Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Wat bijeen hoort,
of wat volgens mij bijeen hoort —
dat zijn twee rivieren
die soms dezelfde bedding vinden,
soms de andere kant op stromen.
Ik zie jouw ogen in de regen,
hoor jouw stem in lege kamers,
en ik zeg: dit hoort samen,
ook als de kerk zijn schouders ophaalt.
Want wie bepaalt wat echt verband houdt?
De taal? De tijd? De waarheid? De kerk? of Christus?
Of .... alleen het hart,
dat zonder bewijs kiest
voor wat niet los mag?
of wat volgens mij bijeen hoort —
dat zijn twee rivieren
die soms dezelfde bedding vinden,
soms de andere kant op stromen.
Ik zie jouw ogen in de regen,
hoor jouw stem in lege kamers,
en ik zeg: dit hoort samen,
ook als de kerk zijn schouders ophaalt.
Want wie bepaalt wat echt verband houdt?
De taal? De tijd? De waarheid? De kerk? of Christus?
Of .... alleen het hart,
dat zonder bewijs kiest
voor wat niet los mag?
Dat is precies het dilemma. Je schrijft heel mooi Nederlands, trouwens.
Met Pasen hoor je veel over vrouwen die door Jezus werden aangesteld als verkondigers van Goede Boodschap. De mannen lieten het lelijk afweten.
- Lilian1975
God kiest het "zwakke" aan om de "sterke" te beschamen. God werkt verrassend anders dan wij als mens zouden doen.
Deze vrouwen moesten getuigen ( is geen ambt) van Zijn opstanding, wat in die tijd al zeer bijzonder was omdat vrouwen niet als getuigen mochten optreden bij rechtszaken bijvoorbeeld.
Om de discipelen uit hun wanhoop te verlossen. Zij moesten het z.s.m. weten. Omdat de Heere hen uit zou zenden in het ambt van apostel om te verkondigen het Evangelie..
Precies.@refo zal het wel apart vinden dat toen er een vervanger voor Judas moest komen er twee mannen op tweetal werden gezet. En toen er 7 diakenen werden verkozen staat er: Ziet dan om, broeders, naar zeven mannen uit u, enz.Lilian1975 schreef: ↑21 apr 2025, 08:44God kiest het "zwakke" aan om de "sterke" te beschamen. God werkt verrassend anders dan wij als mens zouden doen.
Deze vrouwen moesten getuigen ( is geen ambt) van Zijn opstanding, wat in die tijd al zeer bijzonder was omdat vrouwen niet als getuigen mochten optreden bij rechtszaken bijvoorbeeld.
Om de discipelen uit hun wanhoop te verlossen. Zij moesten het z.s.m. weten. Omdat de Heere hen uit zou zenden in het ambt van apostel om te verkondigen het Evangelie..
Gelukkig ken ik veel vrouwen die van Christus mogen getuigen en het ambt niet begeren omdat zij Bijbels willen leven.
…..en nu ga ik naar de kerk.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Goed vasthouden @Huisman. Blijf het jezelf inprenten. Gescheurd moet er immers worden! Sleep het overal bij!huisman schreef: ↑21 apr 2025, 08:56Precies.@refo zal het wel apart vinden dat toen er een vervanger voor Judas moest komen er twee mannen op tweetal werden gezet. En toen er 7 diakenen werden verkozen staat er: Ziet dan om, broeders, naar zeven mannen uit u, enz.Lilian1975 schreef: ↑21 apr 2025, 08:44God kiest het "zwakke" aan om de "sterke" te beschamen. God werkt verrassend anders dan wij als mens zouden doen.
Gelukkig ken ik veel vrouwen die van Christus mogen getuigen en het ambt niet begeren omdat zij Bijbels willen leven.
Ik haal Gods Woord aan. Die moet inderdaad ingeprent worden.Wim Anker schreef: ↑21 apr 2025, 12:20Goed vasthouden @Huisman. Blijf het jezelf inprenten. Gescheurd moet er immers worden! Sleep het overal bij!huisman schreef: ↑21 apr 2025, 08:56Precies.@refo zal het wel apart vinden dat toen er een vervanger voor Judas moest komen er twee mannen op tweetal werden gezet. En toen er 7 diakenen werden verkozen staat er: Ziet dan om, broeders, naar zeven mannen uit u, enz.Lilian1975 schreef: ↑21 apr 2025, 08:44God kiest het "zwakke" aan om de "sterke" te beschamen. God werkt verrassend anders dan wij als mens zouden doen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Welke tekst is dit dan? "refo zal het wel apart vinden dat toen er een vervanger voor Judas moest komen er twee mannen op tweetal werden gezet".huisman schreef: ↑21 apr 2025, 13:15Ik haal Gods Woord aan. Die moet inderdaad ingeprent worden.Wim Anker schreef: ↑21 apr 2025, 12:20Goed vasthouden @Huisman. Blijf het jezelf inprenten. Gescheurd moet er immers worden! Sleep het overal bij!huisman schreef: ↑21 apr 2025, 08:56Precies.@refo zal het wel apart vinden dat toen er een vervanger voor Judas moest komen er twee mannen op tweetal werden gezet. En toen er 7 diakenen werden verkozen staat er: Ziet dan om, broeders, naar zeven mannen uit u, enz.Lilian1975 schreef: ↑21 apr 2025, 08:44
God kiest het "zwakke" aan om de "sterke" te beschamen. God werkt verrassend anders dan wij als mens zouden doen.
Handelingen 1 : 21-26 en de andere tekst is Handelingen 6.Wim Anker schreef: ↑21 apr 2025, 13:35Welke tekst is dit dan? "refo zal het wel apart vinden dat toen er een vervanger voor Judas moest komen er twee mannen op tweetal werden gezet".huisman schreef: ↑21 apr 2025, 13:15Ik haal Gods Woord aan. Die moet inderdaad ingeprent worden.Wim Anker schreef: ↑21 apr 2025, 12:20Goed vasthouden @Huisman. Blijf het jezelf inprenten. Gescheurd moet er immers worden! Sleep het overal bij!huisman schreef: ↑21 apr 2025, 08:56
Precies.@refo zal het wel apart vinden dat toen er een vervanger voor Judas moest komen er twee mannen op tweetal werden gezet. En toen er 7 diakenen werden verkozen staat er: Ziet dan om, broeders, naar zeven mannen uit u, enz.
De opmerking van @refo zou neutraal zijn geweest als het bv. in het topic ‘Hoe was je zondag’ was geplaatst. Nu plaatst hij het is het topic ‘GS CGK 2024’. Dat is provocatie en ik was zo dom om daar op te reageren. Dat zal ik dus ook niet meer doen.
Jezus koos Zelf Saulus als vervanger. Hij had Petrus geen opdracht gegeven de twaalf weer compleet te maken.Wim Anker schreef: ↑21 apr 2025, 13:35Welke tekst is dit dan? "refo zal het wel apart vinden dat toen er een vervanger voor Judas moest komen er twee mannen op tweetal werden gezet".huisman schreef: ↑21 apr 2025, 13:15Ik haal Gods Woord aan. Die moet inderdaad ingeprent worden.Wim Anker schreef: ↑21 apr 2025, 12:20Goed vasthouden @Huisman. Blijf het jezelf inprenten. Gescheurd moet er immers worden! Sleep het overal bij!huisman schreef: ↑21 apr 2025, 08:56
Precies.@refo zal het wel apart vinden dat toen er een vervanger voor Judas moest komen er twee mannen op tweetal werden gezet. En toen er 7 diakenen werden verkozen staat er: Ziet dan om, broeders, naar zeven mannen uit u, enz.
Dat heb ik me ook altijd afgevraagd: of Petrus niet te voortvarend was door een nieuwe apostel aan te willen stellen. Maar de Bijbel geeft er verder geen afkeurend oordeel over. Ook worden ze niet gestraft, zoals Ananias en Saffira. Dus zeker weten doe ik het ook niet.
De Schrift geeft er een goedkeurend oordeel over, zoals uit de hele beschrijving van deze gebeurtenis blijkt; de beschrijving laat de Goddelijke leiding duidelijk doorklinken. Dat Jezus Saulus als vervanger koos, is ook een triest eigen bedenksel.Posthoorn schreef: ↑21 apr 2025, 16:37Dat heb ik me ook altijd afgevraagd: of Petrus niet te voortvarend was door een nieuwe apostel aan te willen stellen. Maar de Bijbel geeft er verder geen afkeurend oordeel over. Ook worden ze niet gestraft, zoals Ananias en Saffira. Dus zeker weten doe ik het ook niet.
Wat een vreemde gedacht. Hoe zie jij het gebed in vs 24 en 25 van Handelingen 1 ?Posthoorn schreef: ↑21 apr 2025, 16:37Dat heb ik me ook altijd afgevraagd: of Petrus niet te voortvarend was door een nieuwe apostel aan te willen stellen. Maar de Bijbel geeft er verder geen afkeurend oordeel over. Ook worden ze niet gestraft, zoals Ananias en Saffira. Dus zeker weten doe ik het ook niet.