Ontwikkelingen HHK

Henk J

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Henk J »

Katwijk is ruim 20 minuten rijden vanuit Lisse, Benjamin is niet zo'n grote gemeente dus als daar ineens 200 man bijkomt dan heeft dat nogal wat weerslag op zo'n gemeente. Daarnaast kan een groep van 200 kerkgangers ook prima op zichzelf staan. Dus dat vind ik wel logisch.
CvD

Bericht door CvD »

Henk J schreef: 31 mar 2025, 15:06 Katwijk is ruim 20 minuten rijden vanuit Lisse, Benjamin is niet zo'n grote gemeente dus als daar ineens 200 man bijkomt dan heeft dat nogal wat weerslag op zo'n gemeente. Daarnaast kan een groep van 200 kerkgangers ook prima op zichzelf staan. Dus dat vind ik wel logisch.
Op zich is het best aan te rijden hoor 1 rechte weg bijna. Kom zelf daar uit de streek vandaan. Maar het is meer ook de belastbaarheid van de predikanten een ook iets van hoeveel blijft er nog na een jaar over, komen er meer bij of gaan er toch weer vanaf. Een het kerk gebouw aan de Willem de Zwijgerlaan moet dat wel aan kunnen. Van Beelen de scriba wilden ze er graag bij hebben.
Silo

Bericht door Silo »

Enkele familieleden van mij menen over te gaan naar de HHG te Lisse. Ik zou ze scharen onder de rechterflank. Maar juist omdat de kerkenraad van de GG zo'n grote stempel op de gemeente heeft gedrukt en veel te laat is begonnen met boete en samenbinding moeten en willen ze weg. Naar wat ik begreep is het niet alleen maar "linksen" die Lisse verlaten. Helemaal niet zelfs. Een preek rooster an sich wil natuurlijk ook nog niet zoveel zeggen.
MGG

Bericht door MGG »

Silo schreef: 31 mar 2025, 15:21 Enkele familieleden van mij menen over te gaan naar de HHG te Lisse. Ik zou ze scharen onder de rechterflank. Maar juist omdat de kerkenraad van de GG zo'n grote stempel op de gemeente heeft gedrukt en veel te laat is begonnen met boete en samenbinding moeten en willen ze weg. Naar wat ik begreep is het niet alleen maar "linksen" die Lisse verlaten. Helemaal niet zelfs. Een preek rooster an sich wil natuurlijk ook nog niet zoveel zeggen.
Waarom zouden rechtse GGers weg moeten of willen? De prediking zou voor hun niet het probleem moeten zijn en over terug naar de Hervormde Kerk hoor ik rechtse GGers nooit. Het preekrooster zegt niet alles, maar geeft wel blijk van een oriëntatie. Logisch ook, want de inhoud is het belangrijkste punt.
Dutch

Bericht door Dutch »

misschien ben ik gewoon een Katwijker, bedankt
CvD

Bericht door CvD »

Dutch schreef: 31 mar 2025, 15:27 misschien ben ik gewoon een Katwijker, bedankt
@ Dutch een je weet het Katwijk is mooier als Scheveningen :super. Ben het zelf ook van oorsprong. Geboren en getogen een toen verhuisd.
Silo

Bericht door Silo »

MGG schreef: 31 mar 2025, 15:27
Silo schreef: 31 mar 2025, 15:21 Enkele familieleden van mij menen over te gaan naar de HHG te Lisse. Ik zou ze scharen onder de rechterflank. Maar juist omdat de kerkenraad van de GG zo'n grote stempel op de gemeente heeft gedrukt en veel te laat is begonnen met boete en samenbinding moeten en willen ze weg. Naar wat ik begreep is het niet alleen maar "linksen" die Lisse verlaten. Helemaal niet zelfs. Een preek rooster an sich wil natuurlijk ook nog niet zoveel zeggen.
Waarom zouden rechtse GGers weg moeten of willen? De prediking zou voor hun niet het probleem moeten zijn en over terug naar de Hervormde Kerk hoor ik rechtse GGers nooit. Het preekrooster zegt niet alles, maar geeft wel blijk van een oriëntatie. Logisch ook, want de inhoud is het belangrijkste punt.
Wat denk je zelf? Sfeer, een kerkenraad die niet ingreep toen het geheel fout ging met de vorige predikant, een kerkenraad die wel ingreep toen het jaren te laat was, onderlinge spanningen etc. Het probleem is: de spanningen in Lisse komen niet door links versus rechts. Het zit dieper en breder en is vrij onoverzichtelijk. Dus de groep die HHK wordt is ook niet alleen links. Maar ik ben natuurlijk geen kenner ;)
DDD

Bericht door DDD »

Het blijft onbegrijpelijk dat zo'n kerkenraad dit laat gebeuren inderdaad. Ze hadden van dichtbij kunnen zien hoe je zoiets niet moet doen.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Het zou inderdaad een door de classis georganiseerd rooster kunnen zijn. En als je op korte termijn een preekrooster moet vullen dan geldt doorgaans: hoe rechtser de dominee hoe verder in de toekomst hij nog gaten in de agenda heeft :D
JanRap

Bericht door JanRap »

DDD schreef: 31 mar 2025, 15:50 Het blijft onbegrijpelijk dat zo'n kerkenraad dit laat gebeuren inderdaad. Ze hadden van dichtbij kunnen zien hoe je zoiets niet moet doen.
@DDD, Allemaal waar, maar je moet toch enorm veel lef hebben om in 2025 een nieuwe gemeente uit de grond te stampen die dan ook nog eens voornamelijk bestaat uit mensen die problemen hadden met de GG? Keihard gezegd een 'gemeente in wording' die bestaat uit ontevredenen. En dan zo'n bestuur van zo'n evangelisatie. Dat zijn toch gewoon nep-ambtsdragers? Lijkt me voor de HHK een lastige exercitie. En dan nog praten over pijn. Sorry maar dat noem ik krokodilletranen.
En nog dromen dat ze weer terug zijn bij de oude Hervormde Kerk, de planting Gods in de Nederlanden na de Reformatie.
JoostH

Bericht door JoostH »

Ik ben verbaasd dat er toch al 200 mensen bij deze kerkdienst waren, terwijl eerder werd gezegd dat het aantal waarschijnlijk kleiner zou zijn.
CvD

Bericht door CvD »

JanRap schreef: 31 mar 2025, 16:06
DDD schreef: 31 mar 2025, 15:50 Het blijft onbegrijpelijk dat zo'n kerkenraad dit laat gebeuren inderdaad. Ze hadden van dichtbij kunnen zien hoe je zoiets niet moet doen.
@DDD, Allemaal waar, maar je moet toch enorm veel lef hebben om in 2025 een nieuwe gemeente uit de grond te stampen die dan ook nog eens voornamelijk bestaat uit mensen die problemen hadden met de GG? Keihard gezegd een 'gemeente in wording' die bestaat uit ontevredenen. En dan zo'n bestuur van zo'n evangelisatie. Dat zijn toch gewoon nep-ambtsdragers? Lijkt me voor de HHK een lastige exercitie. En dan nog praten over pijn. Sorry maar dat noem ik krokodilletranen.
En nog dromen dat ze weer terug zijn bij de oude Hervormde Kerk, de planting Gods in de Nederlanden na de Reformatie.
@JanRap ik ben het helemaal met je eens.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

JanRap schreef: 31 mar 2025, 16:06 En dan zo'n bestuur van zo'n evangelisatie. Dat zijn toch gewoon nep-ambtsdragers?
Wat is dat nu weer voor opmerking?
J P Zoon
Verbannen

Bericht door J P Zoon »

JoostH schreef: 31 mar 2025, 16:06 Ik ben verbaasd dat er toch al 200 mensen bij deze kerkdienst waren, terwijl eerder werd gezegd dat het aantal waarschijnlijk kleiner zou zijn.
Dat hoeven niet allemaal recente leden te zijn uit de GG Lisse natuurlijk. Ik heb de indruk dat de prediking in de CGK Rijnsburg nog behoudender is dan in in deze gemeente in wording.

En verder is het op z'n minst al verwonderlijk dat de predikant die in de morgendienst voorging niet preekt de gemeente in zijn eigen woonplaats.
Laatst gewijzigd door J P Zoon op 31 mar 2025, 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Wat een onzin. Dr. van Kooten komt regelmatig inRijnsburg.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie