Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

KDD

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door KDD »

Als je Lilian's berichten een beetje welwillend leest dan is er niets verkeerd met haar vragen. De Heere Jesus had het ook over de 5 dwazen om ons te waarschuwen voor zelfbedrog. Met zulke verhalen moet ik altijd denken aan wat de farizeeër Gamaliel gezegd heeft over de apostelen - als het van God is dan wordt het niet afgebroken. Wij zouden zeggen laat het overwinteren en overzomeren. En dat is dan ook voor onszelf natuurlijk.
DDD

Bericht door DDD »

Lilian1975 schreef:Nou ja help me dan op zijn minst re laten zien dat ook Gods Woord leert dat de mens God tot Zijn of haar zaligheid leert kennen, buiten het Woord om!

Waar ik dwaal...vanuit de Schrift!
Je hoeft er helemaal niets van te vinden. Dat is het hele punt.
Hendrien

Bericht door Hendrien »

Ik was ook erg blij met het interview. Tegelijk snap ik @Lilian ook wel. Ik vind zulke verhalen altijd geweldig en merk dat ik dan minder kritisch word. Zo ook bijv. met Sefa. Terwijl als ik daar langer over nadenk, er steeds meer bedenkingen in me op komen.
merel

Bericht door merel »

Waarom moet je je bedenkingen hebben bij andermans getuigenis? Dat is toch niet aan ons?
Hendrien

Bericht door Hendrien »

merel schreef: 24 apr 2025, 13:45 Waarom moet je je bedenkingen hebben bij andermans getuigenis? Dat is toch niet aan ons?
Dat is tot op zekere hoogte zeker wel aan ons. Vooral in deze tijd van misleiding. Beproef de geesten of ze uit God zijn.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

We hoeven inderdaad niet alles voor zoete koek te slikken. Het gaat erom dat het naar het Woord is. Als leer en leven tegen Gods Woord ingaan, dan mogen we niet net doen alsof alles koek en ei is.

Het gaat in de bekering verder om zonde en genade. Schuld en vrijspraak.

En dan nog kunnen wij ons vergissen in onze beoordeling. God alleen kent degenen die de Zijnen zijn. Het komt er voor ons allen op aan: volgt GIJ mij.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
merel

Bericht door merel »

Hendrien schreef: 24 apr 2025, 13:52
merel schreef: 24 apr 2025, 13:45 Waarom moet je je bedenkingen hebben bij andermans getuigenis? Dat is toch niet aan ons?
Dat is tot op zekere hoogte zeker wel aan ons. Vooral in deze tijd van misleiding. Beproef de geesten of ze uit God zijn.
Dat geldt vooral over jezelf en niet dat wij een ander langs een meetlat moeten leggen.
J.C. Philpot

merel schreef: 24 apr 2025, 14:09Dat geldt vooral over jezelf en niet dat wij een ander langs een meetlat moeten leggen.
Een kerkenraad bijvoorbeeld, moet wel een bepaalde beoordeling doen, voordat iemand wordt toegelaten tot het doen van geloofsbelijdenis. Dat betekent dat ze (zei het met voorzichtigheid) moeten beoordelen of een getuigenis geloofwaardig is. Als het duidelijk is dat iemand zich werkelijk bedriegt voor de eeuwigheid, dan zijn we daarnaast verplicht om die persoon daarop te wijzen.

Maar de basis is dat we allereerst onszelf hebben leren afkeuren, en onverdiende genade voor onverbeterlijke albedervers en weglopers hebben ervaren. Daarnaast dienen we een besef te hebben van onze eigen dwaasheid, en beperktheid in ons oordeel. Dan zullen we liefdevol en voorzichtig met de ander omgaan. En als er geen zaken zijn die regelrecht tegen Gods Woord ingaan, zullen we het oordeel der liefde hanteren.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

J.C. Philpot schreef: 24 apr 2025, 14:15 Maar de basis is dat we allereerst onszelf hebben leren afkeuren, en onverdiende genade voor onverbeterlijke albedervers en weglopers hebben ervaren. Daarnaast dienen we een besef te hebben van onze eigen dwaasheid, en beperktheid in ons oordeel. Dan zullen we liefdevol en voorzichtig met de ander omgaan. En als er geen zaken zijn die regelrecht tegen Gods Woord ingaan, zullen we het oordeel der liefde hanteren.
En jij denkt dat Lilian1975 dat niet weet?
huisman

Bericht door huisman »

merel schreef: 24 apr 2025, 14:09
Dat geldt vooral over jezelf en niet dat wij een ander langs een meetlat moeten leggen.
Hadden die 5 wijze maagden dat maar wel gedaan. Dan waren de dwaze misschien op tijd ontdekt aan hun gemis.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
HHR

Bericht door HHR »

DDD schreef: 24 apr 2025, 13:10
Lilian1975 schreef:Nou ja help me dan op zijn minst re laten zien dat ook Gods Woord leert dat de mens God tot Zijn of haar zaligheid leert kennen, buiten het Woord om!

Waar ik dwaal...vanuit de Schrift!
Je hoeft er helemaal niets van te vinden. Dat is het hele punt.
Precies!

Ik houd me toch maar aan de Dordtse leerregels:

Voorts, van diegenen die hun geloof uiterlijk belijden en hun leven beteren, moet men naar het voorbeeld der apostelen het beste oordelen en spreken; want het binnenste des harten is ons onbekend
J.C. Philpot

Posthoorn schreef: 24 apr 2025, 15:03
J.C. Philpot schreef: 24 apr 2025, 14:15 Maar de basis is dat we allereerst onszelf hebben leren afkeuren, en onverdiende genade voor onverbeterlijke albedervers en weglopers hebben ervaren. Daarnaast dienen we een besef te hebben van onze eigen dwaasheid, en beperktheid in ons oordeel. Dan zullen we liefdevol en voorzichtig met de ander omgaan. En als er geen zaken zijn die regelrecht tegen Gods Woord ingaan, zullen we het oordeel der liefde hanteren.
En jij denkt dat Lilian1975 dat niet weet?
Dat zou ik niet durven zeggen, nee. En dat heb ik ook niet gezegt. Mijn posting was een reactie op Merel.

Ik waardeer het als positief dat Lilian aan de schrift toetst, ook al arriveren bij een andere conclusie.

George Whitefield
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Orchidee schreef: 22 apr 2025, 20:50 Ik heb nog een jong broertje hoorAfbeelding
Maar niet zo jong.
CvdW

Bericht door CvdW »

huisman schreef: 24 apr 2025, 15:13
merel schreef: 24 apr 2025, 14:09
Hadden die 5 wijze maagden dat maar wel gedaan. Dan waren de dwaze misschien op tijd ontdekt aan hun gemis.
Als je ontdekt bent aan je gemis, dan ben je zalig? Hadden ze niet direct naar de Bruidegom moeten gaan?
J.C. Philpot

Natuurlijk is het niet moeilijk om al die cijfers met een theologische zwaai van tafel te vegen. Het is immers niet alles Israël wat zich Israël noemt. Ook is er kritiek te leveren op het feit dat uit een minieme stijging van betrokkenheid onder jongeren soms te grote conclusies worden getrokken. Tegelijk waarschuwt de Bijbel ook dat de dag der kleine dingen niet veracht mag worden.

De hoop van de christelijke gemeente is ten diepste nooit gericht op cijfers en statistieken. Met Pasen vierden christenen dat de Heere Jezus opstond uit de dood. Hij brengt leven waar de dood de dienst lijkt uit te maken. Zou Hij dan niet bij machte zijn om ook die kerken die soms op sterven na dood lijken, weer tot leven te wekken?

https://www.rd.nl/artikel/1105341-hoop- ... an-jongere

En zo is het. Er is (enkel) verwachting omdat Christus doorgaan met Zijn kerkvergaderend werk. Hij gaat door om Zijn uitverkorenen te verzamelen (soms op plekken waar wij het niet verwachten). Maar ze zullen tot de laatste toegebracht worden.

George Whitefield
Plaats reactie