Preken beluisteren op internet
Re: Preken beluisteren op internet
Kun je ook toelichten wat daar precies mis mee is?
Zeker een hele ontroerende en rijke rouwdienst. Zoals de dominee zei: een bloem, krachteloos en teer maar nu een bloem in Gods tuinMichaels schreef: ↑17 apr 2025, 19:08 Tsja…. je kunt van alles vinden van Ds. A. Kort Oud Gereformeerde Gemeenten Krimpen aan den IJssel gehouden in Stolwijk maar deze begrafenis van een jongentje van 5 jaar is wel zeer ontroerend en tevens rijk van inhoud.
https://kerkdienstgemist.nl/stations/19 ... 7680000198
Het jongentje is verongelukt in de Krimpenerwaard
https://www.rd.nl/artikel/1103354-vijfj ... uwvoertuig
het gaat voor dit gezin:
https://www.terdege.nl/artikelen/ik-wil ... QJw0AhlB9Q
Een dominee kan dat niet, tenzij hij daar de zekerheid over weet. Dat kan hem Godswege hem bekend worden. Dan is een wettig geroepen en gezonden predikant daartoe gerechtigd, ja zelfs verplicht. Dat is zeker een zwaar gewicht voor een geroepen leraar. En dit moet ook gebeuren, de tucht moet gehandhaafd worden. Onze belijdenisgeschriften noemen dit zelfs één van de kenmerken om de valse kerk te onderscheiden van de ware kerk.De Rijssenaar schreef: ↑17 apr 2025, 17:41 Ik vond het laatste wel erg heftig hoor! Dat de dominee iemand voor hypocriet uitmaakt is nogal wat. Ook wat hij allemaal zegt over het eigen kerkverband zelfs. Dat zorgt alleen maar voor meer scheiding en verdeeldheid in de gemeenten..
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-
Dat lijkt me een goed advies! Sorry, De Rijssenaar, maar ik vind je bijdragen nog niet direct een aanwinst voor dit forum. Krijg het gevoel obv deze en eerdere berichten dat je op dit forum bent gekomen om te stoken en frustraties te uiten. Mijn advies zou ook zijn om een pastoraal gesprek bij je kerkenraad aan te vragen en je grieven te bespreken.Roos2018 schreef: ↑17 apr 2025, 22:21Zou het wellicht niet beter zijn om dit face-to-face met je predikant te bespreken?De Rijssenaar schreef: ↑17 apr 2025, 21:17Luister maar naar Rijssen-Noord avondienst van 6 april. Het is ongeveer de laatste 20 minuten. https://www.gergemrijssen.nl/terugluisteren/Erskinees schreef: ↑17 apr 2025, 21:11Wat zegt hij precies over het kerkverband?De Rijssenaar schreef: ↑17 apr 2025, 17:41 Ik vond het laatste wel erg heftig hoor! Dat de dominee iemand voor hypocriet uitmaakt is nogal wat. Ook wat hij allemaal zegt over het eigen kerkverband zelfs. Dat zorgt alleen maar voor meer scheiding en verdeeldheid in de gemeenten..
Persoonlijk vind ik het nogal drastisch dat je dit soort issues op RF plaatst.
Je bent vrij om te posten, maar ik zou je willen adviseren om hiermee te stoppen.
Het lijkt me ook geen goed idee om de preek van deze link te beluisteren; luisteren we dan nog naar het Woord - waar de preek voor bedoeld is! - of zijn we meer gefocused op de perikelen van hetgeen jouw predikant gezegd heeft?
Ik vind dit niet aardig.
Rijssenaar is vast een jonge man. Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Als een dominee domme uitspraken doet, dan mogen die hier worden besproken. Daar is het een forum voor. Allemaal met zachtmoedigheid en vreze, op een vriendelijke toon, maar niet zouteloos, maar eerlijk, zoals de apostel aan de Kollossenzen schrijft.
Als een dominee domme uitspraken doet, dan mogen die hier worden besproken. Daar is het een forum voor. Allemaal met zachtmoedigheid en vreze, op een vriendelijke toon, maar niet zouteloos, maar eerlijk, zoals de apostel aan de Kollossenzen schrijft.
Toch ben ik wat in de war over de forumregels. Als iemand vraagt om een fragment wordt hij verbannen. Als iemand het fragment plaatst wordt hij geprezen. Kan de logica daar niet van inzien.DDD schreef: ↑17 apr 2025, 23:29 Ik vind dit niet aardig.
Trouwens één van de grote nadelen van al de online preken (naast de vele voordelen) vind ik het geknip in deze preken en dit knipsel gebruiken om te bekritiseren of op te hemelen of het verwijzen naar minuut zus tot minuut zo met dezelfde intentie.
Ik kan daar niets geestelijks in ontdekken en vind het ook refoforum onwaardig. Denk niet dat wij zo nog veel van de Bijbelse bedoeling van de preek heel laten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Hoe kom je daar nu weer bij? Er is (in ieder geval de laatste jaren) niemand verbannen vanwege het vragen om een fragment.
Het laatste bericht van een forummer was:
Daarna werd hij/zij verbannen. Is het heel raar dat ik dan deze blijkbaar verkeerde conclusie trok?
Blijf voor mij wel dat ik het plaatsen van preekfragmenten om op te schieten een ongeestelijke zaak vind. In mijn optiek is dat plaatsen niet in overeenstemming met de forumregels.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Het laatste ben ik met je eens; het eerste is een optische illusie.
-
Kopje koffie heeft geen nut. Levert alleen maar gedoe op…. Dit zit zo diep dat men echt niet gaat veranderen. Veel mensen hebben al kopjes koffie willen drinken, maar leidt tot niks. Of leidt tot nog extremere standpunten. Dus ja. Snap het advies, maar praktijk kan soms wat weerbarstiger zijn
Hoe begrijpelijk ook, soms moet er wat van je hart, toch wil ik je in alle liefde raden; laat het hierbij.De Rijssenaar schreef: ↑18 apr 2025, 12:15 Kopje koffie heeft geen nut. Levert alleen maar gedoe op…. Dit zit zo diep dat men echt niet gaat veranderen. Veel mensen hebben al kopjes koffie willen drinken, maar leidt tot niks. Of leidt tot nog extremere standpunten. Dus ja. Snap het advies, maar praktijk kan soms wat weerbarstiger zijn
Het geeft hete hoofden en koude harten. En zelf krijg je er geen vrede in je hart mee.
En ik weet absoluut waar je het over hebt, maar, ik weet ook een betere plek voor je 'pijn';
Kijk juist vandaag naar het kruis!
+1Terri schreef: ↑18 apr 2025, 12:45Hoe begrijpelijk ook, soms moet er wat van je hart, toch wil ik je in alle liefde raden; laat het hierbij.De Rijssenaar schreef: ↑18 apr 2025, 12:15 Kopje koffie heeft geen nut. Levert alleen maar gedoe op…. Dit zit zo diep dat men echt niet gaat veranderen. Veel mensen hebben al kopjes koffie willen drinken, maar leidt tot niks. Of leidt tot nog extremere standpunten. Dus ja. Snap het advies, maar praktijk kan soms wat weerbarstiger zijn
Het geeft hete hoofden en koude harten. En zelf krijg je er geen vrede in je hart mee.
En ik weet absoluut waar je het over hebt, maar, ik weet ook een betere plek voor je 'pijn';
-
Ja, dank. Is ook zo. Ik snap wat je bedoelt.... Maar ook dat is in praktijk soms lastigTerri schreef: ↑18 apr 2025, 12:45 Hoe begrijpelijk ook, soms moet er wat van je hart, toch wil ik je in alle liefde raden; laat het hierbij.

In Rijssen kun je toch zo onder een andere prediking zitten? Keus genoeg lijkt me.
Precies. Ik vind het wonderlijk, en eigenlijk ook beschamend deze discussie in de week naar Goede Vrijdag en Pasen te lezen. De dag dat onze Zaligmaker voor ons zondaren de dood in wilde gaan, we naar de kerk mogen, laat dan de rest toch lekker rusten.Terri schreef: ↑18 apr 2025, 12:45Hoe begrijpelijk ook, soms moet er wat van je hart, toch wil ik je in alle liefde raden; laat het hierbij.De Rijssenaar schreef: ↑18 apr 2025, 12:15 Kopje koffie heeft geen nut. Levert alleen maar gedoe op…. Dit zit zo diep dat men echt niet gaat veranderen. Veel mensen hebben al kopjes koffie willen drinken, maar leidt tot niks. Of leidt tot nog extremere standpunten. Dus ja. Snap het advies, maar praktijk kan soms wat weerbarstiger zijn