In memoriam

JanRap

Re: In memoriam

Bericht door JanRap »

Vrouwke schreef: 22 apr 2025, 09:18 Ergens denk ik dat de barmhartigheid van de HEERE zich veel breder uitstrekt dan wij ons voor kunnen stellen.
Maar op mij komen verschillende dingen uit zijn testament toch erg vervreemdend over...

https://nos.nl/collectie/13987/artikel/ ... a-maggiore:

Hij schreef zijn leven en bisschoppelijk ambt toe te hebben vertrouwd aan "de Moeder van Onze Heer, de Heiligste Maria." Hij wenste dus ook begraven te worden in de Basiliek van Santa Maria Maggiore.

"Moge de Heer een beloning geven aan een ieder die van mij heeft gehouden en voor mij zal blijven bidden", sluit hij zijn testament af.

Het lijden dat hij in het laatste deel van zijn leven heeft doorstaan, zegt hij op te dragen aan de Heer, "voor vrede over de hele wereld en verbroedering onder alle volken".
@ Vrouwke, vriendelijk en eerlijk van u. Zou zelf uw eerste zin liever anders onder woorden brengen: 'De barmhartigheid van de HEERE strekt zich zo ver uit als Hij in Zijn Woord heeft geopenbaard.
DDD

Bericht door DDD »

Waar staat dat in de Bijbel?
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

JanRap schreef: 22 apr 2025, 15:38
Vrouwke schreef: 22 apr 2025, 09:18 Ergens denk ik dat de barmhartigheid van de HEERE zich veel breder uitstrekt dan wij ons voor kunnen stellen.
Maar op mij komen verschillende dingen uit zijn testament toch erg vervreemdend over...

https://nos.nl/collectie/13987/artikel/ ... a-maggiore:

Hij schreef zijn leven en bisschoppelijk ambt toe te hebben vertrouwd aan "de Moeder van Onze Heer, de Heiligste Maria." Hij wenste dus ook begraven te worden in de Basiliek van Santa Maria Maggiore.

"Moge de Heer een beloning geven aan een ieder die van mij heeft gehouden en voor mij zal blijven bidden", sluit hij zijn testament af.

Het lijden dat hij in het laatste deel van zijn leven heeft doorstaan, zegt hij op te dragen aan de Heer, "voor vrede over de hele wereld en verbroedering onder alle volken".
@ Vrouwke, vriendelijk en eerlijk van u. Zou zelf uw eerste zin liever anders onder woorden brengen: 'De barmhartigheid van de HEERE strekt zich zo ver uit als Hij in Zijn Woord heeft geopenbaard.
Ik bedoelde er vooral mee te zeggen dat ook wanneer wij misschien "vreemde" dingen zien, de HEERE er misschien toch ook iets goeds in kan zien. Want wie is er hier nu een gelovige zonder gebreken en dwalingen?
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Vrouwke schreef: 22 apr 2025, 19:57 Ik bedoelde er vooral mee te zeggen dat ook wanneer wij misschien "vreemde" dingen zien, de HEERE er misschien toch ook iets goeds in kan zien.
De Heere ziet niet "iets goeds" in ons, dat ons waard maakt om gered te worden. Enkel de toegetekende gerechtigheid van Christus, niet door de werken, maar door het geloof alleen, maakt een zondaar recht voor God.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Dat bedoel ik ook met “iets goeds”. Dat iemand in de grond van zijn hart de toevlucht heeft leren nemen tot Christus..
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
DDD

Bericht door DDD »

Dat was ook zonder toelichting toch hopelijk wel duidelijk?
KDD

Bericht door KDD »

Bertiel schreef: 21 apr 2025, 11:49 Paus Franciscus is gestorven.
What een dramatisch gedoe weer in de Vatican.
J.C. Philpot

DDD schreef: 22 apr 2025, 23:48 Dat was ook zonder toelichting toch hopelijk wel duidelijk?
Dat was het niet. Ook het geloof zelf heeft in zichzelf geen verdienstelijkheid, zodat God er “iets goeds” in zou zien (HC Antwoord 61: Niet, dat ik vanwege de waardigheid mijns geloofs Gode aangenaam ben (...)).

Het komt erop aan dat een zondaar door een geschonken geloof, verenigd wordt met Christus. Niet meer en niet minder.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Lees 1 Koningen 14 vers 13
(inclusief kanttekening 27)
‭‭
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

J.C. Philpot schreef: 22 apr 2025, 22:34
Vrouwke schreef: 22 apr 2025, 19:57 Ik bedoelde er vooral mee te zeggen dat ook wanneer wij misschien "vreemde" dingen zien, de HEERE er misschien toch ook iets goeds in kan zien.
De Heere ziet niet "iets goeds" in ons, dat ons waard maakt om gered te worden. Enkel de toegetekende gerechtigheid van Christus, niet door de werken, maar door het geloof alleen, maakt een zondaar recht voor God.
"En gans Israël zal hem beklagen en hem begraven; want deze alleen van Jeróbeam zal in het graf komen, omdat in hem wat goeds voor den HEERE, den God Israëls, in het huis van Jeróbeam gevonden is", 1 Kon. 14:13.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Kanttekening 27 wat goeds Dat is enige beginselen der vreze Gods en ware vromigheid, niet door de natuur, maar door Gods Geest in hem gewrocht, Joh. 1:13, en Joh. 3:6.
‭‭
DDD

Bericht door DDD »

Sorry hoor, maar J.C. Philpot vraagt naar de bekende weg. Als het nu een onbekende forummer was met Arminiaanse trekjes, kon het misschien nog wat zinnigs bijdragen, maar dit gaat mijns inziens nergens over.
DDD

Bericht door DDD »

Ook dat lijkt mij niet juist. Wat jij vreemd vindt, kan de Heere wellicht prachtig vinden.

Wat wij vreemd vinden, doet niet ter zake. Zelfs als wij menen dat iets in strijd is met Gods openbaring (dan noem je dat niet meer vreemd) weten wij nog niet in hoeverre God zich aan onze of andermans dwalingen aanpast.
J.C. Philpot

DDD schreef: 23 apr 2025, 13:09(...) weten wij nog niet in hoeverre God zich aan onze of andermans dwalingen aanpast.
God die zich aan dwalingen aanpast? Ik snap niet dat je dat op durft te schrijven.

In ieder geval spreekt de schrift hele andere dingen over dwalingen.

George Whitefield
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

God gaat niet tegen zijn eigen woord (/waarheid/wezen) in !
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Plaats reactie