GBS

Vrouwke

Re: GBS

Bericht door Vrouwke »

@ J P Zoon

Ps. Eerder was mijn naam hier Groot Blankenstein ;)
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Eén woord viert hoogtij:
Verwarring

We zien de verwarring aan alle kanten.

Misschien mag ik tegelijk hier melden hoe ook in de natuur alles van zijn plek is?
Zien we de de stormen, aardbevingen, vulkanisme, extremen, maar ook op andere gebieden, als de grote afval, de massale leegloop van kerken, in de politiek, de onwetendheid, en opstand tegen het gezag, de ene broeder tegen de andere broeder, de vader tegen de kinderen, de moeder tegen de dochters... of is dit van den beginne altijd zo geweest in deze mate?
Zien we ook hierin niet de tekenen van de tijd?
Of durven we misschien toch met de spotters (2 Petrus 3) gewoon te zeggen:
Waar is de belofte Zijner toekomst? want van dien dag, dat de vaders ontslapen zijn, blijven alle dingen alzo gelijk van het begin der schepping.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef: 04 apr 2025, 11:08
-DIA- schreef: 03 apr 2025, 21:38
ejvl schreef: 03 apr 2025, 21:32
-DIA- schreef:Nu wordt het me wel duidelijk.
De Bijbel, het Woord van God wordt hier het grote struikelblok. Hier zien we de kerk, althans die dat menen te zijn, strijdend en vechtend ten onder gaan.
Ik zie het heel donker in, en de vraag is wel of ik hier nog eens wat kan posten want dit zoek en begeer ik beslist niet! Deze sfeer is bedwelmend. En op deze manier komt één groep erbuiten te staan.
De Bijbel is geen struikelblok denk ik.
De vertaling wel helaas.
Dat is indirect toch de Bijbel. De eer(bied) is weg.
Hier zit het probleem. Als je denkt dat alleen de SV de Bijbel is, direct of indirect, zijn we gauw uitgepraat.
Zoals ejvl al aangaf: niet de Bijbel is het struikelblok, maar de vertaling. En er zijn héél veel vertalingen. Met eer of eerbied heeft dat niks van doen.
Weer een verdraaiing, waar heb ik ooit gezegd dat de SV de enige Bijbel is? Moeten we dan niet naar de grondtekst? En zolang u zulke dingen ongemotiveerd en alleen om dat u dat aanneemt zegt, is dit een leugen, en een leugen, hoe subtiel ook, dat is een grote zonde waar we niet licht over mogen denken.
En het is ook niet zozeer de vertaling, maar we willen en kunnen niet buigen onder God vrijmacht en soevereiniteit. Daar ligt het, en nergens anders.
JanRap

Bericht door JanRap »

Vrouwke schreef: 04 apr 2025, 11:11 Bij een tekst als Openbaring 22:18 denk ik eerder aan het verdraaien van de Bijbelse boodschap (iets wat in de achterban van de GBS volop gebeurt) dan aan onderhoud aan Bijbel vertalingen.

Ter illustratie iets wat ik eerder eens schreef: viewtopic.php?p=1145772#p1145772

Ik loop er nog over te mijmeren. Hoe de knoop nu in elkaar zit…

Volgens mij komt het hier op neer:

In de (hypercalvinitische) prediking in de rechterflank van onze gezindte, heerst de verkiezing over verbond en geloof.

Daarmee komt het aanbod om gelovig met Gods (huwelijk)verbond in te stemmen, onder druk te staan. Er wordt een slag om de arm gehouden. Je moet immers wel uitverkoren zijn.

Het Evangelie (aanbod van Gods genade) wordt het goede nieuws voor de echte in plaats van voor de slechte…

Daarmee wordt de deur die God gegeven heeft, eigenlijk gesloten.

Vervolgens krijgt men als alternatief gepredikt om onmiddellijk te gaan ondervinden of men uitverkoren is.

Waarbij de gevoelige verzekering van de rechtvaardiging uiteindelijk de plaats inneemt van de rechtvaardiging door het geloof.

Maar de meeste komen “zover” niet maar komen op de omweg vast te zitten.

Het geheel doet me denken aan het hout, het hooi en de stoppelen uit 1 Korinthe 3 maar misschien zie ik dat verkeerd.
Zo @ Vrouwke, U bent ingewonnen voor de leer van de Reformatie. Dan zie ik helemaal voor me dat u het niet gemakkelijk zult hebben.
JanRap

Bericht door JanRap »

-DIA- schreef: 04 apr 2025, 11:26 Eén woord viert hoogtij:
Verwarring

We zien de verwarring aan alle kanten.

Misschien mag ik tegelijk hier melden hoe ook in de natuur alles van zijn plek is?
Zien we de de stormen, aardbevingen, vulkanisme, extremen, maar ook op andere gebieden, als de grote afval, de massale leegloop van kerken, in de politiek, de onwetendheid, en opstand tegen het gezag, de ene broeder tegen de andere broeder, de vader tegen de kinderen, de moeder tegen de dochters... of is dit van den beginne altijd zo geweest in deze mate?
Zien we ook hierin niet de tekenen van de tijd?
Of durven we misschien toch met de spotters (2 Petrus 3) gewoon te zeggen:
Waar is de belofte Zijner toekomst? want van dien dag, dat de vaders ontslapen zijn, blijven alle dingen alzo gelijk van het begin der schepping.
@ DIA, Hierin ben ik het geheel met u eens. Opmerken is beter dan het vette der rammen.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

JanRap schreef: 04 apr 2025, 18:11 @ DIA, Hierin ben ik het geheel met u eens. Opmerken is beter dan het vette der rammen.
Het heeft enkel niets met de GBS of SV van doen.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Ambtenaar schreef: 04 apr 2025, 18:22
JanRap schreef: 04 apr 2025, 18:11 @ DIA, Hierin ben ik het geheel met u eens. Opmerken is beter dan het vette der rammen.

Precies. Daarom keren we hier terug naar het onderwerp: de GBS
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Mister schreef: 04 apr 2025, 18:32

Maar zo hoeven we ons ook niet het bos in te laten sturen, want de aanleiding was puur verwarring en tegenkanting tegen een mens die een belijdenis belijdt. De GBS ligt onder vuur. De spotters roeren zich.
Laten we van het Woord afblijven. Spreek er met eerbied over, als zijnde de Woorden Gods.
Besef wat het is, of het nu de grondtekst is of een getrouw overgezet woord. Laten we beseffen dat dit
niet zomaar woorden zijn, maar heilige Goddelijke woorden. Dat er besef van mag zijn.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

-DIA- schreef: 04 apr 2025, 19:42

Maar zo hoeven we ons ook niet het bos in te laten sturen, want de aanleiding was puur verwarring en tegenkanting tegen een mens die een belijdenis belijdt. De GBS ligt onder vuur. De spotters roeren zich.
Laten we van het Woord afblijven. Spreek er met eerbied over, als zijnde de Woorden Gods.
Besef wat het is, of het nu de grondtekst is of een getrouw overgezet woord. Laten we beseffen dat dit
niet zomaar woorden zijn, maar heilige Goddelijke woorden. Dat er besef van mag zijn.
Precies, de GBS ligt onder vuur. Niet Gods Woord. Maar een stichting die beslissingen neemt waar mensen wat van vinden. En dat mag.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Mister schreef: 04 apr 2025, 19:47
-DIA- schreef: 04 apr 2025, 19:42

Precies, de GBS ligt onder vuur. Niet Gods Woord. Maar een stichting die beslissingen neemt waar mensen wat van vinden. En dat mag.
Ik bedoel de eerbied ervoor. De taal hier past niet. Dan lijkt het over we over gewoon boek spreken dat we begrijpen of niet begrijpen. Ik zal het zeggen: We zullen nooit Gods woord verstaan, hooguit uitwendige verstandskennis. Ik vraag om eerbiedige benadering, in het besef waar we over spreken. En ik heb het dan niet over een stichting.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

-DIA-, alsjeblieft, wat zit je nu te zeuren. Eerst is de HSV verbondsmatig, dan is de tijd verwarrend, en nu zijn we weer niet eerbiedig genoeg. Kun je nu echt niet normaal een discussie voeren over een belangrijk onderwerp als de SV? :banghead :banghead :banghead
HHR

Bericht door HHR »

Posthoorn schreef: 04 apr 2025, 20:47 -DIA-, alsjeblieft, wat zit je nu te zeuren. Eerst is de HSV verbondsmatig, dan is de tijd verwarrend, en nu zijn we weer niet eerbiedig genoeg. Kun je nu echt niet normaal een discussie voeren over een belangrijk onderwerp als de SV? :banghead :banghead :banghead
Toch geeft dit precies weer hoe de hele discussie gevoerd wordt door het overgrote deel van de HSV tegenstanders.
Alleen maar gevoelsargumenten. Meer heeft men ook niet.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ik voel me hier teveel... Hier, in huis, en waar niet? Nergens thuis, nergens. Eenzaam... Vreemdeling? Zijn er nog vreemdelingen?
JanRap

Bericht door JanRap »

HHR schreef: 04 apr 2025, 20:52
Posthoorn schreef: 04 apr 2025, 20:47 -DIA-, alsjeblieft, wat zit je nu te zeuren. Eerst is de HSV verbondsmatig, dan is de tijd verwarrend, en nu zijn we weer niet eerbiedig genoeg. Kun je nu echt niet normaal een discussie voeren over een belangrijk onderwerp als de SV? :banghead :banghead :banghead
Toch geeft dit precies weer hoe de hele discussie gevoerd wordt door het overgrote deel van de HSV tegenstanders.
Alleen maar gevoelsargumenten. Meer heeft men ook niet.
@HHR, Hieronder dan een voorbeeld hoe de discussie soms wordt gevoerd. Volgens mij wel het meest extreme voorbeeld wat ik ooit ergens tegenkwam:. Een schrijven van een kerkenraad van uiterst rechtse signatuur aan de gemeente.
De integriteit van die kerkenraad wil ik toch ondanks alles niet ter discussie stellen. Het zijn getrouwe ijverige en respectabele mannen. Wat ze echter over de HSV menen te moeten zeggen is leugen en laster en theologische lariekoek. Lees en huiver. Ik kreeg de brief van een familielid die in de desbetreffende gemeente kerkt. Als ikme niet vergis is de brief eind 23 verzonden.

Geachte leden en meelevenden,

De ouders van leerlingen op het Driestar-Wartburgcollege hebben deze week een brief gehad van de school over het gebruik van de Herziene Statenvertaling (HSV). Het bestuur heeft besloten om het personeel toe te staan om de HSV in de school te gebruiken. Opnieuw is een grens overschreden.

We hebben krachtens onze belijdenis ernstige bezwaren tegen de HSV. De Statenvertaling is theologisch en taalkundig de betrouwbare overzetting van de grondtalen in de Nederlandse taal. Een groot verschil met de HSV is dat zij gebleven is bij de taalstructuur van de grondtalen. Het belangrijkste bezwaar van de HSV-achterban is de begrijpelijkheid van de tekst. Het is goed om te beseffen dat het niet-begrijpen van de Statenvertaling niet ligt in de helderheid en begrijpelijkheid van de vertaling maar in de cultuurcrisis waarin we gekomen zijn door TV en mediagebruik, internationalisering van onze taal, de secularisatie van onze cultuur en als belangrijkste oorzaak de verduistering van ons verstand.
De HSV is vrijer vertaald dan de Statenvertaling, wijkt af van de taalstructuur van de grondtekst, heeft veel niet-noodzakelijke veranderingen, bevat veel verbasteringen door grammaticale aanpassingen en stijlaanpassingen, zoals het tutoyeren. De bezwaren betreffen ook de afwijkende theologische opvattingen verwerkt in de vertaling en raken o.a. de onveranderlijkheid van Gods Raad, wedergeboorte, de maagdelijke geboorte van Christus, etc. Deze vertaling wijkt af van de brontekst en is niet in overeenstemming met de Drie Formulieren van Enigheid. Daarmee geeft zij ruimte voor een algemene verzoeningsleer. Zie voor een uitgebreide toelichting met gedetailleerde onderbouwing de brochures van de Gereformeerde Bijbelstichting ‘Statenvertaling in de 21e eeuw’ en ‘Herzien of niet?’.
Om deze redenen kunnen we de HSV niet beschouwen als de betrouwbare weergave van Gods Woord.

De gevolgen van het besluit zijn ingrijpend, zowel voor personeel als voor leerlingen. Er ontstaat verwarring. En dat terwijl juist het objectieve Woord van God juist het bestaansrecht van de school is en wat in belijdenis, beleving en levensopenbaring zou moeten verenigen. Deze verwarring leidt tot ondermijning en devaluatie van de gereformeerde beginselen.
Een ander effect is de veiligheid van personeel en leerlingen die wensen vast te houden aan de Statenvertaling. Zijn deze personeelsleden en leerlingen nog veilig op school? Staan ze niet bloot aan discriminatie, extra spanningen, groepsdruk, etc.? Helaas zijn die klachten er al. Diverse leerlingen hebben al professionele hulp moeten zoeken omdat zij vanwege de identiteit geen steun en veel mentale druk moeten verwerken. Dit gaat ten koste van de leerprestaties.
Tot slot: als het onderwijs in weekopeningen en godsdienstlessen gebaseerd is op de (theologische beginselen van) de HSV, worden de leerlingen bedrogen voor de eeuwigheid. De diepte van onze zondeval, de werkelijkheid van de geestelijke doodstaat en de noodzaak van de wedergeboorte door het werk van de Heilige Geest wordt verzwegen. Hierover is al meerdere malen met de school gesproken. Juist de noodzakelijkheid om deze grondwaarheden de kerk van de toekomst voor te houden, is waarom er reformatorische scholen zijn opgericht.

Wij roepen de ouders daarom indringend op uw bezwaren kenbaar te maken bij de school en ze indringend te vragen op hun besluit terug te komen.
Inmiddels zijn we als kerkenraad ook aangeschreven; wij hopen dit dus ook te doen.
Daarnaast onderzoeken we of er mogelijke alternatieven zijn en beraden we ons op wat we u moeten adviseren als er niet op het besluit wordt teruggekomen.

Onze belijdenis komt op de proef, ook met betrekking tot de scholen. Mocht de Heere ons getrouwheid geven en onze verantwoordelijkheid in deze doen kennen.
Maar bovenal dat de Heere Zijn Woord en het onderwijs daarop gegrond ten eeuwige zegen wil doen zijn.

Met hartelijke groet,
Uw kerkenraad
DDD

Bericht door DDD »

-DIA- schreef: 04 apr 2025, 21:05 Ik voel me hier teveel... Hier, in huis, en waar niet? Nergens thuis, nergens. Eenzaam... Vreemdeling? Zijn er nog vreemdelingen?
Ik denk dat hier zeker wel vreemdelingen zijn. Maar vreemdelingen zijn niet altijd vreemde mensen. Dat is een heel verschil.

En wat een onzin van een kerkenraad hierboven. Mensen met een ijver, maar zonder verstand, noemt de Apostel iets dergelijks.
Plaats reactie