Precies, en mijn kinderen lezen zat boeken die nog van een veel ouder tijdstip zijn, dus dat zal heus geen belemmering zijn.Posthoorn schreef: ↑14 mar 2025, 12:01Lesboeken kunnen verouderen, romans niet.Job schreef: ↑14 mar 2025, 11:56Op sommige onderdelen wel een tikje gedateerd hoor; zo gaat hoofdpersoon Maarten voor gesprekken naar het RIAGG.TSD schreef: ↑14 mar 2025, 10:16Van de schrijfster had ik wel regelmatig gehoord, maar ik kende het boek niet. Bedankt voor de tip.Job schreef: ↑14 mar 2025, 09:23 Auteur Guurtje Leguijt is zondag op nog maar 63-jarige leeftijd overleden. Ze heeft kwetsbare kinderen en mensen erg raak dichterbij gebracht in haar boeken. Een boek als 'Heibel in mijn hoofd' wens ik veel kinderen met autisme en broertjes, zusjes en klasgenootjes van hen in handen.![]()
In memoriam
Re: In memoriam
Je hebt alleslezers, ja. Maar kinderen vinden lezen niet meer leuk, tenzij het erg consumptief is, niet te veel moeite.
Men zegt dat dat 'begrijpend lezen', wat tegenwoordig onderwezen wordt, alle plezier uit lezen weghaalt.
Men zegt dat dat 'begrijpend lezen', wat tegenwoordig onderwezen wordt, alle plezier uit lezen weghaalt.
Mijn kinderen lezen vrijwel niet. Zelfs de boeken die zij voor school moeten lezen, worden versneld afgespeeld op storytell of you tube. Het komt regelmatig voor dat zij mbv AI betere uittreksels krijgen van de boeken en zo de boektoetsen halen. Ik denk dat dit meer algemeen is en de kinderen van TSD een uitzondering hierin zijn.
- Johann Gottfried Walther
Door steeds minder lezen, met ook nog eens minder (lees)begrip, denken jongeren dat ze slimmer zijn, dan de vorige generatie, terwijl hun kennis achteruit rent,
algemene kennis, Bijbelkennis, en als ze iets niet weten het maar aan GPT chat vragen...sja dat is verre van slim.
algemene kennis, Bijbelkennis, en als ze iets niet weten het maar aan GPT chat vragen...sja dat is verre van slim.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
We gaan hier weer on topic.
- J.C. Philpot
Ds. W. Roos (HHK)
Op 9 april is ds. W. Roos, emeritus predikant binnen de Hersteld Hervormde Kerk (HHK), overleden. Willem Roos werd geboren op 24 februari 1943 in Utrecht. Hij studeerde theologie in Kampen en in Groningen. Roos was aanvankelijk pastoraal verzorger van de evangelisatie Bidt en Werkt in Leek. Hij werd in 1978 Nederlands hervormd predikant in Veen. Daarna stond hij in Harskamp (1983), Leerbroek (1989) en Doornspijk (1994). In 2004 ging hij niet mee met de PKN-fusie en werd hij predikant van de hersteld hervormde gemeente in Doornspijk. Ds. Roos ging in 2008 met emeritaat. Daarna was hij van 2014 tot 2017 nog verbonden aan de vrije hervormde gemeente Driedorp. Hij was redacteur van het blad Het Gekrookte Riet.
Bron: RD
Op 9 april is ds. W. Roos, emeritus predikant binnen de Hersteld Hervormde Kerk (HHK), overleden. Willem Roos werd geboren op 24 februari 1943 in Utrecht. Hij studeerde theologie in Kampen en in Groningen. Roos was aanvankelijk pastoraal verzorger van de evangelisatie Bidt en Werkt in Leek. Hij werd in 1978 Nederlands hervormd predikant in Veen. Daarna stond hij in Harskamp (1983), Leerbroek (1989) en Doornspijk (1994). In 2004 ging hij niet mee met de PKN-fusie en werd hij predikant van de hersteld hervormde gemeente in Doornspijk. Ds. Roos ging in 2008 met emeritaat. Daarna was hij van 2014 tot 2017 nog verbonden aan de vrije hervormde gemeente Driedorp. Hij was redacteur van het blad Het Gekrookte Riet.
Bron: RD
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Wat een verdrietig nieuws!
Was een fijne dominee.
Was een fijne dominee.
-
Ach, afgelopen weekend hoorde ik nog dat het niet goed met hem ging van gemeenteleden die er pas op bezoek waren geweest. Weer een oud-predikant van onze gemeente overleden zo kort na ds. Veldman.
N.W. Schreuder, voormalig predikant in de Ger.Gem. is overleden.
Netjes dat gergeminfo.nl daar een bericht aan wijd, zonder negativiteit.
Netjes dat gergeminfo.nl daar een bericht aan wijd, zonder negativiteit.
Ik herinner me nog een preek van hem uit de tijd dat ds. Bregman een poos ziek was en hij hier een zondag voorging. Hij had meegeholpen bij de bouw van de Noorderkerk. Over zijn eertijds zei hij toen: Ik zat liever onder de kerk dan in de kerk.
Sommige woorden vergeet je niet snel.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Hij vertelde eens dat toen hij met indrukken liep hij met zijn hoofd voorover op de kerkbank lag omdat hij niet wilde dat zijn moeder zijn tranen zag. Zijn tranen drupten in het gootje maar zijn moeder gaf hem een bestraffing omdat hij zo onverschillig in de kerk 'lag'.
Ik vond dat als kind een indrukwekkend verhaal.
Ik vond dat als kind een indrukwekkend verhaal.
-
Paus Franciscus is gestorven.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
- J.C. Philpot
Hij weet nu meer als wij, als het gaat over wat het is om God te ontmoeten. Aangrijpend.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Ja.....dat is het.J.C. Philpot schreef: ↑22 apr 2025, 07:36 Hij weet nu meer als wij, als het gaat over wat het is om God te ontmoeten. Aangrijpend.
Net als bij de uitvaart van Queen Elizabeth zal de wereld komende dagen weer op grote schaal religie tot zich krijgen. Laten we bidden of de Heere Zijn Woord - tussen alle franje door - zal gebruiken. Alle uitwassen doen weliswaar pijn, maar het stelt ons ook schuldig. Zoals het RD commentaar schrijft:
Als Franciscus sprak, werd er vaak geluisterd, terwijl protestantse kerken niet zelden te verdeeld zijn om krachtig hun stem te laten horen in een wereld die verscheurd is door honger, oorlog en klimaatrampen.
Ergens denk ik dat de barmhartigheid van de HEERE zich veel breder uitstrekt dan wij ons voor kunnen stellen.
Maar op mij komen verschillende dingen uit zijn testament toch erg vervreemdend over...
https://nos.nl/collectie/13987/artikel/ ... a-maggiore:
Hij schreef zijn leven en bisschoppelijk ambt toe te hebben vertrouwd aan "de Moeder van Onze Heer, de Heiligste Maria." Hij wenste dus ook begraven te worden in de Basiliek van Santa Maria Maggiore.
"Moge de Heer een beloning geven aan een ieder die van mij heeft gehouden en voor mij zal blijven bidden", sluit hij zijn testament af.
Het lijden dat hij in het laatste deel van zijn leven heeft doorstaan, zegt hij op te dragen aan de Heer, "voor vrede over de hele wereld en verbroedering onder alle volken".
Maar op mij komen verschillende dingen uit zijn testament toch erg vervreemdend over...
https://nos.nl/collectie/13987/artikel/ ... a-maggiore:
Hij schreef zijn leven en bisschoppelijk ambt toe te hebben vertrouwd aan "de Moeder van Onze Heer, de Heiligste Maria." Hij wenste dus ook begraven te worden in de Basiliek van Santa Maria Maggiore.
"Moge de Heer een beloning geven aan een ieder die van mij heeft gehouden en voor mij zal blijven bidden", sluit hij zijn testament af.
Het lijden dat hij in het laatste deel van zijn leven heeft doorstaan, zegt hij op te dragen aan de Heer, "voor vrede over de hele wereld en verbroedering onder alle volken".
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!