Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

FlyingEagle

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door FlyingEagle »

Zelfde naam houden. Je hebt een Christelijke en een Gereformeerde lijn
huisman

Bericht door huisman »

HHR schreef: 03 apr 2025, 21:52
huisman schreef: 03 apr 2025, 21:45
HHR schreef: 03 apr 2025, 21:42 Ik blijf dit een prachtig voorstel vinden:
Wellicht is daarom na ruim 130 jaar nu de tijd gekomen om het ”nu nog niet samengaan” met andere kerkverbanden nog eens te heroverwegen.
(..)
Een overgang naar de Protestantse Kerk in Nederland komt dan toch weer in beeld. Het is weliswaar te verwachten dat een aantal samenwerkingsgemeenten aansluiting zal zoeken bij de Nederlandse Gereformeerde Kerken (NGK).
(..)

Voor de zogenoemde middengemeenten die moeite hebben met deze NGK-besluiten kan er herkenning zijn bij met name de gemeenten die zich verwant voelen met de Gereformeerde Bond en die binnen de PKN de vrijheid krijgen om eigen keuzes te maken en daar invulling aan te geven.

Voor de behoudende gemeenten die deze overstap niet kunnen maken, is er de mogelijkheid om zich aan te sluiten bij de Hersteld Hervormde Kerk (HHK).

https://www.rd.nl/artikel/1102234-einde ... erspectief
Ik vind het een verschrikkelijk voorstel. Misschien heb ik wat meer CGK in mijn DNA…..
Ja ik begrijp dat DNA nooit zo goed. Alsof de naam doorslaggevend is.
Er zullen sowieso andere namen gekozen moeten worden. En om ipv twee nieuwe kerkverbanden juist te zoeken naar aansluiting bij bestaande kerkverbanden lijkt me een eenheid bevorderende oplossing.
Jij gaat uit van een geheel ander scenario dan dat ik doe. Voor de rest houd ik mij voorlopig buiten deze forum discussie.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

zoals al eerder gezegd, verwacht het van Boven.
Of de oplossing, of de uitweg, of de weg te gaan, de Heere maakt het duidelijk.
En dat geidealiseer van de situatie stuitte me ook erg tegen de box, hoewel ik geen DNA in mijn bloed heb, heb ik met afschuw de synode gevolgt.
Diep respect voor hen die daar pal stonden en waardig het woord bleven voeren.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Wellicht is daarom na ruim 130 jaar nu de tijd gekomen om het ”nu nog niet samengaan” met andere kerkverbanden nog eens te heroverwegen.
(..)
Een overgang naar de Protestantse Kerk in Nederland komt dan toch weer in beeld. Het is weliswaar te verwachten dat een aantal samenwerkingsgemeenten aansluiting zal zoeken bij de Nederlandse Gereformeerde Kerken (NGK).
(..)

Voor de zogenoemde middengemeenten die moeite hebben met deze NGK-besluiten kan er herkenning zijn bij met name de gemeenten die zich verwant voelen met de Gereformeerde Bond en die binnen de PKN de vrijheid krijgen om eigen keuzes te maken en daar invulling aan te geven.

Voor de behoudende gemeenten die deze overstap niet kunnen maken, is er de mogelijkheid om zich aan te sluiten bij de Hersteld Hervormde Kerk (HHK).

Ik vind het een verschrikkelijk voorstel. Misschien heb ik wat meer CGK in mijn DNA…..
Ik begrijp Huisman wel. De gereformeerde kerken hebben een andere structuur dan de hervormde/protestantse kerk.
Bij gereformeerde kerken (vrijwel alle kerkverbanden waar een G in de afkorting zit) zijn de lokale gemeenten autonoom; hervormde kerken worden vanaf bovenaf bestuurd.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

De jeugd heeft geen kerkverbanden-DNA-feeling meer. Met het oog op de toekomst, de jeugd en de opdracht tot eenwording wellicht best een optie.
HHR

Bericht door HHR »

Tiberius schreef: 04 apr 2025, 08:51

Ik begrijp Huisman wel. De gereformeerde kerken hebben een andere structuur dan de hervormde/protestantse kerk.
Bij gereformeerde kerken (vrijwel alle kerkverbanden waar een G in de afkorting zit) zijn de lokale gemeenten autonoom; hervormde kerken worden vanaf bovenaf bestuurd.
Ik vermoed dat die reden niet de oorzaak is waarom Huisman het verschrikkelijk vindt.
De vorm van kerkbestuur lijk me geen reden te zijn om niet naar eenheid te zoeken als dat weer mogelijk is. In de lijn van de Acte van afscheiding of wederkeer.

Erskinees schreef: 04 apr 2025, 09:11 De jeugd heeft geen kerkverbanden-DNA-feeling meer. Met het oog op de toekomst, de jeugd en de opdracht tot eenwording wellicht best een optie.
Eens. Dat kerkverbanden DNA is een uitstervend iets bij de jongere generaties.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

HHR schreef: 03 apr 2025, 21:52 Ik vermoed dat die reden niet de oorzaak is waarom Huisman het verschrikkelijk vindt.
De vorm van kerkbestuur lijk me geen reden te zijn om niet naar eenheid te zoeken als dat weer mogelijk is. In de lijn van de Acte van afscheiding of wederkeer.
Je gaat het ene kerkverband niet opsplitsen op basis van een synodaal principe, omdat principe dan een dag later bij een andere kerkstructuur weer te laten vallen.
merel

Bericht door merel »

Erskinees schreef: 04 apr 2025, 09:11 De jeugd heeft geen kerkverbanden-DNA-feeling meer. Met het oog op de toekomst, de jeugd en de opdracht tot eenwording wellicht best een optie.
Ik vind het ook een beetje een vreemde uitdrukking. Wat maakt het nu uit welke naam op de deur staat? De gemeente zelf verandert niet door een andere naam.
merel

Bericht door merel »

Herman schreef: 04 apr 2025, 09:39
HHR schreef: 03 apr 2025, 21:52 Ik vermoed dat die reden niet de oorzaak is waarom Huisman het verschrikkelijk vindt.
Je gaat het ene kerkverband niet opsplitsen op basis van een synodaal principe, omdat principe dan een dag later bij een andere kerkstructuur weer te laten vallen.
Dan kan de BhP zich toch aansluiten bij HHK of GG? Daar speelt het niet.
huisman

Bericht door huisman »

merel schreef: 04 apr 2025, 09:40
Ik vind het ook een beetje een vreemde uitdrukking. Wat maakt het nu uit welke naam op de deur staat? De gemeente zelf verandert niet door een andere naam.
De naam maakt ook niet uit. In grote delen van kerken uit de reformatorische gezindte mag elke zondag het Evangelie van de kansels klinken. Het lijkt misschien dat ik kerkistisch ben maar het tegendeel is waar.
Mijn liefde voor de (hele) CGK zit diep. Is ook niet altijd rationeel uit te leggen. Synodaal zijn er zulke evenwichtige en Bijbelse rapporten verschenen over Vrouw en ambt en homoseksualiteit. Het is een wonder in mijn ogen dat een kerk zich nog zo duidelijk en Bijbels uitspreekt over thema’s die buiten en helaas ook in de kerk ingaan tegen de tijdgeest.
Het zou in mijn ogen toch uiterst vreemd zijn als de gehoorzame gemeenten aan deze besluiten zich gaan verbinden aan andere kerkverbanden. Laat de ongehoorzame kerkenraden terugkeren of zich aansluiten bij de NGK of PKN. (Er zijn namelijk samenwerkingsgemeenten die de laatste vergaande besluiten van de NGK over homoseksualiteit niet kunnen dragen. Die gaan nooit over naar de NGK )
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

merel schreef: 04 apr 2025, 09:41 Dan kan de BhP zich toch aansluiten bij HHK of GG? Daar speelt het niet.
GG zou kunnen qua kerkinrichting en structuur, maar HHK niet (zoals hierboven gezegd).
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

huisman schreef: 04 apr 2025, 10:04
merel schreef: 04 apr 2025, 09:40
De naam maakt ook niet uit. In grote delen van kerken uit de reformatorische gezindte mag elke zondag het Evangelie van de kansels klinken. Het lijkt misschien dat ik kerkistisch ben maar het tegendeel is waar.
Mijn liefde voor de (hele) CGK zit diep. Is ook niet altijd rationeel uit te leggen. Synodaal zijn er zulke evenwichtige en Bijbelse rapporten verschenen over Vrouw en ambt en homoseksualiteit. Het is een wonder in mijn ogen dat een kerk zich nog zo duidelijk en Bijbels uitspreekt over thema’s die buiten en helaas ook in de kerk ingaan tegen de tijdgeest.
Het zou in mijn ogen toch uiterst vreemd zijn als de gehoorzame gemeenten aan deze besluiten zich gaan verbinden aan andere kerkverbanden. Laat de ongehoorzame kerkenraden terugkeren of zich aansluiten bij de NGK of PKN. (Er zijn namelijk samenwerkingsgemeenten die de laatste vergaande besluiten van de NGK over homoseksualiteit niet kunnen dragen. Die gaan nooit over naar de NGK )
En zie hier de legitimatie voor de aanstaande scheuring. De hamvraag is alleen nog: hoe zorgen we ervoor dat de opinie ons gelijk (blijft) geven?
Reformer

Bericht door Reformer »

Dit is volgens mij een puur theoretisch onderscheid. In de praktijk is het (eerder) andersom: 'gereformeerde kerken' - m.n. (O)GG(iN) - waar ik weinig plaatselijke autonomie waarneem, en 'hervormde gemeenten' waar, binnen de ruime kaders van Schrift en gereformeerde belijdenis veel ruimte voor lokale inkleuring is.
En de zaligheid is in geen ander, want er is onder de hemel geen andere Naam onder de mensen gegeven waardoor wij zalig moeten worden.
J P Zoon
Verbannen

Bericht door J P Zoon »

HHR schreef: 04 apr 2025, 09:28
Eens. Dat kerkverbanden DNA is een uitstervend iets bij de jongere generaties.
Dat verschilt dan duidelijk per regio. Ik zie er in mijn omgeving niets van terug wat jullie beweren. Integendeel.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Reformer schreef: 04 apr 2025, 10:31

Dit is volgens mij een puur theoretisch onderscheid. In de praktijk is het (eerder) andersom: 'gereformeerde kerken' - m.n. (O)GG(iN) - waar ik weinig plaatselijke autonomie waarneem, en 'hervormde gemeenten' waar, binnen de ruime kaders van Schrift en gereformeerde belijdenis veel ruimte voor lokale inkleuring is.
Ja dat krijg ik net ook via WhatsApp van iemand te horen. Hoe zou je het anders omschrijven?
Plaats reactie