GBS

-DIA-

Re: GBS

Bericht door -DIA- »

DDD schreef: 04 apr 2025, 21:26
En wat een onzin van een kerkenraad hierboven. Mensen met een ijver, maar zonder verstand, noemt de Apostel iets dergelijks.
Dat zal het dus wel zijn... Zoals u het benoemd. Zonder verstand, verstandeloos.
Maar zulke mensen zijn er wel erg veel hoor.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-DIA-

Bericht door -DIA- »

-DIA- schreef: 04 apr 2025, 09:27
Bertiel schreef: 04 apr 2025, 09:15 kan je wat uit de preek citeren? Of een link met tijdstip, ben wel benieuwd
Het zou de preek kunnen zijn van ds. A. Schot. Deze preek is nog te beluisteren via https://www.gergemrijssen.nl/terugluisteren/
Sorry dat ik aan citeren niet meer ben toegekomen.
De preek is nog na te luistern, en dat is nog beter dan citeren. Dan hoor je ook de context.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef: 04 apr 2025, 19:42
Maar zo hoeven we ons ook niet het bos in te laten sturen, want de aanleiding was puur verwarring en tegenkanting tegen een mens die een belijdenis belijdt. De GBS ligt onder vuur. De spotters roeren zich.
De GBS wordt bekritiseerd omdat het handelen onverklaarbaar is.
Laten we van het Woord afblijven.
Jij verwart de SV editie van de GBS met Gods Woord.
Besef wat het is, of het nu de grondtekst is of een getrouw overgezet woord. Laten we beseffen dat dit
niet zomaar woorden zijn, maar heilige Goddelijke woorden. Dat er besef van mag zijn.
Nog even en je stelt dat de GBS-editie het geïnspireerde Woord is. Je bent verblind door emotie
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Heeft de GBS brochure ook gemeld dat de HSV de alverzoeningsleer leert?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

De bezwaren betreffen ook de afwijkende theologische opvattingen verwerkt in de vertaling en raken o.a. de onveranderlijkheid van Gods Raad, wedergeboorte, de maagdelijke geboorte van Christus, etc.
Ben toch ook nog wel benieuwd naar de onderbouwing hiervan. Hoe komt zo'n kerkenraad hier nu toch bij?
DDD

Bericht door DDD »

Dat komt vermoedelijk uit de grote duim. Of het komt wellicht door dominees die een tekst in de SV zo laten buikspreken, dat er iets anders staat dan in de HSV. En die dan beweren dat de HSV het niet goed ziet.

Maar wat betreft de maagdelijke geboorte: als je er voor kiest om het OT van 'maagd' jonge vrouw te maken, dan lijkt dat natuurlijk wel een iets andere keuze dan de SV. Alleen is zulks een leugen:

https://herzienestatenvertaling.nl/teks ... e%20kiezen.
HHR

Bericht door HHR »

JanRap schreef: 04 apr 2025, 21:23
HHR schreef: 04 apr 2025, 20:52
Posthoorn schreef: 04 apr 2025, 20:47 -DIA-, alsjeblieft, wat zit je nu te zeuren. Eerst is de HSV verbondsmatig, dan is de tijd verwarrend, en nu zijn we weer niet eerbiedig genoeg. Kun je nu echt niet normaal een discussie voeren over een belangrijk onderwerp als de SV? :banghead :banghead :banghead
Toch geeft dit precies weer hoe de hele discussie gevoerd wordt door het overgrote deel van de HSV tegenstanders.
Alleen maar gevoelsargumenten. Meer heeft men ook niet.
@HHR, Hieronder dan een voorbeeld hoe de discussie soms wordt gevoerd. Volgens mij wel het meest extreme voorbeeld wat ik ooit ergens tegenkwam:. Een schrijven van een kerkenraad van uiterst rechtse signatuur aan de gemeente.
De integriteit van die kerkenraad wil ik toch ondanks alles niet ter discussie stellen. Het zijn getrouwe ijverige en respectabele mannen. Wat ze echter over de HSV menen te moeten zeggen is leugen en laster en theologische lariekoek. Lees en huiver. Ik kreeg de brief van een familielid die in de desbetreffende gemeente kerkt. Als ikme niet vergis is de brief eind 23 verzonden.

Geachte leden en meelevenden,

De ouders van leerlingen op het Driestar-Wartburgcollege hebben deze week een brief gehad van de school over het gebruik van de Herziene Statenvertaling (HSV). Het bestuur heeft besloten om het personeel toe te staan om de HSV in de school te gebruiken. Opnieuw is een grens overschreden.

We hebben krachtens onze belijdenis ernstige bezwaren tegen de HSV. De Statenvertaling is theologisch en taalkundig de betrouwbare overzetting van de grondtalen in de Nederlandse taal. Een groot verschil met de HSV is dat zij gebleven is bij de taalstructuur van de grondtalen. Het belangrijkste bezwaar van de HSV-achterban is de begrijpelijkheid van de tekst. Het is goed om te beseffen dat het niet-begrijpen van de Statenvertaling niet ligt in de helderheid en begrijpelijkheid van de vertaling maar in de cultuurcrisis waarin we gekomen zijn door TV en mediagebruik, internationalisering van onze taal, de secularisatie van onze cultuur en als belangrijkste oorzaak de verduistering van ons verstand.
De HSV is vrijer vertaald dan de Statenvertaling, wijkt af van de taalstructuur van de grondtekst, heeft veel niet-noodzakelijke veranderingen, bevat veel verbasteringen door grammaticale aanpassingen en stijlaanpassingen, zoals het tutoyeren. De bezwaren betreffen ook de afwijkende theologische opvattingen verwerkt in de vertaling en raken o.a. de onveranderlijkheid van Gods Raad, wedergeboorte, de maagdelijke geboorte van Christus, etc. Deze vertaling wijkt af van de brontekst en is niet in overeenstemming met de Drie Formulieren van Enigheid. Daarmee geeft zij ruimte voor een algemene verzoeningsleer. Zie voor een uitgebreide toelichting met gedetailleerde onderbouwing de brochures van de Gereformeerde Bijbelstichting ‘Statenvertaling in de 21e eeuw’ en ‘Herzien of niet?’.
Om deze redenen kunnen we de HSV niet beschouwen als de betrouwbare weergave van Gods Woord.

De gevolgen van het besluit zijn ingrijpend, zowel voor personeel als voor leerlingen. Er ontstaat verwarring. En dat terwijl juist het objectieve Woord van God juist het bestaansrecht van de school is en wat in belijdenis, beleving en levensopenbaring zou moeten verenigen. Deze verwarring leidt tot ondermijning en devaluatie van de gereformeerde beginselen.
Een ander effect is de veiligheid van personeel en leerlingen die wensen vast te houden aan de Statenvertaling. Zijn deze personeelsleden en leerlingen nog veilig op school? Staan ze niet bloot aan discriminatie, extra spanningen, groepsdruk, etc.? Helaas zijn die klachten er al. Diverse leerlingen hebben al professionele hulp moeten zoeken omdat zij vanwege de identiteit geen steun en veel mentale druk moeten verwerken. Dit gaat ten koste van de leerprestaties.
Tot slot: als het onderwijs in weekopeningen en godsdienstlessen gebaseerd is op de (theologische beginselen van) de HSV, worden de leerlingen bedrogen voor de eeuwigheid. De diepte van onze zondeval, de werkelijkheid van de geestelijke doodstaat en de noodzaak van de wedergeboorte door het werk van de Heilige Geest wordt verzwegen. Hierover is al meerdere malen met de school gesproken. Juist de noodzakelijkheid om deze grondwaarheden de kerk van de toekomst voor te houden, is waarom er reformatorische scholen zijn opgericht.

Wij roepen de ouders daarom indringend op uw bezwaren kenbaar te maken bij de school en ze indringend te vragen op hun besluit terug te komen.
Inmiddels zijn we als kerkenraad ook aangeschreven; wij hopen dit dus ook te doen.
Daarnaast onderzoeken we of er mogelijke alternatieven zijn en beraden we ons op wat we u moeten adviseren als er niet op het besluit wordt teruggekomen.

Onze belijdenis komt op de proef, ook met betrekking tot de scholen. Mocht de Heere ons getrouwheid geven en onze verantwoordelijkheid in deze doen kennen.
Maar bovenal dat de Heere Zijn Woord en het onderwijs daarop gegrond ten eeuwige zegen wil doen zijn.

Met hartelijke groet,
Uw kerkenraad
Bizar. Onkunde gecamoufleerd met mooie en ernstige woorden.
J P Zoon
Verbannen

Bericht door J P Zoon »

Ik heb ooit toen de BMU verscheen ook eens zoiets via WhatsApp langs zien komen. Dat was van één van de grotere GGiN-gemeenten.

Het is wel vrij bizar om de algemene verzoeningsleer te koppelen aan de HSV.
newton

Bericht door newton »

In de GBS samenkomst van woensdagavond klonk ook weer de kritiek op de HSV waar in de vertaling een andere theologie en verbondsvisie naar boven kwam. Uiteindelijk werd dat niet concreet gemaakt.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

newton schreef: 04 apr 2025, 23:54 In de GBS samenkomst van woensdagavond klonk ook weer de kritiek op de HSV waar in de vertaling een andere theologie en verbondsvisie naar boven kwam. Uiteindelijk werd dat niet concreet gemaakt.
Het ging over teksten waarin de verbondsbeschouwing van de vertaler in was te lezen.
Is nog na te luisteren.
Ik had dit ook al gezegd, maar ik werd blijkbaar niet serieus genomen.
Ik werd overladen met nare kritische beschuldigen en berichten waardoor je je hier niet meer veilig voelt.
Het zij zo, maar recht is wat anders.... Je houd er tenminste een naar gevoel aan over van partijdigheid. Dat geeft wel eens te denken.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

HHR schreef: 04 apr 2025, 22:33
Posthoorn schreef: 04 apr 2025, 20:47 -DIA-, alsjeblieft, wat zit je nu te zeuren. Eerst is de HSV verbondsmatig, dan is de tijd verwarrend, en nu zijn we weer niet eerbiedig genoeg. Kun je nu echt niet normaal een discussie voeren over een belangrijk onderwerp als de SV? :banghead :banghead :banghead
Toch geeft dit precies weer hoe de hele discussie gevoerd wordt door het overgrote deel van de HSV tegenstanders.
@HHR, Hieronder dan een voorbeeld hoe de discussie soms wordt gevoerd. Volgens mij wel het meest extreme voorbeeld wat ik ooit ergens tegenkwam:. Een schrijven van een kerkenraad van uiterst rechtse signatuur aan de gemeente.
De integriteit van die kerkenraad wil ik toch ondanks alles niet ter discussie stellen. Het zijn getrouwe ijverige en respectabele mannen. Wat ze echter over de HSV menen te moeten zeggen is leugen en laster en theologische lariekoek. Lees en huiver. Ik kreeg de brief van een familielid die in de desbetreffende gemeente kerkt. Als ikme niet vergis is de brief eind 23 verzonden.

De ouders van leerlingen op het Driestar-Wartburgcollege hebben deze week een brief gehad van de school over het gebruik van de Herziene Statenvertaling (HSV). Het bestuur heeft besloten om het personeel toe te staan om de HSV in de school te gebruiken. Opnieuw is een grens overschreden.

We hebben krachtens onze belijdenis ernstige bezwaren tegen de HSV. De Statenvertaling is theologisch en taalkundig de betrouwbare overzetting van de grondtalen in de Nederlandse taal. Een groot verschil met de HSV is dat zij gebleven is bij de taalstructuur van de grondtalen. Het belangrijkste bezwaar van de HSV-achterban is de begrijpelijkheid van de tekst. Het is goed om te beseffen dat het niet-begrijpen van de Statenvertaling niet ligt in de helderheid en begrijpelijkheid van de vertaling maar in de cultuurcrisis waarin we gekomen zijn door TV en mediagebruik, internationalisering van onze taal, de secularisatie van onze cultuur en als belangrijkste oorzaak de verduistering van ons verstand.
De HSV is vrijer vertaald dan de Statenvertaling, wijkt af van de taalstructuur van de grondtekst, heeft veel niet-noodzakelijke veranderingen, bevat veel verbasteringen door grammaticale aanpassingen en stijlaanpassingen, zoals het tutoyeren. De bezwaren betreffen ook de afwijkende theologische opvattingen verwerkt in de vertaling en raken o.a. de onveranderlijkheid van Gods Raad, wedergeboorte, de maagdelijke geboorte van Christus, etc. Deze vertaling wijkt af van de brontekst en is niet in overeenstemming met de Drie Formulieren van Enigheid. Daarmee geeft zij ruimte voor een algemene verzoeningsleer. Zie voor een uitgebreide toelichting met gedetailleerde onderbouwing de brochures van de Gereformeerde Bijbelstichting ‘Statenvertaling in de 21e eeuw’ en ‘Herzien of niet?’.
Om deze redenen kunnen we de HSV niet beschouwen als de betrouwbare weergave van Gods Woord.

De gevolgen van het besluit zijn ingrijpend, zowel voor personeel als voor leerlingen. Er ontstaat verwarring. En dat terwijl juist het objectieve Woord van God juist het bestaansrecht van de school is en wat in belijdenis, beleving en levensopenbaring zou moeten verenigen. Deze verwarring leidt tot ondermijning en devaluatie van de gereformeerde beginselen.
Een ander effect is de veiligheid van personeel en leerlingen die wensen vast te houden aan de Statenvertaling. Zijn deze personeelsleden en leerlingen nog veilig op school? Staan ze niet bloot aan discriminatie, extra spanningen, groepsdruk, etc.? Helaas zijn die klachten er al. Diverse leerlingen hebben al professionele hulp moeten zoeken omdat zij vanwege de identiteit geen steun en veel mentale druk moeten verwerken. Dit gaat ten koste van de leerprestaties.
Tot slot: als het onderwijs in weekopeningen en godsdienstlessen gebaseerd is op de (theologische beginselen van) de HSV, worden de leerlingen bedrogen voor de eeuwigheid. De diepte van onze zondeval, de werkelijkheid van de geestelijke doodstaat en de noodzaak van de wedergeboorte door het werk van de Heilige Geest wordt verzwegen. Hierover is al meerdere malen met de school gesproken. Juist de noodzakelijkheid om deze grondwaarheden de kerk van de toekomst voor te houden, is waarom er reformatorische scholen zijn opgericht.

Wij roepen de ouders daarom indringend op uw bezwaren kenbaar te maken bij de school en ze indringend te vragen op hun besluit terug te komen.
Inmiddels zijn we als kerkenraad ook aangeschreven; wij hopen dit dus ook te doen.
Daarnaast onderzoeken we of er mogelijke alternatieven zijn en beraden we ons op wat we u moeten adviseren als er niet op het besluit wordt teruggekomen.

Onze belijdenis komt op de proef, ook met betrekking tot de scholen. Mocht de Heere ons getrouwheid geven en onze verantwoordelijkheid in deze doen kennen.
Maar bovenal dat de Heere Zijn Woord en het onderwijs daarop gegrond ten eeuwige zegen wil doen zijn.

Met hartelijke groet,
Uw kerkenraad
In grote lijnen wordt bij ons hetzelfde gezegd. Dus dan merk ik zo wel dat ik ook hier zeker ook bizar zou moeten zijn!! Hier zou eens een nader onderzoek naar ingesteld moeten worden. Wordt dat niet gedaan dan kunnen we erop wachten dat allen die achter het werk van de GBS staan (de rechterflank van onze gezindte) hier buiten spel komen te staan. Dat is wel goed te voelen.
Nu weten we dus hoe men hier tegen mij en alle anderen van deze overtuiging beziet.

Wacht, er bestaat toch ook nog een wereldse wet van vrijheid van Godsdienst en meningsuiting? Het zal toch niet zo zijn dat we ons daarop zouden moeten beroepen? Dan kunnen we de term christelijk wel afschaffen.
JanRap

Bericht door JanRap »

J P Zoon schreef: 04 apr 2025, 22:42 Ik heb ooit toen de BMU verscheen ook eens zoiets via WhatsApp langs zien komen. Dat was van één van de grotere GGiN-gemeenten.

Het is wel vrij bizar om de algemene verzoeningsleer te koppelen aan de HSV.
@ J P Zoon, Uw constatering is juist. Het is me trouwens bekend dat genoemde kerkeraad zich voor deze volslagen ongenuanceerde kritiek op de BMU heeft moeten verantwoorden bij ( dat weet ik niet precies) hun classis, of synode of mogelijk zelfs bij een vooraanstaand predikant uit hun gelederen. Zij hebben volgens mij deze kritiek moeten intrekken. Mooi zo !
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef: 05 apr 2025, 00:29 In grote lijnen wordt bij ons hetzelfde gezegd.
Je hebt dus desinformatie tot je gekregen.
Wordt dat niet gedaan dan kunnen we erop wachten dat allen die achter het werk van de GBS staan (de rechterflank van onze gezindte) hier buiten spel komen te staan.
Als de GBS willens en wetens hun op desinformatie gebaseerde verhaal iedere ontmoeting weer vertellen, dan zetten ze zichzelf in de hoek.

Het zal dan wel weer afgedaan worden alsof ze slachtoffer zijn en dat het echte volk zal lijden in het laatste der dagen.
Nu weten we dus hoe men hier tegen mij en alle anderen van deze overtuiging beziet.
Ik zie jou als slachtoffer van desinformatie.
JanRap

Bericht door JanRap »

-DIA- schreef: 05 apr 2025, 00:29
HHR schreef: 04 apr 2025, 22:33

Met hartelijke groet,
Uw kerkenraad
In grote lijnen wordt bij ons hetzelfde gezegd. Dus dan merk ik zo wel dat ik ook hier zeker ook bizar zou moeten zijn!! Hier zou eens een nader onderzoek naar ingesteld moeten worden. Wordt dat niet gedaan dan kunnen we erop wachten dat allen die achter het werk van de GBS staan (de rechterflank van onze gezindte) hier buiten spel komen te staan. Dat is wel goed te voelen.

Wacht, er bestaat toch ook nog een wereldse wet van vrijheid van Godsdienst en meningsuiting? Het zal toch niet zo zijn dat we ons daarop zouden moeten beroepen? Dan kunnen we de term christelijk wel afschaffen.
@ DIA, Ik draai al te lang mee in het kerkelijk leven om onder de indruk te zijn van uw cryptische ( geheimzinnige, duistere) stemmingmakerij. U zet zich in een slachtofferhoek. Dat is echter heel wat anders dan smaadheid lijden vanwege het belijden van de naam van de Heere Jezus. Ergens zegt u: 'De GBS ligt onder vuur'. Zie mijn posting van 3 april 22.33 uur waarin ik grote waardering uitspreek over vele facetten van het werk van de GBS. Waar ik mij wel tegen zal blijven verzetten zolang als ik gezond mag zijn is tegen hen die, onder het mom van de oude waarheid, afwijken van de main-stream van het gereformeerde belijden. En ik zal mijn ernstige vragen blijven houden over predikanten die samenkomsten blijven beleggen om bijvoorbeeld de HSV af te kraken. Iemand zei mij eens: die predikanten zijn beter in psychologie dan in theologie.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

newton schreef: 04 apr 2025, 23:54 In de GBS samenkomst van woensdagavond klonk ook weer de kritiek op de HSV waar in de vertaling een andere theologie en verbondsvisie naar boven kwam. Uiteindelijk werd dat niet concreet gemaakt.
Dat is ook niet concreet te maken
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie