Seksueel misbruik

Rido91

Re: Seksueel misbruik

Bericht door Rido91 »

Ik denk dat je in elk geval wel kan stellen dat zo'n celibatair leven onmogelijk is in eigen kracht, en zeker als je zelf nog niet tot het ware geloof gekomen bent (zoals je in het interview destijds toch wel las) lijkt mij dat al helemaal onmogelijk. Dan wordt het waarschijnlijk toch meer iets dat je bang wordt om uit de geloofsgemeenschap gestoten te worden en je verworvenheden in de refowereld op te geven. In dat geval denk ik dat de kans groter is dat je 'geheime wegen' gaat zoeken om aan die leegte te kunnen voldoen in de hoop dat niemand erachter komt. In dat geval is de kans misschien groter dat je je op glad ijs gaat begeven.
Of er een op een een relatie te leggen is tussen celibatair leven en misbruik weet ik niet, maar ik denk dat de werkelijke motivatie waarom je celibatair wil leven wel meespeelt.
Profesto

Bericht door Profesto »

MGG schreef: 18 apr 2025, 13:11
Profesto schreef: 18 apr 2025, 12:58
Anselmus schreef: 18 apr 2025, 11:29
Profesto schreef: 18 apr 2025, 07:43
Dat laatste ben ik met je eens.
Volgens mij 'promoot' ik niets, ik laat alleen zien dat de levensstijl die wordt voorgehouden aan homo's en lesbiennes in reformatorische kring een risico kent. Namelijk dat mensen die hun seksuele gevoelens geen uitweg kunnen geven onwenselijk gedrag kunnen gaan vertonen.
Kwestie van conclusie op basis van n=1. Hoe zie je dit in relatie tot misstanden tot bijvoorbeeld The Voice? Je maakt mij niet wijs dat dat celibatair levende christenen betrof. Een dergelijke survive conclusie mag je wel wat meer onderbouwen.
Denk ook aan de zaak van Johan Quist en het feit dat homo ontmoetingsplaatsen alleen nog voorkomen rond de biblebelt.
Dit is totaal geen onderbouwing en het 2e is ook nog eens onjuist. Kan je het ook onderbouwen met feiten? Voor elke losse casus kan je eenvoudig 5 casussen van niet christenen aandragen.
2 artikelen over HOP rond de biblebelt:
De Gelderlander
Hier een NOS artikel waarin het genoemd wordt
MGG

Bericht door MGG »

Profesto schreef: 18 apr 2025, 13:52
MGG schreef: 18 apr 2025, 13:11
Profesto schreef: 18 apr 2025, 12:58
Anselmus schreef: 18 apr 2025, 11:29

Kwestie van conclusie op basis van n=1. Hoe zie je dit in relatie tot misstanden tot bijvoorbeeld The Voice? Je maakt mij niet wijs dat dat celibatair levende christenen betrof. Een dergelijke survive conclusie mag je wel wat meer onderbouwen.
Denk ook aan de zaak van Johan Quist en het feit dat homo ontmoetingsplaatsen alleen nog voorkomen rond de biblebelt.
Dit is totaal geen onderbouwing en het 2e is ook nog eens onjuist. Kan je het ook onderbouwen met feiten? Voor elke losse casus kan je eenvoudig 5 casussen van niet christenen aandragen.
De Gelderlander
Hier een NOS artikel waarin het genoemd wordt
Je beweerde dat het een feit is dat homo ontmoetingsplaatsen alleen nog voorkomen rond de biblebelt. Dat is feitelijk onjuist. Dat blijkt zelfs uit de link die je zelf deelt.
Profesto

Bericht door Profesto »

Ik was inderdaad iets te stellig, maar ik denk dat je m'n punt wel begrijpt nadat je gelezen hebt dat ontmoetingsplekken vooral rond de biblebelt liggen.
Anselmus

Bericht door Anselmus »

In de Biblebelt is nu eenmaal meer bos dan bij Scheveningen of Amsterdam, logisch dat je dit niet doet op een open strand of op de Dam. Toch denk ik dat er meer homo-ontmoetingsplekken zijn in Amsterdam, alleen niet buiten in het bos.
Laatst gewijzigd door Anselmus op 18 apr 2025, 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Fides Quaerens Intellectum
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Profesto schreef: 18 apr 2025, 13:52

De Gelderlander
Een gedeelte van de Biblebelt ligt in Gelderland dus jah...
Als je eerlijk wilt kijken moet je naar heel Nederland kijken.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

De slachtoffers zijn zowel minder- als meerderjarig.

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/467 ... -aangiftes
Terri

Bericht door Terri »

Rido91 schreef: 18 apr 2025, 13:28 Ik denk dat je in elk geval wel kan stellen dat zo'n celibatair leven onmogelijk is in eigen kracht, en zeker als je zelf nog niet tot het ware geloof gekomen bent (zoals je in het interview destijds toch wel las) lijkt mij dat al helemaal onmogelijk. Dan wordt het waarschijnlijk toch meer iets dat je bang wordt om uit de geloofsgemeenschap gestoten te worden en je verworvenheden in de refowereld op te geven. In dat geval denk ik dat de kans groter is dat je 'geheime wegen' gaat zoeken om aan die leegte te kunnen voldoen in de hoop dat niemand erachter komt. In dat geval is de kans misschien groter dat je je op glad ijs gaat begeven.
Of er een op een een relatie te leggen is tussen celibatair leven en misbruik weet ik niet, maar ik denk dat de werkelijke motivatie waarom je celibatair wil leven wel meespeelt.
Ik heb het verwijderd, wil absoluut niemand kwetsen. Was ook niet mijn bedoeling. Wilde juist aangeven dat ik hem 'begrijp' tot op zekere hoogte. Maar dit was niet handig.
Laatst gewijzigd door Terri op 18 apr 2025, 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.
CvD

Bericht door CvD »

Terri schreef: 18 apr 2025, 14:49
Rido91 schreef: 18 apr 2025, 13:28 Ik denk dat je in elk geval wel kan stellen dat zo'n celibatair leven onmogelijk is in eigen kracht, en zeker als je zelf nog niet tot het ware geloof gekomen bent (zoals je in het interview destijds toch wel las) lijkt mij dat al helemaal onmogelijk. Dan wordt het waarschijnlijk toch meer iets dat je bang wordt om uit de geloofsgemeenschap gestoten te worden en je verworvenheden in de refowereld op te geven. In dat geval denk ik dat de kans groter is dat je 'geheime wegen' gaat zoeken om aan die leegte te kunnen voldoen in de hoop dat niemand erachter komt. In dat geval is de kans misschien groter dat je je op glad ijs gaat begeven.
Ik denk dat je iets heel wezenlijks aantipt. In het interview las ik een onzekere jongen, die bewierookt is om zijn orgelspel en voor zover ik ook kon opmaken, geen geloof in de Heere Jezus had. Ik laat in het midden hoe dat komt en waardoor.
Dit alles samen met zijn aantrekkelijke uiterlijk, z'n uitbundigheid ( luister z'n orgelspel) , vurigheid en dan niet echt een fundament of toevluchtsoord te hebben, gaan oh zo gauw niet alleen op het orgel, maar ook in z'n leven wellicht alle remmen los.
Ik zag i.i.g. toen al een hele instabiele jongeman, die geen raad met de situatie wist.
Bekendheid in seculiere of kerkelijke wereld is een grote valkuil.
Ik voel veel empathie voor hem, maar keur z'n keuzes niet goed.
Wat betreft de schorsing; dat zal niet zijn op grond van relaties met mannen, want daar schreef hij juist over dat de politie totaal niet begreep 'waarom hij zo moeilijk deed'.
Ik denk dat je een messcherpe analyse hier neerzet @Terri. Ben het volkomen met je eens.
Dodo

Bericht door Dodo »

Een politiemedewerker moet oppassen met wat hij doet, om zich niet chantabel te maken. Daar kan een deel van het probleem liggen.
huisman

Bericht door huisman »

CvD schreef: 18 apr 2025, 14:57
Terri schreef: 18 apr 2025, 14:49
Ik denk dat je iets heel wezenlijks aantipt. In het interview las ik een onzekere jongen, die bewierookt is om zijn orgelspel en voor zover ik ook kon opmaken, geen geloof in de Heere Jezus had. Ik laat in het midden hoe dat komt en waardoor.
Dit alles samen met zijn aantrekkelijke uiterlijk, z'n uitbundigheid ( luister z'n orgelspel) , vurigheid en dan niet echt een fundament of toevluchtsoord te hebben, gaan oh zo gauw niet alleen op het orgel, maar ook in z'n leven wellicht alle remmen los.
Ik zag i.i.g. toen al een hele instabiele jongeman, die geen raad met de situatie wist.
Bekendheid in seculiere of kerkelijke wereld is een grote valkuil.
Ik voel veel empathie voor hem, maar keur z'n keuzes niet goed.
Wat betreft de schorsing; dat zal niet zijn op grond van relaties met mannen, want daar schreef hij juist over dat de politie totaal niet begreep 'waarom hij zo moeilijk deed'.
Ik denk dat je een messcherpe analyse hier neerzet @Terri. Ben het volkomen met je eens.
Een verdachte is nog geen veroordeelde. Ik vind het dan ook nogal aanmatigend om ver voor de rechter uit te lopen en daarnaast ook nog koude grond psychologie te bedrijven.

Indien een broeder zondigt....Dan staat het ons niet vrij om zijn karakter te gaan ontleden op een openbaar forum.

.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Dat denk ik in zijn algemeenheid ook. Als je eerst verleid wordt en daarna gedwongen om vertrouwelijke gegevens te delen, dan kan het van kwaad tot erger gaan. Maar aangezien we nog niets weten, hoeven we niet te speculeren.
Plaats reactie