Kleine ergernissen
Re: Kleine ergernissen
Zeker. Dat kan ik heel goed;-)
Ik zou zeggen: het is gewoon een duidelijk voorbeeld. Maar voor beide perspectieven is iets te zeggen.
Ik zou zeggen: het is gewoon een duidelijk voorbeeld. Maar voor beide perspectieven is iets te zeggen.
De term 'doodleuk' is mij best wel een ergernis. Ik begrijp 'm sowieso niet.
'heel kalm alsof er niets aan de hand is'
Ik kwam dit tegen;
Nee, duidelijk niet, en dat merk je ook in de uitdrukking.
Je zegt niet : het was een doodleuk feestje, of : ik vind het een doodleuke film.
Doodleuk gebruik je in een context wanneer het eigenlijk helemaal niet leuk is. 'Hij vertelt me doodleuk dat ik morgen gewoon moet werken ; komt ze doodleuk om half elf nog een keer aankakken ; Kom ik er doodleuk achter dat dat ding me helemaal niet staat.
Dingen die doodleuk zijn, zijn dus in de regel niet leuk. Zo bizar als de uitdrukking lijkt, is hij dus niet eens. Maar het woord dood in doodleuk (en doodgewoon, en doodnormaal, een doodsaai en doodstil ) betekent meer dat er helemaal geen sjeu, geen 'beweging' zo je wilt, in zit. Feitelijk iets als behoorlijk saai of voorspelbaar. Het 'leeft' niet.
Nee, duidelijk niet, en dat merk je ook in de uitdrukking.
Je zegt niet : het was een doodleuk feestje, of : ik vind het een doodleuke film.
Doodleuk gebruik je in een context wanneer het eigenlijk helemaal niet leuk is. 'Hij vertelt me doodleuk dat ik morgen gewoon moet werken ; komt ze doodleuk om half elf nog een keer aankakken ; Kom ik er doodleuk achter dat dat ding me helemaal niet staat.
Dingen die doodleuk zijn, zijn dus in de regel niet leuk. Zo bizar als de uitdrukking lijkt, is hij dus niet eens. Maar het woord dood in doodleuk (en doodgewoon, en doodnormaal, een doodsaai en doodstil ) betekent meer dat er helemaal geen sjeu, geen 'beweging' zo je wilt, in zit. Feitelijk iets als behoorlijk saai of voorspelbaar. Het 'leeft' niet.
Buurman die elke avond als hij buiten komt met zijn hond tig keer zijn keel moet schrapen, zo hard dat het gewoon galmt in de straat. En ja, schrapen met consumptie. 

Een website die helderheid probeert te brengen in de onkunde over puriteinen en dan vervolgens twee namen noemen van Schotse Godgeleerden (Boston, McCheyne) die op basis van religiehistorische redenen géén puritein meer zijn. De historische afbakingen van het engelse puritanisme eindigt doorgaans met de Great Ejection van 1662.
Puritanisme is toch geen tijdvak?
Het is een kerkelijke stroming over een bepaalde periode. Na 1662 zijn ze uit de staatskerk verdwenen en dat markeert het einde van het puritanisme in de Anglicaanse Kerk. Ze kregen het niet voor elkaar om de kerk verder te hervormen naar of wel presbyteriaal of congregationalistisch. Dat is één van de kernmerken van het puritanisme, hun kerkelijke spits, niet hun theologische calvinisme.
In de speelgoedwinkel:
Ik: hoi, mag ik iets vragen? Heb je Kroko Loco?
Hij: Wat is dat?
Ik: een spelletje.
Hij: Geen idee of we dat hebben. Kijk maar bij de spelletjes.
Ik: Op de site staat dat het in dit filiaal op voorraad is, maar ik zie het niet bij de spelletjes staan. Kijk ik dan wel bij de goede afdeling?
Hij: Weet ik veel. Vraag maar aan iemand anders. Bij de kassa ofzo.
Stoom uit mijn oren, maar ik moet wel naar die verjaardag, dus hup, naar de kassa.
Ik: Hoi, mag ik iets vragen? Heb je Kroko Loco? Ik duw meteen mijn telefoon met hun eigen site onder zijn neus.
Hij: Weet ik niet. Vraag maar aan één van de andere medewerkers.
Overigens daarvoor een soortgelijk liedje bij de Action, want de jarige had op de site heel coole verkleedkleren gezien. Maar waar die te vinden waren? Op de speelgoedafdeling zei de vakkenvuller: 'Ik denk bij de kinderkleding'. Bij de kinderkleding verwezen ze me door naar speelgoed. Terug bij speelgoed moest ik van het vakkenvulkind zelf maar kijken, want zij wist het ook niet hoor.
Dan vinden ze het gek dat in het winkelcentrum steeds meer winkelpanden leeg staan. Morgen rijdt de pakketdienst voor.
Ik: Op de site staat dat het in dit filiaal op voorraad is, maar ik zie het niet bij de spelletjes staan. Kijk ik dan wel bij de goede afdeling?
Stoom uit mijn oren, maar ik moet wel naar die verjaardag, dus hup, naar de kassa.
Ik: Hoi, mag ik iets vragen? Heb je Kroko Loco? Ik duw meteen mijn telefoon met hun eigen site onder zijn neus.
Overigens daarvoor een soortgelijk liedje bij de Action, want de jarige had op de site heel coole verkleedkleren gezien. Maar waar die te vinden waren? Op de speelgoedafdeling zei de vakkenvuller: 'Ik denk bij de kinderkleding'. Bij de kinderkleding verwezen ze me door naar speelgoed. Terug bij speelgoed moest ik van het vakkenvulkind zelf maar kijken, want zij wist het ook niet hoor.
Dan vinden ze het gek dat in het winkelcentrum steeds meer winkelpanden leeg staan. Morgen rijdt de pakketdienst voor.
Ik heb de oplossing van de onwetendheid van het zeer betrokken personeelZita schreef: ↑09 apr 2025, 20:58 In de speelgoedwinkel:

Herkenbaar. Ik kom nog zelden in een fysieke winkel. Alleen de bakker aan de overkant en de groentekraam op de markt bezoek ik fysiek.
Ik heb hier een assistent-manager van de A. in huis. Je wil niet weten wat medewerkers in de winkel voor bagger over zich heen krijgen van klanten. Te bizar voor woorden
(En van hogerhand zijn regels als dat ze niet voor iedere vraag met klanten mee mogen lopen enzo. Klantvriendelijkheid is niet hun motto)
(En van hogerhand zijn regels als dat ze niet voor iedere vraag met klanten mee mogen lopen enzo. Klantvriendelijkheid is niet hun motto)
Ik weet niet of het in andere ketens ook zo gaat, die bagger, maar een goedkoop assortiment maakt iets akeligs in mensen los lijkt het. Als ik in een Actionfiliaal kom valt me iedere keer weer op hoeveel klanten zich asociaal gedragen. De gangpaden uitgebreid bezetten, artikelen zomaar ergens tussen proppen, verpakkingen openmaken en vooral: heel hebberig gedrag. Een opmerkelijk verschijnsel. Ik herinner me dat dat vroeger (toen daar de prijzen nog echt laag waren) bij een Aldi hier in de omgeving ook zo ging.helma schreef: ↑09 apr 2025, 22:52 Ik heb hier een assistent-manager van de A. in huis. Je wil niet weten wat medewerkers in de winkel voor bagger over zich heen krijgen van klanten. Te bizar voor woorden
Ik denk dat het eerder een maatschappijbreed probleem is en niet inherent aan een discounter.