Ik ken een gemeente waar dat laatste in ieder geval tot voor kort nog steeds een zekere verwachting was als je kerkenraadslid werd.MGG schreef: ↑12 apr 2025, 19:43Elk kerkverband heeft zo zijn mooie punten. De forse koerscorrectie zorgt er wel voor dat het voor sommige te snel gaat. Waarbij het voordeel weer is dat zij weinig opties hebben. Nabij Jou, jongerenavonden en andere activiteiten verdwijnen niet meer. Net als dat ouderlingen niet meer tegen inenten en verzekeren hoeven te zijn. Ik neem aan dat het laatste geen officieel eis was.Job schreef: ↑12 apr 2025, 19:27Ja, dat valt mij ook op. Het raak-niet-smaak-niet-roer-niet-aan-stigma wat weleens op de GGiN wordt geplakt is zeker niet meer van toepassing, als dat het ooit al is geweest. Ik ben op bepaalde vlakken ook weleens jaloers op ze als GerGemmer. Vooral de tamelijke homogeniteit qua leer en leven, al denken sommigen anders over dat eerste.MGG schreef: ↑12 apr 2025, 18:34Wat activiteiten betreft is het in de GGiN een enorm verschil met 20 jaar geleden. Tenminste bij ons in de regio.Job schreef: ↑11 apr 2025, 21:57
Is er anno 2025 nog een verschil in ligging en koers tussen Gouda Gerbrandyweg en Gouda Stationsplein? Hoe groot is de gemeente Stationsplein?
Ik belandde pas op de website van de GGiN Gerbrandyweg, zo te zien behoorlijk georganiseerd en met allerlei activiteiten. Van een Givt-plugin tot een gemeentemaaltijd tot een evangelisatiecommissie. Op diverse onderdelen heeft onze GG het nog niet zover geschopt ;-)
Leer Gereformeerde Gemeenten in Nederland
Re: Leer Gereformeerde Gemeenten in Nederland
Volgens mij is dat ook per regio verschillend. En dit loopt volgens mij niet per se synchroon met gemeenten die wel of geen activiteiten doen.J P Zoon schreef: ↑12 apr 2025, 20:39Ik ken een gemeente waar dat laatste in ieder geval tot voor kort nog steeds een zekere verwachting was als je kerkenraadslid werd.MGG schreef: ↑12 apr 2025, 19:43Elk kerkverband heeft zo zijn mooie punten. De forse koerscorrectie zorgt er wel voor dat het voor sommige te snel gaat. Waarbij het voordeel weer is dat zij weinig opties hebben. Nabij Jou, jongerenavonden en andere activiteiten verdwijnen niet meer. Net als dat ouderlingen niet meer tegen inenten en verzekeren hoeven te zijn. Ik neem aan dat het laatste geen officieel eis was.Job schreef: ↑12 apr 2025, 19:27Ja, dat valt mij ook op. Het raak-niet-smaak-niet-roer-niet-aan-stigma wat weleens op de GGiN wordt geplakt is zeker niet meer van toepassing, als dat het ooit al is geweest. Ik ben op bepaalde vlakken ook weleens jaloers op ze als GerGemmer. Vooral de tamelijke homogeniteit qua leer en leven, al denken sommigen anders over dat eerste.
Je zat goed in de buurt. Daling van 169, waar gaat het heen?Joël1987 schreef: ↑11 apr 2025, 21:37 Het ledental van de GGiN is in 2024 met circa 175 afgenomen, een kleinere daling dan in 2023(266)
Grootste afnames zijn er op te tekenen in Aalburg(88,-38) Gouda Gerbrandy (819,-35) en Ederveen(838,-27)
Na jarenlang groot ledenverlies in Opheusden, kromp de gemeente in 2024 met ‘slechts’ 24.
De sterkste ledenstijgingen deden zich voor in Ochten(1012,+50) de gezamenlijke ledenaantallen van Barneveld en de nieuwe gemeente in Kootwijkerbroek(+38)en Pretoria(192,+12)
Kleinste gemeentes in het verband zijn Aalsmeer(19,-4)Sprang(21,-3) en Goudswaard(42,0)
https://www.rd.nl/artikel/1104847-leden ... ande-jaren
Ben ik een complotdenker of proef ik nu een bepaald 'leedvermaak' dat deze gegevens door het RD gepubliceerd worden? Vind het bepaald niet geestelijk om in de kerk over aantallen te spreken.Bobber schreef: ↑24 apr 2025, 11:08Je zat goed in de buurt. Daling van 169, waar gaat het heen?Joël1987 schreef: ↑11 apr 2025, 21:37 Het ledental van de GGiN is in 2024 met circa 175 afgenomen, een kleinere daling dan in 2023(266)
Grootste afnames zijn er op te tekenen in Aalburg(88,-38) Gouda Gerbrandy (819,-35) en Ederveen(838,-27)
Na jarenlang groot ledenverlies in Opheusden, kromp de gemeente in 2024 met ‘slechts’ 24.
De sterkste ledenstijgingen deden zich voor in Ochten(1012,+50) de gezamenlijke ledenaantallen van Barneveld en de nieuwe gemeente in Kootwijkerbroek(+38)en Pretoria(192,+12)
Kleinste gemeentes in het verband zijn Aalsmeer(19,-4)Sprang(21,-3) en Goudswaard(42,0)
Het lijkt in het algemeen wel alsof men dol is op statistieken en grafieken.
-
je bent een complotdenker, dit wordt ieder jaar gemeld
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Mijn geliefde familie wijst er mij voortdurend op dat de GG in Ned. zo veranderd is . Heb zelf altijd nog de idee dat men leerstellig staat in de lijn van de jaren na de scheuring. Voor de meeste gemeenten klopt dat beeld absoluut niet. Er zijn zelfs een aantal gemeenten die ik totaal niet herken als de GG in Ned. uit mijn jeugd ( 60er jaren). Wij waren toen mordicus tegen o.a. verenigingen, zangavonden, contact met andere denominaties. Hier en daar vind je nog wel een enkele ouderling die de streng- Steenblokkiaanse lijn voorstaat in woord en geschrift. Nu zijn er zelfs ouderlingen die vragen durven stellen of eenzijdigheden durven aanwijzen bij aspecten van de leer van ds. G.H. Kersten. Ik denk dan aan het boekje: 'Kersten in quotes'. Ik wist werkelijk niet wat ik las. Vooral het belichten van twee zijden waren wij vroeger beslist niet gewend. En het eerlijk benoemen van feiten. Nu durft men dat onbekommerd op te schrijven. Vind het eigenlijk best winst. Kreeg wel eens de indruk dat we vroeger een beetje dom werden gehouden.Bobber schreef: ↑12 apr 2025, 20:52Volgens mij is dat ook per regio verschillend. En dit loopt volgens mij niet per se synchroon met gemeenten die wel of geen activiteiten doen.J P Zoon schreef: ↑12 apr 2025, 20:39Ik ken een gemeente waar dat laatste in ieder geval tot voor kort nog steeds een zekere verwachting was als je kerkenraadslid werd.MGG schreef: ↑12 apr 2025, 19:43Elk kerkverband heeft zo zijn mooie punten. De forse koerscorrectie zorgt er wel voor dat het voor sommige te snel gaat. Waarbij het voordeel weer is dat zij weinig opties hebben. Nabij Jou, jongerenavonden en andere activiteiten verdwijnen niet meer. Net als dat ouderlingen niet meer tegen inenten en verzekeren hoeven te zijn. Ik neem aan dat het laatste geen officieel eis was.Job schreef: ↑12 apr 2025, 19:27
Ja, dat valt mij ook op. Het raak-niet-smaak-niet-roer-niet-aan-stigma wat weleens op de GGiN wordt geplakt is zeker niet meer van toepassing, als dat het ooit al is geweest. Ik ben op bepaalde vlakken ook weleens jaloers op ze als GerGemmer. Vooral de tamelijke homogeniteit qua leer en leven, al denken sommigen anders over dat eerste.
Ik ben bang dat je jezelf de situatie wat betreft de leer van vandaag de dag, positiever voorstelt dan het is. En dat zo’n ouderling die zo’n boekje uit laat geven, een behoorlijk uitzonderlijke positie inneemt. Zelf heb ik eigenlijk het idee dat sinds de geschriften van Van den Brink, men zich weer extra stevig positioneert in de oude loopgraven.
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
Hoe kom je erbij? Maak me oprecht zorgen hierover.JanRap schreef: ↑24 apr 2025, 11:57Ben ik een complotdenker of proef ik nu een bepaald 'leedvermaak' dat deze gegevens door het RD gepubliceerd worden? Vind het bepaald niet geestelijk om in de kerk over aantallen te spreken.Bobber schreef: ↑24 apr 2025, 11:08Je zat goed in de buurt. Daling van 169, waar gaat het heen?Joël1987 schreef: ↑11 apr 2025, 21:37 Het ledental van de GGiN is in 2024 met circa 175 afgenomen, een kleinere daling dan in 2023(266)
Het lijkt in het algemeen wel alsof men dol is op statistieken en grafieken.
Wat is jouw voorstel dan? er niet over praten?
@ Vrouwke, u zou gelijk kunnen hebben. Ik vind de meeste ambtsdragers van die aardige mensen en herinner me uit mijn jeugd een bepaalde warmte, een bepaalde bescherming. Dat zou mijn zicht op de realiteit anno 2025 wat kunnen kleuren. U stelt dat men zich positioneert in de oude loopgraven. Dat kom je inderdaad ook tegen. Maar volgens mij missen ze over het algemeen visie en oriëntatie.Vrouwke schreef: ↑24 apr 2025, 12:55 Ik ben bang dat je jezelf de situatie wat betreft de leer van vandaag de dag, positiever voorstelt dan het is. En dat zo’n ouderling die zo’n boekje uit laat geven, een behoorlijk uitzonderlijke positie inneemt. Zelf heb ik eigenlijk het idee dat sinds de geschriften van Van den Brink, men zich weer extra stevig positioneert in de oude loopgraven.
Volgens mij niet hoor. Ik heb daar geen aanwijzingen voor. Welke provincie / regio heb je het dan over @Vrouwke?Vrouwke schreef: ↑24 apr 2025, 12:55 Ik ben bang dat je jezelf de situatie wat betreft de leer van vandaag de dag, positiever voorstelt dan het is. En dat zo’n ouderling die zo’n boekje uit laat geven, een behoorlijk uitzonderlijke positie inneemt. Zelf heb ik eigenlijk het idee dat sinds de geschriften van Van den Brink, men zich weer extra stevig positioneert in de oude loopgraven.
Veluwe.
En er is tegenwoordig inderdaad meer activiteit. In de zin van jongerenavonden enzovoorts. Maar wat betreft de leerstellingen rondom verbond / doop / aanbod van genade, zie ik dat men de hakken juist weer extra stevig in het zand zet.
En er is tegenwoordig inderdaad meer activiteit. In de zin van jongerenavonden enzovoorts. Maar wat betreft de leerstellingen rondom verbond / doop / aanbod van genade, zie ik dat men de hakken juist weer extra stevig in het zand zet.
Laatst gewijzigd door Vrouwke op 24 apr 2025, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
Dat is een ruim begrip maar daar werd ook naar gevraagd. En daar laat ik het ook bij..
Vergeleken met de PKN steekt GGiN nog gunstig af. 43.000 leden eraf in 2024: https://www.rd.nl/artikel/1104930-prote ... is-53-jaarJe zat goed in de buurt. Daling van 169, waar gaat het heen?
Onvoorstelbare aantallen. Ruim 80 kerken met 500 man.Ouddorp schreef: ↑24 apr 2025, 23:50Vergeleken met de PKN steekt GGiN nog gunstig af. 43.000 leden eraf in 2024: https://www.rd.nl/artikel/1104930-prote ... is-53-jaarJe zat goed in de buurt. Daling van 169, waar gaat het heen?