Positief topic over de GGIN
- Johann Gottfried Walther
Re: Positief topic over de GGIN
Omdat de Puriteinen net zoals de Reformatoren het geloof laten beginnen bij Christuskennis, zoals ook de Heilige Schrift ons leert.
Ook omdat ik door Gods genade zoveel zegen heb gekregen en zoveel onderwijs door de prediking van de Puriteinen.
Enkele vroege Nadere Reformatoren kan ik wel waarderen: o.a. Joos van Laren, Frederik van Houten, Petrus van der Hagen...
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Beste Jan, ik ben niet voornemens om hier op allerlei persoonlijke ervaringen te gaan reageren. Ik herken die valkuil niet en ken geen predikanten die de kennis der ellende welsprekender voorstellen dan Christus.JanRap schreef: ↑31 mar 2025, 11:48@Simon0612, Ben bij mezelf een enorm gevaarlijke valkuil tegengekomen, namelijk dat zondekennis bijna iets verdienstelijks zou zijn. Dat heeft helaas wel iets te maken met de denominatie waar ik ben opgegroeid, de Ger. Gem. in Ned. ( nee, geen kwaad woord over de gemeente waar ik opgroeide) Je komt het nogal eens tegen dat predikanten welsprekender zijn over de kennis der ellende, en over het nabijkomende werk, dan over Christus. Wie voorwaardelijk ( daarmee bedoel ik méér voorwaarden dan geloof en bekering) preekt, komt gevaarlijk dicht in de buurt van het Remonstrantisme.Simon0612 schreef: ↑31 mar 2025, 10:23Misschien kun je die preek delen? En je besluit dat op basis van 1 preek? Ik kan me niet voorstellen dat ds. Roos de mens centraal zet in de prediking. Dan moet ik wel concluderen dat je niet goed geluisterd hebt. Lees bijv. de Tabernakelserie van ds. Roos eens uit de Wachter Sions.Johann Gottfried Walther schreef: ↑31 mar 2025, 10:16 Gisteren nog preek van Ds. Roos gehoord, en hij zei nog het gaat over Christus, nou het overgrote deel ging over de zondaar....de zondige mens...
In Christocentrische prediking, staat de mens niet centraal. Gods volk niet, en de onbekeerde mens niet...
U weet duidelijk niet wat Christocentrisch inhoudt, lees maar eens preken van bijv. Andrew Gray.
Daarnaast lijkt het wel haast dat er niet meer gepreekt mag worden dat een mens zijn zonde en ellende moet inleven (in meer of mindere mate). Zou dat komen omdat er tegenwoordig makkelijkere wegen zijn? Een weg waarin de mens ‘vol’ is van Christus maar totaal niet weet waarom Christus nodig is? Dan doet een preek die stelt dat het in een weg van recht gaat pijn en wordt het een voorwerp van spot.
En waarom niet een ds. Smytegelt, Ledeboer, Hellenbroek, Koelman, van der Groe, DuCloux etc.?Johann Gottfried Walther schreef: ↑31 mar 2025, 12:09Omdat de Puriteinen net zoals de Reformatoren het geloof laten beginnen bij Christuskennis, zoals ook de Heilige Schrift ons leert.
Ook omdat ik door Gods genade zoveel zegen heb gekregen en zoveel onderwijs door de prediking van de Puriteinen.
Enkele vroege Nadere Reformatoren kan ik wel waarderen: o.a. Joos van Laren, Frederik van Houten, Petrus van der Hagen...
Waarom zou je daar geen zegen op ontvangen? Ligt het ontvangen van een zegen aan het type oudvader/puritein?
Dat vind ik ook een mooie nieuwe trend, dit soort artikelen. Laatst al over de twee nieuwe studenten in de OGG. En eerder ook al wel over een GG-predikant naar een kleine gemeente.DDD schreef: ↑31 mar 2025, 11:50 Een mooi artikel in het RD:
https://www.rd.nl/artikel/1101569-klein ... it-gedacht
-
het zou mooi zijn als dat dan over de volle breedte van de lezersachterban zou zijn
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-
de kant zonder beroepingswerkhypes die wel het rd lezen.
-
ja die zijn o.a. ook de achterban van het RD
GGiN bijvoorbeeld? Zie daar maar weinig hype rondom het beroepingswerk hier op RF.

Maar de kerken die jij noemt komen weer op andere manieren op/in het RD. Zie maar: https://www.rd.nl/artikel/1100945-ds-t- ... en-dialoog
Daar zie ik geen GGiN of OGG in terug. Dus je hoeft je niet achtergesteld te voelen hoor.
Als je nog preken van Gray zoekt dan heb ik een tip voor je.Johann Gottfried Walther schreef: ↑31 mar 2025, 10:39Ds. Roos wel vaker gehoord. De kerkdienst staat achter een slotje/niet openbaar beschikbaar, zie ik.Simon0612 schreef: ↑31 mar 2025, 10:23Misschien kun je die preek delen? En je besluit dat op basis van 1 preek? Die kan ik ook wel vinden van Gray. Ook afgeschreven?Johann Gottfried Walther schreef: ↑31 mar 2025, 10:16 Gisteren nog preek van Ds. Roos gehoord, en hij zei nog het gaat over Christus, nou het overgrote deel ging over de zondaar....de zondige mens...
In Christocentrische prediking, staat de mens niet centraal. Gods volk niet, en de onbekeerde mens niet...
U weet duidelijk niet wat Christocentrisch inhoudt, lees maar eens preken van bijv. Andrew Gray.
Andrew Gray afschrijven?
Ik heb al zijn 108 preken, nog niet allemaal gelezen maar ik ben bezig.
Maar ik weet wel dat men vaak problemen heeft met mij, omdat ik in de lijn van de Puriteinen sta, onder andere door iemand als de prediking van Andrew Gray ben ik zeer gevormd.
En nee, ik heb niets tegen zondekennis, die is nodig, maar ik sta ook pal voor het algemeen onvoorwaardelijk aanbod van genade, en dat Christus aan alle zondaren gepredikt moet worden.
In deze whatsappgroep staan er meerdere te koop: https://na01.safelinks.protection.outlo ... reserved=0
- Johann Gottfried Walther
Ik heb voor zo ver ik weet al alle preken van Gray. Er zijn maar 108 preken van hem bekend, zover ik weet.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-
zeker wel, maar mijn opmerking gaat over uitgebreide artikelen mbt het beroepingswerk, waar ook in kerkverbanden met een hogere verhouding dominees t.o.v. gemeentes toch ook wonderen gebeuren, die nauwelijks aandacht krijgen.