Seksueel misbruik

Rido91

Re: Seksueel misbruik

Bericht door Rido91 »

DDD schreef: 17 apr 2025, 21:38 Het is heel erg. Bijzonder ook dat de vermoedelijke slachtoffers contact hadden met het RD. Maar goed, je weet niet hoe de onderwereld mensen kan chanteren en gezien het feit dat het óók gaat om het delen van geheime informatie zou dat best eens met elkaar te maken kunnen hebben.

We mogen wel veel voor de slachtoffers en hem bidden.
In het artikel in het ND stond dat de krant signalen had dat de mogelijke zedenmisdrijven tot stand kwamen door contacten met christelijke homo's (reacties die hij destijds op zijn coming-out kreeg)
DDD

Bericht door DDD »

Ik las het ND zojuist ook. Dat maakt het wel bijzonder, want seksuele omgang is volgens de Nederlandse wet toegestaan vanaf 16 jaar. Dat vind ik zelf al een tamelijk ruime grens, ook los van wat je als christen over seksualiteit vindt.

Het wringt nogal met zijn uitspraken in Terdege. Maar goed, het kerkelijk opgelegde celibaat is niet voor niets door de reformatoren bestreden.

We zullen als er strafbare feiten zijn ontdekt, er vanzelf meer van horen.
Profesto

Bericht door Profesto »

DDD schreef: 17 apr 2025, 22:03 Ik las het ND zojuist ook. Dat maakt het wel bijzonder, want seksuele omgang is volgens de Nederlandse wet toegestaan vanaf 16 jaar. Dat vind ik zelf al een tamelijk ruime grens, ook los van wat je als christen over seksualiteit vindt.
Je lijkt hier de richting van zedenmisdrijven met jongens van een jongere leeftijd te denken, maar dat hoeft natuurlijk niet. En er staat mannen in het artikel.
DDD schreef: 17 apr 2025, 22:03 Het wringt nogal met zijn uitspraken in Terdege. Maar goed, het kerkelijk opgelegde celibaat is niet voor niets door de reformatoren bestreden.

We zullen als er strafbare feiten zijn ontdekt, er vanzelf meer van horen.
Ik vind het heel triest.
DDD

Bericht door DDD »

Ik las het. Maar dat is dan toch vreemd, want als het mannen betreft, die via een artikel contact met hem opnemen, dan is dat niet strafbaar en dus ook geen reden om iemand op te pakken.

Dus ik denk eerder aan een criminele bende. Maar los daarvan: het is heel treurig en ingrijpend voor alle betrokkenen.
Profesto

Bericht door Profesto »

DDD schreef: 17 apr 2025, 22:54 Ik las het. Maar dat is dan toch vreemd, want als het mannen betreft, die via een artikel contact met hem opnemen, dan is dat niet strafbaar en dus ook geen reden om iemand op te pakken.

Dus ik denk eerder aan een criminele bende. Maar los daarvan: het is heel treurig en ingrijpend voor alle betrokkenen.
Ook tussen volwassen mensen kunnen dingen gebeuren die te omschrijven zijn als zedenmisdrijven.
Henk J

Bericht door Henk J »

Herman schreef: 17 apr 2025, 21:31 https://www.rd.nl/artikel/1104118-polit ... misdrijven

Vooral de slotalinea lijkt te suggereren alsof er een linkje is tussen de publicatiedrang van het RD en deze nieuwe zaak.
Tjonge. De muziekwereld blijft een apart wereldje.
Job

Bericht door Job »

Henk J schreef: 17 apr 2025, 23:05
Herman schreef: 17 apr 2025, 21:31 https://www.rd.nl/artikel/1104118-polit ... misdrijven

Vooral de slotalinea lijkt te suggereren alsof er een linkje is tussen de publicatiedrang van het RD en deze nieuwe zaak.
Tjonge. De muziekwereld blijft een apart wereldje.
Ja? Zie jij er een link in met de muziekwereld?
Profesto

Bericht door Profesto »

Ik zie vooral een link met (zelf)opgelegd celibaat. Dat ging in RK kringen ook niet goed.
MGG

Bericht door MGG »

Profesto schreef: 18 apr 2025, 00:03 Ik zie vooral een link met (zelf)opgelegd celibaat. Dat ging in RK kringen ook niet goed.

De knuffelmarokaan en vele andere niet celibatair levende mensen vergrijpen zich aan andere.

Is er gedegen onderzoek dat aantoont dat het celibaat daadwerkelijk bijdraagt aan hogere cijfers van seksueel misbruik?"

Wikipedia is niet de beste bron, maar geeft vaak wel een goede eerste indruk. Onder mogelijke oorzaken staat samengevat dat celibaat waarschijnlijk niet leidt tot hoger kindermisbruik.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Seksuee ... dsmisbruik.
Profesto

Bericht door Profesto »

Wie heeft het over kindermisbruik?

Zie verder dit artikel.
MGG

Bericht door MGG »

Profesto schreef: 18 apr 2025, 00:15 Wie heeft het over kindermisbruik?

Zie verder dit artikel.
Niemand?

In het artikel staat er weinig over. Nog los van dat het een commissie is en niet blijkt dat het om wetenschappelijk onderzoek gaat. De zin 'Geen cruciale factor, maar maakt het risico op seksueel misbruik wel groter' zegt daarom weinig. Mocht ik van het weekend tijd hebben dan ga ik het rapport opzoeken. Op basis van het artikel ben ik niet overtuigd van de link tussen celibaat en misbruik. Nog los van de vraag of in de RK de context niet bepalender is dan het celibaat zelf.
helma

Bericht door helma »

Profesto schreef:Ik zie vooral een link met (zelf)opgelegd celibaat. Dat ging in RK kringen ook niet goed.
Wie heeft hem dit celibaat opgelegd denk je?
Is dat niet in de eerste plaats Gods Woord?

Ik zie ook de link met gevoelens die geen uitweg krijgen. Maar zie dat beslist niet als excuus voor een huwelijk wat (en/of een levensstijl die) tegen Gods Woord ingaat.

Maar ik denk dat jij daarin andere overtuigingen hebt en promoot.

Dat maakt overigens niet dat ik dit heel aangrijpend vind voor betreffende persoon.
Hij heeft veel gebed nodig.

Profesto

Bericht door Profesto »

MGG schreef: 18 apr 2025, 00:27
Profesto schreef: 18 apr 2025, 00:15 Wie heeft het over kindermisbruik?

Zie verder dit artikel.
Niemand?

In het artikel staat er weinig over. Nog los van dat het een commissie is en niet blijkt dat het om wetenschappelijk onderzoek gaat. De zin 'Geen cruciale factor, maar maakt het risico op seksueel misbruik wel groter' zegt daarom weinig. Mocht ik van het weekend tijd hebben dan ga ik het rapport opzoeken. Op basis van het artikel ben ik niet overtuigd van de link tussen celibaat en misbruik. Nog los van de vraag of in de RK de context niet bepalender is dan het celibaat zelf.
Natuurlijk is de context wellicht bepalender dan het celibaat zelf. In de zaak van de organist is de context wellicht ook wel bepalend.

Maar dat neemt toch niet weg dat zowel de organist als het misbruik in de RK kerk plaatsvonden door personen die celibatair leefden en dus hun seksuele gevoelens geen plaats konden geven in een 'geordende' context.
Profesto

Bericht door Profesto »

helma schreef: 18 apr 2025, 07:33
Profesto schreef:Ik zie vooral een link met (zelf)opgelegd celibaat. Dat ging in RK kringen ook niet goed.
Wie heeft hem dit celibaat opgelegd denk je?
Is dat niet in de eerste plaats Gods Woord?

Ik zie ook de link met gevoelens die geen uitweg krijgen. Maar zie dat beslist niet als excuus voor een huwelijk wat (en/of een levensstijl die) tegen Gods Woord ingaat.

Maar ik denk dat jij daarin andere overtuigingen hebt en promoot.

Dat maakt overigens niet dat ik dit heel aangrijpend vind voor betreffende persoon.
Hij heeft veel gebed nodig.
Dat laatste ben ik met je eens.
Volgens mij 'promoot' ik niets, ik laat alleen zien dat de levensstijl die wordt voorgehouden aan homo's en lesbiennes in reformatorische kring een risico kent. Namelijk dat mensen die hun seksuele gevoelens geen uitweg kunnen geven onwenselijk gedrag kunnen gaan vertonen.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

en mensen die ongewild niet tot een huwelijk zijn gekomen mogen naar de hoeren?
Wat een anti bijbels geluid!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie