Gereformeerde Gemeenten

J P Zoon
Verbannen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J P Zoon »

mark1985 schreef: 19 mar 2025, 22:46
Silo schreef: 18 mar 2025, 19:44
Silo schreef: 13 feb 2025, 19:13 Student D. De Jong heeft heel 2024 nog niet geproponeerd. De diensten worden steeds geannuleerd. Weet iemand waarom?
Een maand later worden alle diensten nog steeds geannuleerd... Ik hoop niet dat er straks een student minder is.

Ja 2024 moest natuurlijk 2025 zijn ;)
Hopelijk heeft het niets te maken met de onenigheid in Lisse, de gemeente waar hij lid is.
Ik heb begrepen dat er deze week in de Saambinder staat dat de student bur-nout-achtige klachten heeft en daarom voorlopig niet kan voorgaan.
DDD

Bericht door DDD »

Een aardig artikel over organisten in refo-kerken.

https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... weede-zin-

Al mis ik de bevindingen in de voormalige vrijgemaakte kerken, want zo soepel loopt het daar niet.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef: 29 mar 2025, 12:44 Een aardig artikel over organisten in refo-kerken.

Al mis ik de bevindingen in de voormalige vrijgemaakte kerken, want zo soepel loopt het daar niet.
Hier de tekst:

Jonge organisten lopen vast in refo-kerken.

‘Bij de tweede zin trok de koster de stekker uit het orgel’

In reformatorische kerken botsen organisten en predikanten regelmatig met elkaar. Met als gevolg dat getalenteerde musici hun kerkverband verlaten. ‘Ik preekte over de enge poort. Na de dienst trapte de organist het gas in en speelde ‘Ik zie een poort wijd open staan’.’

‘De keuze van de psalmen is MIJN zaak en niet die van de organist. Ik vraag je ingetogen en dienend te spelen.’ ‘De keuze van de psalmen is MIJN zaak en niet die van de organist. Ik vraag je ingetogen en dienend te spelen.’

knip..
Laatst gewijzigd door newton op 29 mar 2025, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: het volledige artikel hier plaatsen is niet in overeenstemming met het citaatrecht
~~Soli Deo Gloria~~
Henk J

Bericht door Henk J »

DDD schreef: 29 mar 2025, 12:44 Een aardig artikel over organisten in refo-kerken.

Het aardige is altijd dat het ND kritisch bericht over de GG en aanverwante kerken en het RD over de NGK en aanverwante kerken.
Voor een stuk over orgel e.d. in de voormalige GKV is dit wel een goed stuk: https://www.sietzedevries.nl/kerkmuziek ... plosieven/
JanRap

Bericht door JanRap »

Henk J schreef: 29 mar 2025, 13:39

Het aardige is altijd dat het ND kritisch bericht over de GG en aanverwante kerken en het RD over de NGK en aanverwante kerken.
Voor een stuk over orgel e.d. in de voormalige GKV is dit wel een goed stuk: https://www.sietzedevries.nl/kerkmuziek ... plosieven/
Heel hartelijk dank voor de link naar het kostelijke stuk van Sietze de Vries. Je ziet het allemaal zomaar voor je. Indrukwekkend het moment dat Sietse de Vries zich bewust werd dat kerkmuziek aan hoge normen moet voldoen, en aansluiting moet vinden bij beproefde ambachtelijke
muzikale tradities.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Mijn idee ook, ik kreeg het artikel in mijn mailbox en de kop was genoeg zeggend.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

pierre27 schreef:

Mijn idee ook, ik kreeg het artikel in mijn mailbox en de kop was genoeg zeggend.
Het artikel zelf is helemaal niet alleen maar negatief ofzo hoor. Er wordt aan hoor- en wederhoor gedaan. Denk dat het een goed beeld geeft van de situatie.
DDD

Bericht door DDD »

Het is een genuanceerd artikel, maar ik schrok er wel van dat zoiets in Apeldoorn kan gebeuren.
Henk J

Bericht door Henk J »

Dat vakkundige kerkmusici botsen met kerkenraden in protestantse kerken komt overal voor hoor. Je moet dat denk ik in twee lijnen zien. Allereerst de problemen in meer bevindelijke hoek waar vooral het ND-artikel over gaat, geen gezangen spelen of koraalbewerkingen van Bach, graag niet te snel en een ongelijkmatige inzet en ook niet zeuren als de predikant bedenkt dat het ook wel zonder voorspel kan. Maar je ziet ook in andere kerken een botsing als kerkmusici aandacht vragen voor kwaliteitsmuziek want in 90% van de protestantse kerken hoeft de muziek niet van hoog kwalitatief niveau te zijn. Het is immers een middelmatige zaak. En een rechtgeaarde kerkmuzikant loopt dan al vrij gauw rond met frustraties omdat die wel graag kwalitatief goede muziek wil spelen. Daarom vind ik het artikel van Sietze de Vries ook zeer verhelderend in deze context.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Henk J schreef: 29 mar 2025, 23:28 Dat vakkundige kerkmusici botsen met kerkenraden in protestantse kerken komt overal voor hoor. Je moet dat denk ik in twee lijnen zien. Allereerst de problemen in meer bevindelijke hoek waar vooral het ND-artikel over gaat, geen gezangen spelen of koraalbewerkingen van Bach, graag niet te snel en een ongelijkmatige inzet en ook niet zeuren als de predikant bedenkt dat het ook wel zonder voorspel kan. Maar je ziet ook in andere kerken een botsing als kerkmusici aandacht vragen voor kwaliteitsmuziek want in 90% van de protestantse kerken hoeft de muziek niet van hoog kwalitatief niveau te zijn. Het is immers een middelmatige zaak. En een rechtgeaarde kerkmuzikant loopt dan al vrij gauw rond met frustraties omdat die wel graag kwalitatief goede muziek wil spelen. Daarom vind ik het artikel van Sietze de Vries ook zeer verhelderend in deze context.
Die 90% is een slag in de lucht. Maar er is nog iets anders: als je zegt dat voor een deel van de kerkgangers muziek niet van hoog kwalitatief niveau hoeft te zijn (want middelmatige zaak), is dat nog iets heel anders dan dat men muziek van hoog kwalitatief niveau niet wenst - en dus in de gordijnen vliegt en maatregelen treft zodra er muziek van niveau klinkt.
"Hoeft niet zo nodig" is iets heel anders dan "dat motten we hier niet".
~~Soli Deo Gloria~~
Henk J

Bericht door Henk J »

Hendrikus schreef: 31 mar 2025, 08:30 Die 90% is een slag in de lucht. Maar er is nog iets anders: als je zegt dat voor een deel van de kerkgangers muziek niet van hoog kwalitatief niveau hoeft te zijn (want middelmatige zaak), is dat nog iets heel anders dan dat men muziek van hoog kwalitatief niveau niet wenst - en dus in de gordijnen vliegt en maatregelen treft zodra er muziek van niveau klinkt.
Die 90% is inderdaad een slag in de lucht maar wel even over nagedacht. De meeste kerkmusici houden van een goed zingende gemeente, een liturgie die bestaat uit Psalmen en oude kerkliederen en dan nog een cantorij erbij. Zoiets vind je sowieso niet in de reformatorische of de evangelische kerken, ook niet in de NGK dus dan houd je de PKN en de Lutherse kerken over. Binnen de PKN zijn verschillende gemeenten die dit wel zo doen maar ook niet heel veel, binnen de Lutherse kerken is wel veel aandacht voor kerkmuziek maar dat zijn maar een handjevol kerken. Dus vandaar 90%.
Je tweede alinea ben ik het wel mee eens. Alleen dat gaat goed zolang de organist zich beperkt tot een koraalbewerking van Bach voor of na de dienst en de focus op een goede zang. Maar de serieuze kerkmusici die ik ken willen vaak ook wel wat meer, zoals bijvoorbeeld een cantorij. En daarvoor is in de meeste kerken geen plaats.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Henk J schreef: 31 mar 2025, 08:44
Hendrikus schreef: 31 mar 2025, 08:30 Die 90% is een slag in de lucht. Maar er is nog iets anders: als je zegt dat voor een deel van de kerkgangers muziek niet van hoog kwalitatief niveau hoeft te zijn (want middelmatige zaak), is dat nog iets heel anders dan dat men muziek van hoog kwalitatief niveau niet wenst - en dus in de gordijnen vliegt en maatregelen treft zodra er muziek van niveau klinkt.
Die 90% is inderdaad een slag in de lucht maar wel even over nagedacht. De meeste kerkmusici houden van een goed zingende gemeente, een liturgie die bestaat uit Psalmen en oude kerkliederen en dan nog een cantorij erbij. Zoiets vind je sowieso niet in de reformatorische of de evangelische kerken, ook niet in de NGK dus dan houd je de PKN en de Lutherse kerken over. Binnen de PKN zijn verschillende gemeenten die dit wel zo doen maar ook niet heel veel, binnen de Lutherse kerken is wel veel aandacht voor kerkmuziek maar dat zijn maar een handjevol kerken. Dus vandaar 90%.
Je tweede alinea ben ik het wel mee eens. Alleen dat gaat goed zolang de organist zich beperkt tot een koraalbewerking van Bach voor of na de dienst en de focus op een goede zang. Maar de serieuze kerkmusici die ik ken willen vaak ook wel wat meer, zoals bijvoorbeeld een cantorij. En daarvoor is in de meeste kerken geen plaats.
In je eerste regels generaliseer je weer ruimhartig "de meeste kerkmusici". Pas op het eind komt de nuance "de serieuze kerkmusici die ik ken".
Er zijn er genoeg die tevreden zijn met een goed zingende gemeente, met psalmen en klassieke gezangen, maar vooral ook met ruimte voor overleg, met serieus genomen worden, met erkenning en een beetje waardering, met net ietsje méér dan alleen gedoogd worden.
~~Soli Deo Gloria~~
J P Zoon
Verbannen

Bericht door J P Zoon »

Toevallig hoorde ik gisterenavond nog een dominee die de tussenzang, die gezongen werd op de tijd dat de kerkdienst in theorie klaar had moeten zijn, aankondigen met 'zonder naspel'.

Het gebeurt dus nog steeds.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

J P Zoon schreef: 31 mar 2025, 10:05 Toevallig hoorde ik gisterenavond nog een dominee die de tussenzang, die gezongen werd op de tijd dat de kerkdienst in theorie klaar had moeten zijn, aankondigen met 'zonder naspel'.

Het gebeurt dus nog steeds.
Zeker, het gebeurt nog steeds. De predikant gaat m.i. niet over de lengte van voor- en naspelen. Hij kan de lengte van de preek bepalen, daar valt vast meer winst te halen.
Henk J

Bericht door Henk J »

Hendrikus schreef: 31 mar 2025, 10:03 In je eerste regels generaliseer je weer ruimhartig "de meeste kerkmusici". Pas op het eind komt de nuance "de serieuze kerkmusici die ik ken".
Er zijn er genoeg die tevreden zijn met een goed zingende gemeente, met psalmen en klassieke gezangen, maar vooral ook met ruimte voor overleg, met serieus genomen worden, met erkenning en een beetje waardering, met net ietsje méér dan alleen gedoogd worden.
Even wat helderder geformuleerd, ik bedoel dus afgestudeerde organisten die ook een studie kerkmuziek hebben gevolgd. Inderdaad zijn de meeste organisten tevreden met een situatie zoals jij boven schetst maar helaas komt die situatie niet overal voor zoals uit het ND-artikel blijkt.
Plaats reactie