Seksueel misbruik

Floppy

Re: Seksueel misbruik

Bericht door Floppy »

Profesto schreef: 18 apr 2025, 07:37...

Maar dat neemt toch niet weg dat zowel de organist als het misbruik in de RK kerk plaatsvonden door personen die celibatair leefden en dus hun seksuele gevoelens geen plaats konden geven in een 'geordende' context.
Tijdens colleges RK Kerkelijk Recht kwam dit ter sprake (verband celibaat en misbruik). Hoewel het populair is om dit verband te leggen is het wetenschappelijk niet goed aan te tonen.
helma

Bericht door helma »

Profesto schreef:
helma schreef: 18 apr 2025, 07:33
Profesto schreef:Ik zie vooral een link met (zelf)opgelegd celibaat. Dat ging in RK kringen ook niet goed.
Wie heeft hem dit celibaat opgelegd denk je?
Is dat niet in de eerste plaats Gods Woord?

Ik zie ook de link met gevoelens die geen uitweg krijgen. Maar zie dat beslist niet als excuus voor een huwelijk wat (en/of een levensstijl die) tegen Gods Woord ingaat.

Maar ik denk dat jij daarin andere overtuigingen hebt en promoot.

Dat maakt overigens niet dat ik dit heel aangrijpend vind voor betreffende persoon.
Hij heeft veel gebed nodig.
Dat laatste ben ik met je eens.
Volgens mij 'promoot' ik niets, ik laat alleen zien dat de levensstijl die wordt voorgehouden aan homo's en lesbiennes in reformatorische kring een risico kent. Namelijk dat mensen die hun seksuele gevoelens geen uitweg kunnen geven onwenselijk gedrag kunnen gaan vertonen.
Ik denk dat je het hier op het forum altijd 'tussen de regels' promoot en elders meer openbaar.
MGG

Bericht door MGG »

Profesto schreef: 18 apr 2025, 07:37
MGG schreef: 18 apr 2025, 00:27
Profesto schreef: 18 apr 2025, 00:15 Wie heeft het over kindermisbruik?

Zie verder dit artikel.
Niemand?

In het artikel staat er weinig over. Nog los van dat het een commissie is en niet blijkt dat het om wetenschappelijk onderzoek gaat. De zin 'Geen cruciale factor, maar maakt het risico op seksueel misbruik wel groter' zegt daarom weinig. Mocht ik van het weekend tijd hebben dan ga ik het rapport opzoeken. Op basis van het artikel ben ik niet overtuigd van de link tussen celibaat en misbruik. Nog los van de vraag of in de RK de context niet bepalender is dan het celibaat zelf.
Natuurlijk is de context wellicht bepalender dan het celibaat zelf. In de zaak van de organist is de context wellicht ook wel bepalend.

Maar dat neemt toch niet weg dat zowel de organist als het misbruik in de RK kerk plaatsvonden door personen die celibatair leefden en dus hun seksuele gevoelens geen plaats konden geven in een 'geordende' context.
De vraag blijft of dit het risico verhoogt. Gevoelsmatig zou je ja zeggen, maar of het daadwerkelijk zo is..
Henk J

Bericht door Henk J »

Job schreef: 17 apr 2025, 23:59
Henk J schreef: 17 apr 2025, 23:05
Herman schreef: 17 apr 2025, 21:31 https://www.rd.nl/artikel/1104118-polit ... misdrijven

Vooral de slotalinea lijkt te suggereren alsof er een linkje is tussen de publicatiedrang van het RD en deze nieuwe zaak.
Tjonge. De muziekwereld blijft een apart wereldje.
Ja? Zie jij er een link in met de muziekwereld?
Ik moest wel direct denken aan de opmerkingen van Tenira Sturm pas over de muziekwereld. Maar het hoeft niet natuurlijk. We weten het ook niet dus verder speculeren heeft geen zin.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

helma schreef: 18 apr 2025, 07:33 Wie heeft hem dit celibaat opgelegd denk je?

Ik zie ook de link met gevoelens die geen uitweg krijgen. Maar zie dat beslist niet als excuus voor een huwelijk wat (en/of een levensstijl die) tegen Gods Woord ingaat.

Dat maakt overigens niet dat ik dit heel aangrijpend vind voor betreffende persoon.
Bedankt voor je inbreng, Helma.
Ik vind het ook tekenend dat het eerst over allerlei bijverschijnselen moet gaan, terwijl we het morele gezag van Gods Woord niet laten meewegen. Dat aspect heb ik in eerdere casussen hierboven ook willen neerzetten.
Daarom is dit een geestelijke probleem. Wat overigens ook door de genade van God geestelijk opgelost kan worden. Maar niet door een ongeoorloofde vrijheid na te streven.
merel

Bericht door merel »

Gisteren ook iets soortgelijks gehoord; verhaal van misbruik in behoudende kerkelijke kring. Gelovigen of christenen wil ik hen niet eens noemen. Het werd door omstanders vergoeilijkt. Verschrikkelijk!

Denk dat de lentekriebelweken van de Rutger Stichting niet eens zo verkeerd is. Een groot onderdeel van deze voorlichting bestaat immers uit grenzen stellen bij grensoverschrijdend gedrag en openlijk praten over seksualiteit.

Afgelopen periode kregen een onze kinderen seksuele voorlichting op de middelbare school. Dit was verspreid over meerdere vakken zodat meerdere kanten belicht werden, de maatschappelijke problematiek met social media en psychologische druk, de Bijbelse norm, maar ook het veilig gebruik van condooms met visualiserende voorwerpen en andere anti conceptie.

Tijdens een andere voorlichting kwam een christelijke seksuoloog op school en werd expliciet de verschillende beleving van seksualiteit tussen mannen en vrouwen besproken en grenzen aangeven. Ik vind het heel goed dat de school hier zoveel aandacht aan besteed en niet alleen de biologische kant belicht. Het openlijk spreken over seksualiteit lijkt mij de enige oplossing om deze vorm van misbruik te voorkomen
Profesto

Bericht door Profesto »

Bertiel schreef: 18 apr 2025, 07:51 en mensen die ongewild niet tot een huwelijk zijn gekomen mogen naar de hoeren?
Wat een anti bijbels geluid!
Doe eens normaal. Dat zeg ik toch niet.
Profesto

Bericht door Profesto »

helma schreef: 18 apr 2025, 08:01
Profesto schreef:
helma schreef: 18 apr 2025, 07:33
Profesto schreef:Ik zie vooral een link met (zelf)opgelegd celibaat. Dat ging in RK kringen ook niet goed.
Wie heeft hem dit celibaat opgelegd denk je?

Dat laatste ben ik met je eens.
Volgens mij 'promoot' ik niets, ik laat alleen zien dat de levensstijl die wordt voorgehouden aan homo's en lesbiennes in reformatorische kring een risico kent. Namelijk dat mensen die hun seksuele gevoelens geen uitweg kunnen geven onwenselijk gedrag kunnen gaan vertonen.
Ik denk dat je het hier op het forum altijd 'tussen de regels' promoot en elders meer openbaar.
Dan lees je meer tussen de regels dan ik bedoel.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Profesto schreef: 18 apr 2025, 09:13
Bertiel schreef: 18 apr 2025, 07:51 en mensen die ongewild niet tot een huwelijk zijn gekomen mogen naar de hoeren?
nee, zeggen niet, maar als je het één tussen de regels door opmerkt, is dit het volgende
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Profesto

Bericht door Profesto »

Bertiel schreef: 18 apr 2025, 09:17
nee, zeggen niet, maar als je het één tussen de regels door opmerkt, is dit het volgende
Ik raak blijkbaar een gevoelige snaar.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

merel schreef: 18 apr 2025, 08:44 Gisteren ook iets soortgelijks gehoord; verhaal van misbruik in behoudende kerkelijke kring. Gelovigen of christenen wil ik hen niet eens noemen. Het werd door omstanders vergoeilijkt. Verschrikkelijk!

Denk dat de lentekriebelweken van de Rutger Stichting niet eens zo verkeerd is. Een groot onderdeel van deze voorlichting bestaat immers uit grenzen stellen bij grensoverschrijdend gedrag en openlijk praten over seksualiteit.

Afgelopen periode kregen een onze kinderen seksuele voorlichting op de middelbare school. Dit was verspreid over meerdere vakken zodat meerdere kanten belicht werden, de maatschappelijke problematiek met social media en psychologische druk, de Bijbelse norm, maar ook het veilig gebruik van condooms met visualiserende voorwerpen en andere anti conceptie.

Tijdens een andere voorlichting kwam een christelijke seksuoloog op school en werd expliciet de verschillende beleving van seksualiteit tussen mannen en vrouwen besproken en grenzen aangeven. Ik vind het heel goed dat de school hier zoveel aandacht aan besteed en niet alleen de biologische kant belicht. Het openlijk spreken over seksualiteit lijkt mij de enige oplossing om deze vorm van misbruik te voorkomen
Dat gebeurde bij onze kinderen op school ook en gaf thuis ook wel een goed gesprek. Mooi gedaan zo.
merel

Bericht door merel »

Vind ik ook. De middelbare school besteedt sowieso veel aandacht aan (seksuele)opvoeding. De reacties thuis varieerden van 'awkward' tot open gesprekken vol dubbelzinnige grappen.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

merel schreef: 18 apr 2025, 09:29 Vind ik ook. De middelbare school besteedt sowieso veel aandacht aan (seksuele)opvoeding. De reacties thuis varieerden van 'awkward' tot open gesprekken vol dubbelzinnige grappen.
Ik vertelde dat ik braadpanseksueel was, dat gaf een leuk gesprek.
HHR

Bericht door HHR »

Profesto schreef: 18 apr 2025, 09:18
Bertiel schreef: 18 apr 2025, 09:17
Ik raak blijkbaar een gevoelige snaar.
Wel nee dit is je tactiek. Elke discussie waar homoseksualiteit en genderonzin voorbij komt weer.
Alsof je vergoelijkt dat iemand die een ongeremde hang heeft naar geld een bank berooft.
merel

Bericht door merel »

Profesto zegt niets verkeerd. Het celibaat in de RK kerk laat zien dat onthouding van seksualiteit bij een deel van de mensen, ik denk met name bij mannen, leidt tot zondige uitspattingen.
Plaats reactie