Hoe was je zondag [2]?

Bertiel

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Bertiel »

Gisterenmorgen nog een biddagpreek ivm de vissers
Nehemia 4, tekst vers 14
Bidden is werken
1 Tegenstanders en Spotters
2 de dolk van het gebed

Gisterenavond kand. M. Diepenveen
Mat 26: 1-16
Het ware Paaslam
1. gegeven door God
2. overgegeven door de mensen

Een goede zondag mogen hebben
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Toch wel een kleine ergernis als de dominee pas om 11u amen zegt.

En hij was aan het begin van de preek nog wel begonnen over zandlopers die vroeger werden gebruikt om te voorkomen dat er te lang gepreekt werd.

Verder was het goed hoor maar zeker met jonge kinderen vind ik het dan te lang duren.
Henk J

Bericht door Henk J »

Als bij ons de dominee binnen 1,5 uur klaar is met de preek dan is die vroeg. Pas was er een gastpredikant, dienst duurde zeker 1 uur en 3 kwartier en we zongen maar 4 verzen, verdeeld over 3 Psalmen.
Tja, van mij mag het ook wel iets korter maar het went ook wel.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Bourdon16 schreef: 07 apr 2025, 20:23 Toch wel een kleine ergernis als de dominee pas om 11u amen zegt.

En hij was aan het begin van de preek nog wel begonnen over zandlopers die vroeger werden gebruikt om te voorkomen dat er te lang gepreekt werd.

Verder was het goed hoor maar zeker met jonge kinderen vind ik het dan te lang duren.
Ongeacht wanneer het in de dienst is, zeg ik dan het nog wel een half uur of een kwartiertje duurt. Ze kunnen toch nog geen klokkijken.
Martijn

Bericht door Martijn »

Ik ben blij met onze korte(re) diensten tegenwoordig.
En in korte tijd wordt er veel gezegd en krijgen we veel aangereikt vanuit de bijbel. Daarbij zingen we ook minimaal 10 verzen.

Overigens hadden we gisteren een hele bijzondere zondag. 2 nichtjes van 8 en 12 werden gedoopt.
DDD

Bericht door DDD »

Henk J schreef: 07 apr 2025, 20:35 Als bij ons de dominee binnen 1,5 uur klaar is met de preek dan is die vroeg. Pas was er een gastpredikant, dienst duurde zeker 1 uur en 3 kwartier en we zongen maar 4 verzen, verdeeld over 3 Psalmen.
Tja, van mij mag het ook wel iets korter maar het went ook wel.
Ik zou dat wel echt vervelend vinden. Vooral omdat ik echt zelden het idee heb dat er in een lange preek meer zinnigs gezegd wordt. Maar het is inderdaad een kwestie van gewenning, want anderhalf uur kan ik aan, en er zijn ook mensen die dat véél te lang vinden.

Ik vind alles van minder dan negen coupletten maar zozo. Het zou goed zijn als dominees zichzelf niet zo graag hoorden. Dat zou zoveel tijd kunnen schelen. Dan zou er bijvoorbeeld wat langer uit de Bijbel kunnen worden gelezen. En alleen al het declameren van de navolgens te zingen psalmcoupletten zou gevoeglijk overgeslagen kunnen worden. Al zijn er ook kerken in de GG waar dat niet lijkt te gebeuren. Maar daar heb je naar het schijnt wel een speciale aanwijzing van de kerkenraad voor nodig.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Of ik een preek als kort of lang ervaar, heeft soms niets met de objectieve lengte te maken. Er zijn gevallen dat ik een korte preek als lang, en een lange preek als kort ervaar.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef: 07 apr 2025, 20:56 Of ik een preek als kort of lang ervaar, heeft soms niets met de objectieve lengte te maken. Er zijn gevallen dat ik een korte preek als lang, en een lange preek als kort ervaar.
Onlangs hield een predikant tot 10 over acht aan. Het was jammer dat hij toch stopte, ja.
DDD

Bericht door DDD »

Dan heb je niet zo'n exacte biologische klok, vermoedelijk. Dat kan. Andere mensen hebben dat wel.

Maar bij een uiterst zinnige preek kun je wat flexibeler zijn, als het een uitzondering blijft. Maar het schijnt me toe dat de zelfperceptie van predikanten in dit opzicht een soort omgekeerd evenredig is. De kwaliteit neemt af waar het zelfvertrouwen toeneemt.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Herman schreef: 07 apr 2025, 20:37
Bourdon16 schreef: 07 apr 2025, 20:23 Toch wel een kleine ergernis als de dominee pas om 11u amen zegt.

Ongeacht wanneer het in de dienst is, zeg ik dan het nog wel een half uur of een kwartiertje duurt. Ze kunnen toch nog geen klokkijken.
Ja dat zeg ik ook wel hoor. Maar de ingebouwde klok geeft toch vaak wel aan dat de reguliere tijd om is. Maar het is ook maar net wat ze/we gewend zijn.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

DDD schreef: 07 apr 2025, 21:01 Dan heb je niet zo'n exacte biologische klok, vermoedelijk.
Met de exactheid van mijn biologische klok is niets mis. En met zinnige preken (zoals je dat verwoord) kan ik ook niet zoveel.

Geef mij maar wat de bijbel noemt de dwaasheid der prediking.

1 Korinthiërs 2
18 Want het woord des kruises is wel dengenen, die verloren gaan, dwaasheid; maar ons, die behouden worden, is het een kracht Gods;
19 Want er is geschreven: Ik zal de wijsheid der wijzen doen vergaan, en het verstand der verstandigen zal Ik te niet maken.
20 Waar is de wijze? Waar is de schriftgeleerde? Waar is de onderzoeker dezer eeuw? Heeft God de wijsheid dezer wereld niet dwaas gemaakt?
21 Want nademaal, in de wijsheid Gods, de wereld God niet heeft gekend door de wijsheid, zo heeft het Gode behaagd, door de dwaasheid der prediking, zalig te maken, die geloven;
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
refo

Bericht door refo »

Lange preken zijn niet hetzelfde als 'woorden des kruises'.
DDD

Bericht door DDD »

Het is hoofdstuk 1. Maar los daarvan: dat Paulus een ironische stijlvorm gebruikt, waarin hij de wijsheid van de wereld en de wijsheid van het evangelie tegenover elkaar zet als twee elkaar uitsluitende grootheden, betekent nog niet dat de dwaasheid van de verkondiging ook dwaas van inhoud of vorm moet zijn.

Paulus hecht er zeer aan dat die verkondiging zinnig is. Hij zou liever enkele woorden spreken met verstand, dan een heel lange preek houden zonder, zelfs.

Dat ongeleerde en domme mensen die zinnige preken dwaas kunnen vinden, staat daar geheel los van.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef: 08 apr 2025, 16:57 Het is hoofdstuk 1. Maar los daarvan: dat Paulus een ironische stijlvorm gebruikt, waarin hij de wijsheid van de wereld en de wijsheid van het evangelie tegenover elkaar zet als twee elkaar uitsluitende grootheden, betekent nog niet dat de dwaasheid van de verkondiging ook dwaas van inhoud of vorm moet zijn.

Paulus hecht er zeer aan dat die verkondiging zinnig is. Hij zou liever enkele woorden spreken met verstand, dan een heel lange preek houden zonder, zelfs.

Dat ongeleerde en domme mensen die zinnige preken dwaas kunnen vinden, staat daar geheel los van.
Gelukkig ben jij geleerd en intelligent.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
J P Zoon
Verbannen

Bericht door J P Zoon »

DDD schreef: 07 apr 2025, 21:01 Dan heb je niet zo'n exacte biologische klok, vermoedelijk. Dat kan. Andere mensen hebben dat wel.

Maar bij een uiterst zinnige preek kun je wat flexibeler zijn, als het een uitzondering blijft. Maar het schijnt me toe dat de zelfperceptie van predikanten in dit opzicht een soort omgekeerd evenredig is. De kwaliteit neemt af waar het zelfvertrouwen toeneemt.
Ik heb snel last van veranderingen van zomer- en wintertijd, laat staan van een jetlag, maar als de dominee 10 minuten langer doorgaat is dat vaak geen enkel probleem. Hoe zou jij mijn biologische klok dan omschrijven?
Plaats reactie