GBS

-DIA-

Re: GBS

Bericht door -DIA- »

Martijn schreef: 03 apr 2025, 10:21
-DIA- schreef: 02 apr 2025, 22:15 Vanavond hadden we in onze stad een interkerkelijke samenkomst, een zogenaamde GBS-dienst.
Of eigenlijk was het een heel ernstige preek over
OPENBARING 22:18-19
Want Ik betuig aan een iegelijk die de woorden der profetie dezes boeks hoort: Indien iemand tot deze dingen toedoet, God zal over hem toedoen de plagen die in dit boek geschreven zijn; En indien iemand afdoet van de woorden des boeks dezer profetie, God zal zijn deel afdoen uit vhet boek des levens, en uit de heilige stad, en uit hetgeen in dit boek geschreven is.
Thema:
DE OMGANG MET GODS WOORD
1. Het horen van Gods Woord
2. Het toedoen tot Gods Woord
3. Het afdoen van Gods Woord

(Voorganger was ds. A. Schot)

Ik hoop dat er nog mensen die schrikken als tot ons door dringt waar we toch mee bezig zijn.
Laten we een ernstig meeluisteren:
http://meeluisteren.gergemrijssen.nl:8000/noord
Deze is het
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Bertiel schreef: 04 apr 2025, 09:15 kan je wat uit de preek citeren? Of een link met tijdstip, ben wel benieuwd
Ik hoop er later wel wat uit te citeren: De grootste zorg is nu de verdeeldheid. Als er strijd is rond Gods Woord dan heeft de satan het belangrijkste te pakken.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

de verdeeldheid is er al sinds genesis 3, en die wordt niet meer, die komt alleen meer openbaar.
Dat de GBS nu pas verdeeld is, is omdat het nu pas openbaar komt. Onderhuids is dat er natuurlijk al jaren.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Bertiel schreef: 04 apr 2025, 09:34 de verdeeldheid is er al sinds genesis 3, en die wordt niet meer, die komt alleen meer openbaar.
Dat de GBS nu pas verdeeld is, is omdat het nu pas openbaar komt. Onderhuids is dat er natuurlijk al jaren.
Zal straks wel wat citeren. Pas op, hier gebeurt wat.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Inderdaad. Ik begin mezelf af te vragen of je hier nu hard om moet gaan lachen of huilen..
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
Bertiel

Bericht door Bertiel »

verklaar je nader
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Vrouwke schreef: 04 apr 2025, 10:09 Inderdaad. Ik begin mezelf af te vragen of je hier nu hard om moet gaan lachen of huilen..
Dr. De Vries citeert hier (in de eerder door vrouwke geplaatste link) dezelfde tekst als ds. Schot in de preek. Het is heel wat, als we dit zo lezen en horen, en zonder dat we het dan verdraaien. Want dat gebeurt ook, zie ook de preek van ds. Schot.
In Openb. 22:18 lezen we: ‘Want ik betuig aan een iegelijk, die de woorden der profetie dezes boeks hoort: Indien iemand tot deze dingen toedoet, God zal hem toedoen de plagen, die in dit boek geschreven zijn.’ Daarmee wordt aangegeven dat wij onvoorwaardelijk dienen te buigen voor de Bijbel als de stem van de levende God.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Bertiel schreef: 04 apr 2025, 10:31 verklaar je nader
Nou, dat sommige mensen zo bijzonder reageren op onderhoud aan Bijbelvertalingen.

Ik wil ze oprecht adviseren om zich hier wat breder in te verdiepen. Onder andere door de hierboven ook al gedeelde kijk en leestips.

https://drpdevries.com/2023/09/11/het-o ... d-bewaren/
https://www.debanier.nl/de-beste-vertaling
https://www.youtube.com/watch?v=lrMpYr1 ... ieHerauten

Het domste wat je kan doen is alles (ook wat vanaf kansels gezegd word) voor zoete koek slikken.

Straks in het Vaderhuis zal een grote schare bij elkaar zijn. Maar het zal maar een heel klein gedeelte daarvan zijn dat ooit een GBS uitgave onder ogen gehad heeft.
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
Bertiel

Bericht door Bertiel »

duidelijk.
Ik denk dat de generatie die alles voor zoete koek slikt wat van de kansel / uit de standvastig komt, ook steeds kleiner wordt.
Gezien de drieërlei reacties op de uitgave van het Marcus evangelie, blijkbaar dus ook in de achterban van de GBS.

Maar ze zijn er nog wel, die iedere micrometer aanpassing hellend vlak vinden. Maar die zouden eigenlijk gelijk ook de originele statenvertaling moeten lezen. Niet die HSV van 1880 die de GBS uitgeeft.
Gerardus2

Bericht door Gerardus2 »

-DIA- schreef: 04 apr 2025, 10:33
Vrouwke schreef: 04 apr 2025, 10:09 Inderdaad. Ik begin mezelf af te vragen of je hier nu hard om moet gaan lachen of huilen..
Dr. De Vries citeert hier (in de eerder door vrouwke geplaatste link) dezelfde tekst als ds. Schot in de preek. Het is heel wat, als we dit zo lezen en horen, en zonder dat we het dan verdraaien. Want dat gebeurt ook, zie ook de preek van ds. Schot.
In Openb. 22:18 lezen we: ‘Want ik betuig aan een iegelijk, die de woorden der profetie dezes boeks hoort: Indien iemand tot deze dingen toedoet, God zal hem toedoen de plagen, die in dit boek geschreven zijn.’ Daarmee wordt aangegeven dat wij onvoorwaardelijk dienen te buigen voor de Bijbel als de stem van de levende God.
Aan wie richt je deze woorden Dia en wat bedoel je hiermee?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: 03 apr 2025, 21:38
ejvl schreef: 03 apr 2025, 21:32
-DIA- schreef:Nu wordt het me wel duidelijk.
De Bijbel, het Woord van God wordt hier het grote struikelblok. Hier zien we de kerk, althans die dat menen te zijn, strijdend en vechtend ten onder gaan.
Ik zie het heel donker in, en de vraag is wel of ik hier nog eens wat kan posten want dit zoek en begeer ik beslist niet! Deze sfeer is bedwelmend. En op deze manier komt één groep erbuiten te staan.
De Bijbel is geen struikelblok denk ik.
De vertaling wel helaas.
Dat is indirect toch de Bijbel. De eer(bied) is weg.
Hier zit het probleem. Als je denkt dat alleen de SV de Bijbel is, direct of indirect, zijn we gauw uitgepraat.
Zoals ejvl al aangaf: niet de Bijbel is het struikelblok, maar de vertaling. En er zijn héél veel vertalingen. Met eer of eerbied heeft dat niks van doen.
~~Soli Deo Gloria~~
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Bij een tekst als Openbaring 22:18 denk ik eerder aan het verdraaien van de Bijbelse boodschap (iets wat in de achterban van de GBS volop gebeurt) dan aan onderhoud aan Bijbel vertalingen.

Ter illustratie iets wat ik eerder eens schreef: viewtopic.php?p=1145772#p1145772

Ik loop er nog over te mijmeren. Hoe de knoop nu in elkaar zit…

Volgens mij komt het hier op neer:

In de (hypercalvinitische) prediking in de rechterflank van onze gezindte, heerst de verkiezing over verbond en geloof.

Daarmee komt het aanbod om gelovig met Gods (huwelijk)verbond in te stemmen, onder druk te staan. Er wordt een slag om de arm gehouden. Je moet immers wel uitverkoren zijn.

Het Evangelie (aanbod van Gods genade) wordt het goede nieuws voor de echte in plaats van voor de slechte…

Daarmee wordt de deur die God gegeven heeft, eigenlijk gesloten.

Vervolgens krijgt men als alternatief gepredikt om onmiddellijk te gaan ondervinden of men uitverkoren is.

Waarbij de gevoelige verzekering van de rechtvaardiging uiteindelijk de plaats inneemt van de rechtvaardiging door het geloof.

Maar de meeste komen “zover” niet maar komen op de omweg vast te zitten.

Het geheel doet me denken aan het hout, het hooi en de stoppelen uit 1 Korinthe 3 maar misschien zie ik dat verkeerd.
‭‭
J P Zoon
Verbannen

Bericht door J P Zoon »

Vrouwke schreef: 04 apr 2025, 11:11 Bij een tekst als Openbaring 22:18 denk ik eerder aan het verdraaien van de Bijbelse boodschap (iets wat in de achterban van de GBS volop gebeurt) dan aan onderhoud aan Bijbel vertalingen.
Op welke manier gebeurt dit dan? Kun je deze beschuldiging onderbouwen?
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Maar ik heb nog veel te doen vandaag, ik ga offline!

Fijne dag verder..!
‭‭
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

J P Zoon schreef: 04 apr 2025, 11:13
Vrouwke schreef: 04 apr 2025, 11:11 Bij een tekst als Openbaring 22:18 denk ik eerder aan het verdraaien van de Bijbelse boodschap (iets wat in de achterban van de GBS volop gebeurt) dan aan onderhoud aan Bijbel vertalingen.
Op welke manier gebeurt dit dan? Kun je deze beschuldiging onderbouwen?
Zie de link die ik bijvoegde..
‭‭
Plaats reactie