Een kabinet van PVV, VVD, NSC en BBB
- J.C. Philpot
Re: Een kabinet van PVV, VVD, NSC en BBB
Ik vraag me af wat de speelruimte van een minister is als deze niet eens zelf mag beslissen over de toekenning van lintjes. Als zelfs hierin de minister geen vrijheid wordt gegund, dan is de minister slechts een marionet van de kamer, die tot in de details de wensen van de kamer uitvoert zonder enige eigen inbreng.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Ga toch niet te veel mee in dat frame. Dit was een zogenaamde formaliteit. Zij maakt het politiek, terwijl dit het niet is. Het is afleiding, ze komt ermee in het nieuws op haar onderwerp (migratie). Dat is het doel.J.C. Philpot schreef: ↑02 apr 2025, 08:03 Ik vraag me af wat de speelruimte van een minister is als deze niet eens zelf mag beslissen over de toekenning van lintjes. Als zelfs hierin de minister geen vrijheid wordt gegund, dan is de minister slechts een marionet van de kamer, die tot in de details de wensen van de kamer uitvoert zonder enige eigen inbreng.
Wat dat betreft had men het beter kunnen negeren, maar ik snap dat dat lastig is.
Nu heeft Wiersma wel een taak die niet goed is te doen. Carola Schouten werd als heel kundig gezien voor ze daar terecht kwam en bereikte ook weinig.Profesto schreef: ↑02 apr 2025, 07:30Wat hebben Mona Keizer en Femke Wiersma voor elkaar gekregen volgens jou? Ik zou hun werk niet als prima beoordelen.huisman schreef: ↑01 apr 2025, 17:21De NSC/VVD en zelfs de BBB bewindslieden doen hun werk prima. Je hoeft het niet eens te zijn met hun beleid maar hun werk is dik voldoende. Maar bij de PVV lopen een paar nietsnutten waarvan Faber toch wel de ergste is. Als het kabinet voor de zomer valt heeft ze 0,0 voor elkaar gekregen.
Van mij mag dit kabinet z.s.m. vallen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Helaas blijven VVD, NSC en BBB hoogstwaarschijnlijk achter Faber staan om een kabinetsval te voorkomen. Ik denk dat de VVD het nog te vroeg vindt. De schuld kan nog niet makkelijk genoeg op de PVV worden afgeschoven.
Ik weet het niet. Het is een beetje absurd als hier een kabinet om valt, terwijl het doorging terwijl er wordt ingezet op noodwetten.
Aan de andere kant zal het goed zijn, met al grote veiligheidsvragen nu, dat er verkiezingen komen om te zien wie er mandaat heeft in deze tijd.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
Wat een gepruts in Den Haag. Wee u, land! welks kabinet kinderen zijn (naar Prediker 10).
Ik vind trouwens dat Bikker wel een punt had dat de Kamer de regering niet kan controleren als het kabinet verschillende dingen zegt.
Het lijkt nu om een kleinigheid / formaliteit te gaan, maar deze minister heeft al vaker uitspraken gedaan die ze vervolgens moest terugnemen omdat het niet in lijn was met het kabinetsstandpunt.
Het lijkt nu om een kleinigheid / formaliteit te gaan, maar deze minister heeft al vaker uitspraken gedaan die ze vervolgens moest terugnemen omdat het niet in lijn was met het kabinetsstandpunt.
Kabinet valt wel mee, de Tweede Kamer is het probleem. Die kan hoofd- en bijzaken niet onderscheiden.
Verder moet je bijbelteksten niet misbruiken ten dienste van je eigen mening.
Er is in het kader van de lintjes geen sprake van een wee.
Even voortbordurend op de post van Parsifal en mij in een ander topic (presidentsverkiezingen USA, anders wordt het daar off-topic): Ik ben niet alleen negatief over de recente ontwikkeling in Nederland nu. We hebben nu een totaal niet daadkrachtig kabinet. Dat haalt kiezers aan de rechterkant bij de flanken weg en drijft hen wat meer naar het midden. Ik vind dat ergens een positieve ontwikkeling, wanneer je iets verder kijkt dan de heel korte termijn. En als dat nu gevolgd zou worden door een daadkrachtig kabinet wat écht centrum is (mijn voorkeur: centrumrechts, maar goed, dat doet er even niet zoveel toe), dan zou dat voor de democratie en de samenleving in Nederland echt goed kunnen zijn.
Of dat er komt is de vraag. Want Groenlink/PvdA is helaas niet 'centrum' te noemen en heeft ook die 'onvrije' trekjes. En ook de VVD heeft een vleugel met 'onvrije' trekjes. NSC had een sterke partij in het midden kunnen zijn, maar dat is nu ook voorbij. Ik ben benieuwd of de opmars van het CDA standhoudt.
Of dat er komt is de vraag. Want Groenlink/PvdA is helaas niet 'centrum' te noemen en heeft ook die 'onvrije' trekjes. En ook de VVD heeft een vleugel met 'onvrije' trekjes. NSC had een sterke partij in het midden kunnen zijn, maar dat is nu ook voorbij. Ik ben benieuwd of de opmars van het CDA standhoudt.
Ik vind dat dus niet.Profesto schreef: ↑02 apr 2025, 11:25 Ik vind trouwens dat Bikker wel een punt had dat de Kamer de regering niet kan controleren als het kabinet verschillende dingen zegt.
Het is voor de kamer toch ontzettend duidelijk:
1. Faber wil om persoonlijke redenen niet tekenen, maar gaat zich niet verzetten tegen het feit dat die lintjes worden uitgedeeld en schaart zich achter het feit dat het Kabinet dat wil (maar wil dat alleen zelf niet doen)
2. Kabinet blijft duidelijk: Wij gaan die lintjes gewoon geven.
Natuurlijk kan je wat vinden van de opstelling van Faber, maar dat dit niet controleerbaar is, is echt onzin. Als je als kamer vindt dat Faber haar boekje te buiten gaat, het is voor de hele wereld duidelijk, dan moet je daar wat mee doen, eenvoudig zat.
Het zou fijn zijn als (een aantal van) de kabinetsleden van dit kabinet wat minder hun persoonlijke opvattingen zouden etaleren en gewoon kabinetsbeleid naar buiten brengen, maar ik denk dat dat voor hardline PVV'ers echt teveel gevraagd is. Je ziet dat iemand als Coenradie eigenlijk niet in dat profiel past en ik denk niet dat de PVV haar ooit een 2e keer zou voordragen.
Ik doel op het circus van deze ochtend. Maar akkoord, het waren kámerleden die de komst van Schoof naar de Kamer blokkeerden, namelijk de coalitiepartijen. Maar je zult het me eens zijn dat zij aan de touwtjes trekken, met name Wilders. In seculiere media wordt betoogd dat het heel wat is dat zelfs de SGP een woord als "schoffering" in de mond neemt.
En nee, het gaat hier helemáál niet over lintjes. Verder vind ik dat ik die Bijbeltekst keurig interpreteer: de koning (waar het in de Bijbeltekst over gaat) is bij ons een regeringsfunctionaris, samen met het kabinet.
Als Faber gewoon vervangen wordt vanwege incompetentie hoeft het kabinet toch niet te vallen? Faber zal geen enkele wet door de eerste kamer krijgen. Daarvoor heeft ze teveel vijanden gemaakt. Wegsturen is de enige verstandige optie.parsifal schreef: ↑02 apr 2025, 09:52Ik weet het niet. Het is een beetje absurd als hier een kabinet om valt, terwijl het doorging terwijl er wordt ingezet op noodwetten.
Aan de andere kant zal het goed zijn, met al grote veiligheidsvragen nu, dat er verkiezingen komen om te zien wie er mandaat heeft in deze tijd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ik vind het gedrag van dhr. Timmermans en Jetten echt lachwekkend. Ze staan daar opgewonden aan de interruptiemicrofoon. Mooi debat om te zien. Ook de nuchtere en zakelijke uitleg van zowel de MP als minister Faber. Wonderlijk hoeveel geduld zij heeft met Timmermans en Jetten c.s.
Welnee. Met de SGP, JA21, FvD, 50Plus en de zetel voor OPNL is er toch gewoon een meerderheid van 39 zetels?huisman schreef: ↑02 apr 2025, 18:29Als Faber gewoon vervangen wordt vanwege incompetentie hoeft het kabinet toch niet te vallen? Faber zal geen enkele wet door de eerste kamer krijgen. Daarvoor heeft ze teveel vijanden gemaakt. Wegsturen is de enige verstandige optie.parsifal schreef: ↑02 apr 2025, 09:52Ik weet het niet. Het is een beetje absurd als hier een kabinet om valt, terwijl het doorging terwijl er wordt ingezet op noodwetten.