heeft regelmatig misbruik gemaakt van het halve maan (rode kruis) teken.