In memoriam

Vrouwke

Re: In memoriam

Bericht door Vrouwke »

Gelovigen die dwalen kunnen wel behouden worden. Lees nog maar eens na wat er in 1 Korinthe 3 staat over 't hout, 't hooi en de stoppelen..
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Maar laten we hier nu asjeblieft niet weer gaan neuzelen om niks..
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Vrouwke schreef: 23 apr 2025, 13:26 Gelovigen die dwalen kunnen wel behouden worden. Lees nog maar eens na wat er in 1 Korinthe 3 staat over 't hout, 't hooi en de stoppelen..
Op zich ben ik dat met je eens, maar het is wel van belang op welk punt je dwaalt.

Als je de opstanding ontkent sta je buiten het heil (romeinen 10:9), en als je zelf verdiensten toe wil voegen aan je eigen zaligheid spreekt Galaten 1 daar ook duidelijke taal over.

Verder is dat heel wat anders dan dat God zich aan dwalingen aan zou passen. Dat is Godslasterlijk.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Vrouwke schreef: 23 apr 2025, 13:26 Gelovigen die dwalen kunnen wel behouden worden. Lees nog maar eens na wat er in 1 Korinthe 3 staat over 't hout, 't hooi en de stoppelen..
1 Kor 3 vers 10 en verder,
gaat niet over het gelovigen, maar over het werk van de apostelen/predikers, dat blijkt ook uit de context van het hoofdstuk.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Zijn de apostelen / predikers geen gelovigen? En het gaat ook wel degelijk over hun behoud.
Zie onder ander vers 15: ..maar zelf zal hij behouden worden, doch alzo als door vuur.
Maar het hele gedeelte met kanttekeningen is het onderzoeken waard.
‭‭
Johann Gottfried Walther

Het werk van de apostelen/predikers, de opbouw van de gemeente van Christus, is niet hetzelfde als de werken van gelovigen,
en het belangrijkste is dat apostelen en predikers de gemeente bouwen op Christus, en opbouwen in Christus Jezus.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
DDD

Bericht door DDD »

Zeker past God zich wel aan aan onze gedachten en karakters, daar is niets godslasterlijk aan.
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

Vrouwke schreef: 22 apr 2025, 22:41 Dat bedoel ik ook met “iets goeds”. Dat iemand in de grond van zijn hart de toevlucht heeft leren nemen tot Christus..
Ja, maar dat is wel arminiaans. Wij leren dat dit goeds ook een genade gift is.
De Rijssenaar

KDD schreef: 23 apr 2025, 01:33
Bertiel schreef: 21 apr 2025, 11:49 Paus Franciscus is gestorven.
What een dramatisch gedoe weer in de Vatican.
Zijn wij in Nederland niet zo gewend. Denk dat culturele context ook wel verschil geeft hoe je met theologie / kerk enzo omgaat.
De Rijssenaar

De Paus beleed Christus als zaligmaker en Heer. Misschien is dat dan het fundament
J.C. Philpot

De Rijssenaar schreef: 23 apr 2025, 14:02 De Paus beleed Christus als zaligmaker en Heer. Misschien is dat dan het fundament
Dit is wat hij een tijdje geleden heeft gezegt:

Alle religies zijn wegen naar God. Ik zal een analogie gebruiken: ze zijn als verschillende talen die het goddelijke uitdrukken. Maar God is voor iedereen en daarom zijn we allemaal Gods kinderen.

Ik ben er dus niet zeker van wat hij precies beleed.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

De Rijssenaar schreef: 23 apr 2025, 13:59
Vrouwke schreef: 22 apr 2025, 22:41 Dat bedoel ik ook met “iets goeds”. Dat iemand in de grond van zijn hart de toevlucht heeft leren nemen tot Christus..
Ja, maar dat is wel arminiaans. Wij leren dat dit goeds ook een genade gift is.
Zie naar waar hiervoor naar verwezen is over 1 Koningen 14 vers 13 inclusief kantekeningen.

En ik begin het onderhand ook als mijn grootste blunder te ervaren dat ik hier ooit een account aangemaakt heb. Want er is hier iedere keer geneuzel om niets. Op ieder slak zout leggen. Bewust of onbewust dingen niet goed lezen. Eigenlijk best wel jammer dat we hier niet fijner met elkaar van gedachte lijken te kunnen wisselen..
‭‭
Johann Gottfried Walther

Christus als Enige Weg tot behoud, wel of niet erkennen en belijden, noem dat maar geneuzel om niets....
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Het geneuzel gaat over dat woordje "goed" wat ik gebruikte.
Lees even rustig terug vanaf mijn eerste post.
En zie tot welk geneuzel het leid..
‭‭
J.C. Philpot

Vrouwke schreef: 23 apr 2025, 14:07En ik begin het onderhand ook als mijn grootste blunder te ervaren dat ik hier ooit een account aangemaakt heb. Want er is hier iedere keer geneuzel om niets. Op ieder slak zout leggen. Bewust of onbewust dingen niet goed lezen. Eigenlijk best wel jammer dat we hier niet fijner met elkaar van gedachte lijken te kunnen wisselen..
Dit is een discussieforum, waar er over diverse zaken gediscussieerd wordt. Het staat je vrij om aan bepaalde discussies wel of niet mee te doen.

Het is jammer dat de discussie van vandaag naar aanleiding van het overleiden van een persoon gevoerd wordt. Dat geeft mij altijd een wat onaangenaam gevoel.

Maar dat het over "geneuzel om niets" zou gaan, zeg ik je echter absoluut niet na. Voor leer van de rechtvaardiging van de goddeloze door het geloof en de toegerekende gerechtigheid van Christus, zijn onze voorvaderen zingend de brandstapels opgegaan.

George Whitefield
Plaats reactie