Wanneer is in jouw optiek een bekering ‘af’? Wat bedoel je daar mee?Posthoorn schreef:Dit artikel zet mij aan het denken, zoals meer van dat soort artikelen. Ik las ook wel eens iets van een Russische (?) jongeman, die ook ineens een omzetting ervoer, terwijl volgens mij zijn bekering nog niet 'af' was. En hier zie je dat deze vrouw al voor Jezus gewonnen is, vóórdat zij zicht had op de verzoening door Christus.
Wat is hier aan de hand? Is wat zij hier ervaart, vergelijkbaar met wat in de GG vaak de 'wedergeboorte' wordt genoemd? Waarbij er nog meer moet volgen om de bekering 'af' te maken?
Gelezen, gedacht, gehoord (overig)
- Maanenschijn
Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
De leerlingen van Jezus hadden ook niet het goede zicht op de verzoening. Waarom zou dat een criterium zijn?
Het gaat erom of je de Heere Jezus liefhebt, zegt de apostel.
Het gaat erom of je de Heere Jezus liefhebt, zegt de apostel.
- Lilian1975
Ik weet niet zo goed raad met een artikel als dit.J.C. Philpot schreef: ↑23 apr 2025, 16:49 Weer een mooi artikel over het werk van Gods Geest in een mensenleven.
https://www.rd.nl/artikel/1104744-in-he ... in-new-age
Sterven aan de Wet? Ik lees er niet over. Al bekeerd buiten het Woord om? Dopen waar amper sprake was van onderwijs? Zomaar wat vragen. En als ik dat dan naast de Schrift probeer te leggen. Helemaal.
Als je leest over de kamerheer uit Ethiopië, dan lees je min of meer hetzelfde toch?
- Maanenschijn
Aan wie stel je die vragen? Bedoel je met die vragen twijfel te zaaien/verwoorden over de ‘echtheid’ van deze bekering?Lilian1975 schreef:Ik weet niet zo goed raad met een artikel als dit.J.C. Philpot schreef: ↑23 apr 2025, 16:49 Weer een mooi artikel over het werk van Gods Geest in een mensenleven.
Sterven aan de Wet? Ik lees er niet over. Al bekeerd buiten het Woord om? Dopen waar amper sprake was van onderwijs? Zomaar wat vragen. En als ik dat dan naast de Schrift probeer te leggen. Helemaal.
En welke gedeelten van de Schrift geven je die twijfel?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
- Lilian1975
In het algemeen. Niet op dit specifieke artikel alleen.Maanenschijn schreef: ↑23 apr 2025, 23:38Aan wie stel je die vragen? Bedoel je met die vragen twijfel te zaaien/verwoorden over de ‘echtheid’ van deze bekering?Lilian1975 schreef:Ik weet niet zo goed raad met een artikel als dit.J.C. Philpot schreef: ↑23 apr 2025, 16:49 Weer een mooi artikel over het werk van Gods Geest in een mensenleven.
En welke gedeelten van de Schrift geven je die twijfel?
Niet om twijfel te zaaien om maar eens lekker negatief te zijn. Maar om eerlijk de verhalen langs de Schrift te leggen. En niet te snel met gevoel mee te gaan. Ook wij zijn mensen van deze tijd. En dan kan iets mooi klinken. Goed voelen... misschien zelfs wel. Maar is het ook naar de Schrift? Ook in de Schrift komen mensen, heidenen, die totaal niet met het Woord opgevoed zijn tot bekering. Heidenen, bijvoorbeeld Romeimen, die opgegroeid zijn midden in de afgodenwereld. Ook vol duisternis. Maar ze vinden rust voor hun ziel bij God via het Woord.Christus ontmoeten in Zijn Woord . Niet daarbuiten!
Toch lees je daar ook totaal afgestorven te zijn aan de Wet.
Dit zijn voor mij oprechte vragen. Niet om twijfel te zaaien. Ik weet gewoon niet zoveel "raad" met een artikel als dit.
Jaren geleden was er een artikel in het RD. Een Franse vrouw, politicus of andere functie, ik weet het niet meer. Ook totaal buiten de Schrift opgegroeid. Met het Woord in aanraking gekomen. En via die weg tot bekering. Eerst interesse. Later ontdekte ze wie ze was. Waar je in moderne woorden, en wellicht niet in tale Kanaän, wel de aspecten tegenkwam zoals afgestorven zijn aan de Wet en de vreugde van het Evangelie. Dat riep herkenning op. Omdat je dat zo in de Schrift tegenkomt. Snap je beetje wat ik bedoel?. Denk bijvoorbeeld aan de Kamerling. Via het Woord en toen de uitleg kwam hij tot geloof. Aan de hand van Jesaja. Zag hij wie hij was. En wie Christus is. En had aan het Lam alleen genoeg! Of denk aan de Stokbewaarder.
- Lilian1975
In de koets las hij het Evangelie. En snapte er niets van. En kreeg uitleg. Via de apostel. Niet via andere nensen die nog zoekende waren...En toen zag hij Wie het Lam is en wie hij was. En had hij aan het Lam genoeg.
-
dan heb je niet goed gelezen, of je bent op zoek naar woorden die niet gebruikt worden
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Zijn jullie niet bang om de Heilige Geest te bedroeven?
Ze heeft het leven buiten zichzelf in Christus gevonden belijdt ze.
Ze ontdekte dat er weerstand in haar hart was tegen het Evangelie
Ze leerde dat ze geen oog voor haar zonde had.
Ze belijdt dat er alleen een verandering kon plaatsvinden door het werk van de Heilige Geest
Ze vluchtte tot Jezus voor rust en verlossing.
Hij brak haar ego in stukken.
Ze krijgt honger naar het Woord
Ze acht God voor een 'betrouwbaar Man' (Kohlbrugge noemt dat geloof)
Ze erkent dat ze nog heel veel moet leren en afleren.
Dat het allemaal genade is.
Ze gaat steeds meer haar zwakheid inleven.
Ze wil Jezus volgen als haar Leidsman.
Enz enz
En wij hier op Refoforum leggen onze meetlat ernaast. En vinden het niet 'af'
Nee, het is ook nog niet af. In mijn leven ook nog lang niet.
Maar ik ga naast haar staan als ze besluit:
"Vaak voel ik me niet een geheiligd en gereinigd kind van God, maar heel onheilig en onrein. Daar heb ik dagelijks mee te worstelen. Steeds opnieuw moet ik leren dat mijn gevoel er niet toe doet. Het Woord staat boven mijn emoties en óók boven mijn ratio. Als ik de genade niet snap, mag ik nog steeds weten dat wat God heeft geschreven, waar is.”
Ze belijdt dat er alleen een verandering kon plaatsvinden door het werk van de Heilige Geest
Enz enz
"Vaak voel ik me niet een geheiligd en gereinigd kind van God, maar heel onheilig en onrein. Daar heb ik dagelijks mee te worstelen. Steeds opnieuw moet ik leren dat mijn gevoel er niet toe doet. Het Woord staat boven mijn emoties en óók boven mijn ratio. Als ik de genade niet snap, mag ik nog steeds weten dat wat God heeft geschreven, waar is.”
Dat je ziel gered is en dat je vrede met God hebt.Maanenschijn schreef: ↑23 apr 2025, 23:16Wanneer is in jouw optiek een bekering ‘af’? Wat bedoel je daar mee?Posthoorn schreef:Dit artikel zet mij aan het denken, zoals meer van dat soort artikelen. Ik las ook wel eens iets van een Russische (?) jongeman, die ook ineens een omzetting ervoer, terwijl volgens mij zijn bekering nog niet 'af' was. En hier zie je dat deze vrouw al voor Jezus gewonnen is, vóórdat zij zicht had op de verzoening door Christus.
Wat is hier aan de hand? Is wat zij hier ervaart, vergelijkbaar met wat in de GG vaak de 'wedergeboorte' wordt genoemd? Waarbij er nog meer moet volgen om de bekering 'af' te maken?
- J.C. Philpot
Er zijn tot nu toe twee personen met twijfels, dus ik denk niet dat je kunt stellen dat "wij" op Refoforum onze meetlat ernaast leggen.
In dit interview lees ik verschillende zaken, waar ik het werk van Gods Geest in herken. Zoals je noemt: een honger naar Gods Woord, een zondaar worden voor God (dit lees je tussen de zinnen door) en verlossing in Christus.
God leert zijn volk niet alles op 1 dag. En veel van Gods kinderen zullen erkennen dat ze in het begin van de weg nog zoveel dwaasheid en onwetendheid in zich hadden (en helaas niet alleen aan het begin van de weg). Dus dat er zaken nog niet helemaal klopten, zoals de doop door een kennis in de Merwede, dat zal waar zijn.
Maar toen ik het las was ik verheugd over het werk van de Heere. Helaas is dat nu wat minder door het verloop van het topic.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
-
eens Helma, ik was ook echt verblijd toen ik het las, uurtje later op RF en alles is weer weggenomen.helma schreef: ↑24 apr 2025, 08:33 Zijn jullie niet bang om de Heilige Geest te bedroeven?
Enz enz
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Volkomen mee eens Helma. Ik vind het bedroevend dat het belijden van geloof zo vaak wordt veroordeeld.helma schreef: ↑24 apr 2025, 08:33 Zijn jullie niet bang om de Heilige Geest te bedroeven?
Enz enz
Herlees dan eens deze zin als de blijdschap weer weg is: "Steeds opnieuw moet ik leren dat mijn gevoel er niet toe doet. Het Woord staat boven mijn emoties en óók boven mijn ratio. Als ik de genade niet snap, mag ik nog steeds weten dat wat God heeft geschreven, waar is.”
Ook RF doet er niet toe!
Ook RF doet er niet toe!
- Lilian1975
Ik vind het best grote woorden. Heilige Geest bedroeven: dat wil ik juist niet! En daarom ook het zoeken naar antwoorden uit de Schrift.
En eigenlijk wordt het nu naar dit specifieke voorbeeld getrokken wat ik eigenlijk wilde vermijden. Ik weet er gewoon geen raad mee! Maar ga niet iemands heil in twijfel trekken.
Wat ik lees :
Vrouw die verstrikt zit in het Spirituele en New Age. In de strikken van de Satan. Maar onrustig is en blijft. Waarom onrustig? Weet ze eigenlijk niet.
Iemand zegt je kan je aan Jezus overgeven. Wie Hij is... Waarom? Weet ze eigenlijk niet. Ze loopt vast. En zonder en buiten het Woord om ontdekt ze dat ze een Redder van buiten nodig heeft! Waarvan moet ze gered worden? Ze weet het eigenlijk niet. Om van dat onrustige gevoel af te komen? Ze leert via anderen uit de New age wereld dat er een Satan is. En omdat er een Satan is moet er ook Licht zijn. Nog steeds buiten het Woord om.
Dan gaat ze bidden. En haar ego breekt... . Welke ego, hoe dan? Ik lees het niet. En ja, het klinkt vaag. Alleen dat ze Gods liefde voelt. Kan je Gods liefde voelen als je niet weet wat ten diepste Zijn liefde is? Ze zegt zelfs ik leerde God kennen zonder de Bijbel te hebben gelezen. God leert Zich toch door Woord en Geest kennen door de Heilige Geest? Geest en Woord? Buiten Zijn Woord, de natuur bijvoorbeeld, is het een algemeen kennen. Maar geen kennen tot Zaligheid.
Dan trekt ze op met andere New age vriendinnen die tot "geloof" komen. Maar ik lees nog niets dat ze onderwijs via het Woord met uitleg! hebben. Ze gaan ook niet op.zoek naar uitleggers! Kamerling en Stokbewaarder vragen er wel om. Ze komen zelf tot de ontdekking dat... en noemen dat achteraf de leiding van de Geest. Maar het Woord verstaan, uitleg nodig, via bijvoorbeeld leraren, predikanten, christenen die de Christus ten volle hebben leren kennen, en zo geleid door de Geest hoor ik niet. 3 maanden na haar bekering? ( het moment dat ze wat ze Gods liefde noemt voelde? ) laat ze zich dopen. Dat is dus nog in de periode buiten het onderwijs om? Ergens in de Merwede. Bij de Kamerling lees ik dat hij gedoopt werd na het onderwijs, gestuurd door Woord en Geest via Filippus! Nadat hij alleen aan het Lam genoeg heeft!
Dan komt ze in de Zuiderkapel terecht. ( lees hun website) . En ik weet dat ik tegen zere benen schop. Maar waar ook de Hart cry kringen mee "verbonden" zijn. Ja dan wordt mijn twijfel ook groot. Denk dat hier ook echt gedwaald wordt.
Denk alleen al aande heiligmaking etc. Lees eerdere discussies hier op het forum maar terug.
Dat alles maakt dat ik met dit "verhaal" geen raad weet.
En eigenlijk wordt het nu naar dit specifieke voorbeeld getrokken wat ik eigenlijk wilde vermijden. Ik weet er gewoon geen raad mee! Maar ga niet iemands heil in twijfel trekken.
Wat ik lees :
Vrouw die verstrikt zit in het Spirituele en New Age. In de strikken van de Satan. Maar onrustig is en blijft. Waarom onrustig? Weet ze eigenlijk niet.
Iemand zegt je kan je aan Jezus overgeven. Wie Hij is... Waarom? Weet ze eigenlijk niet. Ze loopt vast. En zonder en buiten het Woord om ontdekt ze dat ze een Redder van buiten nodig heeft! Waarvan moet ze gered worden? Ze weet het eigenlijk niet. Om van dat onrustige gevoel af te komen? Ze leert via anderen uit de New age wereld dat er een Satan is. En omdat er een Satan is moet er ook Licht zijn. Nog steeds buiten het Woord om.
Dan gaat ze bidden. En haar ego breekt... . Welke ego, hoe dan? Ik lees het niet. En ja, het klinkt vaag. Alleen dat ze Gods liefde voelt. Kan je Gods liefde voelen als je niet weet wat ten diepste Zijn liefde is? Ze zegt zelfs ik leerde God kennen zonder de Bijbel te hebben gelezen. God leert Zich toch door Woord en Geest kennen door de Heilige Geest? Geest en Woord? Buiten Zijn Woord, de natuur bijvoorbeeld, is het een algemeen kennen. Maar geen kennen tot Zaligheid.
Dan trekt ze op met andere New age vriendinnen die tot "geloof" komen. Maar ik lees nog niets dat ze onderwijs via het Woord met uitleg! hebben. Ze gaan ook niet op.zoek naar uitleggers! Kamerling en Stokbewaarder vragen er wel om. Ze komen zelf tot de ontdekking dat... en noemen dat achteraf de leiding van de Geest. Maar het Woord verstaan, uitleg nodig, via bijvoorbeeld leraren, predikanten, christenen die de Christus ten volle hebben leren kennen, en zo geleid door de Geest hoor ik niet. 3 maanden na haar bekering? ( het moment dat ze wat ze Gods liefde noemt voelde? ) laat ze zich dopen. Dat is dus nog in de periode buiten het onderwijs om? Ergens in de Merwede. Bij de Kamerling lees ik dat hij gedoopt werd na het onderwijs, gestuurd door Woord en Geest via Filippus! Nadat hij alleen aan het Lam genoeg heeft!
Dan komt ze in de Zuiderkapel terecht. ( lees hun website) . En ik weet dat ik tegen zere benen schop. Maar waar ook de Hart cry kringen mee "verbonden" zijn. Ja dan wordt mijn twijfel ook groot. Denk dat hier ook echt gedwaald wordt.
Denk alleen al aande heiligmaking etc. Lees eerdere discussies hier op het forum maar terug.
Dat alles maakt dat ik met dit "verhaal" geen raad weet.
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 24 apr 2025, 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.