J P Zoon schreef: ↑31 mar 2025, 09:55
Ambtenaar schreef: ↑31 mar 2025, 09:46
Herman schreef: ↑31 mar 2025, 08:35
Op synodaal niveau ontbreekt vooral de mogelijkheid om besluiten te nemen die het bestaande kerkrecht overstijgen. Vroeger werden gewoon de Arianen en de Arminianen buiten de deur gezet, maar tegenwoordig is het kerkordelijk haast onmogelijk om een besluit te nemen wat een deel negatief raakt. Dat is ook gewoon de tijd, we willen geen beslissingen op krachtdadige manier nemen.
Je kunt wel iemand buiten de deur zetten, maar dan heb je de facto een nieuw kerkverband georganiseerd.
Daar kies je dan zelf voor. Als degenen die de synodale besluiten aan hun laars lappen direct onder de tucht zouden zijn gezet, was er a) wederkeer mogelijk geweest of b) een moedwillig verlaten van het kerkverband door de overtreders van synodale besluiten.
Nu wordt rechts vanwege blijvende gewetensnood gedwongen het kerkverband straks te verlaten. Mijns inziens hadden zij daadkrachtiger moeten optreden in het verleden. Het is jammer dat daar op vorige synodes niet sterker op is voorgesorteerd.
Als ik het goed begrijp was dat juist niet mogelijk. Als gemeente A zich niet houdt aan het besluit, zal het over zichzelf geen tucht uitoefenen. Daar begint allereerst de tucht. Als dat ook zo bij meerderheid in classis is... ook niet. Dan , als ik me goed heb laten voorlichten, kan het naar de synode.... .maar die zijn niet bevoegt om tucht op te leggen volgens de kerkorde? Wel kunnen ze advies geven om etc. Maar je begrijpt dat die classes en gemeenten dat niet opvolgen.
Ik vroeg toen dat zo uitgelegd was, of dat alleen speelt binnen de kerkorde van de CGK. Of ook bij de HHK etc. Of is het een "weeffout?" Alleen binnen de kerkorde CGK? Waardoor nu het zo breed is geworden je in deze onmogelijke positie komt? Zoiets?
Als het niet klopt, laat ik me graag corrigeren.